Fettförbränning

Ketoner

En kompis och jag diskuterade om vad som krävs för att kroppen ska hamna i ketonfas. Han menar att det är det totala energiintaget som avgör och att man då ska ligga under ca 500 kcal per dag. Jag har lärt mig att det är bristen på kolhydrater som gör att kroppen förbränner fett istället, med ketoner som biprodukt. Vilket är riktigt? Kanske har vi båda rätt??

Har inte hört talas om att det skulle ha med energiintaget att göra och det låter dessutom konstigt eftersom de som äter enligt LCHF börjar producera ketoner - och de äter ju mycket fett och borde lätt komma upp i mer kcal än 500 på en hel dag. Slutsatsen blir då att de hamnar i ketonfas utan att ligga under 500 kcal per dag?? Eller har jag fattat fel...

2009-01-31 01:04
Är det då man börjar lukta typ aceton?  

2009-01-31 09:42
Jag kan inget om ketoner, men acetonlukt...eller vad det nu är har man ju ibland. Senast var jag ute dryga timmen och körde lite lagom hårt...då luktade det aceton.  

2009-01-31 12:16
Varför gör du det?  

2009-01-31 13:37
Kanske druckit dåligt hembränt dagen innan som svettas ut nu?  

2009-01-31 14:51
har inte lusläst den men här står lite bra: http://www.halso.info/71.html

Jag brukar också lukta acetonliknande när jag tränar riktigt hårt.

2009-01-31 14:57
På grund av för lågt blodsocker, ja.
Frågan är fortfarande varför "man" gör det?

2009-01-31 16:05
Så det är alltså pga för lågt blodsocker man luktar så. Tack David. Hade faktiskt ingen aning om varför man gjorde det. Lär ju aldrig hända mig, det är alltid skyhögt. Hehehe, skämt åsido, det har aldrig hänt mig.  

2009-01-31 20:59
Det är INTE pga av lågt blodsocker man utvecklar ketoner, jag som diabetiker utvecklar dessa när det är för HÖGT, alltså när man har för lite insulin i kroppen.

Ja, man luktar aceton, ketoner är som en gas, blodgas. Inget att rekommedera alltå. Går man med detta för länge så blir man uttorkad, går på svält.

Ha en skön lördag utan ketoner. Smiley

2009-01-31 22:49
Har nu forskat lite mer på nätet och båda uppgifterna stämmer tydligen, men jag får veta mer nästa vecka eftersom jag ska på en friskvårdsutbildning då. David, det är därför jag vill veta - inte för att gå ner i vikt eller nåt, om nu frågan var riktad till mig... Jag försöker ju gå UPP i vikt! :)

Johan: Tack för tipset! Det var läsvärt.

Och tack Johanna för din kommentar om insulinnivån.

2009-02-01 20:32
Tja David
Orkar du läsa så har du svaret här med (formler och allt)

http://themedicalbiochemistrypage.org/fatty-acid-oxidation.html#ketogenesis
(Ber om ursäkt för dom som inte är så bra på engelska)

Kontentan av sidan är att
Kroppen bildar ketoner av två orsaker:
lågt blodsocker(1) och för låg insulin nivå i blodet(2), det senare kan även leda till syrebrist...

Men visst borde kan kunna bilda ketonkroppar och (det är väl tom det som Atkins folket eftersträvar) både när man har mycket vätska i kroppen eller äter för mycket energi... (så länge man avstår ifrån kolhydrater)

Happy reading!

1)
http://themedicalbiochemistrypage.org/fatty-acid-oxidation.html#ketoclin
"Normal physiological responses to carbohydrate shortages cause the liver to increase the production of ketone bodies from the acetyl-CoA generated from fatty acid oxidation."

