Cykel

Bruses sadelskola (eller vilken sadel ska jag ha, hur ska den ställas in, hur bred ska den vara och hur långt är ett snöre)

Många undrar vad man ska ha för sadel på cykeln. Min motfråga är då "hur långt är ett snöre?". Jag tror nog att ingen röv är den andre lik i hela världen, och det är väl inte konstigt att Selle italia har minst 40 olika modeller att välja på. Bara DIN rôv vet vilken sadel som passar. Tyvärr är det tråkiga svaret på vilken sadel du ska ha är "den om din rôv gillar, det är bara att prova sig fram".

Men misströsta inte, det kan vara så enkelt att du ställt in din sadel fel! Här ska jag gå igenom hur du ska ställa in din sadel, men även vilken bredd du ska ha på sadeln.

Vi börjar med lektion 1.


LEKTION 1: VAL AV STORLEK PÅ CYKEL
Finns två enkla mått som du kan använda dig av för att få en hum om var du ska börja.
Mät upp din benlängd: ställ dig mot en vägg, kör upp en bok i röva, seså fega inte, kör den ända upp! Se till att bokens överkant är vågrätt, använd ett vattenpass om du är osäker. Markera toppen på boken på väggen med en penna. Gå åt sidan och mät sen från golvet upp till din markering. Du har nu din benlängd!

Multiplicera din benlängd med 0,66 så får du ramstorleken. (Mina ben är 79 cm långa, 79x0,66=52,1. Därmed ska jag ha en ram i storlek 52 om det rör sig om landsvägscykel.)

För en mtb drar du av 10 cm och sedan dividerar med 2,5 så du får det i tum (återigen jag som exempel, (79x0,66)-10=52,1-10=42,1 cm > 16" )

Ramstorleken mäts från centrum av vevpartiet, alltså vevarmarnas skruv vid vevlagret, upp till ramens topp vid sadelstolpsröret (röret som går från vevpartiet och vevarna upp mot sadeln). OM du har ett horisontellt topprör förstås! (den som går mellan styrröret och sadelstolpsröret). Måttet kallas för C-T (center-topp). Har du ett så kallat slopat topprör, att den inte är vågrätt, så låtsas ett rör som går från styret helt vågrätt bak till sadeln. Där mäter du då.

En för låg cykel (CT) kan alltid kompenseras med att dra upp sadeln högre. Men viktigaste måttet är faktiskt topprörets längd (den som går vågrätt mellan styret och sadelstolpen). Är det för långt, är cykeln för stor och kanske kan åtgärdas med kortare styrstam. Men då uppför sig cykeln på ett annat sätt. Så topprörets längd är faktiskt viktigare ä sadelstolpsörets höjd. Men ramstorleken är en bra utgångspunkt. Provsitt så vet du om det känns bra eller inte.

LEKTION 2: SADELNS HÖJD
Nu har du köpt en cykel med rätt ramstorlek. Nu ska vi ställa in sadeln. Vi börjar med sadelhöjden. Fram med mätstickan och din benlängd. Ta din benlängd och multiplicera med 0,883, så får du måttet från vevpartiets center till sadelns övre kant. (Mitt ego igen: 79 cm ben x 0,883 = 69,7 cm.). Så då har vi rätt höjd på sadeln.

Ett annat sätt att ställa in är att sitta på sadeln, sätt hälarna på pedalerna och börja trampa runt bakåt förslagsvis eftersom du inte vill cykla iväg. Du ska med nöd och näppe nå ned utan att behöva vicka på rumpan när du trampar runt. Vickar du på rumpan sitter du för högt. Är benen lätt böjda för lågt.

När du sedan sätter fötterna så stortåleden är rakt över pedalens axel, MED dina cykelskor på fötterna, eller iklickad om du har spd och ena pedalen i nedersta läget, ska knät vara lätt böjd, cirka 30 grader kvar till utsträckt läge.

Om du ställt in sadeln längsledes innan du ställde in höjden, kommer sadelns avstånd till styret ändras när du ändrar höjden. Gör om lektion 4.


LEKTION 3: SADELNS VINKEL
Den här lektionen är enklast. Lägg ett vattenpass uppe på sadeln och ställ in den exakt vågrätt.


LEKTION 4: SADELNS PLACERING I LÄNGDSLED
Nu börjar du få behovet av din sociala kompetens och utbudet av vänner som vill hjälpa till. Sätt dig på på cykeln med cykelskorna på och klicka i om du har spd. Oavsett om du har spd eller inte, ska stortåleden vara rakt över pedalens axel. Om inte, justera klotsen under skon.

