[X]

Pulsbaserad träning och pulsklocka

Hur snabbt går pulsen ner efter träning..

Någon som har koll på vad som är "normal" sänkning av pulsen efter ett träningspass. Åkte skidor i dag och hade pulsen 158 när jag stannade. Efter två minuters vila var pulsen 118. Stor eller liten sänkning?  

2009-03-27 18:20
Pulsen går väl snabbare ner när man är vältränad. Det vet jag iaf, men jag kan inget om hur mycket som är snabbt osv. :)  

2009-03-27 18:25
Sänker man sin puls med 30 slag på en minut räkas man tydligen som vältränad har jag för mig.

EDIT: men det måste ju också bero på yttre omständigheter skulle jag gissa (om det är kallt och blåsigt lär pulsen gå ner fortare än om man sitter inne i en varm spinningsal)...

2009-03-27 18:53
Beror på hur länge man legat på hög puls.  

2009-03-27 18:56
Enligt artikel i Outside träning, så bör pulsen sjunka med minst 25 slag/min på en minut efter ett 10-minuters måttlig till ansträngande löpning. Citat "Enligt studien i NEJM löpte personer vars puls sjönk med mindre än 25 slag/minut större risk för hjärtattacker"

Kollade mina egna pulskurvor från ett intervallpass. Fick det till 40-50 slag/min lägre efter en minut, fast intervallen var lite jobbigare än "ansträngande" om jag tolkar det från borgskalan. Och jag räknar mig inte som en vältränad person (sett till folk här på FB).

2009-03-29 22:00
Hej Jan.

Det beror bla på hur hårt och hur länge du tränat hur snabbt din puls sjunker.
Men rent generellt så gäller att ju snabbare din puls sjunker ju bättre är det.

Jag var tvungen att testa detta i dag.

Jag är inte särskilt vältränad, möjligen en god grundträning.

Under trainerpasset (efter ca 45 minuter) körde jag upp pulsen från 160-165 till 180. Under aktiv vila (trampade lätt) gick pulsen ner till ca 150 inom två minuter och efter ytterligare en och en halv minut (som jag inte trampade på), dvs drygt tre minuter var pulsen nere på 116. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Vänligen

P.

2009-03-30 21:13
Jag har för mig att Indurains puls gick ifrån +195 till runt 80 på en minut efter målgång på tempoloppen.  

2009-03-30 21:16