Den kompletta mötesplatsen för dig som gillar att träna.

TEC - Täby Extreme Challenge (2010)

Hoppa till första olästa inlägget.
Markera tråden som ointressant
 OBS! Den här tävlingen har passerat.
Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2010-04-10
Plats: Sverige - Stockholm
Sträcka: Ultramarathon
Typ av träning: Löpning

Vilka vågar ta sig an den mycket klassiska ultrasträckan 100 miles (161 km)?

TEC 2009 blev en succe. På allmän begäran kör vi därför ett år till. Spring 100, 75, 50 miles eller 50 km i skogarna och runt sjöarna i Täby norr om Stockholm. Precis som tidigare är distansbyte under loppet tillåtet.

TEC-loppets karaktär och syfte är att ge ett bra tillfälle att innan säsongsplaneringen kommit för långt kunna testa utrustning och förbereda sig mentalt inför säsongens hårdare ultradistanslopp.

Perfekt säsongsupptakt och träning helt enkelt. Välkommen till TEC när löpare och naturen börjar vakna upp ur vinteridet!

Arrangör: Täby IS Friidrott i samarbete med tävlingsledarna Patrick Joyce och Jan Söderkvist.

http://www.colibri.se/tec
TECloppet@gmail.com

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

41 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Upplagd av:

2009-03-30 19:26

Gå till sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 >>   
Wohoo, jag längtar Smiley  

2009-03-30 20:18

...men din fot gör det inte? Smiley  

2009-03-30 20:45

Jaa! 50miles måste jag kunna klämma nästa år! Det kör vi på!  

2009-03-30 21:02

Jodå jag är up and running Smiley
Blev 4 dagar vila från löpning men det var de värt. Var bara svullnaden som var lite seg att bli av med. Nästa år ska jag ta mig i mål utan skador!

Janne får man önska saker?
Jag vill ha pizza och fler hamburgare nästa år Smiley

2009-03-30 21:05

Man borde kunna bakaihop några plåtar med hemmapizza och sen bara ta en bit och kasta i micron när nån vill ha..  

2009-03-30 21:06

Pizza fanns med i bilden redan i år. Först var tanken färskpizza men den är för tunnbottnad för att skära i tårtbitar som man bär med sig. Där är pizzatårtbitarna jag fått under USA-ultror bättre. Andra tanken var djupfrysta pizzabitar à la Billys men jag erkänner att jag glömde bort det när jag stressade runt i skogen sista veckan med spade och snöskyffel i jakt på isfri bana. Lindas förslag med kryddiga egenbakade pizzabitar är bra.

Men kanske var det tur att vi inte körde pizza i micro i år eftersom vi blåste en säkring med all ström vi förbrukade när mörkret föll. Och säkringen fanns ju i ett rum som inte ens de vi lånade nyckeln till lokalen av kom åt (vi hade kollat det innan). Slutade ju med att micron stog i damernas omklädningsrum, och att vi inte vågade använda våffeljärn och vattenkokare samtidigt Smiley

Pizza noterat till TEC 2010, fast TEC-profilen av low-key är tänkt att kvarstår.

2009-03-30 22:22

Huvudsaken var ju att vi hade ström till TIDTAGARURET.

(undrar om löparna vet vilka svettiga men heroiska minuter vi hade när proppen gick?) Smiley

2009-03-30 22:45

Och jag hade flytt fältet till översvämningen på banan så jag är lyckligt ovetande om allt Smiley  

2009-03-30 22:52

Hahahaha! Linda och jag kände oss som i Star Trek där. Med LM vid rodret. Sorry baby om vi gapade på dig Smiley Nedräkningen var halva behållningen med den kvällen!  

2009-03-30 22:56

Ni glömde(?) berätta detaljerna när jag kom tillbaks. Allt såg ut som vanligt då. Ni får ta repris nästa år så jag får se hur det såg ut Smiley  

2009-03-30 23:04

Jag var aldrig orolig. Med två reservur och en synkroniserad extraklocka och snabbtänkta funktionärer så var det luuuuuugnt Smiley  

2009-03-30 23:10

Det skulle vara kul att läsa en TEC-berättelse från Jans eller någon av funktinärernas synvinkel så vi får veta allt som vi löpare missade och inte hade någon aning om vad som skedde.
Jag visste ex. inte att det gick en propp, men däremot mötte jag Jan och hans team när de var ute och skyfflade vatten och sandade längs banan Smiley

2009-03-31 08:17

Håller med Lisse, vore kul att höra lite om bakom kulisserna, att någon propp hade gått märktes inte av men så går det när man har bra funktionärer Smiley

Stötte på Janne&co vid översvämningen vilket jag glädjes åt, det stället var inget roligt att ta sig förbi innan Smiley

2009-03-31 10:13

Det här låter ju riktigt kul att vara med på. Som funktionär alltså Smiley  

2009-03-31 10:26

Man får se om man kan skriv ner något.
Sara: Jan behöver alla funk han kan få, för tyvärr så blir man jättesugen att vara med själv och springa så man inte vet vad man skall göra nästa år.

