Den kompletta mötesplatsen för dig som gillar att träna.

Ågesta reflexen

Nån mer här som brukar springa Ågesta reflexbana......

Man hittar den inte i dagsljus... Men när mörkret kommer , då kommer den fram.
Likt askungen så försvinner förtrollelsen den då solen kommer igen...

Ja kanske inte som askungen...Men ni fattar budskapet.....
Klart jobbig är banan i allafall...

Roger
www.sldk.se
Stockholm Långdistansklubb
*Triathlon förbundet
*Skidförbundet

2009-02-11 20:26

Jag vet en till. Nog körde väl Ellinor där ifjol?  

2009-02-11 20:39

Kan ni inte berätta mera? Smiley  

2009-02-11 20:49

Om det är där vi brukar träna triathlon så är det ju svårt att hitta på dom där stigarna i dagsljus!  

2009-02-11 20:58

Den är lite hemlig...
Svår att hitta....
Myomspunnen på nått vis..

Och "doktorn" lurar i skogen och bevakar var steg du tar...
Roger

www.sldk.se

2009-02-11 21:11

Min favoritbana!!! Sprungit där en hel del och även träffat på Doktorn i skogen. Mitt livs största ögonblick Smiley

På Onsdag om två veckor är det dags igen (om inte förr)....

2009-02-11 21:37

Jag ryser. Är det en spökbana?!  

2009-02-11 22:45

Åk dit och se....
Men var inte själv... Det ryktas att folk som sprungit vilse irrar där än.

Men om du tar en vän med dig parkerar på parkeringen... Springer motsols på eljuspåret.. Eller snarare håll den vänsta slingan innanför eljuspåret ca 200 meter.uppför backen. tänd lampan.. så så ser du reflexerna....

Roger
www.sldk.se

2009-02-11 23:28

Vad har de för magiska reflexer som får natten att lysa upp?

Är nyfiken eftersom samma teknik kanske är användbar för att märka ut andra banor också.

2009-02-12 00:15

Men... :'( var är det någonstans? Vart åker man? Min pannlampa ligger och studsar i hyllan av förväntan!!  

2009-02-12 09:10

...vem är "doktorn".. scaaaary!  

2009-02-12 09:12

Reflexbanor är väl inget unikt för Ågesta. I Källbrink har ju min OL-Klubb haft Grant-slingan sedan ett antal år tillbaka.  

2009-02-12 09:23

Jag gissar på att det är här: http://maps.google.se/maps?f=d&source=s_d&saddr=&daddr=59.223745,...  

2009-02-12 09:36

Christer: Smiley  

2009-02-12 10:00

Ja, där är det nog. Om ni springer fel och hamnar neråt Nynäsvägen till kan ni komma in till mig på en kopp kaffe.  

2009-02-12 10:58

Leif,
Hur hittar man till Grant slingan. Nyfiken

/Gojan

2009-02-12 11:46

Ågesta reflexen är ju ca 10 km...
Samt kartbilden visar rätt område, men punkten sitter fel
om man skall tänka på var starten är...

Roger
www.sldk.se

2009-02-12 12:33

Låter rätt coolt!  

2009-02-12 12:37

Jag har sprungit där en gång, med Ellinor! Det var så himla kul! Kommer att bli av många gånger till, hoppas jag!!
Hade förmånen, den gången, att få träffa på en riktig legend i reflexbaneläggning (just att han var det berättade Ellinor för mig eftersom jag inte hade en aning om vem han var). Vi sprang på honom mitt ute i skogen! Smiley

2009-02-12 12:54

Jo, starten är väl vid p-platsen nånstans. Jag satte bara punkten mitt bland grönsakerna...

2009-02-12 13:48

Johan, Grantslingan startar vid elljusspåret efter ca 1.1km. Till vänster är det ett hus och staket ca 50m framöver och till höger en brant slänt. Spåret går upp i den slänten. Sedan går det över Gamla Stockholmsvägen och tillbaka till Källbrink. Skapades av Snättringes dåvarande tränare Grant Bluett. Men Snättrings SK springer ofta den på höst och vinter så man bör kunna hitta med pannlampa på. Dessutom är den väl lite upptrampad nu för tiden och inte i helt obanad terräng.  

2009-02-12 14:06

Häpp! Häpp!

Dags att ladda pannlampan. Kanske blir en tur där snart.

Någon som har loggat reflexbanan med gps?

2009-12-01 05:51

Jo, jag har försökt, men eftersom jag alltid springer fel har jag ännu inte fått en rättvis längd. Springer antingen för långt eller för kort. Så bra är jag på att orientera. Klarar inte av snitslad bana ens Smiley  

2009-12-01 09:09

Måste skriva ett inlägg som egentligen inte tillför diskussionen ett skit, men here we go:

Reflexbanor är det bästa banorna som finns! (vetenskapligt obevisat, baserat på den enda reflexbana som jag en gång sprungit med Ellinor m.fl.)
Reflexbana rekommenderas (bra och kunnigt sällkap för nybörjare rekommenderas också, tror jag)

2009-12-01 10:22

Jag funderade lite på vad dessa reflexbanor är för något, men en sökning gjorde mig inte mycket klokare:

http://www.google.com/search?q=reflexbanor

2009-12-01 12:07

På tal om reflexbanor...
Är det någon som vet hur lång reflexbanan som går, mer eller mindre, inuti Hellas-femman är?

2009-12-01 12:32

Jag har gjort en egen 9 km reflexbana här i lilla Myrbo - utan den minsta kunskap om fenomenet Smiley

För mig handlar det om att ha en rolig slinga jag kan köra med pannlampa i brist på (fungerande) elljusspår eller upplysta gång/cykelvägar.

