Cykel

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Bruses sadelskola (eller vilken sadel ska jag ha, hur ska den ställas in, hur bred ska den vara och hur långt är ett snöre)

Lugnt! Jag opererade inte och har varit och är helt problemfri. 100% funktion och har aldrig haft besvär trots att jag "står" på slalomskidor 6 månader om året.
Nu ska jag tipsa en polare om din sadelskola så han får till sin nyköpta racer. Han satsar på klassikern och ska tydligen köra VR 2011. Han får nog börja trampa snart för att få lite mil i benen. Vägarna kring Luleå börjar bli ok nu för landsvägskörning.

2011-04-17 19:40
Ang sadelmodell så kan jag varmt rekommendera Specialized Romin. Jag har haft min i 2 månader och är hur nöjd som helst. Kan med lätthet sittar 6-7h i sadeln utan att få det minsta ont.  

2011-04-21 09:28
Förnämlig guide!

Gäller samma formel för förhållandet mellan ramstorlek och benlängd även för tempo-/triathloncyklar?

2011-04-25 22:30
Mycket bra då vet jag vad jag ska ha för cykel när det blir en hybrid.Smiley  

2011-05-17 15:50
Lektion 5 uppdaterad med styrets bredd och ett annat sätt att mäta avståndet mellan sadel och styret.  

2011-06-01 09:34
Har en fråga om Lektion 1. Man baserar ramstorlek på benlängd men samtidigt är inte ramhöjden det viktigaste utan avståndet sadelstolpe-styre?
Isåfall borde man mer använda sin längt minus benlängden som mått, eller Smiley

EDIT: men så mäts ju inte ramen inser jag nu... bortse från ovanstående Smiley

2011-09-03 11:37
Malin, du har en poäng. Det finns avancerade räknemetoder som mäter upp hela din kropp och din rörlighet, och tar då hänsyns till benlängd, överkroppslängd, armlängd rörighet i axlar osv.

Jag tar bara upp grunderna.

2011-09-03 15:16
såg att de togs upp lite tidigare men fick ingen klarhet i vad man kunde göra åt problemet så fortsätter på samma linje även om de kanske inte riktigt hör hit..

jag tycker iaf att ja ställt in min racer på rätt sätt efter bruces "braiga" instruktioner (alltså me sadelhöjd och dess läge i förhållande till styret m.m) men tycker iaf att jag får fruktansvärda problem med nacke, axlar och området ner mellan skulderbladen. Läste mej till att man har för mycket belastning på armarna, men va ska man då göra om cykeln är inställd efter de redan rekommenderade måtten? eller är det bara att man är för klen i rygg o magmuskler och att det ger sej ju mer man e ute o cyklar o använder sej av dem..?

please help! så tröligt att få ont varje gång man e ute o tränar, så hoppas verkligen att det finns något litet tips om hur man kan underlätta det för sej och inte bara behöva genomlida det..

2011-09-03 23:55
Kan tänka mig att en lösning är att inte hänga så mycket på händerna. Om du tänker på att motverka det så lär ju både muskelgrupper som du inte har ont i bli starkare och de du har ont i bli avlastade? Samtidigt som du kör på och tränar.  

2011-09-04 00:39
Ja, kan tänka mig att du hänger för mycket på händerna och spänner axlarna. Träna upp bålen, det är den som ska hålla upp kroppen. Slappna av i axlar å armar.  

2011-09-04 08:07
Jag pratade med en duktig cyklist för ett par veckor sedan, som sa att man i princip inte ska ha någon vikt på händerna alls. Man ska vara så stark i bålen att man kan släppa styret och sitta kvar i samma position.

Jag är långt ifrån så stark i bålen, och då får man lätt lite ont i händer, handleder, axlar, nacke, etc...

2011-09-04 08:32
Exakt så Börje. Orkade inte skriva allt på ajfönen.  

2011-09-04 09:25
Tack för en bra guide! Den här videon är också bra: http://youtu.be/Pot6W8eQcv4  

2011-11-05 19:22
Filippa, utan att ha sett din sittposition så kan man tänka sig att du inte sitter riktigt bra. Ryggen ska ha en svag C-form, inte rak. då minskar trycket på armer/nacke och det blir mer bekvämt (och snyggt...)

