| |
|
"Och hur menar du med olika platser varje gång? Får jag utgå ifrån mitt hus men gå olika rundor varje deltävling? Eller måste jag ta mig till en ny startplats för varje gång? Är inte 2,5 km åt ena hållet och sen 2,5 km tillbaka godkänt? Jag bor ju på landet och har lite svårt att hitta just RUNDOR,,,går ofta en sträcka åt ena hållet och sen tillbaka menar jag."
Tyvärr räcker det inte gå i en annan riktning. Utmaningen är att hitta nya platser. Jag tror att du kan hitta en plats en gång varje månad. Du kanske hittar ett ny smultronställe. Någon kanske bjuder in dig till sitt träningsställe?
|
|
 |

2009-02-06 22:06
|
|
Ok, men om jag då går sammanlagt 1 mil,,,,5 km åt ena hållet och sen 5 km tillbaka,,,då är det godkänt va? Problemet för mig är att jag måste gå delar av min väg varje gång,,,,,,,jag kan liksom inte komma ut åt en massa olika håll,,,,,,,så mina första 600 meter blir samma även om jag sedan svänger åt olika håll (2 olika håll kan jag välja där). Och sen har jag 2 rundor som inte har samma 30-40 meter som de första 2, men sen svänger jag av,,,,och ytterligare lite senare kan jag svänga av åt 2 olika håll igen. Fast hur jag än gör så kommer jag åter då på antingen de där första 600 meter jag pratar om,,,eller tillbaka ca 600 meter från andra hållet. Fasiken Jag vill inte behöva ta mig nånstans för att starta min sommarutmaning, kan jag få dispens för dessa meter?
|
|
 |

2009-02-06 22:16
|
|
|
Hela tanken är att man lämnar sina ingångna spår och provar nya ställen! Så det blir ingen dispans.
|
|
 |

2009-02-06 22:28
|
|
|
Det kan bli svårt ... tycker jag försökt utforska alla möjliga tänkbara vägar inom rimliga avstånd...
|
|
 |

2009-02-07 19:08
|
|
@Yvonne Var bor du? Finns kanske någon som har tips på bra ställen.
|
|
 |

2009-02-07 20:40
|
|
Lars - så värst många hittar vi väl inte i närheten, men det går ju att ta ett långpass och lägga in 5-kilometern i mitten nånstans...
|
|
 |

2009-02-07 21:03
|
|
Kan nog bli klent med tips 
Studera omgivningarna innom rimligt avstånd. Du kan ta cykeln/bilen dit, för att springa på plats. Vi talar om en gång per månad, för att se en ny omgivning.
|
|
 |

2009-02-07 21:10
|
|
Letade mig in i gruppen först nu! Kul idé med att köra nya platser. Det sätter ett helt annat fokus än vinterutmaningen. Mer en utmaning för kreativiteten. Vinterutmaningen var mer endera 'ta sig upp ur soffan trots halkan' eller 'snabbare än förra gången'. Med nya platser, så kommer nog jag tappa lite av hornen i pannan, och köra mer upptäckarlust. Nu gäller det att ta sig till nya ställen, kanske passa på att springa när man är och hälsar på någon (och få med dem ut). Kanske kombinera cykelpass och löpning, ... Jag ser fram emot att läsa om kreativa lösningar på detta 
|
|
 |

