Forskning, träning och mat

Dödsfall av LCHF

Har ni läst? Vad tycker ni?

Inte bästa källan... men ändå:
http://www.expressen.se/halsa/1.1472854/barn-dog-av-den-populara-fettdieten

Saxat från Pauluns blogg:
http://blogg.alltommat.se/paulunsblogg/

Den riktiga artikeln finns på www.pubmed.com:
Sudden cardiac death in association with the ketogenic diet.
Pediatr Neurol. 2008 Dec;39(6):429-31.
Bank IM, Shemie SD, Rosenblatt B, Bernard C, Mackie AS.

2009-02-21 12:21
Jag saknar Frank!  

2009-02-21 12:30
Andersson?  

2009-02-21 12:50
Är inte mycket för doping!

Utan Herr Nilsson.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=280867

2009-02-21 12:55
Här är han, kan du sova gott nu?
External image
Källa:http://www.livlinan.eu/html/kontakta_oss.html

2009-02-21 13:12
Oh. Tänk vad mycket man missar när man rationaliserar bort grupper på grund av namn. Puh!  

2009-02-21 13:46
Sedan finns den här också i ämnet.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=376949

2009-02-21 13:50
Oh my god. Jag blir alldeles matt av att kolla...  

2009-02-21 14:16
Den erfarenheten jag har från vården är den sk ketogena kosten som sätts in på barn som har en mycket grav epilepsi där medicinerna knappt hjälper. De har ofta flera typer av EP-mediciner (neuroleptika) och trots det så har de mycket kramper. Många barn har blivit mycket bättre i sin epilepsi vissa har kosten inte passat alls. En del har även blivit helt fri ifrån mediciner, andr har haft färre anfall och ett drägligare liv. Allt räknas noggrannt ut och det tas mycket prover under tiden de äter ketogen kost. De får heller inte äta i så många år utan jag har för mig att det är max 2 år som gäller om inte kortare. När barnet slutar med ketogena kosten så smygs den ut under flera månader. De får inte sluta tvärt.

Det framkommer inte i expressens artikel om dessa barn hade epilepsi eller om de åt kosten för att gå ner i vikt.

2009-02-21 22:04
Har svårt att tänka mig att de stod under övervakning av läkare.  

2009-02-21 22:09
halle: det står ju att dom är med i en testgrupp som testar Lchf kost mot epilepsi  

2009-02-22 10:34
hmm... verkar som att jag missat den infon när jag läste expressen. Jag fick det inte till att de två barnen åt den kosten för sin epilepsi... men men.... tragiskt och skrämmande. Men de verkar ha ätit det ovanligt länge om det var för deras epilepsi...  

2009-02-22 20:17
Såhär lät det 2004, och här dog också några personer, fyra st.

Early- and late-onset complications of the ketogenic diet for intractable epilepsy

PURPOSE: This study was undertaken to evaluate the exact limitations of the ketogenic diet (KD) and to collect data on the prevention and management of its risks. METHODS: Patients (129) who were on the KD from July 1995 to October 2001 at our epilepsy center were assessed in the study. Early-onset (within 4 weeks of the commencement of the KD until stabilization) and late-onset complications (occurring after 4 weeks) were reviewed. RESULTS: The most common early-onset complication was dehydration, especially in patients who started the KD with initial fasting. Gastrointestinal (GI) disturbances, such as nausea/vomiting, diarrhea, and constipation, also were frequently noted, sometimes associated with gastritis and fat intolerance. Other early-onset complications, in order of frequency, were hypertriglyceridemia, transient hyperuricemia, hypercholesterolemia, various infectious diseases, symptomatic hypoglycemia, hypoproteinemia, hypomagnesemia, repetitive hyponatremia, low concentrations of high-density lipoprotein, lipoid pneumonia due to aspiration, hepatitis, acute pancreatitis, and persistent metabolic acidosis. Late-onset complications also included osteopenia, renal stones, cardiomyopathy, secondary hypocarnitinemia, and iron-deficiency anemia. Most early- and late-onset complications were transient and successfully managed by careful follow-up and conservative strategies. However, 22 (17.1%) patients ceased the KD because of various kinds of serious complications, and four (3.1%) patients died during the KD, two of sepsis, one of cardiomyopathy, and one of lipoid pneumonia. CONCLUSIONS: Most complications of the KD are transient and can be managed easily with various conservative treatments. However, life-threatening complications should be monitored closely during follow-up. Copyright 2004 International League Against Epilepsy

2009-02-24 10:30
Dom dog av Selenbrist.... hur nu detta gått till, när dom stått under läkarkontroll?
kött, fågel, fisk, ägg och ost är ju det som dom flesta får sin selen ifrån..märkligt?
A

2009-02-24 10:45
Kan ju vara som så att den allsidiga kosten triggar olika system i symbios med alla de mineraler och spårämne som kroppen kräver.  

