Nyheter från FunBeat

Fråga valfri svensk idrottare/expert om träning!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Just nu håller FunBeat och tidningen Outside på med ett riktigt kul projekt, nämligen att skapa en jättetjock träningsspecial, som kommer ges ut lagom till vårens träningsstrapatser. Det kommer bli ett ordentligt späckat magasin och det är otroligt kul att få göra detta med Outside.

En del av materialet hoppas vi dessutom på att vi FunBeat-medlemmar ska bidra med! Så nu undrar jag vilken fråga som just du skulle vilja ställa till valfri svensk idrottare/expert. När ni har ställt frågorna så väljer vi ut de intressantaste frågorna och sen jobbar vi hårt på att försöka få tag i personen och ställa frågorna.

Så skicka in dina frågor omedelbums, antingen direkt här i forumtråden, eller till mig på info@funbeat.se. Frågorna behöver vara inne senast den torsdag 29/1.

Min fråga: Hur kommer det sig att vi i Sverige har så svårt att få fram långdistanslöpare som kan mäta sig med världseliten trots att sporten förmodligen aldrig har haft fler utövare här än just nu? Flera av de svenska långdistansrekorden sattes ju för flera årtionden sedan. Tränar vi egentligen bättre idag än på 1970-talet?  

2009-01-21 11:52
Frågor till valfri coach:
* Hur peppar/motiverar du din aktive när denne inte har samma motivation att träna som vanligt?
* Vilken är din svåraste uppgift som coach?
* Berätta hur ni gör, du och din aktive, när ni sätter upp mål för säsongen?

2009-01-21 12:54
Jag skulle vilja att någon utvecklade det här med MAF-träning (a la Phil Maffetone). Är detta det bästa sättet att förbättra sin uthållighet om man vill syssla med tex triathlon / ironman?

Vet dock inte vem man skulle fråga riktigt.

2009-01-21 13:38
Börje, jag kan svara direkt: Nej.  

2009-01-21 13:40
Jag skulle vilja veta mer om löpning och anemi. Många tjejer lider av järnbrist helt i onödan. Jag upptäckte det på mig när mina resultat blev sämre.  

2009-01-21 13:42
Och jag kan svara Micke, vi har inte alls fler tävlingslöpare nu för tiden, tvärt om blir de bara färre och färre för varje år som går. Att MOTIONS-löparna å andra sidan blir fler är inte samma sak, motions- & tävlingslöpare är till stor del olika kategorier av löpare, även om det finns en gemensam grupp i mitten.

EDIT: Inget bra svar kanske då frågan bara kan omformuleras till "varför det finns färre tävlingslöpare nuför tiden då?", vilket ju ger ett annat svar. Bekvämlighet kanske? Fram till 1950 var många fattigare i Sverige och "kämparanda" uppmuntrades generellt. Att arbeta hårt för att nå framåt, exempelvis i idrott. Idag finns inte samma uppmuntran i samhället till elitidrott. I alla fall inte i individuella uthållighetsidrotter där det är mest "kämparanda" som krävs när hårda intervaller ska genomföras i mörker och kyla, mil efter mil ska samlas i skogen, osv.

2009-01-21 14:22
De var en artikel om just detta i Runners Wold för något nummer sen... då Claes (vad han nu heter i efternamn men som tidigare hette Åkesson) just skrev om detta... det var verkligen en MARKANT försämring om man kollade t.ex hur många som 1970 sprang LL på 2.5 h jmf med idag... o om man då även tog med hur många som sprang totalt vilket idag är betydligt fler än 1970... Konstigt!  

2009-01-21 14:24
En tränare / kostexpert som genomlyser kostfilosofier i relation till tränings-mängd och -mål.  

2009-01-21 14:29
Malin: Det är inte så konstigt. Nuförtiden kör folk alldeles för lite kvalitetsträning...

Åter till ämnet: Det vore intressant med en redogörelse för olika teknikdetaljer i längdskidåkning, t.ex. en jämförelse mellan modern och "klassisk" stakteknik. Jag har andra frågor inom samma kategori men jag behöver nog finslipa på formuleringarna lite grand.
H-C Holmberg m.fl. på Vintersportcentrum är nog rätt personer för den typen av frågor.

2009-01-21 14:30
Skulle vara intressant o se vilka verktyg/metoder som eliten använder sig av för att visualisera målet/motivera sig etc. ("psykologiskt/mental träning"Smiley Tror t.ex Yannick Tregaro kan ha en del att säga i detta :). Ibland så är fokus så himla mkt på hur man ska träna avseende fysiskt upplägg med intervaller, backträning, etc etc etc... men den psykologiska biten är som jag ser det en stor del i träningen som ofta glöms bort.

2009-01-21 14:56
Malin: UTMÄRKT fråga, hoppas den kommer med och att det blir just Tregaro som får svara.  