2009-02-08 12:36
|
|
Ingen dispans, det blir till att leta nya jaktmarker! Inte varje dag, en gång per månad. När du är iväg och besöker släkt/vänner så kan man passa på. Om man lyfter focus från problemen och svårigheterna. Så ser du kanske några fördelar, vilka som du får vet jag inte? Själv hoppas jag att deltagarna i sommar kommer att upptäcka nya ställen, medlöpare och synsätt på vad man kan göra. Personligen tror jag på kraften innom FB att hitta smarta/inoktiva lösningar på olika problem. Jag hade inte kunnat gissat vilken kraft i VU som fick ut folk i spåret, när man igentligen skulle gjort annan. Att Kalle och Stina laddadet, spurtat och fick dödssmak i munnen när dom sprang ensamma under ett "vanligt" träningspass.
Ändrad riktning räcker inte. Olika delar på samma sträcka är inte enligt baktankarna med utmaningen. Det blir till att leta upp nya platser.
En utmaning skall inte vara lätt och smidig, SU kommer kanske att förändra din träning eller inte. Du får avgöra vad du vill/kan/hinner/orkar gör i sommar.
|
|
 |

2009-02-13 07:00
|
|
Ok, då vet jag. Ja jag är iallafall anmäld, får se hur många av utmaningarna som går att genomföra
|
|
 |

2009-02-13 08:31
|
|
Kul idé. Blir att botanisera runt lite.
|
|
 |

2009-02-13 10:35
|
|
|
Ja verkligen! Då kanske jag hittar ett favoritspår! Aldrig fel att variera heller har jag hört.
|
|
 |

2009-02-13 11:18
|
|
Jag kommer få se många delar av Stockholm. Tar t-banan iväg till något ställe jag aldrig varit på och gasar runt. Kul!
|
|
 |

2009-02-13 20:26
|
|
Jag har redan börjat "samla" på ställen jag skulle kunna springa på. Hittade ett senast idag endast 20 minuters tågresa hemifrån. 
|
|
 |

2009-02-15 20:12
|
|
|
|
 |

2009-02-15 20:52
|
|
Kom på en fråga om detta med nya platser varje gång. Om jag går 1 mil första gången och då räknar de första 5 km som sommarutmaningen,,,,kan jag då gå samma mil nästa gång och räkna de sista 5 km som sommarutmaningen?
Eller om jag har punkt x som startpunkt och ena gången går 5 km åt ena hållet och nästa gång går 5 km åt andra hållet,,,,,är det godkänt?
|
|
 |

2009-03-01 21:20
|
|
Om du behöver fråga, känns det ok då?
|
|
 |

2009-03-01 22:39
|
|
|
Du är på samma ställe, äver om du räknar olika delar. Tyvärr
|
|
 |

2009-03-01 23:02
|
|
Det här med olika ställe - en ny fråga:
Man måste väl ändå få springa i olika delar av samma kommun? Huvudsaken är väl att sträckan är annorlunda - att man rör sig i samma område gör väl inget?
|
|
 |

2009-03-02 07:59
|
|
Henrik: Ja för mig känns det ok, men det är ju Lars som bestämmer reglerna och då ville jag kolla med honom.
Lars: När jag skrev: "Eller om jag har punkt x som startpunkt och ena gången går 5 km åt ena hållet och nästa gång går 5 km åt andra hållet,,,,,är det godkänt? " Så menar jag alltså inte samma 5 km baklänges (för det har jag redan fattat att det inte är ok),,,jag menar att jag har samma utgångsläge (A) men går till olika platser på de 2 olika tävlingsgångerna. Sommarutmaning 1 går från A till B Och sommarutmaning 2 går från A till C
|
|
 |

2009-03-02 08:38
|
|
Vitsen är ju att man ska utmana sig själv att hitta nya ställen att springa på. Därför säger reglerna tydligt att man inte får springa samma sträcka (eller en del av den) fram eller baklänges två gånger. Sen kan det vara olika svårt att ta sig till nya ställen men som Lars sa tidigare; ta cykeln en bit och börja spring där. Hur långt bort verkar alltså inte spela någon roll. Det finns ingen som kommer att åka runt och kontrollera att ni gör "rätt". Låt samvetet styra om det är ett nytt ställe och spring och var glad.
|
|
 |

2009-03-02 10:28
|
|
Fia-Lotta: Hoppas verkligen man inte måste byta kommun, för då blir det jobbigt. Då räcker det inte med cykel.
|
|
 |