I början när jag sprang här i mörka skogarna med en liten LED-lampa kunde jag få lite "spooky feelings", men efter några år i mörkret är jag inte det minsta rädd Smiley

Tips för gör-det-självaren: Köp reflexband på en sybehörsaffär. Ta med reflexbandet, en häftapparat och en mattkniv ut i skogen. Häfta precis i början av bandet, kapa av bandet mot trädet. Reflexbitarna behöver inte vara mer än 1 cm för att synas bra. Välj ut strategiska träd. Avståndet mellan kan vara ganska stort om sikten är fri.

2009-12-01 17:47

Ett till tips: Jag har provat band köpta på både sybehörsbutik och Panduro men blivit besviken på att de inte har synts så bra som jag hoppats på. Kanske hade jag otur med vad butikerna hade i lager. Det gick mycket bättre när jag sprättade loss reflexbanden från en billig reflexväst. Klippte banden i små bitar och häftat fast "prickar" på träd. Precis som Lars säger så kan "prickarna" vara mycket små (mindre än en cm2) och ändå synas mycket bra på långt håll. En bonus är att priset per prick blir klart billigare med reflexvästlösningen än om man köper löpmeter i sybutik.

Mörkerlöpning är kul Smiley

2009-12-01 20:26

Funderade just imorse på att vandalisera lite med reflekterande fluorescerande färg utmed min slinga för att kunna hitta kliometermärkena ... Smiley Men kanske någon blir ledsen då, inte ens säker på att märkena som finns där "ska vara där" ...  

2009-12-02 11:12

När jag läste om slingor som bara syns i mörkret så började det snurra!

Ågestaveket var ju sveriges första "kärnkraftverk" var verksamhet startades i hemlighet redan efter krigsslutet. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85gestaverket
Enligt hemligstämplade uppgifter som dock bekräftats utvecklade Sverige kärnvapen på denna plats som skulle bäras av det svenska bombplanet SAAB A 36 B som aldrig blev verklighet.
Extern bild
Det fanns två deltavingade SAAB-plan med två motorer - projekt 1325 och projekt 1350.
1325 var en tänkt ersättare till J 35 Draken med Mach 2,4 - 2,8 prestanda på hög höjd. Om jag inte minns fel skulle den precis som franska Mirage dessutom assisteras av en inbyggd raketmotor i stjärten för extra acceleration.

1350 var en uppskalad attackversion av jaktplanet 1325 med internt bombutrymme ala FB 111. 1350 var designad helt efter att kunna bära och leverera en svensk bomb "Typ 1", d v s en taktisk kärnladdning.
Beslutet att lägga ned det svenska kärnvapenprogrammet beseglade 1350:s öde. Och 1325 hade naturligtvis kunnat drivas fram till ett superplan i yppersta världsklass - men prislappen blev därefter och SAAB lade klokt nog ned projektet 1957 och krutet brändes istället på J-A-S-B 37 Viggen.

Utprovning av en annan flygplanstyp som heter English Electric Canberra pågick parallellt med projektet. 2 plan köptes in och de finns fortfarande bevarade. Svensk beteckning är TP 52.
Extern bild
Extern bild

Hursomhelst tog det ända till 1966 innan Sveriges riksdag slutligen beslutade att landet inte skulle ha några kärnvapen.

Lite OT men helt apropå självlysande stigar i Ågesta!Smiley

Så tänk på var du sätter fötterna!Smiley

2009-12-02 17:04

Är det därför det går så lätt i Ågesta? Nästan som om man flyger fram?

NOT!

2009-12-02 21:00

Otroligt läcker dragning om en del av vår svenska industrihistoria (wikilänken om Ågesta)! Mycket av tekniken att göra atombomber av naturligt uran i tungvattenreaktorer (U-238 -> U-239 -> Pu-239) var supermegahemligheter för några decennier sedan. Nu kan man läsa om detta överallt. Man undrar även hur det gått om Sverige fått igång R4/Eva i Marviken.  

2009-12-03 07:52

Ja Ågesta var igång i flera år och de flesta visste inte ens om att de fått energi från det, t ex en av mina fastrar som inte visste att hennes hus värmts upp därifrån ...

Fast det här verket är ännu festligare
http://sv.wikipedia.org/wiki/R1_(reaktor)

Snygga skisser ...

2009-12-03 09:27

Lite OT till:

"Efter driftstoppet 1970 fördes bränslet om ca 4,8 ton till Studsvik där det mellanlagrats fram till oktober 2007. Bränslet transporterades då till Sellafield för upparbetning i Magnox-anläggningen. Slutprodukten från upparbetningen kommer att slutförvaras i Sverige tillsammans med övrigt svenskt kärnavfall."

Få Svenskar vet att Sigyn nu kört bort det mesta till Östhammar var det ska slutförvaras.

Egna bilder från ett inbjudet studiebesök vid Simpevarp -450 meter ner, det finns en sektion som sträcker sig ännu längre ner i berget men där råder fotoförbud:

Extern bild
Extern bild
Extern bild
Extern bild
Extern bild
Extern bild
Extern bild
Extern bild
Extern bild
Extern bild
The boss!Smiley

2009-12-03 14:42

Har Bruce varit där?  

2009-12-03 15:25

Syftar du på BruSe så får du fråga honom, vad jag minns så är det jag själv på sista bilden men jag kan ju ha fel.  

2009-12-03 16:27

Dags att dra till Ågesta kanske?  

2010-04-08 13:05