2009-01-21 15:45
Nä, Markus. Om man nu ska fråga de av landets tränare som har högsta svansföringen så är det relevant att rikta in sig på det faktiska mätbara resultatet. Det är ju en journalistisk skyldighet att avkräva en förklaring på varför dagens träningsmetoder inte lyckas vaska fram en endaste löpare som kan närma sig rekorden som sattes för 30 år sedan.  

2009-01-21 16:00
Vadå inte en endast löpare som kan slå rekorden som sattes för 30 år sedan. Slog inte Musse Gärderuds 30 år gamla hinderrekord här om året? Smiley Skulle han satsa på 5000/10000m kanske de rekorden också skulle ryka, eller kanske Ståhls 2:10 på maran. Men han satsar ju på hinder. Sjökvist gjorde 5000m på 13:25 i fjol. Inte så långt ifrån Dan Glans 30år gamla rekord på 13:17.

Men mitt svar på frågan är fortfarande att det inte är lika många som satsar. Bättre träningsmetoder hjälper inte för att kompencera att urvalet villiga att hårdsatsa på långdistanslöpning är >10ggr mindre idag. Då missar man supertalangerna, som är de enda som har potential att nå svensk rekord-nivå. Eller världseliten.

2009-01-21 17:13

Vad tror Wissman att hans bristning i hamstring berodde på (fel träning, för mycket träning, svag i hamstring, etc) och har han ändrat sin träning för att minska framtida risker och isåfall hur?

----

Och Markus har statistiskt säkerställd källa som han har hämtat dessa "siffror" från?

Edit: obs att detta inte ska bli ett skönlitterärt verk där man tillåts fabulera fritt, utan faktabaserat.

2009-01-21 17:21
Låt INTE denna tråd spåra ur för Guds skull. Ställ frågor, Olle & Outside hittar den som ska svara.

Min fråga:
Vilket är bäst för en sund kroppshållning. Stretcha korta musklar, jobbar med antagonister eller både?

2009-01-21 17:28
Exakt vilken typ av statistik tänkte du dig?

1985 gick Smålands årsbästalista (20st resultat) på 10.000m till 32:51.
2008 gick den till 38:09.

Dvs 1985 platsade man inte ens på topp-20 om man gjorde 10k på 33min, och det var det endast 1an 2008 som fixade (32:37). Vore intressant att se hur 1985-listan fortsatte sen efter topp-20. >100st resultat under 38:09?

EDIT: Gazzah, sorry!

2009-01-21 17:29
Kontakta Fred Helgesen(Örebrocyklisterna, SCF) om lämpliga cykelträningsfrågor. Inte nödvändigtvis på elitnivå utan med 8-10 timmar i veckan som tidsåtgång.
Det är väl en lämplig nivå?

2009-01-21 17:34
Mackan: fakta som stödjer dina påståenden i svaret.

Senaste rönen inom konditionsrelaterad doping och vad som görs nationellt och internationellt för att stävja utvecklingen inom ffa cykel, skidor och löpning (friidrott)?

2009-01-21 17:43
Charlotte Kalla:

Hur kändes det där i den svarta slalombacken, på väg uppför, att köra om norskan som om det vore en amatör i min klass?

2009-01-21 21:18
Stina > det var väl en finska hon körde om?  

2009-01-21 21:24
Har inte Kalla besvarat den frågan redan , i tjugo intervjuer?  

2009-01-21 21:25
Förbundstränaren (tysken) i Skidskytte.

Hur lär man ut att koppla bort all omgivning när pulsen är hög och man skall skjuta? (Publik och klara konkurenter)

2009-01-21 21:46
Stina-Eureka....tjejen hon spurtade om (snyft) var "icke-svensk."...det är väl det enda som räknas...Kalla var verkligen Varm.!?
Å så det här med som Lars snackar om att koppla bort hela valören i typ skidskytte å d e bara dom där djävla svarta små skitrunda sakerna som skall dödas. Jag har jobbat tidigare på kryss-avdelningar på Ulleråker och där fanns det gott om folk som kunde tränga bort allt vad känslor kring likvärdigt i ett sånt där tillfälle. Frågan är om huruvida dom skulle kunna klara av skidåkandet??!!?. Mycket intresant aspekt dock..//Kjell.

2009-01-21 21:58
Intressantare fråga till Kalla är; Hur gör man för att köra om alla på det viset? "what is the secrecct?"  

2009-01-21 22:03
Inget om om Kalla men alla glömmer att finskan förra året inte kunde göra sig rättvisa för att hon hade/har problem med ryggen. Tittar man på bilderna från ifjol mot hur hon körde i backen i år så är det som dag och natt. Kan vara att Kalla hade vunnit ändå Smiley  

2009-01-21 22:05
"om" räknas inte i tävlingar!  

