Cykel

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Bruses sadelskola (eller vilken sadel ska jag ha, hur ska den ställas in, hur bred ska den vara och hur långt är ett snöre)

AJ på Happy kan defintivt ta åt sig av hyllningen. Dock vet jag inte om AJ har hört sig för om en dejt, men om så är fallet håller jag tummarna även för dennes skull!  

2012-08-29 14:16
Har en fråga om sadelinställning.

Jag har nyss köpt en cykel och håller på att köra in den. Jag har för varje pass höjt sadeln lite varje gång då jag upplever att foten inte kommer tillräckligt långt ner samt att knät kommer för högt för optimal kraftöverföring. Nu är den så hög att jag måste cykla med utsträcka fötter. Dock känns det jättebra, jag känner att jag får grym kraft så här. Sänker jag sadeln så blir det jobbigare. Jag får inte samma kraft i cyklingen.

Min fråga är om det finns några risker med att cykla så här? Att knäna tar stryk av det? Hittills har det gått bra men man vill ju inte dra på sig några förslitningsskador.

2012-10-12 14:07
Sitter du _för_ högt kommer du känna av det i baksidan av knät. Men känner du att du får mer kraft osv, så har du nog hittat _din_ höjd.

Som jag skrivit i skolan, så är det bara utgångsvärden, nåt att börja med. Jag har själv pillat på det mesta.

2012-10-12 14:46
Nu har jag bytt ut sadeln till en som är rätt i bredden. Var ute på första turen. Jag blev dock inte kompis med sadeln. Bredden stämde och det kändes bra för rumpan när jag fick rumpan på plats men det var jättesvårt då jag hela tiden gled framåt och hamnade då på den smala delen. Jag fick hela tiden pressa bak rumpan så den hamnade rätt och det kändes inte bra i ryggen. Sadeln lutar inte framåt. Åter fel sadel eller är det någon inställning som ska ändras?  

2012-10-14 16:49
Margit, andra faktorer som spelar in är storlek på cykel, avstånd till styret och kanske det viktigaste: en bra hållning på överkroppen (stark bål) så att du inte faller framåt. Eventuellt behöver du justera sadeln i längsled.  

2012-10-14 16:56
Det finns flera möjliga felkällor. Svårt att ge råd såhär, men t.ex. så kanske du ska ha en annan styrstam.  

2012-10-14 17:31
Per och Fredrik har frågorna på svaren. Allt hänger inte på sadeln, utan det är detaljerna som tillsammans gör helheten.  

2012-10-14 18:32
Nej, det mesta hänger nog faktiskt utanför sadeln...  

2013-01-04 15:41
Med par riktiga byxor från Assos, är det ingen risk.  

2013-01-07 12:00
Tjo! Lånat hem en potentiell första racer och haft fram bok, helkroppsspegeln, lod, vattenpass och måttband. Det flesta måtten verkar stämma riktigt bra, om jag förstått det rätt att man mäter från centrum av navet till översta kanten på sadelstolpsröret?
Endast ett mått fick mig att hajja till lite så jag tänkte höra vad erfarna cyklister säger om saken. Med ett vattenpass på sadeln mätte jag 8 cm ner till ovansidan av styret, och Bruse pratade om att fakirer kör med så mycket som tio cm, varför jag undrar om 8cm, som är ganska nära tio, kommer bli knäckande i längden?!?
Är en Eddy Mercxx grand prix om jag förstått det rätt.
mvh Markus

2013-06-01 21:46
Om 8 cm fungerar för dig, så kör på det. Vi är alla individer och gillar olika. Jag har 2 cm dropp.  

2013-06-01 21:59
Jag har gjort en bikefit och har nu ett drop på 8,5 cm. Det är en ganska snäll position då jag är lite stel i höften. Så jag tror inte 8cm ska vara några problem för dig.  

2013-06-14 16:11
Stort tack! Köpte igår min första racer efter att endast ha cyklat mtb. Neurotisk som jag är funderade jag fram och åter, -är den för liten (enligt alla tabeller är jag precis på decimalerna en medium...) Din uträkning gav klarhet. Cykelns orginal konfiguration var min på pricken. Tack!  