2009-03-31 11:01

Vi har öppnat för intresseanmälningar till TEC 2010, både från löpare och funktionärer.

Att vara funktionär har sina risker. Man får en så härlig närkontakt med hur det är att vara ultralöpare att det rycker i benen. Se bara vad som händer med Jan-Erik, Linda, Fredrika, Emelie, ... . Det ryktas att de överger funktionerandet för att få springa själv :'( Fast jag unnar dem varmt upplevelsen att få springa också Smiley

E-posta gärna intresseanmälningar till TECloppet@gmail.com

Angående skrivande så har jag förträngt alla "episoder", men jag ska se om jag kan knåpa ner något om förberedelserna innan loppet. Men det kommer att ta lite tid.

2009-03-31 11:07

Hmm... jag har ju inga direkta ambitioner att bli ultralöpare så funkis, varför inte. Men så långt fram i tiden är omöjligt att planera för mig.  

2009-03-31 13:46

Jag kan VARMT rekommendera att vara funktionär på den här typen av lopp - du hinner träffa löparna flera gånger och det är fantastiskt spännande att följa ett idrottsevent live och inifrån. Jag försöker vara fuktionär på de ultralopp jag själv inte är så intresserad av att springa, men TEC är lite för spännande för att inte köra själv nästa år Smiley  

2009-03-31 13:50

Inte bara Jan, utan alla arrangörer behöver funkisar. Och det är EXAKT lika roligt att funktionera som att springa, bara väldigt olika.

Och ja, funktionera är lite jobbigare. När man springer behöver man ju bara tänka på och göra en enda sak: överleva.

Värken i ben och fötter är likvärdig av ett tolvtimmarslopp och en tolvtimmars varvräkning.

Tycker jag, enligt empirisk, och därför alldeles sann, erfarenhet.
Smiley

2009-03-31 22:52

Hahahahaha...ja jag håller med dig i allt Lena..! Frugan å dottern tog vätskestationen vid 3,5 km i Månkarbo Marathon 2008. Vattenhämtning å sportdryckeblandning i typ några timmar på kvällen. Iväg och satte upp bord och stolar etc ca 2 timmar före start. Sen på hugget i dryga fem timmar med löpare, slut på vatten etc etc etc...Å sen riva hela kalaset...leta plastmuggar å snygga till samt ta ner vissa skyltar...köra iväg rubbet å ställa in det i förråd etc etc...Dom körde i tio timmar ....jag som kutade i dryga fyra....(Okey då...höga fyra..?!).Smiley
Ska vi sen börja prata om att ARRANGERA ett ultra/marathon-lopp...ja då tror jag att löpare utan insikt kommer att svimma.Smiley

2009-04-01 18:56

Dags att väcka liv i tråden.

Anmälan öppnar den 14 augusti.

Nyhet: 25 miles-sträckan försvinner från TEC nästa år (40,23 km). Men var inte ledsna. Den ersätts med en riktig ultradistans på 50,3 km (ev 50). Ni som vill prova på ultra i tävlingsform får alltså en utmärkt möjlighet göra detta tidigt på säsongen.

Uppdatering banläggning: Det bildades en referensgrupp på ca 20 personer efter förra TEC för att samla ihop erfarenheten från originalbanan kontra den reservbana som användes pga isläget. Bra synpunkter har kommit in. Beslut om det blir en 1-slinge eller 2-slingebana tas innan anmälan öppnar. Klart är i alla fall att cykelvägen på slutet av reservbanan försvinner och ersätts med en blandning av skogsstig och motionsspår. En varierad bana blir det fortsatt.

Vi kommer troligen med lite fler kul nyheter innan anmälan öppnar så håll utkik.

2009-07-05 16:09

Nästa gång måste jag nog vara med!  

2009-07-05 18:42

Jag missade ju förra gången pga skada men den här gången SKA jag va med! Bra att det kommer bli en 50km klass, den tänker jag anmäla mig tillSmiley  

2009-07-05 18:55

Håller med, blir det 50 km så springer jag.  

2009-07-09 15:28

50 km blir även jag sugen på! Ska fundera lite på saken.... Smiley  

2009-07-15 12:51

Saknar ej 25 miles, det är ju en lite udda distans som sas varken är fågel eller fisk (ultra eller mara). Sedan ambitionsnivån sjunkit senast fick det bli 5 varv för att uppnå maradistansen under vägen och sedan nominell ultradistans.

