Cykel

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Bruses sadelskola (eller vilken sadel ska jag ha, hur ska den ställas in, hur bred ska den vara och hur långt är ett snöre)

*har packat wellpapp, nu måste jag sova*  

2009-05-06 22:05
problemet är ju bara att mätningen av avståndet mellan sittbenen inte räcker för att hitta rätt sadel...  

2009-05-06 22:11
Var det inte vattenpass man skulle ha?  

2009-05-07 00:07
När man mäter höjden på sadeln, från vevpartiets centrum, skall man mäta vinkelrätt mot golvet eller längs sadelröret ?
Kanske inte spelar så jätte stor roll men eftersom det ändå är praktik va prata om..
Liknande fråga för att mäta måtet från sadeln till styret. Mäter men i sadelns längsriktning (parallellt med golvet) eller vinklar man armen så att man försöker nå styret med fingertopparna?

Bra guide i övrigt :)
--Anders
 

2009-11-13 11:38
Mäter du cykelns CT (center-top) så är det själva sadelstolspröret du ska mäta.

Måttet TT (top tube) är topprörets längd. På många cyklar är det röret horisontellt, då mäter du den. På andra cyklar är toppröret slopad, bakdelen är lägre än främre delen. Då brukar man mäta horisontellt som om den vore horisontell.

Mäter du sadelhöjden, så är det från vevpartiets centrum, till sadelns ovansida. Det är ju där du sitter med dina ben.
 

2009-11-13 11:54
jo...men...när jag mäter sadelhöjden är det längs röret eller vinkelrätt mot golvet?  

2009-11-13 12:05
Längs sadelröret eftersom du börjar vid vevlagret.  

2009-11-13 12:29
Hej å hoj Bruse! FaaaAaaaan va bra med cyklister som har vettiga synpunkter och framför allt vill sprida sina erfarenheter till cykelvänner runt om i och utanför landet. Jag fick ett tips en gång i tiden av en riktigt duktig cyklist vilket var följande: väg dig med cykel, sätt dig på cykeln med en telefonkatalog under bakhjulet och en badrumsvåg under framhjulet. Intag en possition som när du cyklar. Placera dig i en dörrpost och stöd dig med armbågarna. Då skall du ha 45% av totalvikten på framhjulet i annat fall bak/fram med sadeln. Detta är mera som en slutkontroll av det som Du Bruse påpekar. Inställningen av cykeln är lika viktigt som inställningen av ventilerna på en bil och där använder man ju ett bladmått. 90 i kadens och 700 mil om året så är det lätt att förstå hur viktigt det är. Har träffat många fd cyklister som inte har fattat detta. Går idag med dåliga knä. Allt för nu  

2009-11-14 22:40
Tommy, tack! Jag bara återgäldar all den hjälp jag själv fått från cykelkollektivet.  

2009-11-15 08:14
Bladmått?  

2009-11-15 09:02
Man höftmåttar med ett A4-ark eller en post-it i brist på mer ändamålsenlig måttstock.  

2009-11-15 09:07
Bladmått: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bladm%C3%A5tt  

2009-11-15 09:21
Jag vet vad bladmått är men jag använder pump till bilventilerna.  

2009-11-15 09:23
Ok, jag tolkade det som en seriös fråga för en gångs skull, men då vet jag att jag inte ska göra det i fortsättningen.  

2009-11-15 09:25
Finns det seriösa frågor på ett forum?  

2009-11-15 09:27
Hej Fredrik! kommentera inte "den gule" som jag tycker förstör tanken bakom funbeats idé. Lev väl och fortsätt med dina vettiga synpunkter. Ha dé  

2009-11-15 09:48
Jag tycker han fyller en viktig funktion. Inget internetforum utan ett troll, och Funbeat tycks bara ha ett.

http://www.flamewarriors.com/warriorshtm/troller.htm
http://alturl.com/o89t (wikipedialänken funkade inte, så jag konverterade den till en kort-URL)
 

2009-11-15 09:58
Nu blir det hela lite OT, ledsen för det Bruse, jag gillade ditt första inlägg skarpt.

@Tommy: Jag förstod det :). Men ibland är det som med hundar och små barn att om man uppmuntrar rätt beteende så sker det en positiv utveckling. Men jag försöker bara en gång. Dummare än så är jag inte.

@Göran: Ja det ingår väl på något sätt mer eller mindre i konceptet. Men tyvärr kan det skrämma bort "vanliga" användare ifrån forum och det finns mer än ett som har spårat ur och kollapsat på det sättet, så man ska vara lite försiktig med hur tolerant man är ändå: http://shirky.com/writings/group_enemy.html , http://headrush.typepad.com/creating_passionate_users/2005/06/building_a_succ...

En mer generell intressant bok är http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320532
 

2009-11-15 10:09
genom att fortsätta diskutera den "gule", uppmuntrar ni honom - ignorera och diskutera inte alls - så återgår tråden till vad den handlar om  

2009-11-15 10:23
Point taken  

2009-11-15 10:27
Jag har den erfarenheten att när man driver upp tempot så glider man längre o längre fram på sadeln och till sist sitter man på den yttersta spetsen och belastar bara en liten punkt alldeles bakom pungen. När man därimot håller en något lugnare tempo så känns det jobbigare. Slutsats ju fortare man cyklar ju behagligare blir det.  

2009-11-15 13:42
Tommy, när man cyklar fort ökar trycket på pedalerna och minskar på sadeln. Det kan vara en faktor, sen är det psykologiskt också. Om det svider som fasen i benen o lungorna känns det inte så mycket på andra ställen..