2013-06-20 11:34
Lycka till med din nya kärlek!  

2013-06-20 11:59
Ny här...
Hittade denna eminenta guide för grundinställningar av cykeln. Har googlat en del om detta och hittat mycket, men oftast fått fler frågor än innan googlingen. Denna guiden täcker allt och är skriven för dummies (så även jag förstår), tack.

Såg att tråden fortfarande lever, och trots allt blir det några frågor.

1. När man ställer in sadeln bak/fram och följer "lodmetoden", knäet över pedalaxeln, skall undersidan av skon också vara horisontell?
Kanske självklart men i någon annan guide snappade jag upp att vid inställning av sadelhöjden skall man ta lite hänsyn till den vinkel man föredrar på foten, alltså om man t.ex. brukar trycka ner hälen skall man möjligen ha sadeln lite lägre än grundinställningen. Tänkte då att det kanske är likadant för längsjusteringen, och faktiskt så är det så att om man vinklar foten liite uppåt så kommer knäet lite längre fram när man har horisontellt läge på pedalerna.

2. Lite off topic, finns det någon bra länk till något att utgå från vad gäller "tramprörelsen"? Typ vinkel på foten genom hela tramprörelsen, man kan ju i princip ha foten horisontell hela varvet, eller vinkla foten ner/upp i de olika momenten.
Lite har detta att göra med inställningar av sadeln förmodar jag.

Anledningen till frågorna är att jag har lite svårt att hitta en bra inställning. Följer jag "reglerna" så känns det som att jag kommer "för nära pedalerna", det blir dock bättre om jag vinklar ner hälen i nertrampet. Men om jag justerar så det känns bättre att trampa så hamnar jag för högt/långt bak och får ont i baksida knä.

2013-06-26 20:33
vad gäller tramprörelsen så ska man inte hålla foten plan som du nämner, utan hela foten ska röra sig under varvet.
ett par "dummies"-tips är; att man skrapar hundskit från sulorna genom att sänka hälen och dra bakåt på nedvägen, samt att man tänker sig att röra foten under varvet i en liggande ellips. Då får man kraften på rätt ställe.
Självfallet finns både bättre och mer beskrivande tekniker. Men de två tankeexperimenten duger rätt bra till att börja med.

2013-06-26 21:52
http://www.argonautcyclecoaching.com/index.php?p=bike-fit-calculator  

2013-06-28 15:43
Nu så, efter att ha grundinställt enligt denna tråd i kombination med länken till argonautcyclecoaching, samt följt diverse råd här så börjar det likna något, tack.  

2013-07-18 21:09
Strålande författat:) Perfekt som läsförståelseträning i skolans värld. Illustrativt, underhållande och relevant. Alla rätt! BTW, min nya Focuscykel, är nog lite för lång according to texten...men så skön att köra ändå:)

/Peter

2014-09-28 14:08
Tack  

2014-09-28 19:22
ska man sitta i mitten på sadeln eller glida pyttelite bakåt så att det känns som man nästan sitter på kanten av sadeln? ibland testar jag det när jag gör det får jag mindre ont i rumpan och man har lite luft under pungen/mellangärdet

har jag suttit fel innan?

2015-05-31 14:47
Det här forumet verkar ha seglat åt fel håll!

Har du fått ordning på sittandet?

Nej! Du ska inte flytta runt röven på sadeln. Där du sitter där sitter du. Det är där det ska bli bekvämt att sitta. Tyngden skall ligga på ben och inte mjukdelar. Dvs de sittben som finns. Delad sadel kan vara bra för vissa för att motverka tryck på fel ställen. Jag gillar det, andra inte. Huvudsaken är att du får stöd för dina sittben i en vinkel som gör att du varken glider bakåt eller framåt.

Konstigt att säga, men sen är det att öva att sitta. Justera inte efter 3 min utan snarare efter 10 mil. Justera då inställning i vinkel innan tankar kommer om att byta sadel.

2015-09-05 12:02