Sätt pedalerna rakt fram och rakt bak, alltså klockan 9 respektive 3. be kompisen hänga ett lod, eller låtsas att hen hänger ett lod på framsidan av det främre knäet. Då ska lodet hänga rakt ned över din stortåled och pedalens axel. Om inte, justera sadeln bakåt eller framåt.

Är du socialt handikappad och inte har några vänner, så gör som jag gör ;~), jag sitter i hallen med hallspegeln till höger om mig och spanar in den snygga cyklisten och där kollar att det tänkta lodet från knäets framsida hänger ned rakt ovanför stortåleden och pedalens axel.

Ändrar du sadeln längsledes, kontrollera så inte höjden ändrats. Om, gör om lektion 2.

Sådär! Gratulerar, nu har du ställt in sadeln enligt alla teorier.


LEKTION 5: STYRETS HÖJD OCH AVSTÅND
Lite överkurs, men styrets höjd avgör också komforten. Säg att du verkligen köpt rätt storlek på ramen/cykeln, så kanske styret är för långt bort eller för långt ned. På en mtb eller en räcer ska styret aldrig vara högre upp än sadeln. Hur lågt du ska ha styret får du prova dig fram. En del fakirer kör med styret 10 cm eller lägre under sadelns höjd (jag har bara 5 cm).

Avståndet mellan sadelns framspets och styret kan mätas genom att lägga högra armbågen mot sadelspetsen och peka fingrarna mot styret. Lägg sedan den vänstra handen mellan högra handens fingrar och styret. Får du mellan 3-5 fingrars bredd så är det bra. Ett annat sätt är att när du har händerna ovanpå bromshandtagen, då armarna är utsträckta så mycket som möjligt, att armarna vid axlarna har en vinkel på 90 grader i förhållande till överkroppen.

Styrets bredd avgörs av din axelbredd. Mätt avståndet mellan dina axelkulorna och välj ett styre som är lika brett som dina axlar. Armarna ska alltså vara rakt fram, parallella med varandra.


LEKTION 6: MÄT UPP DITT ARSLE
Snart har vi mätt upp hela din kropp. Nu ska vi mäta hur brett arsle du har. Eller iallfall avståndet mellan sittknölarna. Det är sittknölarna som du ska sitta på, det är dom som ska ta upp din kroppstyngt.

Fixa fram en bit wellpapp på cirka 50x50 cm. Lägg det på golvet med vågorna uppåt, ta av dig naket om rumpan och sätt dig försiktigt ned på wellpappen. Ja, jag vet, det känns skitlöjligt. Men resultatet kommer att bli den perfekta sadelbredden!

Sittknölarna kommer om du satte dig försiktigt, ge avtryck i wellpappen. Mätt mellan mitten av båda ställena, så har du avståndet mellan dina sittknölar och därmed din sittbredd. Brukar vara mellan 90 och 140 millimeter.

Tack till AJ för lektionen: http://happymtb.org/forum/read.php/1/51975/52104#msg-52104


LEKTION 7: VAL AV SADELNS BREDD
Nu har du måttet på din sittbredd, så då är det bara att välja rätt bredd på sadeln. Tyvärr anger inte tillverkarna sittbredden på sadeln, bara dess fysiska bredd. Men lugn, pappa Bruse ska lära dig allt han kan! Mät på sadelns bredaste ställe, max en cm under sadelns vågräta centrumhöjd (se bild). Detta mått är sadelns effektiva sittbredd. Det är detta mått du ska kolla efter när du köper sadel.
External image

En för smal sadel gör att trycket hamnar innanför sittknölarna och därmed orsakar obehag. Då spelar det ingen roll hur mycket gel sadeln har.

Om nu inte det kändes fånigt att köra upp en bok i rôva eller sitta naken på wellpapp, så är detta ännu värre. Ta med en måttstock i cykelbutiken och mäta sittbredden på sadlarna. Hur normalt är det? Om du nu har kommit så här långt och följt mina råd, så är du fast i cykelträsket. Välkommen!

Tack AJ för bilden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/469379/469432#msg-469432


LEKTION 8: SADELNS HÅRDHET
Det är sittknölarna som du ska sitta på, det är dom som ska ta upp din kroppstyngt. Har du en för mjuk sadel, sjunker du ned för mycket och sitter på mjukdelarna och det gör ont. För hård sadel är inte heller skönt. Lagomt är bäst.


