Skador och besvär

Hopplöst immunförsvar. Hjälp mig ur skiten!!

Hej, jag börjar bli trött av hånskrattet från min husläkare varje gång jag hälsar på där och säger att jag är förkyld. "gå hem och vila".

Jag verkar ha jordens sämsta immunförsvar och det är inte så roligt när man försöker träna en hel del...

För två somrar sedan var jag förkyld från april till mitten av augusti. Känn på den. I år har jag varit sjuk redan tre gånger!

Började med att jag insjuknade på nyårsdagen i feber. Dålig i en vecka. Sen lyckades jag vara frisk i en månad. Åkte vikingarännet och dagen efter däckad igen. Denna gång tog det två veckor att bli frisk. Sedan hann jag vara bra i två veckor till och sen tillbaka i sjukdomsläge.

Jag har sällan feber. Jag har mest ont i halsen, och nu senaste tiden hostat mycket, men det brukar inte vara så vanligt. Jag har ingen ork i kroppen.

Det jag nu undrar om någon vet vad jag ska göra? Finns det någon slags häslokontroll man kan göra där man kanske kan hitta orsaken till mina problem?

Jag äter regelbundet, jag sover hyfsat, jag tränar ordentligt. Tar tom vitamin/mineraltilskott. Är vegetarian.

Käkar esperitox, echinagard, blablala, inget verkar bita på mig.

Tips?

2009-03-24 19:01
Gå till en annan läkare än husläkaren, berätta precis det du skrivit här och kräv en ordentlig hälsokontroll med blodprover etc. Något verkar ju uppenbarligen vara i obalans och det borde varje normal läkare tycka också. Jag hade inte gått tillbaka till en läkare som skrattar åt mig och säger till mig att gå hem och vila.  

2009-03-24 20:48
april-augusti är den perioden jag har besvär av allergin...

och hostar gör jag när jag slarvar med astmamedicinerna...

Har du kollat upp sånt?

2009-03-24 21:21
Ja läkare är knepiga typerSmiley Eftersom det verkar som om du äter sunt och så så kan det ju inte vara maten. När jag blir förkyld nu för tiden så tar jag excoldit (hälsokost) Det funkar för mig men det är ju dyrt så det kan man ju inte gå på förjämnan. Jag har åxå varit kroniskt förkyld i flera år när jag var yngre så jag vet hur jobbigt det är (och då var jag åxå rökare så du kan ju tänka dig vad läkarna sa till mig) Det kanske är ett halmstrå men strålning från trådlös teknik och mobiltelefoner har bla den otäcka egenskapen att den kan dra ner immunförsvaret. Har du sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, yrsel, infektioner, känner dig nedtämd och ofta har huvudvärk kan det hjälpa med att stänga av mobilen på natten och byta ut trådlös router och trådlös telefon till aparater med sladd. Jag trodde själv inte på detta men jag provade och blev av med min migrän. Jag hörde på radion idag att de har börjar montera ner mobilmaster i frankrike som ligger för nära hem för att det påverkar hälsan för dem som bor där. Stackars dig. Det är verkligen inget kul att vara sjuk så ofta som du är. Hoppas att det blir bättre  

2009-03-24 21:25
Mineral eller spårämnesbrist på grund vegetariankäket?  

2009-03-24 21:43
Jag har haft exakt samma problem som du. Nu har jag börjat träna enligt Maffethone-metoden. Allt för att hålla mig frisk! Och än så länge går det bra. Hoppas på att bygga upp imunförsvaret och i sommar kunna öka på träningsmängden och tempot igen.  

2009-03-28 14:06
Kan vara en IGG-brist vilket sänker immunförsvaret.....har du mätt dian nivåer av gammaglobilin.?  

2009-03-30 14:10
Tack för alla svar!

Jag fick härom dagen tips av en kompis som bytt astmamedicin till singulair. Han har inte varit förkyld en enda gång sedan dess. Ska försöka få tag på den!

Fp. David P ¤, jag äter fisk då och då så det är nog inte det som är problemet.

Lotta, vad är Maffethone-metoden?

Hasse B, kan du förklara mer? Jag har inte mätt några värden alls någonsin vad jag vet. Vad är IGG-brist?