2009-02-24 12:48
Hittade en artikel om selen och Diabetes...vi i Sverige ligger lite pyrt till..

saxat "Lite selen i Sverige
– Skillnaderna tror jag kan förklaras genom att selennivåerna i vanlig mat varierar väldigt mycket i olika delar av världen. I USA är till exempel basnivåerna avsevärt mycket högre än i Europa, särskilt i jämförelse med Skandinavien. I USA kanske man får i sig 200-300 mikrogram per dag bara genom maten, medan man i Sverige får i sig 30-40 mikrogram. I Asien ligger det dagliga selenintaget på cirka 300."

http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=568

2009-02-24 13:08
Från Livsmedelsverket:

Selen
Selen (Se) ingår i enzym som skyddar cellerna mot oxidation, samverkar med vitamin E och deltar i immunologiska försvarsmekanismer. Brist på selen har bland annat satts i samband med hjärtmuskelförändringar.

Hur får vi i oss selen? De vanligaste källorna enligt undersökningen Riksmaten.
24% Kött och fågel, 17% Mjölk, fil, yoghurt och ost

Selenbrist
Det finns bara ett fåtal rapporter om selenbrist hos människa. Studier tyder på att en dålig selenstatus är förknippad med ökad risk för vissa cancerformer. Vissa studier visar också på mer hjärt-kärlsjukdomar i selenfattiga områden.

Den svenska kosten är förhållandevis fattig på selen. Undersökningar har visat att svensk kost ger 0,03-0,04 mg per dag hos vuxna. I den svenska kosten bidrar fisk med ca 25 procent, kött och inälvsmat med ca 25 procent, mjölk och ost med knappt 20 procent samt ägg med ca 10 procent. Inhemska vegetabilier är fattiga på selen, medan halterna i importerade vegetabilier kan variera beroende på ursprung. Enklaste sättet att öka selenintaget är att äta mer fisk, inälvsmat och magert kött, speciellt vilt. Selen i högre doser är dock ett farligt gift. Dagsintaget bör inte överskrida 0,3 mg.

2009-02-24 13:50
DEt är lite gran som de ungdommar som har dött av att spela fotboll (och eventuellt andra sporter), ska de sluta med fysisk aktivitet då? Det låter som att det tyvärr är för få som har dött för att kunna säg att det beror på kosten... det tycker iallafall jag.

Förstår inte heller varför man får brister bara för att man äter mer fett än kolhydrater. Det står ju iofs inget om hur lite/mycket de äter av respektive.

Dessutom är det dumt att testa på barn. De är inte alls som vuxna i något hänseende, förutom att de är av arten månniskor (jaja i princip då). Hormoner som inte finns hos barn, barn växer mycket mer än vuxna m.m. m.m.

2009-02-25 15:12
Är det inte bättre att äta allsidigt(inte bara fläsksidor) och vara fysiskt aktiva?  

2009-02-25 15:19
Fp. David P ¤
intressant tolkning av LCHF.

2009-02-25 18:09
Jo man hoppas att ju att de som provar LCHF metoden inte bara äter grädde och animaliskt fett... det är ju inte så dumt med fleromättade och omättade fetter....  

2009-03-01 12:30
Jag hade precis en patient, vars epilepsi behandlas med ketogen kost, liknande LCHF. Patientens läkare var nog uppmärksam på detta, då ett av alla prover som togs idag var just Selen.

Undras hur medvetna LCHF-förespråkare är om det här? Nån som vet?

2009-03-10 13:41
Jag har fått intryck att LCHF förespråkarna förnekar allt som sägs ha någon negativ koppling till dieten.  

2009-03-10 13:47
Allt som kan bevisas vetenskapligt är negativt för LCHF.  

2009-03-10 13:59
Sylvia: "ketogen kost, liknande LCHF".
Jag vet inte hur kosten som epileptiker sätts på ser ut. Har du menyer? Vore väldigt intressant att se i så fall.

2009-03-14 12:41
Här är några länkar Du kan läsa Maria:

http://dietmotepilepsi.com/atkins_diet.html

http://dietmotepilepsi.com/andradieter.html

Här står bl a Annika Dahlqvists LCHF-diet är väldigt lik MAD (modifierad Atkins) med skillnaden att MAD inte tillåter mjölk, fil och frukt pga det höga kolhydratinnehållet.

http://dietmotepilepsi.com/maltidsforslag.html

Slutligen ser man också att GI-kost är ett alternativ. Dvs man utesluter inga kolhydrater utan håller sig till kolhydrater med ett GI på under 50. Ketosen uppnås ändå.

2009-03-14 13:11
Ok, tack för länkarna! (citaten är från dem)
Den patienten som du hade, vilken variant gick den på, den ketogena dienten eller den modiferade varianten?

Som du skriver så är MAD rätt lik LCHF med mycket animaliskt fett, men den ketogena dieten har inte så mycket med (Annikas) LCHF att göra:
"I den ketogena dieten tillåts inga animalska fetter, så ost är uteslutet. ( I MAD äter man obegränsat med animaliska och vegetabilska fetter, det viktiga är att de inte är industriellt framställda fetter (margarin) eller transfetter.)"

En annan fråga, kan mineralbristen hos dem som avled bero på att de hade just epilepsi?
"Personer som har haft många epileptiska anfall lider ibland brist på viktiga mineraler. "
Hur gick det med patienten? hur såg selenet ut?