LEKTION 9: KOM IHÅG, SKILJ PÅ TEORI OCH PRAKTIK
Allt detta är teori, en utgångspunkt, en början som passar de flesta. Sen brukar många efter ett tag ändra lite på det de här inställningarna. Men börja ställ in exakt som jag instruerar. Och ändra sen bara på sak i taget! Annars vet du aldrig vad det är du gör. Så småningom kommer du hitta det där Optimala för just dig, din kropp och din cykel.



Och hur långt är nu ett snöre då? För det mesta lagomt långt, ibland tyvärr för kort.

Observera: inga djur eller barn har använts i framtaget av denna instruktion. Författaren fråntar sig allt ansvar för användandet av denna instruktion (beröm mottagas gärna och tacksamt - gärna fjäsk, smicker och dejter). Alla mätningar och inställningar sker på egen risk.

Frågor på det? Ok, nu tar vi rast och fikar.
 

2016-06-26 01:03
Bra guide,

Får se nu hur många som vågar sitta nakna på wellpack i vardagsrummet Smiley

Berätta hur det gick och gärna med bilder.
 

2009-04-17 14:20
Bra nu kan diskussionerna här på FB kortas ner till ett minimum bara att hänvisa hit  

2009-04-17 14:22
eller så köper du en BROOKS Swift och kör in den under några hundra mil på vinterträningen med erfoderlig omsorg.
 

2009-04-17 14:25
En sadel Brooks hjälper ju inte om du ställer in den fel.  

2009-04-17 14:26
Det märker piloten ganska snart i olika kroppsdelar.  

2009-04-17 14:30
"Ausgezeichnet!" som man säger i Danmark. Tack, Bruse!  

2009-04-17 14:30
Jag satte mig på min cykelkartong, men jag fick inget märke! Tror det kan vara för stark wellpapp.  

2009-04-17 14:46
Inget erbjudande om dejt, Bruse. Men däremot lite smicker. Bra sammanställt!! Sammanfattar rätt så många trådar här på FB. :)  

2009-04-17 14:55
Om du kritar arschlett och sedan sätter dig?  

2009-04-17 14:56
Tobias B beklagade sig:
> Jag satte mig på min cykelkartong, men jag fick inget märke!

Välj 'enkelsidig' wellpapp, typ
External image$file/well.jpg
http://www.boden.se/DB/web/external.nsf/0/B0EE8099E2D4A234C12574110023EEBF/$file/well.jpg
(Copy paste för bild)

Instämmer med övriga i tråden: Bra guide
 

2009-04-17 15:22
Bra !
sedan är det bara finjusteringarna kvar ....

( På detta sätt kan man utesluta 90% av alla felaktiga sadlar och inställningar Smiley )
 

2009-04-17 15:58
Då är frågan var man hittar enkelsidig wellpapp.  

2009-04-17 16:10
Man kan riva av ena sidan på den dubbelsidiga.  

2009-04-17 16:14
du kan väl inte välja sadel efter bredden mellan sittbenen rakt av eftersom trycket du lägger på sittbenen varierar med sittställningen enligt principen mera framåtlutad mindre vikt på sittbenen och därför ok med smalare sadel än vid mera upprätt sittställning...

(står kanske nånstans ovanför men på fredagar är jag slö och orkar inte läsa en hel tråd utan hoppar in direkt Smiley )
 

2009-04-17 16:46
å styrets höjd i förhållande till sadeln beror ju i hög grad på din egen längd alltså 10 cm är mycket för liten och lite för stor...  

2009-04-17 16:47
sen så äh! strunt i det man kan hålla på i evighet och dividera om hur mäta rätt storlek på cykel...  

2009-04-17 16:48
förresten om sittbenen mäter 90 mm är chansen väääldigt stor att du är kvinna...  

2009-04-17 16:51
O då får man byta till damcykel  

2009-04-17 16:53
apropå wellpapp så har ju Specialized tagit fram en "Assometer"...  

2009-04-17 16:55
Har inte Assos nå'n matchande produkt?  

2009-04-17 17:09
Jo, stolpiller.  

2009-04-17 17:40
Jag tycker att din guide är utmärkt.

Sedan kan man diskutera en del av detta, men du lägger också in en brasklapp om att instruktionen är teoretisk och måste provas ut i praktiken. Klokt gjort!