Jen, crazy med strålningen. Men eftersom jag ofta varit förkyld sedan jag var 13 (är 30 nu) tror jag inte det är strålning eftersom mobiler och wifi inte fanns då...

2009-03-31 00:10
Här kan du läsa lite info om idrottsmedicinaren Philip Maffetones metod.
http://www.dietist.se/fraagor/forbattra-amnesomsattningen-och-fettforbranning...

Sen finns ännu mer info på hans hemsida:
http://philmaffetone.com/?mpf=frame&

2009-03-31 20:16
Ät mycket beta-karoten, e-vitamin och c-vitamin, minst 500g av varje efter träningen.  

2009-05-20 11:41
500 gram? Eh, gör verkligen inte det. Det är toxiska doser...  

2009-05-20 11:57
Oskar,

ta en halsodling och kolla så att du inte går omkring med halsfluss. Det kan blomma upp vid minsta ansträngning som sänker immunförsvaret och det är inte säkert att det läker ut helt av sig själv...

/B.

2009-05-20 13:13
Halsfluss är väl bakterie? De har testat massa gånger och säger att "det är virus, inget vi kan göra"...

Jag käkar massor med vitaminer och frukt osv...

2009-05-25 23:35
Oskar, halsfluss kan orsakas av virus också, vilket är vanligast. Därför får Du ingen anitbiotika.  

2009-05-26 08:30
Har varit i samma sitts som dig oskar.. Tills för snart ett år sedan. Peppar,peppar! Då "stressade" jag ner en aning och började tvinga i mig en kopp grönt te varje kväll (från hälsokost, high antioxidant). Jag har aldrig varit varken te eller kaffedrickare.. Vad som är hönan eller ägget i mitt fall spelar ingen roll. Nu behöver jag inte äta nå dyra preparat från hälsokost längre, räcker att se till att det alltid finns grönt te hemma Smiley Kan ju vara värt att testa..
Hoppas du blir kvitt dina infektioner!

2009-05-26 20:49
Nu är jag inne på min femte "förkylning" för i år och ger snart upp.

Var hos husläkaren idag som skulle försöka få en tid för mig för immunobogl-osv-brist på Karolinska men förmodligen får jag ingen tid då jag endast har "lindriga" problem med immunförsvaret.

Det jag undrar nu är om det kanske är twar som ligger och skräpar i kroppen. Är det någon som känner till en bra läkare som vet vad det är och som kan göra ett riktigt test och diagnostisera? (den jag gick till idag kände inte till twar alls)

2009-06-25 14:50
Låter märkligt att inte känna till TWAR. Helt säkert känner läkaren till bakterien under sitt andra (riktiga) namn, Chlamydia pneumoniae, men en läkare på en vårdcentral borde känna till båda namnen.

Det behövs ingen superläkare för diagnos. Antingen skrapas svalgslemhinnan så att en direkt diagnos kan göras, dvs man påvisar själva bakterien eller så kan man ta blodprov för en serologisk diagnos, dvs antikroppar.

2009-06-25 17:20
Jag har, som jag skrivit tidigare om i den här tråden, tränat enligt Maffetone-metoden. Jag har tränat så fr o m februari i år och tills nu och inte haft en enda förkylningsdag. Det är rekord för mig att få vara frisk så länge. Helt underbart!
Jag har varit precis lika illa utsatt för förkylningsvirus som du är. Kanske läge för dig att prova. Du har ju inget att förlora.
Jag håller tummarna för att du får ordning på dina problem. Krya på dig!

2009-06-25 19:09
Vill du kolla upp Twar ta kontakt med Akademsika Sjukhuset i Uppsala. Fråga efter Göran Friman han har haft många fall med twar.

Men jag tror inte det är problemet i ditt fall då twar utveklas i samband med att man tränar med förkylning och på så sätt får Twar.

Vad har du för vilopuls? Är den högre idag än när du vart frisk?

Personligen har jag själv problem med något förhöjd vilopuls just nu.

