Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2009-03-04 08:47

Växjö Marathon (2009)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2009-10-17
Plats: Sverige - Småland
Sträcka: Marathon
Typ av träning: Löpning

Växjö Marathon har blivit ett av Sveriges populäraste marathonlopp,eftersom loppet löps på en flack och lättlöpt 8-varvs bana runt Växjösjön i centrala Växjö.

http://www.vaxjomarathon.se

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

41 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Tja! Då är man anmäld då och träningen har inletts.  

2009-08-31 20:58
En till. Blir första maran på ett tag. Och sannolikt den sista på ett tag.  

2009-08-31 21:20
Hehe, du och jag kanske kan hålla sällskap under loppet Leffe? Smiley
Jag har typ backat 5år i utvecklingen och siktar nu på samma tid som inför 2004 års Växjö Marathon, sub 3:30. Gick vägen den gången (3:29:36), men hur går det nu??

2009-08-31 21:29
3:30 är min drömgräns. Men att springa jämnt med Markus Andersson finns inte i min sinnesvärld.  

2009-08-31 21:32
Är oxå jättesugen på att åka ner till Växjö o springa men har inte bestämt mig mer än till 97% ung Smiley. Ska ju springa halvmaran o LL före oxå men det borde väl kunna funka...  

2009-08-31 21:33
Men LL är ju tre veckor före. Oceaner av tid...  

2009-08-31 21:39
Jo det var så jag tänkte oxå Smiley  

2009-08-31 21:42
Funderar starkt på att försöka komma i maraform också nu. Du kanske skulle springa jämte mig då Leffe? Eller finns inte det heller i din sinnesvärld *sträcker lite på mig*  

2009-08-31 21:49
Åhhh, en Klubben är ingen T-N även om han är i form och tränat på bra. Men gemensamt har vi tre hur usla vi är när det rör sig om en mara. Är vi veka? Yepp, mycket! Men vi placerar nog i åldersordning, tyvärr.  

2009-08-31 21:52
Nu ska du inte ge mig mer respekt än jag förtjänar Leffe... Klart du inte kan få smisk på maran av en 1500m-löpare! Smiley Osar nersnack tycker jag.  

2009-08-31 22:13
Ni får den stora äran att varva mig Smiley  

2009-09-04 21:37
Jag funderar också på att springa Växsjö. Borde också kunna fungera som varvningsobjekt för de snabba herrarna ovan.  

2009-09-04 21:57
Yo! El G återkommer till storstadsmetropolen Växjö i år om allt vill sig väl! Den maran har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Tänk att där debuterade man 2004, följde upp med sub 3 året efter och sub 2.55 året efter det. Magiskt.

Till er tre veklingar: Pain is inevitable, suffering is optional.

Väl mött.

2009-09-04 22:32
Härligt G-man!
Växjö har en plats i mitt hjärta också. Där har jag till exempel blivit varvad av G-man fyra gånger Smiley

2009-09-04 23:15
I ett inlägg blir man benämnd snabb herre och i ett annat blir benämningen vekling. Sanningen är nog att jag är en snabb vekling Smiley Nu ska jag lösa Melodikrysset, som man gör i min ålder, och sedan ut på stan och handla lite. Därefter blir det en riktig långpanna, en norrländsk sådan som då inte understiger 2h. Återkommer om jag efter denna långpanna stryker mig från Växjö...

Edit: Löpare som gör sub 3h lär med största sannolikhet varva mig, om jag inte brutit loppet innan förstås.

2009-09-05 09:54
Å ja' har också anmält mig - huga!! Blir maradebut för mig, men jag har ju liksom inte lagt ner massa pengar på att resa dit (bor ju här), så om det inte går vägen, så har jag inte kastat så mycket pengar i sjön.
Mina långpass ligger på sisådär 26-30 km, och då är det lite tungt i benen på slutet - och då har man mellan 12 och 16 km KVAR utöver det... Börjar förstå varför der heter "mara". Smiley

2009-09-05 14:45
Nu har jag kört min långpanna. 3 mil på 2:42. Gör mig än mer skrajsen inför Växjö. Inte för att jag blev trött, för det blev jag inte. Men för att jag har veka ben som protesterar och blir äckligt stela. Och för att man hinner få så många neggotankar när man är ute och harvar så himla länge. Jag blir aldrig en maralöpare eller än mindre en Ultris. 10k är max för mig.  

