Längdskidor

Nybörjartips rullskidor??

Har nu ett par klassiska rullsidor Smiley
Är det ngn som har lite tips till en nybörjare?
Kan åka skidor, men det kanske inte är riktigt samma sak...

2018-06-22 19:17
Kontrollera dina tilltänkta spår/vägar med cykel eller löpning innan du ger dej iväg på rullskidorna. Tänk på att det är nästan omöjligt att bromsa.
Det är olämpligt att en backe slutar med en T-korsning.

2009-04-26 20:04
Har hittat en avstängd bilväg som är hyfsat slätSmiley tänkte börja där.  

2009-04-26 20:11
Det går att bromsa bara man "plogar" = vrider på benen. Sedan åk bara  

2009-04-26 21:03
Undvik järnvägsövergångar som ligger direkt efter nedförsbackar...  

2009-04-26 21:17
har du provat? Smiley  

2009-04-27 00:04
Hej Pernilla: Jag var ny på rullisarna i höstas/vintras och jag började med RAKA ex cykelbanor och bara körde fram&tillbaka på dem första ggr för att få in stabiliteten o vanan.(den var ca 6km lång)
Ngt som jag verkligen tycker var smart gjort för min del.
När du sedan känner dig mer stabil & säker så kan du utöka..
Här där jag bor fick jag "leta" efter fina raksträckor..
Ett bra tips är att fråga cykel människor efter vägar att pendla på..
Lycka till Smiley

2009-04-27 08:52
Släta grusvägar utan rullgrus är bra. Bra fäste o går inte så fort. Funkar inte så bra efter regn då det blir väldigt tungt, och rullgrus är hopplöst.  

2009-04-27 09:31
Hjälm kanske är självklart men jag skriver det ändå!

2009-04-27 09:32
Hakar på Anders kommentar, prova grusvägar, inga problem med att få fäste med stavarna, går inte lika snabbt men bra träning, enda felet är att utrustningen tar stryk.  

2009-04-27 10:55
Jo grusväs utan gropar och rullgrus är perfekt! Det händer nästan alla att man får ont i fötterna första + 3-4 gånger. Ta då av dig skidorna och gå 100m. Första gången jag åkte rullskidor åkte jag på vamlig väg, men det var ingen biltrafik där. Jag kom också ihåg att det blåste den dagen Dit var tungt såm inne PIIIIP men tillbaka var rena drömmen!  

2009-04-27 16:44
Ont i fötterna låter inte bra, men man spänner sig mycket i början.

Vind är faktiskt inte alls kul eftersom stavarna blåser iväg.

En sak som gör det svårare i början är att man inte upptäckt att skidorna går lite snett när man lutar på dem. Står man snett med ena benet "drar" den skidan hela tiden iväg åt det håll man lutar. Men när man fått till balansen lär man sig istället att utnyttja det till att slippa kliva med skidorna för att göra svaga svängar.

Förr eller senare ramlar man. Då ska det helst vara gräs, låg fart, handskar o hjälm på. Eller kallt på hösten så man har tjocka kläder o inte bara shorts o linne i hög fart på asfalt, aj aj.

2009-04-27 18:51
Tack för alla råd och inlägg Smiley
Nu är det "bara" att göra premiärturen!

2009-04-28 13:35
Jag har köpt knäskydd, armbagsskydd det gör ont att bita i asfalten har prövat ordentligt.. Knäskyddet hjälpte hjälm är självklart.  

2009-04-28 19:38
Ett par billiga arbetshandskar gör att man hellre tar smällen med händerna än med oskyddade kroppsdelar, men KAN gör att man klämmer staven under sig och stukar fingrarna istället  

2009-04-28 19:41
Låter farligt det här...  

2009-04-29 11:00
Nja. Rullskidor kan ju såklart köras så det blir farligt, men det går ju med vad som helst (skidor, skridskor, cykel, bil etc...) om man överskrider sin förmåga.

Ta det lugnt, lär dig succesivt och håll koll på dina begränsningar. Och se till att du vet vad som väntar. Väljer du en runda du känner till med backar som inte är för långa och branta så skulle jag inte vilja påstå att det är så farligt.

Oscar: Ja, jag har provat det. På den tiden jag inte gjorde som jag nu förordar. Kan även tipsa om att blöta löv och mördarsniglar (japp, det är därför de kallas så!) påverkar möjligheterna att plogbromsa i nedförsbackar.

2009-04-29 12:14
Hej Pernilla!
jag tycker du ska börja på en slätt asfaltväg och köra sakta.

Tänk på att det är svårt att bromsa så åk inte direkt i den brantaste nedfrsbacke som finns.

Lycka till!!!!!