Vill ni veta mer om symtomer på tex orienterare så kan ni besöka denna sida och kolla in "O-Snack".
http://www.alternativet.nu/

2009-06-25 20:03
Inga svar men väl några frågor till Oskar:
-Du är inte övertränad sen tidigare? Det sänker ju i så fall immunförsvaret...
-Stress i kombination med för lite inflytande över den egna arbetssituationen på jobbet? Leder ofta till sänkt immunförsvar, hög korttidsfrånvaro och därefter i värsta fall till utmattningsdepression...
-Du har inget barn som drar hem massa mysiga baggar eller har du själv nyligen börjat jobba med barn eller ungdomar?
-Eller en kombination av dessa?

2009-06-26 09:20
Intressant sida, OL-snacks-sidan som reffades härovan.
Klistrar in det jag tyckte bäst om.

-------------------->>>>>>>>
-------------------->>>>>>>>Jag hittade detta på sidan av Tore Ekelund

Tore säger:
Jag är distriktsläkare och klubbläkare för SNO.
TWAR (Chlamydia pneumonie) -prov:
IgM är ett akutprov, har gränsvärde 0, stiger akut och försvinner efter 2 veckor av en TWAR-infektion.
IgA visar antikroppar på slemhinnor i näsa och luftvägar för TWAR. Har gränsvärde 12 på det lab vi använder (olika lab har olika metoder och gränsvärden). det brukar stiga till 50-100 vid en TWAR-infektion och brukar försvinna eller bli ganska låga efter att infektionen behandlats.
IgG är det mest betydelsefulla provet. Det visar antikroppar i vävnaden under slemhinnan. Gränsvärde 45 (på vårt lab). Det dröjer 2 veckor innan det stiger. Det brukar stiga till 150 eller i värsta fall 300. Från det TWAR-infektionen dödats ligger provet stilla och sjunker sakta, kanske 10/månad. Man har en viss immunitet mot TWAR så länge man har IgG mot TWAR men det händer att man får TWAR igen.

Det normala är att ta ett rpov så fort som möjligt. Har man en klar stegring av proverna är diagnosen klar. Min erfarenhet är att Doxyferm/Vibramycin, Ery-max eller Ciprofloxacin alltid hjälper.

Om proverna inte är så höga att dom är säkra rekommenderas ett nytt prov 4 veckor senare. Om IgG har fördubblats efter 4v är det TWAR. Om IgG är ungefär oförändrat eller sjuknande är det ingen aktuell TWAR-infektion.

Tilläggas skall att TWAR är en liten bakterie som är mindre än vanliga bakterier och saknar cellvägg. TWAR bor i luftrören och ger en lindrig snuva och hosta som kan sitta i länge. Det har hänt att TWAR-infektioner suttit i ett halvår om man inte kommer på det. I dessa fall har löparna sökt för dålig form och det vsar sig att dom har en TWAR-infektion.

"Dålig form" har förresten visat sig bero på så många olika saker att man inte kan ge några generella råd. Det har berott på allt från Borrelia, TWAR, matallergi, överträning, brister i immunförsvaret, astma, för lite mat, vitaminbrist ... det är vad jag på rak hand kommer på att jag diagnosticerat som orsak.

Vill du veta att TWAR är dödad så ta ett nytt prov efter 4v.

Smittskyddsinstitutet.se har en bra informationshemsida

2009-06-26 10:55
Anders, nej jag trivs på jobbet, är inte så stressad, har inte varit övertränad och har inga barn.

Tillägg till det: jag äter ordentligt, jag dricker inte så mycket alkohol längre, jag sover ganska mycket (har dock lite svårt att somna på kvällarna) osv.

Jag har också hängt en del på alternativet.nu och deras twar-trådar osv.

Blev rekommenderad där att gå till en läkare i Hägersten. Fick en tid i eftermiddag faktiskt så jag kan återkomma med läget efteråt.

2009-06-26 13:03
Har varit hos den där Jack Flur i Örnsberg nu. Passade även på att ta en TBE-spruta när jag väntade.

När jag började förklara mina problem sa han rakt ut efter en stund: TWAR. Just i detta ögonblick kändes han som frälsaren, mannen som ska hela mig för evigt. Han kollade hjärtat och lite annat. Sen gav han mig en remiss för labtester av en jävla massa saker inklusive chlamydia pnemuae eller vad nu den medicinska termen för twar är. Eftersom jag måste vara fastande kan jag göra labtesterna tidigast på måndag. Sedan tar det någon vecka innan svar. Fortsättning följer!