2)
samma stycke lite längre ner
"This physiological state, diabetic ketoacidosis (DKA) results from a reduced supply of glucose (due to a significant decline in circulating insulin) and a concomitant increase in fatty acid oxidation (due to a concomitant increase in circulating glucagon)"

2009-02-03 05:23
Jag har just fullbordat min första vecka på min tredje VLCD-session och har gått ner till c:a 550 kcal om dagen från att förra vändan ha käkat c:a 650. Jag har kontrollerat ketonnivån med hjälp av stickor, men det känns galet att 50 kcal ska kunna göra så mkt skillnad? Uppenbarligen gör det det eftersom jag glider in i och ut ur en moderat ketonfas hela tiden. Jag har gått ner 5 kg den här veckan, känner mig fortfarande pigg som vanligt. Skulle väl tippa på att det som vanligt är en hel del vatten, men det märks i kroppen rent passformsmässigt.

Är inte P. kvar i krokarna? Kanske ska ta och maila honom.. Han har ju en ickefördömande syn på VLCD..

(Ja, jag vet att det är idioti och att det är självsvält etc. Men nu är det som det är, så säg inget om du hur dum jag är.)

2009-02-22 09:11
Det vore ju rent fasansfullt om man hade lite fett på kroppen, det kan ju inte vara bra. Speciellt inte för tjejer.Smiley  

2009-02-22 10:34
Hej Andreas.

Visst finns jag här i krokarna och dom där 50 Kcal mer eller mindre kan göra stor skillnad, större än man någonsin tror innan man själv har provat.

och så länge man mår bra så är det lätt att köra VLCD.

Varför inte prova att minska 50Kcal till och se vad som händer då.

Minska på.

Vänligen

P.

2009-02-22 12:49
Japp, får väl testa det. Blir nästan svårt, får köra bara soppor eller enbart två bars om dan! heh

Tackar P.

2009-02-22 13:05
Hej Andreas.

Ja soppor är väldigt bra i vissa fall och detta kan vara ett sådant fall.

Minska på.

P.

2009-02-22 14:19
Det är mängden kolhydrater i kosten som i främsta hand styr ketonproduktionen. Om du äter tillräckligt lite kolhydrater i förhållande till hur mycket du förbränner så kommer ketonproduktionen igång. Ett säkert sätt att hamna i ketosis är att dra ner kolhydratkonsumtionen till under 10 gram. Givet hur mycket du rör på dig så kan du hamna i ketosis på 50, 100 gram och till med högre mängder.

Det faktum att du hamnar i ketosis vid en VLCD handlar mer om att det totala antalet kalorier är så lågt att mängden kolhydrater blir så lågt att du hamnar i ketosis.

2009-02-24 16:27
Johanna Wester: Jag kommenterade ovan, men jag är okunnig om hur det fungerar för diabetiker. Du har säkert helt rätt, men hur det fungerar för en diabetiker är nog annorlunda än för en icke-diabetiker.

Om jag förstått det rätt så är tillståndet för diabetiker ketoacidosis och det är typ riktigt dåligt - något som är viktigt att undvika? För en icke diabetiker har det inte riktigt lika allvarliga konsekvenser.

2009-02-24 16:30
Eftersom jag jobbar med att hjälpa folk med viktminskning så vill både jag och min chef att jag provar på våra VLCD-produkter och därmed uppleva hur det känns i ketos. Jag började i torsdags men var så pass illamående på kvällen (hade förmodligen druckit för lite) att jag var tvungen att hoppa av programmet. Morgonen efter var jag dock på det igen, och det gick hyfsat bra fram tills ikväll då jag pratade med min mor om det. Jag vägde mig i onsdags kväll och hade då en vikt på 53,1 kg. När jag vägde mig ikväll så låg den på 50,4 kg vilket skrämmer mig lite - min tanke är att om jag ska genomföra en veckas diet och uppleva ketos så måste jag först äta upp mig! Så jag avbröt nu ikväll (käkar chips nu :)). (Vägde mig på jobbets tanita-våg för en månad sen och då hade jag 12 fettprocent vilket motsvarar 6,3 kg, och det känns som alldeles för lite för att kunna hålla med nåt sånt här, om så bara för några dagar.