2009-09-05 19:21
Konsten är att lära sig njuta av neggotankarna.  

2009-09-05 19:30
Jag har oxå kört min nu Leif. 30k på 2:23. Jag kan bara hålla med dig, det är riktigt jäkla tråkigt. Förstår inte riktigt varför jag behöver vara bra på marathon, det är ju jobbigt. Fast alla roliga marafartsintervaller, de ser jag fram emot. Långpasset kommer alltid vara ett nödvändigt ont.  

2009-09-05 19:33
Jo du Lena M J, man har ju tid så det räcker i alla fall Smiley

Och ett 30k långpass är lika träligt som en "G-Man" intervall är njutbar men jobbig!

2009-09-05 19:33
Lena -hann jag verkligen varva dig 4 gånger? Jag kommer inte ihåg, men det kan nog stämma. Skall du dit i år?  

2009-09-05 19:35
Jag är inte helt säker, det kanske blev tre gånger? Jag vet i alla fall att KHAO varvade mig fyra gånger när han vann loppet.

Jag kommer om Leif kommer. Det vill man ju inte missa!

2009-09-05 20:06
Å varför tror Lena M J att en gube frivilligt kör 30km. Jo för att han har Växjö-ångest. Han kommer...  

2009-09-05 21:17
Det ska bli spännande att se om jag känner igen några av er, då vi står vid start. Eller när ni springer om mig. Om ni ser någon vilsen 42-åring, som ser sig om, lite nervöst och nybörjaraktigt, så är det kanske jag... Om jag tror mig känna igen er, så hejar jag.

2009-09-05 21:36
Hade det inte varit för att jag ska köra Berlin i år hade jag kört Växjö. Trevligt litet lopp och jag har inga problem med varv-banor då jag kan tycka det är skönt att veta exakt vad som kommer framöver.
Om inte Berlin nästa år så blir det Växjö igen, förhoppningsvis för att putsa på mitt PB (3:51).

Lycka till ni som springer!

2009-09-06 10:44
Jag kommer och hejar på er. Om jag får så springer jag nog ett varv med babyjoggern bara för att tvinga Kent att springa lite fortare. Jag måste ju bara hänga med ett varv när han för åtta?  

2009-09-07 11:38
Det beror väl på vilket varv du har tänkt att haka på... det lär nog vara ganska lätt att hänga med på sista varvet... *He He*  

2009-09-07 11:41
Å lottan, du får dra mig de två sista varven. Klubben klarar sig själv.  

2009-09-07 11:49
Det finns de som springer jämnare än du Markus Smiley  

2009-09-07 11:54
Nähä? Smiley Fast Kent är ganska duktig på ojämna upplägg han också... Smiley  

2009-09-07 12:10
Lottan - du och jag kan köra "handikapp"klassen ihop Smiley  

2009-09-07 12:35
Det ska bli extra kul att springa i Växjö i år med så många bekanta människor på plats. Frågan är hur fort man vågar springa. Men här ser jag nu att det öppnas möjlighet att åka med diverse fordon runt banan. Bara att ge järnet tills man kroknar helt. Smiley  

2009-09-07 16:31
Lena, menar du handikapp som i golf? Då har vi genast ett helt annat läge, kanske man törs sägaSmiley  

2009-09-07 16:42
Golf vet jag inte mycket om Sigvard, men jag menar "handikapp" som "vi som av olika skäl egentligen inte orkar alla varv men deltar ändå för vi är så dumma att vi inte kan låta bli"-klassen.  

2009-09-07 16:43
Du är välkommen Sven. Min rygg står till ditt förfogande så länge du vill. Som alltid kommer jag springa i utsatt tempo från start till (förhoppningsvis) mål Smiley  

2009-09-07 17:55
Jag hade tänkt anmäla mig till denna min första mara. Men så råkade jag nu på en "förkylning" eller vad det nu är, precis när jag började öka upp min träning och är fri från andra skador. Hm...får se om jag hinner komma ikapp. Det vore så kul att vara med när tävlingen är här i Växjö där jag bor. Annars kommer jag och hejar på er andra. Smiley  

2009-09-07 18:39
Tack G-man! Det kan nog vara frestande att hänga på i ditt tempo, fast jag måste försäkra mig om att det inte går för fort.  