Edit, se min avatar. C-form ftw!

2011-11-07 10:42
Fast här får jag komma med en liten brasklapp. Det är inte diskbråck jag fått, men det gör förty inihelvete ont att cykla. Så både (den cyklande) kiropraktorn och (den UCI-regelrabblande) sjukgymnasten har rekommenderat mig att vara rak i ryggen istället för lätt C-formad. Liksom svanka mer, samt sträcka på ryggen. Men det är jag det.  

2011-11-07 10:46
Sadel är viktig, detsamma gäller byxorna och dess padding.
Har 2 brallor med olika padding och med dom ena får jag inga probs ( tunnare ) men dom andra så tappar jag känseln efter 1 timma, detta gäller dock bara min orginalsadel på min Verenti, med Spez-sadeln på så är det omvänt.
så min conclusion är att paddingen är minst lika viktig

2011-12-01 21:29
Konfigurationsstyrningen är tydligen alltid en viktig del av hur det känns i baken.  

2011-12-03 02:15
Bruse: Alltså, även om du har en mer rak sittställning så har du samma grundinställningar på cykeln? Funkar det eller är det något speciellt jag bör tänka på när jag ställer in? Har funderat lite på det där eftersom jag själv har ont i ryggen (inte på grund av svag bålmuskulatur alltså). Ett sätt att sitta mer "rakt" är ju att höja styret men det går ju faktiskt inte för sig, men jag antar då att du har samma vinkel/böj vid under/överkropp och håller själva ryggraden mer rak då så att säga?  

2011-12-07 14:48
På din första fråga, så ja, jag hade samma grundinställning.

Men sen sköt jag fram sadeln 1 cm och höjde styret ca 2 cm. Så nu är allt annorlunda, måste vinkla upp styret så handlederna kommer rakt mot bromshandtagen.

Om jag nu förstod dig rätt.

2011-12-07 15:17
Jag monterade en justerbar styrstam så att man lätt kan få upp styret en liten bit. Sedan kan man sänka det när kroppen vant sig eller om man vill späka sig lite. Det krävs ju bara en insexnyckel och går på ett par minuter...  

2011-12-07 16:01
Det tog det för mig med att flytta upp min. En insex och några minuter,  

2011-12-07 16:09
Bruse, du skriver: "måste vinkla upp styret så handlederna kommer rakt mot bromshandtagen". Menar du då när du cyklar? Eller att du måste göra det men ej har gjort det? (Nog kanske mer en syftningsfråga?)

Men ja, det blir ju en aningens mer upprätt då. Kan funka!

2011-12-07 21:54
Har inte gjort, upptäckte det senast att det måste göras, då styret kom upp.  

2011-12-07 22:00
Byt styrstam till en med annan vinkel.  

2011-12-07 22:11
Tack för tipsen!  

2011-12-07 22:16
Jag har fått några frågor angående lektion 2, sadelns höjd. Om man ska ha cykelskor på sig eller ej när man provar att ha hälen i och ha sträcka benen osv. Mitt svar är då; avser du att cykla med cykelskor, ska du ställa in sadelhöjden med samma cykelskor.  

2012-03-02 18:31
Bruse! Förträffligt, sicken guide du har satt ihop. Det är bara att ta av sig hatten o buga.
Då kommer en fråga, och får se om goda herrn har ngn lösning på problemet.
Lill, ring, samt långfinger domnar, och det kommer redan efter en tre fyra mil.
Jag tror att det heter/ stavas "kalpatortunneln" det har ngt att göra med att man täpper till blodflödet i handleden, så att blodet inte har fullt flöde ut till fingrarna ( jag kan ha fel)
Under ett lopp som Vätternrundan måste jag ideligen ändra mitt grepp på styret för att i görligaste mån slippa ifrån dessa besvär, men det hjälper inte. Händerna domnar av. Efter förra årets Vättern hade jag bestående problem i framförallt högerhanden i ca: 4 månader efter loppet, med konstant domning, mindre känsel, kändes nästan som jag var lite "förlamad! i tre fingrar.

Har du, eller känner du till ngt tips?