Under de två dagarna jag höll på kände jag dock inget annat i kroppen än att magen var tom :( Energin fanns där, tränade i torsdags, pyttelite i fredags och sprang på löpbandet idag i ca 20 minuter. Har inte upplevt några acetonliknande dofter eller smaker så tvivlar på att jag skulle hamnat i ketos, däremot har jag haft en känsla av att vara nära att få kramp i fötterna. Men, jag får återkomma till det när jag väger mer!

2009-02-28 23:47
Om det bara är så att du vill prova hur det känns att vara i ketos behöver du ju inte köra VLCD. Vill du testa svält är det ju en "bra" idé dock.

Ketos kan du testa med LCHF.

2009-03-04 09:50
Det förstås, men det är ju bra också att ha provat produkterna och att dessutom veta hur det är när man inte "får" äta... Upplevde att jag tänkte på mat HELA tiden! Fast det är nog annorlunda om man är överviktig och motiverad att gå ner i vikt. Jag vill ju istället UPP i vikt!  

2009-03-06 01:31
Jag tror INTE att det är lättare bara för att man är överviktig, man lär vara lika hungrig ändå och tänka lika mycket på mat och känna sig som en skit när man "ger upp" och äter något.
Tänk på det när du råder någon att testa VLCD.
Jag brukar jämföra "inte äta när man är hungrig" med "inte kissa när man är kissnödig". Det går ett tag, men sen går det åt skogen.

Visst kanske man som överviktig har lite mer motivation eftersom du faktiskt inte vill gå ner i vikt, men om du inte kan tåla ett par kilos viktnedgång är det kanske dumt att tro att du ska klara svält.

Är det här ett längre projekt så är det risk att och dina kunder tär på musklerna.

2009-03-06 11:05
Maria har väldigt bra synpunkter, tycker jag. Charlotte, är syftet med att testa kuren enbart för att få känna hur ketos "känns" är LCHF mycket bättre.

Ang Ditt viktras är det till största delen tappade glykogendepåer från musklerna som har försvunnit, och med dem det glykogenbundna vattnet. Det är nämligen det som händer i början av en VLCD-kur. När depåerna är tomma så är de, så något viktras lär Du inte uppleva under resten veckan. Hur Du sen mår är en annan sak.

Dessutom kan jag inte riktigt förstå hur Du vill utsätta Dig för en test, när Du själv inser att Du inte mår bra av det. Din chef kan väl prova? Smiley

2009-03-06 11:22
Tror inte du varit i ketos Charlotte. Har testat på en riktig pulverkur som experiment för att veta vad det handlar om. Den kördes i 2v och det skapade inte något ketosstadium. Däremot andra symtom som du beskriver. Hallucinationer av mat kommer efter ett par dar. Att det här uppstår är väldigt intressant tycker jag efterom överviktiga oftast i sin vardag känner sug efter näring när de inte behöver det. Svältkurer triggar och göder dessa impulser enligt min mening. Hade kunnat råna Max/McDonalds efter ett par dagar om jag inte hade haft tillräcklig självkontroll. Omkomponering av det som stoppas i truten skapar viktnedgång/viktökning och gör man det på rätt sätt är det inte jobbigt för psyket. Man kan göra det på jobbigt vis men när man är klar har man inte lärt sig något om sin kropp och den kommer med stor sannorlighet inta blobform igen.  

2009-03-08 21:31
Nej jag vet att jag aldrig uppnådde ketos genom min diet eftersom jag blev skraj och la av efter 2-3 dagar. När jag vägde in mig på onsdagkvällen vägde jag 53. Jag började torsdag morgon, tränade som vanligt, och höll kuren med undantag från att jag blev illamående och var tvungen att ha något "vettigt" i magen på torsdagkvällen. Då åt jag en macka, lite yoghurt och ett kokt ägg. Började om igen på fredag morgon men på lördag kväll blev jag skraj när jag såg att vågen stod på 50. För min del finns där en psykologisk spärr - jag vill INTE under 50. Därför började jag också äta riktig mat igen.