2009-03-02 12:54
|
|
|
Nej jag håller med Jonas! dessutom finns det ju många nya spår inom kommunen man kan utforska!
|
|
 |

2009-03-02 14:34
|
|
Samma plats/område räcker inte. T.ex. A->B och A->C eller när spåren korsars.
Samma kommun helt okej.
|
|
 |

2009-03-02 17:16
|
|
Ok då vet jag, tack för svar. Tveksamt om jag då kommer att kunna få ihop det men jag ska försöka iallafall
|
|
 |

2009-03-02 22:18
|
|
Men hur 17 har man koll på distansen? Om man inte har turen att varje gång hitta en spårcentral med uppmätta spår, så hur vet man att det är 5 km? Eller ör det utmaningen, att känna på sig vad som är fem kilometer? Och sedan kolla sin känsla i google ... För mig är löpningen att bara kunna ta på mig skorna och ge mig ut, möjligen cykla till spåret, men ska det åkas bil känns det som att jag lika gärna kan köra ett kul pass på gymmet  Inte ta bilen till spåret på andra sidan stan eller där långt ute, eller ens bussen så gärna, de går inte så tätt. Nya ställen, nja olika kan jag nog hitta, men som sagt veta hur långt jag springer ...
Bara min fundering. (Undertecknat löpare utan GPS etc )
|
|
 |

2009-04-04 08:44
|
|
>Men hur 17 har man koll på distansen? http://www.funbeat.se/tracks/edit.aspx
|
|
 |

2009-04-04 09:06
|
|
Det finns fler varianter på var man kan mäta upp sträckan. Min närmsta fattas 100 meter på 2½. Man får dock bättre hastighet 
http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=1806&a=12358
|
|
 |

2009-04-04 09:45
|
|
|
Jag vill ju inte rita rundan innan jag sprungit den, det var det jag menade med att rita i google efteråt. Springer jag en ny runda så vet jag inte att den är framkomlig, utan jag väljer väg som det passar.
|
|
 |

2009-04-04 16:47
|
|
Okidoki...jag har en ny runda till Maj....som alltså utgår från tomten åt andra hållet än den andra....så det ska väl fixa sig bra?! Men vad jag förstår så ska inga metrar vara dom samma vad gäller den nya rundan typ??!!?? En lång sommar å man får åka iväg en bit för att mäta upp nya trafikleder....Kul grej å nu gäller det att hitta nerförsbackar i kvadrat...hehe.
|
|
 |

2009-04-04 19:21
|
|
Blir ju lättare när våren och sommaren kommer mer... Då kan man prova diverse terrängspår som inte smält bort/torkat upp än. Cykla dit så har man en perfekt sommarkväll
|
|
 |

2009-04-04 19:41
|
|
Kjell: Nej det duger inte tyvär. Så här skrev tävlingsledningen högre upp i tråden: "Samma plats/område räcker inte. T.ex. A->B och A->C eller när spåren korsars.
Samma kommun helt okej."
|
|
 |

2009-04-04 19:42
|
|
@Kjell
Närområdet runt där du bor är samma plats = ej godkänt nästa månad.
|
|
 |

2009-04-04 19:49
|
|
|
Jag hade tänkt prova de olika motionsslingorna härikring Linköping. Men många av spåren är bara 2,5 km. Är det ok att springa två varv på en 2,5 km-slinga för att få ihop 5 km?
|
|
 |

2009-04-04 19:55
|
|
|
Inga problem
|
|
 |

2009-04-04 19:56
|
|
Okidoki...jag hajar valören på rotvall. Sist startade jag framför inkörsvägen till tomten typ....hur långt därifrån ska jag nu starta i Maj....å naturligtvis kuta åt andra hållet??. Räcker det med en km???? Bra att få detta exemplificerat i god tid??!
|
|
 |