Ska vi inte alla ta och ge Janne (särskilt) med stab en stor digital applåd för det i dubbel bemärkelse enorma arbete som de lägger ner på detta unika arrangemang!SmileySmileySmiley

2009-07-15 13:08

Är ganska sugen på att testa 50 miles på det här loppet, gör en notering i min preliminära tävlingskalender för 2010 Smiley Smiley  

2009-07-15 13:30

Absolut en applåd till arrangören av TEC, SAMT till alla andra arrangörer som brinner för vad de gör och som möjliggör för oss andra att tävla. Smiley  

2009-07-15 13:31

Håller med dig till fullo Krister.

Tyvärr tycker inte ultrakommittén detsamma såvida inte arrangören är lydig.

Varför det hamnar här?
Arrangören av 100 miles Täby är djupt involverad i ultrakommittén.

Lyder du inte den då anses du vara mer till skada än nytta.

Du avstängs.

Det blev jag. Givetvis efter 35 timmar utan sömn som arrangör av 24H Trollhättan. De är inte dumma. Jag gick i taket. Vilket de visste och hoppades på.

Håller med Krister + tillägget:
Mer civilkurage.

2009-07-15 14:51

Inte illa, K-G. Sju påståenden varav fem är lögn. Det finns en gräns för hur subjektiv man får vara med sanningen. De flesta orkar antagligen inte lyssna längre, men för en gångs skull blir jag irriterad. Tråden handlar faktiskt om TEC, och just nu var det cred och beröm det gällde.  

2009-07-15 16:24

Det heter TEC (Täby Extreme Challenge) och inte "100 miles Täby". Vi har väl alla rätt till vårt eget namn?!

Vad har det loppet med ultrakommittén och dess arbete att göra?

Men om vi nu måste tala i analogier: Jan Söderkvist är en seriös arrangör, som trots säkert minst 35 timmars vakentid före, under och efter sin tävling ALDRIG (vågar jag påstå) skulle schabbla med resultatredovisningen, ursäktande sig att han fått taskiga mail! Vilket han faktiskt ochså fått från visst hållSmiley

PS: Jag vet att Patrick Joyce och fler därtill är involverade i TEC. Omdömet gäller även er! Lät Janne stå som ställföreträdande.

2009-07-15 16:51

Skulle det inte vara dags för att inrätta en tråd som heter Ultrakommitten för å emot,....ris å ros...etc så slipper vi andra som inte har med den att göra höra alla påhoppen etc.....å rundsnacket som ju inte gangnar långlöpning alls.
Starta den du K-G som verkar vara mest intresserad...jag å majoriteten av FuBeats läsare vet knappt vad det handlar om men utgår ifrån att kommitten jobbar för långlopp över marathondistansen...å det är väl bra.?????Smiley

2009-07-15 21:48

Jag tror du tar dig själv på aningens för stort allvar K-G, om du tror att ultrakommittén, eller någon annan, funderar på dig och dina reaktioner innan de yttrar sig i ord eller handling....

För övrigt vill jag instämma med Krister i hans lovord över alla arrangörer som gör så att vi får springa roliga lopp. Dvs även du själv Krister!

2009-07-16 00:12

Om jag var ändå vore moderator på Funbeat... Va fint allt skulle vara då...  

2009-07-16 09:21

Det tror jag ochså, Sebastian! OBS: seriöst.  

2009-07-16 12:56

Inte jag. Smiley  

2009-07-16 13:36

Tack för förtroendet Sigvard! Smiley

Anders har jag ögonen på... Smiley

2009-07-16 13:42

Funbeat har Olle.
Jogg.se har Niklas.

Ultraforumet har hemliga.
Vet namnet på 2.
De har nämligen svarat när jag skrivit till moderator.
Även intelligenta människor kan klanta till det.
De är otroligt intelligenta.
Jag överdriver inte.
Det är ej heller ironi.
De känner mig såpass och vet att jag respekterar dem för vad de gjort och gör.
När vi varit på samma linje eller nästan.

Jag är lite mer för olikheter än vad de är.

Nu vill de vara hemliga så då får de väl vara det.

Dock motsätter jag mig det.
Varför vågar de ej vara offentliga?

2009-07-16 14:03

OBS: DENNA TRÅD HANDLAR (SKA HANDLA) OM TEC OCH INTE ALLT MÖJLIGT ANNAT MED PERIFER ANKNYTNING TILL DET ÄMNET!!! V.V. RÄTTA ER ALLA EFTER DETTA!

Det är sju (7) inlägg se´n sist!

Gäller alltså även migSmiley

2009-07-16 14:09

Jag är sugen på TEC. Det ligger rätt bra i tiden (dock inte bra geografiskt men det kan man ju fixa). Dock är frågan vilken distans man ska satsa på men antar det får bli 50 milesför mig.  