Anledningen till att jag testade var inte bara för att min chef ville det utan också för att jag själv ville uppleva det som våra kunder går/kommer att gå igenom, för att få veta hur det känns och kunna berätta om det. Många undrar vad som händer i kroppen, hur det känns, och om måltidsersättningarna är goda - visst det är en subjektiv upplevelse - men nu har jag testat lite och kan iaf säga vad jag tycker och komma med tips om hur de kan tillreda dem. Att jag inte kan berätta om hur jag själv upplevde det tycker jag är lite tråkigt men jag får helt enkelt gå via hörsägen och hoppas att det är tillräckligt för att vara trovärdig inför kunden.

Sylvia, det är meningen att hela personalen (inkl. chefen) ska testa.

Sylvia och Maria: Flera av de som jag möter hos oss berättar att de efter ett tag faktiskt inte känner sig hungriga, slipper sötsug, att de blir pigga och får mycket energi.

På utbildningen fick jag lära mig att om man ligger mellan 500 och 1400 kcal per dag så svälter kroppen men om intaget är 500 eller bara något mindre så skyddas proteinerna i musklerna mha ketonerna, som uppstår vid fettförbränningen (om jag fattat det hela rätt). Men om man inte har så mycket fett att ta av borde ju kroppen bränna proteiner sen när det bränt fettet, eller? (Beror väl också på hur länge man håller på...) Om det nu stämmer att jag har 12% fett i kroppen vilket med min vikt motsvarar drygt 6 kg (enligt Tanitavågen) så behöver jag allt fett jag har. Det var den tanken som var den främsta anledningen till att jag avbröt. Vill jag testa det här igen så får jag vänta tills jag gått upp ett antal kilon.

Andreas: Testade du med stickor för att se om du var i ketos eller gick du enbart på känsla?

2009-03-08 23:55
Hej Charlotte.

"Men om man inte har så mycket fett att ta av borde ju kroppen bränna proteiner sen när det bränt fettet, eller?"

Ja kroppen kommer att förbränna proteiner men inte mer bara för att du har relativt lite kroppsfett. Varför skulle den det. Du har fett och det spelar ingen större roll om det är 6 eller 16 kg. Däremot kommer du att oundviklig en att ta av musklerna mer eller mindre.

"Om det nu stämmer att jag har 12% fett i kroppen vilket med min vikt motsvarar drygt 6 kg (enligt Tanitavågen) så behöver jag allt fett jag har."

Det motsvarar ca 54000Kcal och hur länge räcker det då jo ca tre veckor.
Du skulle kunna klara dig med bara vatten i knappt tre veckor, men då är du inte pigg om man säger så. Och efter två veckor tror jag att du skulle uppfatta det som om din gräns var nådd.

Jag förstår inte varför du ska äta upp dig innan du provar. Om du nu ska prova kuren. Varför inte prova kuren först och sedan äta upp dig till den nivån du vill vara på. Det är mycket enklare. För tänk om du inte pallar med denna kur. Ja då sitter du kanske där med en sådär 3-4kg extra med kroppsfett och det kan väl inte vara din mening, eller?

Vänligen

P.

2009-03-09 15:14
Hm, jag tycker det låter helt vansinnigt att, som anställd, testa en sån kur, och att det "är meningen" att all personal ska prova det här!!! Betänk att en del av fettet finns runt de inre organen som skydd. Finns det någon anledning att bränna bort det också?

Jag hade INTE ställt upp på det. Trots att jag har mer än 12% fett på min kropp.

2009-03-09 15:19
Charlotte: Nej jag testade inte med stickor men det fanns tillräckligt med kolhydrater för att kroppen inte skulle gå in i ketos. Men det är iof bara en gissning. Exakt när det händer har jag jag lite dålig koll på.

P: Varför promotar du alltid svältkurer när det kommer på tal? Även jag har genomfört diverse övningar där det funnits ett syfte med ett lågt energiintag och bevisligen funkar det fettförbrännade av guds nåde. Det har dock inte varit syftet utan bara ett resultat. Träning av hjärnan är det viktiga i dessa lägen och det sker på bekostnad av kroppen. Dessa övningar genomförs heller inte på någon genomsnittsperson vilket gör det ännu mer olämpligt att ta det som exempel.