2009-04-04 21:57
|
|
|
Finns inga kontrollanter som kommer ut och kontrollmäter avståndet mellan dom olika platserna. Dock är det din uppgift att utforska nya ställen.
|
|
 |

2009-04-04 22:15
|
|
Okidoki....jag joggar då bort till Östervålavägen ca 1 km bort och en avtagsväg från den gamla E:4an. med vägkors inne i självaste stora Månkarbo City...känns oerhört avlägset må jag säga. Å så kör jag därifrån...2,5 km...helt slätt mums.??!!
|
|
 |

2009-04-04 22:23
|
|
G L A D P Å S K på dig Erik å på alla ni andra som har kört Vinterutmaningen och som just nu samlar en massa kraft för den härliga sommarutmaningen. Ta det lite lungt nu vid Påsk-Buffen å bland alla påskgodiset....hehehe....Å glöm inte bort att köra några extra underbara kilometrar inför snart stundande nästa månads tävling....Synes då i internet-världen förhoppningsvis.
|
|
 |

2009-04-09 20:07
|
|
Camilla; om du kan ta dig ut till Göta Kanal är det kanonfint att springa där! Kruxet är att det inte går att mäta upp sträckan så detaljerat med den funktion som finns här på FB...
|
|
 |

2009-04-24 14:08
|
|
Erik skrev: "Närområdet runt där du bor är samma plats = ej godkänt nästa månad."
Hur stort är närområdet då? 
Kan jag ena månaden springa en 5 km-runda med start och mål från huset, och en annan månad cykla / gå upp till spåret som är ca. 1,2 km härifrån och springa två varv där?
|
|
 |

2009-04-24 14:20
|
|
Susanne A: jag brukar mät längs kanalen med funktionen på funbeat, mestadels går ju vägen precis bredvid kanalen, så fel kan det ju inte bli.... Ett annat bra sätt är att räkna stenarna med siffror som står uppställda, 600 meter mellan varje sten.... (de var till för att de som med dragdjur drog båtar längs kanalen skulle få rätt betalning så de stämmer rätt bra!) några är vandaliserade och borta men man ser ju på siffran om det fattas en.
|
|
 |

2009-04-24 14:48
|
|
Ok Lena, det var väl jag som orienterade mig dåligt....  Ska göra ett nytt försök till mätning! Och tack för tipset om stenarna!
|
|
 |

2009-04-24 16:04
|
|
Öppnar diskussionen igen! Min förhoppning är att det blir sommarutmaningar iår också, och därför har funderingarna dragit igång! Kanske frågan är ställd någon annan stanns, ursäkta i såfall, men hur är reglerna; är det nya rundor varje år som gäller, eller kan jag återanvända några favoriter från förra året?
|
|
 |

2010-02-14 17:52
|
|
Hoppas vi kan springa samma som förra året! Annars tryter uppslagen, kanske blir det en "byta boende över helgen-grupp" så kan vi springa varandras rundor
|
|
 |

2010-02-14 17:55
|
|
Ina skrev: "byta boende över helgen-grupp" så kan vi springa varandras rundor"
Den var bra! 
Jag har "hittat" några nya rundor nu i vinter, men inte så att de räcker hela sommaren. Och sen skulle det vara roligt att testa sig på några av fjolårets rundor! (Det kan man ju göra ändå, men....)
|
|
 |

2010-02-14 18:01
|
|
Gärna olika rundor varje gång, men de behöver kanske inte nödvändigtvis vara nya jämfört med förra säsongen. Lite återvinning vore väl bra? 
|
|
 |

2010-02-15 19:54
|
|
...och gärna spännande badutmaningar o.s.v...
|
|
 |

2010-02-15 19:55
|
|
|
Erik kanske har något helt nytt upplägg på gång?
|
|
 |

2010-02-15 19:58
|
|
Jag hoppas framförallt att Erik har ett upplägg och fortsätter hålla oss igång
|
|
 |

2010-02-15 22:58
|