" Börje"

2012-03-04 19:15
Operation.  

2012-03-04 19:39
Jag har själv dessa problem med domningar i dessa fingrar. Det behöver inte vara i karpaltunneln problemet sitter. Jag har opererat båda handlederna utan någon förbättring. Däremot har jag börjat gå hos en duktig massör och får behandling i nacke och axlar. Det har gett resultat, jag är nu nästan domningsfri i fingrarna, men det vill till att jag fortsätter med massage med jämna mellanrum för att inte stelna till i nacke och axlar igen.  

2012-03-04 19:44
Men det där problemet hör inte till sadelproblemet... borde vara en egen tråd! Gör en så svarar jag där!

2012-03-04 19:45
Rätt David, har kollegor som gjort detta. Men min fundering är ändå om det kan vara ngt inställningsproblem? Om det finns ngt tips från ngn på fb som avhjälpt detta "problem" genom att göra ngn förändring på reglage, höjning av styre, eller, ja vad som helst.
Jag hoppas ju på en lite lindrigare väg liksom....

2012-03-04 19:50
Har du rätt bredd på styret?  

2012-03-04 19:52
Det kan vara vad som helst, och troligtvis så spänner du dig.  

2012-03-04 19:58
Ok. Bruse
Fel av mig. Nu är jag inte så bevandrad i det här med trådar....Jag är faktiskt överdjävligt simpel på dator. Skam till sägandes vet jag inte hur man skapar en...
Glöm inlägget, sorry, kollar andra vägar.

Ett stort + ändå för din sadelskola!
Börje

2012-03-04 20:08
David, Fredrik? kan ni fixa ngn annan "tråd"?
PINSAMT! jag vet....
Men vill respektera Bruses sida

Vänligen

Börje

2012-03-04 20:12
Hur vinklar man sadeln upp/ned om man vill testa det?  

2012-06-03 11:58
Du lossar på skruvarna som håller fast sadeln i sadelstolpen.  

2012-06-03 16:06
Jag har en sådan skruv (modell större). Förstår inte hur det ska funka ._.

Kan ju lossa den och då vinkla, men om jag skruvar tillbaka blir den plan.

2012-06-03 17:12
Skruva loss så märker du  

2012-06-03 17:14
Är det så att du har två skruvar? Skruva loss den större så att du får rätt vinkel (eller snarare ... ingen vinkel) och sedan låser du fast sadeln i det läget med den andra (förmodligen "hex"-bult).

2012-06-03 17:25
Om du visar en bild så har vi lättare att förklara. Finns förtielva olika fästen.  

2012-06-03 17:58
Tilbake til dovning i fingerne:

De personer/syklister som fryser mest på fingerne når det er kalt, har dårligst blod-jennomstrømning til fingerene, og min teori, (helt uvitenskaplig ) er at det også er de samme som lettest får domning i fingerne, når man holdet statisk i styret.
Så det er sansynlig at det er dårlig tilstrømning i hånleddene.

2012-06-03 23:35
Tackar för ett klockrent inlägg som svarade på alla mina frågor jag gått och grubblat på sedan jag entrade denna fantastiska cykelvärld! Smicker och beröm får du massor av, tyvärr är jag sambo så dejten får jag överlåta till någon annan! Smiley  

2012-08-28 20:33
Smiley  

2012-08-29 09:12
Formuleringen "tyvärr är jag sambo" ger ju sken av att dejten inte är helt körd ändå. Åtminstone om sambon i frågan råkar få läsa ordet "tyvärr" Smiley  

2012-08-29 09:16
Hehehe! Johanna, ska vi fika? Smiley  

2012-08-29 09:18
Jag gissar att det var tyvärr för Bruse och inte för Johanna Smiley)  

2012-08-29 10:36
Eller att sambon inte ville dejta Bruse.  

2012-08-29 11:25
Haha, Christer är inne på helt rätt spår! Men jag kommer definitivt hålla alla tummar jag har för att det kommer kika in en ny tjej här som kommer bli lika hjälpt och imponerad och som kommer att bjuda ut Herr Bruse på dejt! :)  

2012-08-29 14:10
Är det inte bättre att AJ på Happy får den hyllningen?  

2012-08-29 14:13