Styrketräning

Kombinera Muskler....

Vilka muskler tycker ni är bäst att träna tillsammans?och varför det?

Själv kombinerar jag

Bröst,Biceps
Triceps,Axlar
Rygg,Mage
Ben,Mage
 

2009-03-21 16:06
Om man som du delar upp armarna i två olika pass men kör hela benen med sina mycket större (o dessutom fler) muskler i ett pass, hur ser tanken bakom det ut?  

2009-03-21 16:29
vill inte träna benen så mycket då jag blir seg till fotbollen av detta, så jag tränar bara ben när jag vet att det inte blir någon fotboll dagen efter. Å eftersom jag tränar fotboll 4-5 gånger i veckan så lägger jag ihop all benträning på en dag.  

2009-03-21 16:33
Eftersom alla reagerar olika på olika träningsmetoder och variationer, så kulle jag nog be dig att variera till du hittat något som passar dig...finns egentligen inte något rätt och fel, bara lite bättre och något sämre...men det är personligt som sagt.

Själv tränar jag bic och tric samma pass då jag tycker det är bättre för mig personligen än när jag tränade bröst/tric och rygg/bic.

Prova dig fram.
 

2009-03-21 17:22
Johan, jag tror att du lurar dig själv där. Du skulle antagligen bli bättre på fotboll om du tränade ben mer. Men nu är då inte fotboll den mest träningssmarta idrotten direkt så kör på som förut..  

2009-03-21 19:51
Jag tycker personligen att mina andra idrotter (kampsport och löpning) vunnit på reguljär benträning (som för min del ingår som en del av ett helkroppspass). Givetvis blir passet efter ett benpass inte lika lätt, men allt hänger inte på ett enda pass. I längden har jag vunnit en massa på styrketräningen, är jag övertygad om.
 

2009-03-21 19:58
men min svaghet i fotboll är tekniken så vill kunna träna den utan att känna av träningsverk i benen, sen så vet jag inte tillräckligt mycket övningar för att dela upp ben i flera grupper utan kör bara hela benen 1 gång i veckan.  

2009-03-21 20:02
Byggarupplägg som en split baserad på muskelgrupper är alltid fel för en idrottsman. Det hade varit bättre att träna bra övningar med transferens till det man ska göra. Det innebär nästan alltid helkroppsövningar och att man inte kör dem till fail. För någon som ska springa och hoppa kan nämnas frivändningar som varit på tapeten för någon dag sen. Det explosiva andra draget har stor transferens till ett löpsteg eller hopp. Vilka muskler tränas? Det korta svaret är: Alla.  

2009-03-21 20:27
Håller med Tobbe. Vill du vara bra i fotboll är det funktionella styrkeövningar som gäller. Frivändningar är ett bra exempel. Kolla till exempel på Kenneth Riggbergers hemsida på nätet  

2009-03-22 12:19
okej tack för tipsen.Smiley Men nu undrade jag egentligen bara om hur olika personer väljer att splita sina scheman. Träna speciellt för fotboll kommer jag ha tid med senare då mitt lag ska börja med det nästa vinter och då ha med en tränare som kan se om vi gör rätt.  

2009-03-22 21:50
När jag tränade friidrott seriöst (sprint, mångkamp) körde jag hela kroppen. När jag körde bara styrkelyft delade jag kroppen i två.  

2009-03-22 22:34
Jag brukar köra nåt liknande som du beskriver, men jag delar upp benen på olika pass (först höger, sen vänster Smiley) Sen tränar inte jag efter nåt schema utan varierar rätt friskt, men oftast 2 muskelgrupper/pass.
Om man tänker rygg, bröst, axlar, framsida lår, baksida lår, det är 5 olika pass. Till dessa lägger jag övriga, lite mindre muskelgrupper (biceps, triceps, vader, mage).
Jag tror inte det spelar så stor roll hur man blandar i övrigt faktiskt, ibland har jag mkt energi och kör 3 muskelgrupper, ibland mindre och kör bara en.
 

2009-03-22 23:27
Jag kör för det mesta helkroppspass:

knäböj
marklyft
stående skivstångsrodd
bänkpress
militärpress

2-3 ggr i veckan. Styrketräningen är dock endast ett komplement till judoträningen. Kör även en del löpning.
 

2009-03-24 22:14
På tiden då det begav sig -
Fram o baksida armar.
Ben.
Bröst och rygg.
Axlar o underben
Mage lite när som.
Varför? Mest logiskt.

 

2009-03-24 23:28
Axlar dagen efter bröst? Kanske det sämsta man kan göra. Det är många som har problem med just axlarna. För mycket pressar och för lite vettiga komplement som balanserar upp.  

2009-03-25 06:25
En del här verkar ha kol på läget. Jag har nu gått ned till två styrkepass per vecka, för att ägna mig mer åt att cykla 2-3 dagar per vecka. Jag vågar därför inte köra benstyrka, då mina ben behöver minst 2 dygn i återhämtning efteråt. Och då går det bort en cykeldag.

tar gärna emot råd på träningsupplägg för dels att orka cykla mycket och länge, men även för allmänhälsan. Pga en axelluxation för 1,5 år sen, behöver jag fortfarande köra en del axelövningar som axelpress och utåtrotation.

Så vill någon ge mig tips på bra övningar som jag kan dela upp på två pass, behöver inte bli större, kanske mindre i volym. Men framförallt mer uthållig.
 

2009-03-25 09:51
"Axlar dagen efter bröst? Kanske det sämsta man kan göra. Det är många som har problem med just axlarna. För mycket pressar och för lite vettiga komplement som balanserar upp. "

Och varför skulle det kanske vara det sämsta att göra? Ge mig en motivering.

Det är knappast träningsdagarna då du tränar vissa muskler som gör att de får problem utan snarare kunskapen om vad/hur man gör som du själv poängterar lite lätt då en del har en tendens att just köra mycket pressar av alla de slag.
 

2009-03-25 12:40
De allra flesta kör pressövningar för bröst, dessa tar även mycket på framsida axlar, bänkpress och hantelpress tex. Lägger man då till ytterligare träning för axlarna dagen efter så har man inte hunnit återhämta sig. Komplementen för baksida axlar kan man köra samma dag som pressövningarna och sen har man antingen en dag ledigt eller så kan man träna axlar någon annan dag, helst så separerat från basövningarna för bröst som möjligt. Det är inget fel att träna muskler två eller fler gånger per vecka men det bör ske med viss måtta och på rätt dagar så att man hinner återhämta sig.  

2009-03-25 14:33
Eller så lär sig folk bara att sluta missbruka pressövningar.
Inte så svårt.
 

2009-03-25 15:54
Jag har testat att köra axlar dagen efter bröst, och även testat tvärtom utan att märka någon skillnad på prestation på någon av dem.
Ska väl möjligtvis ha varit i början när uthålligheten på triceps snarare blev ett problem.

Kan kanske ligga i utförandet, men efter vad jag fått lära mig på just den punkten är det direkt skadligt att koppla in de 2 muskelgrupperna tillsammans pga av inklämningskador. Ska ha med rotatorn att göra om jag inte missminner mig.
Var ett tag sedan jag fick det förklarat, men att det inte var bra minns jag Smiley.

men för att citera owe törnqvist "jag kan ha fel" Smiley
 

2009-04-23 18:54