2009-09-08 09:51
Det märker vi på tävlingsdagen. Mitt tempo bestäms inte förrän tidigast om 4v. Smiley  

2009-09-08 09:56
Sittplatsen i mitt fordon är redan bokad tyvärr. Jag kommer nog springa lite med olika personer, de som ser vekast ut. Leif har ju redan konstaterat att han är vek så där kanske jag måste göra en insats. Nu har jag nåt bra att träna för, hare (eller tiger) på Växjö marathon!  

2009-09-08 12:55
Anmäld!
Detta blir min första mara. Lite skräckslagen är jag allt - men det ska bli kul.
Träningen har gått rätt bra och jag kom upp i 31km på senaste långpasset. Nu får vi bara hoppas på att det där halsontet som börjat växa idag kan bli snabbt avklarat så att träningen inte blir sabbat så här i slutfasen.

En sak som bekymrar mig är "sportdrycken" som verkar vara en lightvariant som förvisso ersätter salterna, men inte har mycket energi i sig. Stämmer detta verkligen? Ni som sprungit innan, hur har ni löst det? Visst skulle man kunna ta med sig egen dricka, men då måste man ju stanna helt för att dricka och det vill jag helst undvika, vill hålla igång så att det inte blir problem med att komma igång igen när benen stelnar till i slutet.

2009-09-14 22:08
Den energi man får i sig via sportdryck och tilltugg räcker säkert för de allra flesta. Jag hade inget extra med mig när jag satte personbästa i Växjö i fjol. Inte ens armbandsklocka - det var rätt skönt att bara få mellantider varje varv.
Testa gärna i förväg om magen tål just SportsActive.

2009-09-15 08:56
Kollade på hemsidan för SportsActive och det finns både en mineralvariant och en energi-mineral. Gissningsvis är det den senare som används. Säkrast är väl att höra av sig till tävlingsledningen och fråga.

Någon som vet var man kan få tag på sportdrycken i fråga för övrigt? Har aldrig sett den i butik.

2009-09-16 15:25
Det är ingen sportdryck. Det är bara onödigt dyrt hokuspokus med aspartam och andra kemikalier.  

2009-09-16 15:49
Nu har jag också avklarat ett långpass inför Växjö! Smiley

I alla fall om jag själv får avgöra vad som är ett "långpass"... 20,5km / 1:33h blev det. Jämfört med Leif A. & G-man som båda rapporterade 30km-pass högre upp i diskussionen, Louise Staffas som pratade om 26-30km och Per Nordström som senast sprang 31km. Och inte kan jag påstå att mitt ynkliga pass var "ovanligt kort" och att jag egentligen brukar springa mkt längre, för läget är snarare som så att dessa 20,5km och ett 18km-pass för två veckor sen är de enda passen längre än 12km jag sprungit ända sen februari.

Sista milen i Växjö lär flyta på huuuur lätt som helst känner jag på mig... Smiley

2009-09-16 16:22
Ja du Markus. Varför marathon? Smiley Ser fram emot ditt sällskap första milen eller två..  

2009-09-16 22:15
Närru, med noll ambitioner har jag tänkt öppna söligt redan från start. Så du lär glida ifrån mig ganska så omgående. I och för sig HAR tanken på att "tok-öppna" och ligga i överlägsen ledning första, kanske andra, varvet "bara för att ha kul" och skita i att jag förlorar på det totalt då det ÄNDÅ kommer bli en dålig sluttid, men det är kanske dumt att utsätta sig onödigt mycket lidande... Smiley Sen får jag ju faktiskt hellre typ 3:15 i sluttid än 3:25, även om ingen av dem är speciellt lysande.

Varför marathon? Jag vill ha ett årsbästa... Smiley
Har hitintills i år satt ett resultat i ALLA friidrottens 22st grenar, utom maran.

2009-09-16 22:22
Varför marathon? Jag vill ha ett nytt pers! Smiley  

2009-09-16 22:24
Varför marathon? Ja ni, det undrar jag med ibland när jag blir rädd för vad jag givit mig in på. Men man måste väl pröva någon gång - eller...?

Hoppas jag får syn på några av er där runt sjön, det vore trevligt!

Vad gäller sportdryck, så brukar jag ta Resorb på långpassen. Är det dumt? Eller verkningslöst (förutom placebon, då ,möjligen)? Innehåller inte det de salter o socker man behöver?

2009-09-16 22:35
När jag sprang hade jag eget. Skulle vilja påstå att det går fortare än att ta för sig av det som bjuds. Ett alternativ är att köra vatten och sen ta med sig geler.  

2009-09-17 00:21