2009-03-09 18:31
P.: Jag skulle gärna vilja gå upp en 7-8 kg då jag anser att jag är i smalaste laget. Nej jag är inte anorektiskt smal men jag har tidigare vägt 58-59 (väger nu 51) kg och mådde väldigt bra då. Vill förstås inte bara gå upp i fettvikt utan självklart också i muskler.

Det var meningen att jag skulle testat i 4-5 dagar och sen gjort en upptrappning till att börja äta vanlig mat igen. Nu ska vi räkna lite på kalorierna (med risk för att bli tråkig... Smiley) - bara för att jag gillar matte :)

Vi utgår från att jag gör av med 2400 kcal/dag. 1 g kolhydrater=4 kcal. 1 g fett= 9 kcal.

Dag 1: Kroppens glykogenlager töms först. Detta ligger normalt på 100 gr i levern och ca 500 gr i musklerna vilket ger energi till en dag (600x4 kcal) (källa http://www.perspektiv.nu/perspektiv/readmore_the_res.asp?id=512). Dessutom binder varje gram glykogen 2,7 gram vatten. Så när jag förlorat mitt glykogenförråd så borde jag ha minskat i vikt med 600+1620 gram. 2,22 kg i vikminskning redan första dagen alltså...

Dag 2-5: Min vikt minskar med ca 1 kg fett (2400 kcalx4 dgr/9 kcal).

Total viktminskning: 2,22+1= 3,22 kg. Fast, nu har jag ju inte räknat med att jag faktiskt ätit 500 kcal om dagen under de 5 dagarna... (Jag gick faktiskt ner 3 kg från onsdag kväll till lördag kväll.)

Sylvia (och P.): Att fettet har viktiga funktioner i kroppen vet jag och det är en anledning till att jag inte vill minska på de kilona jag har. Meningen med att vi i personalen ska prova det är att bli mer trovärdiga när vi pratar om produkterna och hur tillståndet upplevs. En man kan säkert sälja mensskydd, men har han själv någonsin varit med om att en binda läckt?? Smiley Det är inte heller något tvång att vi gör det, men det är önskvärt.

2009-03-10 00:18
Kroppsfett utgör inte 9kcal på gram.  

2009-03-10 10:01
Hur FAN vill du eller någon över huvudtaget bilda ketoner i kroppen??? Fattar ni inte själv hur jävla farligt det är?? Jag har diabetes och får det men gör allt jag kan för att få bort dem men lyckas inte alltid själv utan behöver ibland uppsöka sjukhus för att få bort dem. Har även varit nära på att dö pga att jag hade ketoner i kroppen.
Så snälla utsätt inte eran kropp för detta om ni kan motvärka det.
Det är heller ingen bra lösning för att gå ner i vikt det är bara dina organ som tar stryk av det, men de märker du inte förens senare i livet!!!

2012-01-10 17:04
Madelen,

du bör läsa på lite ang. hur ketos påverkar en frisk person innan du får panik.

2012-01-10 20:19
Med emfas i Caps-Lock vaknar ilskna paniken efter nästan tre år?  

2012-01-10 20:36
Dagens läxa: Ketos != Ketoacidos

Finns nog inte mycket mer att tillägga i tråden. Trådskaparen har fått sitt svar (har med insulinnivån att göra).
Kan rekommendera att man tar reda på att allt man stoppar i sig påverkar insulinnivån. Det räcker egentligen att man tänker på mat för att kroppen ska börja producera insulin.

Det finns intressanta artiklar om energiintag under sportaktivitet (som löpning). Där beskrivs att man får ungefär samma effekt av att lägga något sött på tungan att faktiskt dricka energidryck. Insulin är ett monster.

2012-01-10 21:59
Insulin är ganska bra om man ska leva. Det lär inte hända mycket utan insulin.  

2012-01-10 22:01
Det kan nog alla diabetiker (den riktiga sjukdomen alltså, inte gammal-tjock-och-lat-syndromet) intyga. :)  

2012-01-10 22:03