2009-06-27 17:22
Fortsätter här att berätta om min resa mot ett (förhoppningsvis) friskara liv. Kanske kan vara bra för andra misstänksamma långtidsförkylda.

Idag var jag på återbesök hos Dr Flur i Örnsberg. Han berättade att provet jag tagit för Chlamydia Pneumoniae (TWAR) visade att jag för tillfället inte hade twar men att jag haft det tidigare. Förmodligen ligger det latent i kroppen och har just nu inget utbrott. Fick en ny remiss till laboratoriet där jag skulle ta samma test igen för att man sen kan se om värdena förändrats eller inte.

Jag har som sagt haft lite ont i halsen i säkert en månad nu men har inte blivit så mycket sämre.

Flur sa att det inte är något läge att köra antibiotika än utan att vi ska vänta och se. Han fixade också en remiss på ett arbets-EKG eftersom jag under den senaste tiden haft mycket högre puls vid träning än vanligt (dock är vilopulsen normal). Jag har gjort ett sådant arbets-EKG förut och därför kan man sen se om något har hänt med hjärtat m.m.

Flur berättade även att den enda bra infektionskliniken i ABC-området är Akademiska i Uppsala. Huddinge är ett skämt (när det kommer till twar m.m.), hävdade han.

Turligt nog har också varit i kontakt med just akademiska nyligen och jag är välkommen dit om jag får en remiss av en läkare. Flur ansåg att vi skulle vänta med det tills jag fått svar på EKG och nästa TWAR-prov.

Han sa även att jag kunde fortsätta träna, dock endast lugna pass utan för hård ansträngning, så länge jag inte har feber och likande.

Alla andra prover jag tog (ett tjugotal, allt från vitaminer till socker m.m.) var perfekta.

2009-07-14 10:32
Kan meddela herreskapet att jag ännu inte har blivit frisk sen jag blev förkyld i juni...  

2009-09-08 22:43
Tog du prov på D-vitamin (25-OH-D)? Finns indikationer på att brist på D-vitamin kan försämra immunförsvaret.  

2009-09-09 09:50
Det är ju en hel jävla säsong som har gått åt helvete för dig! Jag hoppas VERKLIGEN att detta kommer lösa sig för dig - Tappa inte sugen utan håll ut så måste det ju lösa sig nån gång i alla fall.

(Sorry för svordomarna men detta måste ju vara fruktansvärt för dig - Håll ut - Jag håller på dig!)

2009-09-09 14:00
Stackars dig Oskar, jag tycker verkligen det är hemskt att du varit sjuk så länge. Själv var jag förkyld jätteofta och jättelänge tidigare. För några år sedan började jag med aloe-vera juice varje dag och efter det så har förkylningarna inte kommit lika ofta och för det mesta också blivit lindrigare. I ditt fall kanske du behöver något starkare och bli ordentligt undersökt, men aloe-vera kanske kan vara ett komplement. Hoppas nu att det ordnar sig för dig, jag vet hur det är att vara sjuk länge!  

2009-09-10 21:17
Tack för ert peppande! Tyvärr har det inte blivit bättre, snarare sämre. Försökte på lite fjällvandring i helgen men fick avbryta då jag tappade orken helt och fick ännu mer ont i halsen och snörvel.

Magnus, jag har tagit prover för det mesta, och således även D-vitamin. Vet dock inte säkert.

Margareta, vad är det för aloe-vera juice? Jag testar vad som helst för att slippa det här...

Kan även berätta lite om hur det var hos läkaren idag (även publicerad på http://bit.ly/PyLof ):

Eftersom mitt hälsotillstånd fortfarande är oförändrat, alltså dåligt, (har inte kört ett normalt träningspass sedan någon gång i juni) hade jag stämt en ny träff med min kära läkare i Hägersten idag. Tyvärr hade min ordinarie Jack Flur, tagit semester eller försvunnit på något annat sätt de närmaste två veckorna, så jag blev ombedd att istället träffa hans kollega vars namn jag aldrig lade på minnet. Det gör dock inte så mycket då jag inte tror att jag kommer träffa honom fler gånger i mitt liv, men för enkelhetens skull kan vi kalla honom ”N”.