2009-04-29 15:12
Har testat en gång för två veckor sedan att fara iväg på rullskidor (klassiska). Spännande... blev ca 7-8 km och märkte att det blev lite ömt i armbågarna av alla hårda isättningar med staven. Men det är nog bara ovana. Har inte blivit av nån mer gång än så länge men det blir det trots en vådlig vurpa med lite "skavsår" på skinkan. Man kan glida ganska länge på en skinka, visste ni det??? Vet inte om den var, rökt, grillad eller kokt efteråt... Men vurpan kom sig av en backe med en kurva längst ner. Men en av kommentarerna ovan beskrev just det jag vurpade av, skidorna "svängde" inåt. Särskilt den vänstra. Så jag måste få till balans oh rakställa skidorna automatiskt. Så det gällr väl att nöta. Jag tror ju att får man till rullskidsträning är det en jättebra träningsform. Smiley  

2009-05-20 17:07
Tack för alla tips Smiley
Har nu testat en gång o det var jättekul!
Nu är det cykling som gäller men sen blir det absolut mer rullskidor.

2009-05-21 09:49
Vad skulle ni som har koll säga: till vintern skall jag göra en satsning, har antagit en utmaning och skall bli grym på längdskidor trots att jag har liten vana. Är rullskidor i sommar en nödvändighet för att få det att funka, eller är det stakträning oavsett form som är det centrala?  

2009-06-13 17:18
Ja definitivt du tränar både teknik rätt muskler samt får skidvana.

Jag rekomenderar detta jag kör året runt börjar i maj kör oktober ut eller så långt det går innan farbror frost kommer!

Johan

2009-06-13 17:56
Tack för det Johan, jag har bestämt mig för att köra på detta trots den lilla oron, det kommer nog gå bra. Lite smärta dör man ju oftast inte av. Smiley  

2009-07-06 15:27
Måste bara få berätta att jag nu gjort slag i saken, vågade och vann! Köpte rullisar med alla tillhörande skydd och attiraljer i måndags och det har gått över all förväntan! Backar känns läskiga, övade igår med min man vid sidan för att ta emot. Känns nog tryggt på sikt tänker jag mig, kommer köra mest raksträckor i början som rådet ju ofta är. Känns toppenbra att vara igång, och även om jag styrketränat ordentligt hela våren så känner jag att det tar på för mig nya ställen. Kommer knappast vara missgynnad av rullskideträning inför vintersäsongen, den saken är säker!

(mer om förstafärden på min bolgg: http://njutmaten.blogspot.com/2009/07/som-pa-hjul.html )

2009-07-15 13:52
Man får gratulera. Smiley
själv som ny amatör så har jag bara goda erfarenheter skrubb sår till trotts.
Jag brukar köra med en billig puls klocka för att hålla lite koll och det är superbra.
När pulsen går upp för mycket så kan man ändra åkstil och träna andra muskel grupper medan pulsen går ned.

2009-07-16 18:34
Bra tips! Känner att jag behöver hitta ett bra sätt att mäta träningen på, skall testas! :)  

2009-07-16 22:49
Ett tips är att man tar av sig rullskidorna och går nerför eller stegar sig ner i gräset bredvid, så backen blir lite kortare. Man tar sig iallafall fram och får nya vyer. Jag har redan börjat rulla från lite högre höjd i backarna. Modet kommer.  

2010-10-05 17:03
Byt fot på skidorna efter halva passen för att inte snenöta hjulen och byt fram och bakhjulen med varandra så du får spärren som ger dig "fäste" på framhjulet, på så sätt får du mer upprätt åkning vilket ger bättre resultat för skidåkningen..  

2010-12-21 10:57
Tim:

Brukar inte "spärrhjulet" sitta monterat fram vanligtvis?

Det känns ju värdelöst att ha spärrhjulet bak, har alltid åkt rullisar med spärrhjulet fram iallafall, minns dock att det fanns några äldra röda rullisar som hade spärrhjulen bak (sunkigt fäste jämförelsevis)

2010-12-24 10:52
Alla stora fabrikat av rullskidor vi använder i Sverige har spärrhjulet bak.  

2010-12-24 11:22
Okej, ja om så är fallet så har alla rullisar jag åkt på varit ändrade därför att jag har bara provat åka med spärrhjulet bak en gång, och det var inte alls lika effektivt som att ha det fram (upplevde jag iallafall)  

2010-12-24 14:02
Ett tips när man ska bromsa.
Om det finns gräs brevid vägen, kan man trycka ena skidan lätt ner i gräset för att bromsa olika mycket beroende på hur hårt man trycker.
Smiley

2011-02-06 17:30
Jag gjorde min jungfru-tur på mina igår. ojojoj vad roligt det var! trots att det var lite vingligt så gick det bra.

kan inte hålla mig riktigt så jag tror jag ska ut en sväng idag med! :)

2011-04-08 09:22
Spärrhjulet sitter och ska sitta bak.

Att byta mellan vänster och höger skida efter halva loppet känns bara jobbigt. Skifta varannan runda istället. Alternativt så låter man slumpen avgöra. Så gör jag och rent statistiskt så kommer "vänster" skida att hamna lika många gånger på vänsterfoten som på högerfoten.

2011-06-21 21:07
Har aldrig provat rullskidor och är inte heller någon inbiten längdskidåkare. Jag började förra säsongen och tycker det är skitkul och grym träning.

Hur som helst. Jag köpte mig ett par skikes www.skike.se och jag är riktigt nöjd med dessa. Funkar bra att staka med eller att skata och den främsta anledningen. Bromsen.