2009-07-16 14:28

Är också medskyldig.
Hänger med.

Janne S. har länge haft 100 mileslopp med extrastjärnor i blicken.

Nu har han fått till ett sådant lopp i Sverige.

All heder skall han ha för detta initiativ.

Tack Janne.

2009-07-16 14:29

Är också sugen med samma funderingar.

Tänker att kanske, kanske kan man klara 100 miles och att det är den distansen man ska satsa på, speciellt då man kan byta distans under loppet.
Det jag tänker är att om man går in för säg 50 miles så ställer man in psyket på den distansen vilket gör det mindre troligt att man fortsätter när/om den gränsen är nådd.

Eller?

2009-07-16 22:45

Jo Andreas - så tror jag absolut att det är. I alla fall funkar jag så.
Det är bättre att du bestämmer dig för 100 miles och tränar för det. Inte minst tränar MENTALT för det. Dvs att du hela tiden har detta mål tydligt för dig själv.

OM det sedan under loppet skulle visa sig att det av något skäl blir dig övermäktigt, då kan du s a s byta ner dig i distans.

2009-07-16 22:53

Visst är det lustigt hur det mentala spelar in i trötthetskalkylen! Min erfarenhet är att det blir tyngst vid ca 75 % av rundan nästan oavsett distans. Har jag ställt in mig på att springa ett pass på 20 km blir jag oftast seg vid 15, men om jag är mentalt inställd på 10 km känns det tungt redan vid 7 även om jag skulle hålla samma tempo som på långpasset! Smiley

Önskar att jag kunde sikta mot 100 miles redan i april nästa år, men det känns inte riktigt rimligt ännu så det får bli 50 istället. Man måste ju kunna springa innan man kan krypa... eller hur man nu väljer att avsluta sitt första 100 miles lopp Smiley

2009-07-17 07:57

Anna S.

Mycket vanlig reaktion.
Gäller mig absolut.

Jag har försökt med blandat resultat - aldrig hellyckat på A-B lopp.
Vad då?

Försökt inbilla mig att jag skall springa längre än vad det står i inbjudan.
Spara sig till ett antal extra km eller vad som faller en in.
Försökt lura hjärnan så att säga.

På tidslopp går det allt som oftast av någon anledning.

2009-07-17 08:38

På tidslopp är det lättare. Där behöver man egentligen bara springa ett varv till. Och ett varv är så kort, så det klarar man alltid.

Däremot är det ju samma effekt om man tänker i tid. Timme fyra är värst på ett sextimmarslopp, på exakt samma sätt som Anna beskriver ovan.

2009-07-17 10:01

När det gäller värst är nog ganska snart efter start jobbigaste perioden. Sedan ramlar man in i det.

Har ju ett 100 miles, dock ej det i Täby.
Det var 6 km varv.
Fick en svacka efter 3-4 varv sedan rullade det på.

Som ett brev på posten kom ju nästa svacka vid ca. 75 miles.
Fick enorm hjälp av tävlingsledaren vid varje varvning.

Sista 20 miles gick väl närmast i glädjerus.

Avsikten var att eventuellt klara 50 miles, så..............

Lite längre bort.
På ett 6D är dygn 2 överlägset värst.

2009-07-17 10:22

Detta brukar stämma även för mig, dvs svackan vid en mara kommer efter 3 mil,
vid ett tidlopp efter 4.5 timmar.

Annorlunda om det gäller en varvbana, åtminstone vid relativt kort varvlängd, där banstrukturen alltså upprepas och kroppen i viss mån hinner vänja sig samt att det därför går att hålla jämna varvtider och planera tiden bättre.

24h brukar ge lägre prestanda, även mentalt, efter halva tiden, då man växlar till nattlöpning. Kanske annat vid annan starttid än 12.00.

Det är i alla fall tydligt att den mentala biten är nära förbunden med den fysiska.
Kan man lura sig att tänka positivt är mycket vunnet.

2009-07-17 16:39

En liten nyhet för att ge svensk 100 mile-löpning en extra krydda är att gax och TEC numera är systertävlingar (eller vad det nu kan heta).

Den som fullföljer den längsta distansen i båda loppen har välförtjänt klarat av "The gax-TEC Swedish Trail Challenge". Bl.a kommer en numrerad lista över vilka som klarat uthållighetsutmaningen att finnas.

Även redan genomförda gax/TEC får tillgodoräknas. För nästa år ingår the gax Trans Scania i utmaningen istället för the gax 100 miles.

Så passa på att spring 100 mile vid årets gax, och 100 mile vid TEC 2010 Smiley

2009-07-18 00:41