Jag var där eftersom jag skulle få svar på mitt senaste twar-prov samt höra vad som skulle hända härnäst. Eftersom mitt fall var nytt för N, fick jag dra hela valsen än en gång. Det gjorde inte så mycket eftersom jag numera är en fena på att berätta hur (dåligt) jag mår. Efter det förklarade N att inget av proverna visade några tecken på sjukdom (varken mycoplasma eller twar). Trött på livet kontrade jag med att förklara hur viktigt det är med idrott för mig och att jag måste bli frisk snart. N tog upplägget, smashade till i all sin kraft med, hör och häpna nu, att jag skulle gå och köpa ett preparat på hälsokosten(!!).

Detta har aldrig någonsin hänt i mitt sjukdomsfyllda liv. En läkare som rekommenderar hälskost!

Jag höll på att dö. Vad är det han säger!

Det jag istället hade velat höra var:
1. Ja, eftersom vi inte vet hur vi ska gå vidare föreslår jag att vi skriver en remiss till Akademiska i Uppsala där de verkar vilja ta emot dig.

eller åtminstone
2. Ja, eftersom vi inte vet hur vi ska gå vidare men då du ser ut att lida av något i kroppen skulle vi kunna prova på en antibiotikakur och se om den hjälper.

Eftersom N inte tog upp något av dessa två förslag blev jag tvungen att göra det istället. Dock utan framgång. Enligt N fanns det ju inget de kunde argumentera för varför Akademiska skulle ta emot en remiss för en patient som ”bevisligen” inte hade några fel.

Hälsokost, á 209 kr

Men nej, det blev ett naturläkemedel istället. Produkten heter ProBion daily och är någon slags mjölksyrebakterie som ska vara bra för immunförsvaret (men enl. ibshealthcare.co.uk bra mot förstoppning och diarré(!)). Han föreslog att jag skulle ta det dagligen i tre månader och se om det hjälpte. Skulle det inte göra det var jag välkommen att återkomma om, ja du läste rätt ovan: tre månader. Jag var nästan gråtfärdig men kände att det var ett slag under bältet att börja böla, så jag lät bli.

När jag klev ut ur mottagningen i Hägersten kände jag mig helt tom. Eller var jag helt fylld av ilska? Jag vet inte. Vad jag vet var att jag inte ville åka hem, heller inte göra något annat, så det fick bli en kompromiss. Jag hoppade på buss 161, en av de där tvärbussarna som går kringelikrok runt hela Stockholms söderförorter med slutdestination Bagarmossen, satte mig längst bak och sjönk ihop.

Följde med sightseeingbussen nästan hela vägen till dess slutdestination. I Kärrtorp klev jag av, pallade ett äpple, hängde lite i secondhandbutiken på torget och tog sedan tunnelbanan hemåt för att besöka min lokala hälsokostbutik.

En vänlig asiatiska tog emot mig på hälsokosten och tog fram det jag frågade efter, alltså pillerburken med ProBion (Lågpris! endast 209 kr). När jag nu stod där bland alla konstiga örtmediciner tänkte jag att det kanske lika bra att gå all in, för jag har ju sedan en vecka tillbaka frikort och måste ju bränna pengarna på någonting!, så jag frågade henne vad mer jag bör ta för att bli frisk. Hon rekommenderade Schizandra, en slags örtdroppar man ska ta tre gånger om dagen. Det var tydligen bra för insidan sa hon, samtidigt som hon gestikulerade med händerna kring magtrakten.

Drygt 400 kronor gick det på (inklusive lite tofu som jag nu sitter och äter).

Slutligen kan jag avslöja att jag fortfarande tror att jag lider av twar, eller Chlamydophila pneumoniae som det numera heter, och så ångrar jag så innerligt att jag inte började storgråta där inne på kliniken. Då hade N kanske plockat fram ett bättre kort än ett förstoppningspiller ur rockärmen.

2009-09-14 20:09
Men va tusan, man kan väl inte vara sjuk i så många månader utan att det är något fel?
Vad ska du göra nu? Finns det inte fler läkare du kan besöka, någon måste ju ha en bra dag. Får du inte kvalitet får du köra kvantitet istället???

2009-09-15 08:29
Jag har det, Borrelia!!
Kan det vara det?

