Bra mat

Förkylningsmat?

Hur äter ni när ni är hemma och är sjuka? Är just nu genomförkyld och ligger hemma i soffan och vilar. Gör ju inte av med särskillt mkt energi, förutom den energi som går åt till att "bli frisk". Blir inte särskilt hungrig heller... men man måste ju äta... så hur ofta, och vad?  

2009-01-26 12:07
Jag brukar äta glass och dricka soppor och té Smiley

2009-01-26 12:11
Ja, soppa tror jag att det får bli till lunch!

Äter ni färre mål om dagen? Eller lika många mål, fast mindre mat? Hmm...

2009-01-26 12:13
Glass. Whisky. Kanske en kopp te. Mera glass, gärna med maränger och nån sötsliskig topping. Tänk på att det är vktigt att ha lätt tillgängligt glykogen i kroppen så immunförsvaret kan jobba.  

2009-01-26 12:15
Malin, jag brukar äta när jag är hungrig helt enkelt. Fast jag sover väldigt mycket när jag är sjuk, så det som väcker mig kan ofta vara just hunger.  

2009-01-26 12:20
Robert, om du vill hävda att glass är bra att äta, motivera det isåfall med att det smakar gott. Nyttigt är det inte, varken till vardags eller när man är sjuk.

Jag röstar på mycket frukt. Lättsmälta kolhydrater men ändå inte så snabba som socker. Med dessa kolhydrater följer massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter - som glassen har dåligt innehåll av. Behöver man inga vitaminer när man är sjuk Robert? Bara massa socker?

2009-01-26 12:50
Jag tycker personligen att det är pest att äta när man är sjuk. Glass är kall och svalkar en irriterad hals. Dessutom är det gott, vilket gör att jag öht kan tänka mig att äta det. Dricka saker är okej, men fastare föda än glass brukar gå bort.

Det är viktigare att det är smidigt, att man får i sig något alls och att man blir frisk fort.

2009-01-26 13:07
Nej. När man är förkyld är det försent med vitaminer, ffa C-vitamin verkar ha en bra effekt innan snuvan bryter ut men när den är där så är det försent. En apelsin kan visserligen riva gott i halsen när det beger sig, men det enda som verkligen hjälper är sömn och tillräckligt med energi för att låte kroppen bekämpa sjukdomen.

Vill du hävda att frukt är bra att äta, motivera det isåfall med att det smakar gott. Någon vidare nytta mot en utbruten förkylning gör det inte.

2009-01-26 13:37
Försent??? Ok, bara att lägga sig ner å dö då eller? :'(

Vitaminer behöver man väl för fasen oavsett om det hjälper mot förkylningen eller ej.

2009-01-26 14:02
Jag TROR jag brukar äta som vanligt. Kanske nåt färre mellanmål, men i stort sett som jag brukar.  

2009-01-26 14:17
Brukar alltid tappa aptiten helt och hållet. Sist nu så tvingade jag i mig proteindrink med maltodextrin bara för att få i mig nått alls.

Vitaminer behöver man ju alltid ja, men det kanske inte är så prioriterat när förkylningen är utbruten, då är det viktigare med energi så att immunförsvaret kan bekämpa den.

2009-01-26 15:56
Grönsakssoppa är gott när "man" är lite klen.  

2009-01-26 15:57
"...då är det viktigare med energi..." Jaha, så det handlar om att äta energi ELLER vitaminer?! Det var värst... och jag som inbillat mig att frukt innehöll båda!! Smiley *känner mig korkad*

Men visst, glass är ju bättre än ingenting, så har man så dålig aptit så man har svårt att få ner något annat så... men hur mycket svårare kan det vara att trycka i sig en banan? Själv känner jag mig inte drabbad av någon särskild aptitförlust vid en vanlig förkylning, inte mer än motsvarande mindre energiförbrukning för att jag inte springer den dagliga dryga milen.

2009-01-26 17:12
Banana Split är gott.  

2009-01-26 17:13
Markus, allvarligt talat! Vad spelar det för roll om en förkyld person drar i sig x antal liter glass under en relativt kort period? Vet Du inte om att man kan känna sig bättre och tillfriskna fortare med tankens kraft? Dvs passar glass, eller för den delen en Banana Split, som handen i handsken, är det väl bara att äta? Om man nu känner sig piggare och gladare av det. Alla är inte som Du och jag, att de inte tappar aptit.

Förkylda, eller sjuka människor, funkar rätt likt barn. De vill äta det de är sugna på. De bryr sig inte om hur mycket näring det finns i det de stoppar i sig. Det bästa sättet att trigga igång en aptitlöshet är att få lite sött i sig. Det vet varje förälder.

Testa själv nästa gång Du är förkyld, att dra i Dig en stor glass. Du kanske kan ut och springa Din dagliga mil fortare än Du anar. Smiley

2009-01-26 17:32
Trycker man i sig flera liter glass på kort tid verkar aptiten vara ganska ok ändå...? Smiley

Allvarligt talat? Jasså. Tja, någon roll spelar det såklart alltid. Större eller mindre. Kanske mindre i detta fall, men ändå. Frukt är alltid bättre än glass! Smiley

Känns mycket tveksamt att jag skulle pallra mig till affären för att plötsligt inhandla glass när jag blivit förkyld... antingen är jag bara lätt förkyld och då kör jag på precis som vanligt, med undantag för träningen, eller så är jag lite allvarligare sjuk och då drar jag ju inte iväg till ICA för att testa dina experiment. Föresten, tankens kraft säger du, då bör jag nog låta bli glassen. Jag får inga positiva tankar av att mata min kropp med onyttiga produkter. Det enda positiva är att det smakar gott i munnen. Men det är ju jag det.