2009-03-14 18:05
Jag ska inte lägga någon värdering i de olika kosthållningarna, men jag måste säga att min personliga reflektion är att dieter som "inte tillåter mjölk, fil och frukt pga det höga kolhydratinnehållet" ärn vansinniga dieter. Vem kan leva utan surmjölk och frukt? Inte jag!  

2009-03-23 20:11
Jag kör HCHFHP.  

2009-03-23 20:31
Fredrik, Du glömde ett HC? High Calorie. Smiley  

2009-03-23 20:34
Det behövs inte. Det är en naturlig följd...  

2009-03-23 20:36
Inte nödvändigtsvis. Om jag äter 30% av totala kaloriintaget i form protein, som anses vara high protein, säger inte det någonting om antalet kalorier jag får i mig. Bara att en knapp tredjedel består av protein.

2009-03-23 20:42
"High" syftar på mängd och inte andelen. Vad LCHF-mupparna använder för definition skiter jag i. Smiley  

2009-03-23 20:45
Hm, det gör ju jag också iofs. Smiley

Men, när Du säger "mängd"; hur många gram protein, t ex, ska det vara för att definieras som "high". Enligt det Granlundska sättet att se på det? Smiley

2009-03-23 20:49
Bistecca alla Fiorentina är en ganska bra riktlinje.
http://it.wikipedia.org/wiki/Bistecca_alla_fiorentina
Innan det så äter man förstås en primo piatti laddad med pasta.

2009-03-23 21:11
OK. Inbillade mig att Du hade lite mer vetenskapliga siffror när någonting anses vara "high", men en bistecca duger gott som måttstock. Absolut! Smiley  

2009-03-23 21:22
En engelsk studie har fått fram indikationer att råttor blir dumma och presterar sämre fysiskt av en LCHF-liknande kost.

http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=792&ssoid=105137

2009-08-20 14:45
Jag säger bara Frank&Annika.  

2009-08-20 15:45
Den enda bantaren, kostinriktade, jag känner till som dött är en LCHF:are. Han var en av de mest kända LCHF förespråkarna fram till sin bortgång för knappt ett år sedan, han blev inte mer än 48 år.  

2010-11-19 12:10
Menar du att LCHF är ekvivalent med 'bantning' eller var just denna personen en 'bantare'?

Dr. Atkins dog ju också, dock pga. hjärtmuskelsjukdom.

2010-11-20 13:32
Det beror på hur man definerar ordet bantning, jag använder det från ursprunget med William Banting - han ville två saker; gå ner i vikt och bli kvitt sina hälsoproblem.

Hur du definerar ordet vet jag inte.

LCHF:arna som dog käkade efter diet i 4-5 år, gick ner ca 40 kilo, samtidigt som han ofta underströk hur bra han mådde. Definitivt en äkta bantare.

Ahja, bra att du påminde om Atkins, han var ju också en ivrig lågkolhydratförespråkare. Där ser man - två kända dödsfall i den sorten av dieter...

2010-11-20 14:27
Man skulle ju kunna ställa statistik av dödsfall från bantning gentemot dödsfall av brist på bantning (fetma).

Tror ändå att bantning är the preferred way to go. :)

2010-11-20 14:49
Folk dör hela tiden, oavsett diet.  

2010-11-20 14:58
@Stig - klart de gör, men det är ju därför man justerar för sånt i forskningen... Eller tänker du att man bara valde ut dödsfallen som hade ätit en viss diet och skrev om dem? Blir kanske lite bias då... Det man alltid räknar på är ju huruvida något uppvisar en överdödlighet jämfört med något annat.  

2010-11-21 16:03
Väcker liv i denna tråden:

http://www.dn.se/debatt/sa-blir-aldersdiabetiker-friska-utan-medicinering

Rätt eller fel?

2010-12-28 11:11
OM personerna blir friskare av LCHF mat så är det väl bra.  

2010-12-28 16:02
Nu handlar det fortfarande människor med sjukdomar.  

2010-12-28 16:10
Det fanns ett svar på inlägget också:

http://www.dn.se/debatt/studier-om-diabeteskost-haller-inte-mattet

2010-12-29 07:03
Jag har läst ett par artiklar om att fastan skulle vara den mest effektiva behandlingen mot diabetes.

Vid LCHF är insulin-produktionen är väldigt stabil. Allt har att göra med kolhydrater. Så ligger det nog mycket i det där.

2010-12-29 10:36
Jag har sett det på nära håll. Att det fungerar på både typ 1-och typ 2-diabetes. Dock har man inte haft nolltolerans mot kolhydrater, utan ätit andra typer av kolhydrater, t ex baljväxter, och med kolhydratrestriktioner.

Det intressanta i det hela är, tycker jag, att ingen med medicinska kunskaper skulle rekommendera en glutenallergiker att äta glutenrik föda, eller en laktosintolerant att dricka och äta livsmedel med laktos i, pga oförmåga att bryta ner/processa det som gör personen sjuk. Applicerbart på många föoämnesallergier/intoleranser.

Det tänket verkar saknas när det gäller diabetiker?

2010-12-29 10:51