2009-09-15 08:31
Nej, jag tror inte det är Borrelia. Brukar vara väldigt noggrann med fästingar och plockar dem på en gång. Hade faktiskt en borrelia-sväng för ett år sen men fick antibiotika nästan direkt så det gick över. Det här är något annat.

Vi får se vad som händer nu. Ska försöka få en läkarpolare att skriva ut lite antibiotika som test och se hur kroppen reagerar på det.

Fick även veta av en kompis att förmodligen remitterar man inte mig till Akademiska i Uppsala eftersom det är min mottagning som får betala för det.

2009-09-15 09:03
Om din läkarkompis går med på att ge dig penicillin så varför inte?

Tror för övrigt inte alltför mycket på hälsokost och sådant men fick tipset om Valios vaniljyoghurt med lactobacillus acidophilus och bifilus som påstås ge ett förbättrat skydd av tarmarna mot diverse olika feberskapande infektioner - s.k. kompetitivt skydd. Detta kan förebygga nya angrepp via magen men självfallet inte stoppa vad du redan eventuellt har.

Det är välkänt att penicillin slår ut den egna tarmfloran och ökar på så sätt mottagligheten för annat. Kanske penicillin & Valio ihop?

2009-09-15 11:35
Oskar kan inte Borelia ligga kvar i kroppen ganska länge för att månader/år senare blomma ut? Vär att kolla upp?
Å du sluta använd nezeril eller liknande nässprey nu, saltlösningen funkar lika väl.
Tycker du ska snacka med Stefan Brandt på akademiska, seriöst alltså. Han e ju orienterare han med å kan ju allt inom sjukvården.

Fan sök upp honom å få hjälp nu, kan sluta med en hjärtklappning av detta om du inte får rätt hjälp Smiley

2009-09-26 22:09
Stefan.Branth@medsci.uu.se  

2009-09-26 22:14
Wow! Tack för mailadressen. Men är det inte lite fel sätt att gå raka spåret till honom?

För övrigt känner jag mig idag lite bättre. Kankse antibiotikan som hjälpt. Återkommer om ett par dagar. Tänkte försöka göra träningscomeback på tisdag och jogga lite runt på långholmen. Vi får se.

2009-09-27 21:02
Men för i helvete Oskar, träna inte nu å bli sjuk igen. Du måste låta kroppen vila ordentligt. Inte förens du vart bra i halsen i 1 vecka skulle jag ge mig ut på ett mycket kort å lågintensivt pass. I alla fall efter all dina problem.

Ät C-vitaminer i kopiösa mängder och drick mycket vatten. Du måste bli 110% frisk innan du med din långvariga sjukdom är redo för träning igen.

2009-09-28 16:38
Jag gav mig ut på träning idag efter att ha känt mig rätt bra i flera dagar. Tog det extremt lugnt även om pulsen gick upp ibland i uppförsbackarna.

Väntar med spänning av hur jag mår de närmaste dagarna.

Angående 110% så kommer jag aldrig må 110%, jag är för skröplig för det..

2009-09-29 21:43
Nu har det gått en dag sedan träningen och jag mår ännu inte sämre. Dock mår jag ju inte toppen. Men det har jag ju heller inte mått sen jag var 13 år då mina förkylningar började avlösa varandra.

Nästa träning blir nästa tisdag. En gång i veckan får bli testet nu i början.

Tror dock att jag inte blivit av med skräpet i min kropp. Det är något mer än bara förkylning.

2009-10-01 01:32
Oskar, Du säger vid ett par tillfällen att Du har varit "förkyld" mer eller mindre sen Du var 13 år och är 30 idag. Därför tror jag INTE att Du har vare sig TWAR, Borrelia eller stressrelaterade symtom.

Vad jag funderar på är; har Du testat Dig för allergier som ger symtom i de övriga luftvägarna? T ex olika sorters kvalster, mögelsvampar, väggfärger och andra luftburna allergener mm? Som finns i allas vår omgivning i mer eller mindre omfattning?

Jag menar inte enbart som blodprov utan även som pricktester?

2009-10-01 10:59
I samband med att jag hamnade i puberteten (tror jag) fick jag astma och blev allergisk mot gräspollen och mögelsporer m.m. Astman tar jag medicin för och den är under kontroll (Symbicort + Singulair). Allergin känner jag av rejält under början av sommaren då det är som mest gräspollen. Annars känner jag inte av allergin alls. Men visst, det kanske är annan allergi. Men kan man bli så extra hängig och snorig och "förkyld" av allergi?