 

2009-11-16 00:05
Jag förstår nog inte Tommy alls.
När man drar upp tempot så går det väl fortare? Tommy drar upp tempo = tryckpunkt bakom pungen = behagligt!?
När det är lugnare tempo är det jobbigare??? Vad är det då för punkter som det trycks på?

Min erfarenhet är att om jag är gristrött så sitter jag inte på sadeln som jag ska och får problem med tryck på fel ställen. Typ bakom pungen. Övrig del av cyklingen försöks vara på rätt ställe på den inställda sadeln och då gör det inte ont.
 

2009-11-16 04:50
Jag vill också hur man använder ett bladmått på bilventilerna ?  

2009-11-16 07:33
Jag är också nyfiken på hur man använder bladmått till bilventiler.  

2009-11-16 07:39
Jag va med ända in i cykelporr-fasen, men bilventilerna undrar jag onekligen också över....? I sadeltråden till på köpet Smiley  

2009-11-16 07:41
Undrar ifall en bladlus använder ett bladmått?  

2009-11-16 08:00
Ventilerna i bilmotorn, förstås. Så trögtänkta är ni väl inte? Jag är absolut inte bilmek, men jag är skeptisk till om man justerar ventilerna med bladmått. Brytarspetsarna däremot, men sådana finns inte i moderna motorer.

Jag tycker iaf att jämförelsen bladmått - badrumsvåg och telefonkatalog kanske inte är helt lättuttolkad.
 

2009-11-16 08:02
Denna förklarar: http://img66.imageshack.us/i/justeringventilspellm7.jpg/

Åkte inte alla omkring i en amazon med skramlande ventiler när ni var små ?

 

2009-11-16 08:03
External image

En trög bilmek.
 

2009-11-16 08:07
jaha nu fattar jag. Bilmekande är jag dålig på.  

2009-11-16 08:56
Hmmm... OK. Det är dock minst sagt långsökt att syfta på sådana ventiler, som inte är speciellt bilspecifika och inte alls används i cykelsammanhang, i en cykeltråd...
 

2009-11-16 09:07
Sluta blajja sönder min tråd! Smiley  

2009-11-16 09:17
Jag kan göra ett försök att få tillbaka tråden på rätt spår med att ställa en fråga som faktiskt har att göra med sadelinställning.

Gav mig på att ställa in lite i helgen och har fått ganska bra resultat, men inte "perfekt".
När man ska ställa sadeln helt horizontellt, vilken del av sadeln (bak, mitt eller fram) ska man få parallel med golvet? Jag antar att det är mitten, men jag tycker man ser sadlar som har lite uppåtpekande nos om man säger så.
nå? :)

Mvh
--Anders
 

2009-11-16 09:51
Jag brukar lägga vattenpasset på sadelnspetsen o bakkant och se till att det är i våg.
Jag vill följa UCI-reglerna för att det känns bra då.
 

2009-11-16 09:55
Okej.
Följdfråga då:
Är det den linjen man får då man skall mäta till från vevpartiet? Det där måttet med benlängd ni vet...
 

2009-11-16 10:08
Jag brukar testa, på vilken höjd som benen inte protesterar på.

Det borde vara utgångsläget innan finjusteringar.
 

2009-11-16 10:10
Finns det några risker med att ha sadeln "fel"?
Jag tänker mest på om det finns olämpliga vinklar i knäleden, alltså allt det där med knät i lod med tåleden o allt sånt. Riktmärken för vinklar?
Jag har alltid tänkt mig att man ska ha en vinkel > 90 grader, men då känns det som om man har sadeln för högt och det blir väldigt obekvämt för underredet efter ett tag....
 

2009-11-16 10:40
Anders, risken är väl att du får ont och att du inte får ut kraften i pedalerna på det effektivaste sättet.

Det som funkar för dom flesta är: Ställ in höjden så att när du har hålfoten på pedalen ska benet vara helt rakt, sen när du trampar med foten som vanligt blir det perfekt.
 

2009-11-16 10:48
Så här tror jag angående just knäleden:
Det _viktigaste_ för att inte få ont i knäna är inte sadelhöjden eller sadelns position framåt / bakåt. Det är att inte knäna rör sig i sidled eller konstant pekar utåt.

Tänk dig ett plan parallellt med ramen som går genom mittpunkten på pedalaxeln. Tänk sedan på att knät hela tiden ska röra sig i det planet (eller möjligen lite innanför planet).
 

2009-11-16 10:57
Det beror på hur du är skapt.
Jag kör lite kobent men det klarar inte en som är hjulbent.
 

2009-11-16 11:22
ja det låter vettigt...ska trixa lite mer :)  

2009-11-16 11:32
Du mäter sadelhöjden längs med sadelstolpsröret och sadelstolepn upp till sadelns överkant där måttstocken slutar helt enkelt.  

2009-11-16 13:08
tack :)
 

2009-11-16 14:23
Justera efter det och lyssna på knäna!

Brakar de ordentligt.......så kan det vara helt ok. Men om det gör ont så ta reda på orsaken. Det lyckas inte med att att strunta i det iaf.....
 

2009-11-16 14:37
Jag mäter från golvet.  

2009-11-16 14:44
Får Du ont ovanför knäskålen sitter Du för lågt, får Du ont i knävecket sitter Du för högt. Det är en sena i knävecket (man känner den med tummen o pekfingret) den blir öm med för hög sittställning.  

2009-11-16 23:50
Bruses (sadel)skydd.
External image
 

2009-11-19 08:50
haha  

2009-11-19 08:55
David, nu pratar du nog om dig själv. Den där modellen är alldeles för liten för min.
Sadel.
 

2009-11-19 09:24