2009-01-26 17:42
Förutom VAD man bör äta när man är förkyld, var jag nyfiken på hur ofta och hur stora mål man ska äta eftersom man inte gör sig av med så mycket energi? Sylvia svarade iof till viss del på det:) så tack!

Men är det t.ex. för mycket att äta 4-5 mål då jag mestadels legat i soffan och kollat på film?

2009-01-26 17:52
Du har kanske blivit sjuk av att äta för lite i vanliga fall och har därmed nedsatt motståndskraft.  

2009-01-26 17:56
Markus, aptit på glass iaf. Smiley

Malin, gjorde jag? Jag tänker aldrig på att den energin jag stoppar i mig ska förbrukas och därför äter jag som jag brukar. Det som ev lagras under en förkylning ser jag som extra bränsle att träna på när jag är frisk.

2009-01-26 17:58
David - Tack för omtanken, men tror inte att det är orsaken! Har dessutom gått upp 2 kilo på senaste Smiley  

2009-01-26 17:59
Sylvia - Du skrev att du (trodde att) du åt som vanligt, dvs lika många mål som vanligt i undantag för något färre mellanmål.

Okej, det låter bra! Då äter jag på som vanligt!

2009-01-26 18:01
Ja, att jag skrev "att jag tror" beror på att sist jag var förkyld var i början på maj förra året, så jag minns inte så noga. Min aptit påverkas iaf inte av en förkylning.  

2009-01-26 18:03
Ok! Skönt att det var så länge sen Smiley  

2009-01-26 18:05
Ja, det är det. Och jag vill tro att det beror på att jag matar immunförsvaret med ordentliga mängder bra mat. Ofta blir ju immunförsvaret nedsatt när man alltid ligger på gränsen till "för lite energi/näring". Och då drabbas man oftare än man borde.

Ät Du som vanligt, om Du kan. Det är alltid det bästa. Smiley

2009-01-26 18:27
Jag brukar äta soppor av olika de slag, bland annat saftsoppa gärna med glass i om halsen ömmar Smiley  

2009-01-26 18:37
Den här diskussionen har gjort mig supersugen på glass så det får nog bli ett paket när jag går och handlar!
Bra att ha hemma om jag skulle bli sjuk så jag slipper gå till butiken och köpa det då Smiley

2009-01-26 18:38
Anders, jag håller med. Jag har också blivit sugen på glass av att läsa diskussionen.

Glass funkar bra vid feber och öm hals men jag tycker faktiskt det är godare med iskall fruktyoghurt. Häll upp i en skål och låt stå i frysen en stund. Jättegott. Det går lika bra att göra en smoothi men om man är trött och febrig brukar det som går snabbast och ger minst disk funka bäst.

2009-01-26 19:06
Jag köpte glass idag, för min förkylda dotter ville inte äta något av det som fanns hemma. Inte frukt, macka, fil, makaroner, ägg, inte ens välling ville hon ha (hon är bara två år). Vaniljglassen, den gick minsann ner, och sen ville hon helt plötsligt ha en macka med korv också.

I glassdisken hittade jag även en nyhet (i varje fall för mej, köper inte glass så ofta längre). Sia har en glass med smak av chili och choklad. Den var hur god som helst! Undrar jag om inte jag oxå börjar få lite ont i halsen...

2009-01-26 20:27
Protein är bra.
Viktigt för immunförsvaret. Hyfsat mycket protein i glass tror jag Smiley

2009-01-26 20:50
Ingefära
Chili
Whisky
Apelsiner (inte för att det kanske har nån effekt men det är ju så gott och känns så fräscht)

2009-01-26 20:59
Immunförsvaret gillar kolhydrater.  

2009-01-26 21:25
Immunförsvaret gillar nog en fullvärdig kost överhuvudtaget. Men berätta gärna vad som är bra med kolhydrater så ska jag, lekman som jag är, försöka berätta varför protein är bra.

Det är så enkelt som att några av de essentiella aminosyrorna är viktiga beståndsdelar för att bygga upp immunförsvaret. Vid brist på dem så sänks immunförsvaret. Fråga mig inte vad de heter och sånt. Kanske en av anledningarna till att man lätt blir sjuk då man är övertränad.

2009-01-26 22:00
Fagocyter utnyttjar glukos tio ggr snabbare än glutamin. För lite kolhydrater kan ge ökade mänder kortisol, ett immundepressivt hormon....osv...  

2009-01-26 22:36
Glöm inte vitlök och honung Smiley Det är bra att få i sig mycket vätska och att svettas mycket. Te grönt eller svart kan vara bra. Buljong är bra för det innehåller salt. Det gäller att äta nyttigt även när man inte är sjuk. Mycket frukt och grönt.  

2009-01-27 13:44
Jag har samma aptit som vanligt och skulle jag mot förmodan inte ha det äter jag som vanligt ändå eftersom jag tror att kroppen behöver näring för att bli frisk. Och så kryddar jag med chili tills jag nästan gråter, då blir man frisk snabbt. Smiley  

2009-01-27 18:09