Skitbra träning. Kanske inte det närmsta alternativet till längdskidåkning på barmark, men stakningen tycker jag ändå är väldigt snarlik.

Rimligt pris, bra robusta grejor och en bra broms.

2011-06-21 22:31
Bra sätt att träna sin balans och van är att åka utan stavar :)  

2012-05-04 18:28
Vad använder ni för handskar när ni är ute o rullar?

Har varit ute ett par gånger och använt mina cykelhandskar men dom är inte riktigt sydda för att ha en rem runt handleden så det har blivit lite skavsår runt handleden.

Och jag är inte sugen på att klippa mina fin skidåkarvantar.

2012-07-21 14:30
Rullskidhandskar är gjorda för rullskidor så det är ett väldigt bra tips. Finns från flera tillverkare och dom passar ju olika händer olika bra. Men det är det bästa du kan ha på rullskidor  

2012-07-21 15:42
Aha, såna måste jag skaffa på en gång! Smiley  

2012-07-22 22:03
Jösses vilket trams. Som om ett par handskar skulle vara helt perfekt avpassade för just rullskidåkning bara för att de kallas rullskidhandskar?? Jag slår vad som vad som helst att det går minst lika bra med exvis "cykelhandskar" eller vilka andra handskar som helst utan fingrar. Varför inte köpa såna arbetshandskar som de säljer på exvis Tools för en pyttesumma istället?

Där har jag också köpt skyddsglasögon för en spottstyver som funkar precis lika bra som dyyyra dito man kan köpa i sportaffären...

2012-07-23 07:32
"Jösses vilket trams. Som om ett par handskar skulle vara helt perfekt avpassade för just rullskidåkning bara för att de kallas rullskidhandskar?? Jag slår vad som vad som helst att det går minst lika bra med exvis "cykelhandskar" eller vilka andra handskar som helst utan fingrar. "

Inte trams skulle jag säga. Cykelhandskar har sömmarna på fel ställen vilket leder till skavsår. Själv kör jag utan handskar. Är det kallt så använder jag vanliga skidhandskar.

2012-07-23 11:07
Andreas: Jag använder arbetshandskar i de fall som jag använder handskar alls. Skav har jag aldrig fått av ett par handskar oavsett, men det kan ju givetvis variera för olika människor hur känslig man är för sånt.  

2012-07-23 13:18
Testade med cykelhandskar och tejpade tummarna för säkerhets skull (brukar få blåsor på dem).

Tummarna klarade sig bra men finger spetsarna, dvs den delen som handskarna INTE täckte fick blåsor efter en dryg halvtimme.

Testar heltäckande vantar nästa gång.

2012-07-23 17:14
Jessie "Jag använder arbetshandskar i de fall som jag använder handskar alls. Skav har jag aldrig fått av ett par handskar oavsett, men det kan ju givetvis variera för olika människor hur känslig man är för sånt. "

Å det varierar säkert mellan olika handskar också. Mina cykelhandskar har som sagt sömmar på fel ställe vilket ger mer skav än utan handskar. Sen kan det säkert finnas cykelhandskar som funkar ok.

2012-07-24 08:31
Jag tror det finns en tråd om handskar. Var och en får självklart bilda sig sin egen uppfattning om billiga bygghandskar kontra riktiga rullskidhandskar. Själv åker jag alltid med riktiga rullskidhandskar, om det inte är så kallt så jag tar vanliga skidhandskar. Oneway's handskar har hål i konstlädret vilket ger bättre ventilation och minskar skavsår. Tyvärr är de inte så bra hållbarhet i sömmarna. (Men en redig karl kan laga sånt med nål och tråd...) Skigo's rullskidhandskar använder jag istället när det inte är lika varmt. Lite bättre hållbarhet, men lite för varma under varma sommardagar.  

2012-07-24 14:36
Använd glasögon! Krockade med en geting ikväll. Svider ordentligt.  

2012-07-26 00:28
Clas olsson (och säkert andra) har bra arbetshandskar för 80:- som är perfekta för rullskidor, tajta och utan störande sömmar. Känns mycket onödigt att sabba dyra skidhandskar i onödan.  

2012-08-26 18:02
Självklart går det att bromsa, ganska hårt till och med. Men med det sagt så tror jag att dagens tips blir att inte överskatta sin förmåga när man väl känner sig duktig på rullskidor.

Och jag använder cykelhandskar när jag kör på sommaren och gamla skidhandskar när det blir senhöst...

2012-08-27 15:43
En liten detalj som är bra att ha, har tyvärr lärt mej den hårda vägen - Glasögon. Man kan få knott i ögonen och då skakar man på huvudet, vilket inte var smart för då vurpar man. Så det är något jag brukar predika för när det gäller rullskidåkning. Förhoppningsvis dör väl insekterna bort snart. Smiley  

2012-08-30 12:14
Såg nu att John är av samma åsikt...

Det konstiga var, när jag sa detta för personalen på sportbutiken, såg de ut som frågetecken. Litet utbud på våra sportaffärer i Skellefteå på glasögon. Sök på nätet. Denna sommar hade jag gärna haft ett par med utbytbara glas.

2012-08-30 12:17