Jag skulle ändå vilja ta upp en sak som man ofta ser skrivet och även i din instruktion:

" Sätt dig på på cykeln med cykelskorna på och klicka i om du har spd. Oavsett om du har spd eller inte, ska stortåleden vara rakt över pedalens axel. Sätt pedalerna rakt fram och rakt bak, alltså klockan 9 respektive 3. be kompisen hänga ett lod, eller låtsas att hen hänger ett lod på framsidan av det främre knäet. Då ska lodet hänga rakt ned över din stortåled och pedalens axel. Om inte, justera sadeln bakåt eller framåt."

Jag själv har också i alla år trott att det ovanstående är rätt, men jag har tänkt om efter att ha läst följande artikel: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

Metoden med lod-framför-knä-genom-pedalaxel, ignorerar det faktum att alla INTE har lika långa lårben. Dvs. har man långa lårben hamnar kroppen längre bak, än om man har kortare lårben.
Jag tror att kroppens position är en mycket viktigare faktor, än knäets position i förhållande till tramporna.

Som artikeln beskriver kan man enkelt kolla om kroppens tyngdpunkt är rätt genom att någon håller i cykel medans man sitter på. När man släpper styret ska det INTE kännas som man ramlar framåt.
 

2009-04-17 18:02
har också hört att man ska kunna släppa styret utan att falla framåt och utan att ha läst artikeln så funderar jag på hur det egentligen är möjligt, för på en racer så lutar man sig ju framåt. Jag ser ingen möjlighet att justera sin position så att det "inte känns som man ramlar framåt"... Någon som kan upplysa mig?  

2009-04-17 18:39
Bålstyrka, väldigt många tror att det är bra med ett stor skillnad mellan sadelhöjd och styrhöjd.  

2009-04-17 18:41
Jag har ett tips ! Sätt er i vaselin ............  

2009-04-17 18:51
"Bålstyrka..."

Jo, visst kan det vara så att om man spänner bålen så kan det kännas som om man inte faller framåt, men vad har det med sittställningsinställningen att göra. Om det bara handlar om bålstyrka så borde det inte spela så stor roll hur man konfigurerar sin sittställning...
 

2009-04-17 19:55
Då får du börja med att ställa in sittställningen och när du är klar sätta styret på samma höjd som sadeln.
Väldigt många har stor skillnad i höjd mellan styre och sadel samtidigt som de sitter högt med nedåtlutande sadel. Det fodrar stor bålstyrka om de inte hänger på armarna.
 

2009-04-17 20:25
>Jo, visst kan det vara så att om man spänner bålen så kan det kännas som om man inte faller framåt, men vad har det med sittställningsinställningen att göra.

Som flera säger handlar det OCKSÅ om bålstyrka. Om du inte har någon styrka alls, så skulle du ramla framåt (eller bakåt), om du inte har kroppen rakt upp. Då du lutar dig framåt, ska rygg/mage hålla upp kroppen, men INTE armarna!

Så sittställningen bör/ska också anpassas efter den styrka man har i kroppen. Vilket är ännu ett argument för att lodsnöre-metoden inte ger rätt längsledposition.

Jag rekommenderar att ni läser artikeln jag refererade till. Artikelförfattaren kan förklara det här mycket bättre än jag.

 

2009-04-18 08:07
Varför är det inte bra om armarna tar upp mycket vikt? Kanske missade jag något men i artikeln stod det att man då skulle trötta ut händer och armar. Jag har faktiskt aldrig upplevt att jag blir trött i armarna när jag cyklar. Däremot skulle det kännas begränsande för andningen om jag skulle tänka på att hålla uppe bålen med bålmusklerna bara. En balans där emellan måste väl ändå vara bäst?  

2009-04-18 08:32
Vad gäller roevmätningen så kan man ju i dessa moderna tider scanna baken i valfri adekvat scanner. Ned med brallorna och upp på maskinen. Se till att lämna ett par bilder kvar i maskinen också, så andra får ta del av dem.

Tack för guiden förresten. Får väl ta tag i min lilla räcer.
 

2009-04-18 11:02
>Varför är det inte bra om armarna tar upp mycket vikt? Kanske missade jag något men i artikeln stod det att man då skulle trötta ut händer och armar.

Om armarna tar för mycket vikt, är det i första hand axlar och nacke som tar stryk. Det är väl också troligt att händer och armar kan bli ett problem.

Speciellt om man cyklar långt, exempelvis Vätternrunda, så märks det om cykeln är felinställd. Jag själv har drabbats av detta på en av mina Vätternrundor, och var tvungen att stanna på varje depå för att stretcha nacke och axlar. Dessa problem hade jag inte alls märkt på mina träningsrundor.