Och hur gör jag för att göra sådana pricktester?

Kan tillägga att jag denna sommar och sommaren för två år sedan har haft sjukt långa förkylningar (4 månader) varav den för två år sen gick över efter antibiotika (tror jag. blev åtminstone frisk efter kuren + en fjällvandring).

Men visst innan jag fick långförkylningen i juni hade jag haft fyra stycken redan i år!

2009-10-01 11:30
"Men kan man bli så extra hängig och snorig och "förkyld" av allergi?"

Visst kan man det! Ofta är det ju såna symtom, som är frekvent förekommande, som föranleder en ordentlig allergiutredning. Tycker det är konstigt att ingen har föreslagit det!

Det jag reagerade på var att Du säger att Du har befunnits allergisk mot mögelsporer. Kolla kvalster också! Alla allergener som är luftburna kan orsaka Dina symtom.

Kontakta Din vårdcentral och säg att Du vill få en pricktest gjord pga Dina långvariga symtom. Eller ta det via företagshälsovården.

2009-10-01 17:26
OK, innan jag gör det har jag en sista fråga. Eftersom jag har pollenallergi på sommaren äter jag medicin för det under den tiden. Dock blev ju inte "förkylningen" bättre av det. Den fortsatte som vanligt... så borde inte den bli bra med allergimedicinen då, enligt din teori?  

2009-10-02 08:21
Dessvärre kan jag inte svara på den frågan, då jag inte är läkare. Men visst, symtomen är ju snarlika, så teoretiskt borde det ju bli bättre, om det var så att dosen var den rätta? Kan ju vara så enkelt att Du är underbehandlad?

Som sagt, en ordentlig allergiutredning bör Du göra. För Du kan varken ha haft Borrelia, vitaminbrist eller TWAR sen Du var 13 år. Det är något annat. Och eftersom Dina besvär pågår under större delen av året är det knappast pollenallergin som spökar heller.

2009-10-02 08:31
Jag har gräspollenallergi och tar kortison nasalt (Rhinocort). Det hjälper begränsat för ögon och hals och jag har under behandlingsperioden allt som oftast "histaminpåslag" i halsen - alltså precis den känslan man har i halsen just i början av en förkylning. Fast månadsvis... Testa!  

2009-10-02 22:20
Hmm jag känner igen Rhinocort. Kankse något jag tagit förr, vad vet jag.

OK, men du har väl inte problem med halsen under andra delar av året då det inte är pollensäsong?

+ att jag försöker få till en allergitest nästa vecka.

Jag skulle betala grova pengar för att bli frisk nu alltså...

2009-10-03 00:21
Pollen har en begränsad säsong, jo. Men som Sylvia skrev så kan du ju ha något annat året runt-allergen med andra symptom. Nämnde detta mest som ett exempel på att det kan vara riktigt lurigt att känna skillnad mellan vissa former av allergi och förkylning.

Edit: Tränar obehindrat trots sån halskänning. Har ej så svår allergi att det sänker kroppen...

2009-10-03 17:00
Nu har jag beställt tid hos husläkaren för att få till allergi-tester. Och så har jag ringt infektionskliniken i Uppsala och dom ska ringa tillbaka. Har även beställt massa D-vitamin och omega3 efter rekommendationer här på Funbeat.

Det jag inte gjort nu är att gå till privat ÖNH-läkare. Kanske borde göra det också. Någon som har koll på en bra?

2009-10-05 13:41
finns två duktiga ÖNH läkare i högdalens läkarhus.

2009-10-05 13:44
Jag säger; avvakta med allt tills Du har fått Dina allergitester analyserade. Det finns ingen anledning att proppa i sig sånt som Du med största sannolikhet INTE har brist på, om Du äter varierat, tillräckligt mycket och är ute i dagsljus.

Se till att få både blodprov taget samt pricktester.

Kruxet med blodproverna är att de kan visa falskt förhöjda nivåer av immunglobulinerna, om Du är mitt uppe i en allergisk reaktion. Därför bör även en pricktest utföras.

2009-10-05 13:48