>Jag har faktiskt aldrig upplevt att jag blir trött i armarna när jag cyklar.
Perfekt! Du har antagligen en bra sittställning!
 

2009-04-18 12:19
Kan inte armbågarna ta lite stryk också?

Ska man inte kunna luta sig framåt utan att hålla i styret, i princip? Utan någon extra ansträngning vill säga.
 

2009-04-19 21:23
Jo, man ska behöva ta upp någon kroppsvikt med armarna.
Därför är det så viktigt att ha kroppstyngden rätt i förhållande till den bålstyrka man har.
 

2009-04-19 21:54
Hur vet man att man har rätt bålstyrka i förhållande till kroppstyngden ?




 

2009-04-19 22:22
Bruse skrev:
Observera: inga djur eller barn har använts i framtaget av denna instruktion. Författaren fråntar sig allt ansvar för användandet av denna instruktion (beröm mottagas gärna och tacksamt - gärna fjäsk, smicker och dejter). Alla mätningar och inställningar sker på egen risk.

OK, Bruse.

- J-a bra instruktion (beröm)
- (fjäsk fixar jag inte)
- Jag har alltid gillat dina inlägg, du verkar vara en hyvens cyklist. (smicker)

- Av princip dejtar jag inte killar, men min granne är singel (dejt?)

(Jag reciterade Happys singeltråd till grannen osv...)
 

2009-04-19 22:33
>Hur vet man att man har rätt bålstyrka i förhållande till kroppstyngden ?

När man släpper styret så kan man hålla överkroppen i samma läge utan att det känns ansträngande och att det inte känns som man faller framåt.

Dvs. känslan är subjektiv och någon skarp gräns finns inte.
 

2009-04-20 16:06
Om kroppens tyngdpunkt ligger framför pedalerna kommer man att falla framåt hur som helst om man inte kniper åt runt ramen/sadeln med knäna/bena. Det har inget med bålstyrka att göra.  

2009-04-20 16:18
När du sitter still ja, men inte när du trampar...  

2009-04-20 16:37
Ari, tack för smickret. Alla dejter mottages tacksamt. Jag desperat? Nähä, inte alls.  

2009-04-20 20:08
>Om kroppens tyngdpunkt ligger framför pedalerna kommer man att falla framåt hur som helst om man inte kniper åt runt ramen/sadeln med knäna/bena. Det har inget med bålstyrka att göra.

Jag upplever inte alls det så här. Om du säger att du håller upp kroppen med "knip", så tror jag dig. Men när jag släpper styret, behöver jag inte knipa, utan det är i första hand rygg och magmusklerna som håller mig uppe.

Jag har svårt att komma på ytterligare argument i detta ämne. För det som är intresserade bör läst artikeln jag refererade till.
 

2009-04-20 21:41
Desto längre bakom pedalerna du har placerat sadeln desto mer kan du luta dig framåt utan att behöva ta emot dig med armarna.
Desto längre fram du har sadeln desto mindre kan du luta dig framåt innnan du måste ta emot dig med armarna.

Elementärt..... Tänk triangel. sadel, vevaxel, styre.

Men låt nu för allt i världen inte detta avgöra var ni placerar sadeln.
 

2009-04-20 21:48
Sätt en beg slang runt halsen och spänn den sedan i sadeln och vips så kan ni släppa styret utan att falla framåt punt och slut.  

2009-04-20 21:56
det som är bra med tumreglerna som var och en i sig inte är så himla exakta är att om man ställer in efter dom så har man gjort sig mödan och tänkt till vilket med stor sannolikhet slutar med att man i alla fall inte är helt fel ute...  

2009-04-20 22:02
Shit!! Jag får skriva ut det här....
Bruse, jag bjuder på mat och det lär nog behövas nåt starkt att dricka också, jag har wellpapp, bara du kommer hit och hjälper mig! :-S
 

2009-05-06 20:35
Catha, i ett svagt ögonblick var jag på väg att säga: jag kommer!! Men så såg jag att du bor annorstädes... typ utomlands... Men ta med dig wellpappen hit så hjälper jag dig.  

2009-05-06 20:58
Ah! Ditt pass är inte i ordning....  

2009-05-06 21:21
Man behöver inget pass inom Norden.  

2009-05-06 21:26
VA?!  

2009-05-06 21:37
Detta börjar bli intressant!

(Bruse, det var det redan. Mkt bra guide!)
 

2009-05-06 21:58