2009-01-21 22:50
Vad tar Anja Pärson i träningsmaskinen Bromsman? Hittils har hon vägrat att svara på den frågan. Smiley  

2009-01-21 23:16
Mackan, Jonas & Micke: Starta en egen tråd om eran fråga om det finns fler eller färre svenska elitlöpare idag. Låt denna tråd vara ren.

Min fråga är till Emelie Öhrstig om likheter och skillnader mellan cyklingen och skidåkningen.

2009-01-22 10:15
Helt rätt Kjell, vem hon körde om var eg. ointressant. Erase and rewind

Charlotte Kalla:

Hur kändes det där i den svarta slalombacken, på väg uppför, att köra om konkurrenten som om det vore en amatör i min klass?

*varför ifrågasätter ingen min förmåga att ö h t ta mig uppför en svart slalombacke på längdskidor Smiley *

2009-01-22 17:34
Jag skulle f ö vilja veta vad olika kända svenska elitidrottare tar i böj, mark och bänkpress men det kanske blir svårt att göra en bra artikel av.  

2009-01-22 17:44
Jag skulle vilja höra någon "experts" uppfattning om det generellt anses att man "måste" ha varit har idrottsligt aktiv sedan barnsben för att kunna nå (smärre?) framgångar inom en viss idrottsgren. Eller finns det talanger? Som i vuxen ålder börjar träna något och kommer långt i sitt tävlande.  

2009-01-22 18:44
SVART slalombacke var det väl ändå inte!  

2009-01-22 18:55
Niclas - nämn en helt REN tråd....hehe
Öhhhh...så du Stina Impossible hur är din egen förmåga att ta dig uppför en LJUSGRÖN pist med längdskidor egentligen...hehe
Sylvia..skitintressant fråga där det ju handlar om fysiologiska begränsningar som naturligtvis kommer med åren. Men närdå?//Kjell.

2009-01-22 19:01
VIT var den i min TV....ja lite mörkvit på sina ställen då//Kjell.  

2009-01-22 19:02
Bänkpresslistan för svenska friidrottare:

http://www.danielroth.se/martin/benchpress.php

2009-01-22 19:56
Nu ser jag bara på sport en gång om året och när årets sportkrönika visades så sade de att Tour de ski när Charlotte rejsade om finskan gick i en svart backe. OK om den inte var svart men brant var den, det syntes väl på bilderna.  

2009-01-22 20:39
Den var vit i min TV.  

2009-01-22 20:40
Finns det något mer patetiskt än längdskidåkare i en slalompist?  

2009-01-22 21:51
Kära älskade Stina Impossible...nu ifrågasatte jag ju verkligen din förmåga att ta dig uppför slänten bakom ICA i Kvarnsveden..svara då inte med vilken nationalitet rundningsmärket haddddde i Tour de Ski eller om färgerna i den så underbara naturen där. Alltså: back to basic...egen förmåga i snålgrön pist..????//Kjell.  

2009-01-22 21:59
HEJ min fråga är:

Vad är bäst att äta direkt efter ett styrke pass
respektive spinning pass?

2009-01-22 23:12
MIN FRÅGA ÄR:
Vätska tas ju upp ganska så långsamt i kroppen vad jag har hört. Typ 45 minuter efter det man druckit å fått ner det i magsäcken. Hur kommer det sig då att man efter att ha druckit en massa liter under ett marathonlopp ja vid varje vätskekontroll likt förbannat känner sig törstig.
Samma gäller vid ett typ 45 minuters -pass. Du dricker skitamycket innan du kör igång å sen när du är i mål så är du skitatörstig igen. Då borde ju dom här mängderna innan kutet ha kommit fram så att säga//Kjell.

2009-01-22 23:19
Fråga (till valfri elitidrottare): Vilka egenskaper ska man ha, fysiskt och psykiskt, för att kunna bli bäst?

2009-01-22 23:26
Förmåga att träna!!!!!!!!!  

2009-01-22 23:28
Micke: Slalomåkare i ett längdskidspår? Smiley  

2009-01-23 19:19
AT: akta dig så du inte får äta upp det där om några år Smiley Längskidåkningen flörtar ju öppet idag med sprintlopp, 1:a och 2:a åk, branta utförslöpor och skridskoteknik.  

2009-01-23 21:33
MIN FRÅGA ÄR:
Har slalomåkare något att lära ut till vanliga skidåkare ref branta stigningar??//Kjell.

2009-01-23 21:42
Kjell: Oojaa, se till att ha ordentlig fart före stigningen Smiley  

2009-01-23 21:56
Anja Persson

Hur hon såg på möjligheterna inför VM i Åre? Där resultaten inte motsvarade sessongen förre.

2009-01-23 22:26
Varför rekommenderar så många träningssajter och -böcker Karvonens formel för bestämning av pulszoner för träning, när det inte tycks finnas något publicerat vetenskapligt framforskat belägg för att vilopuls har någon signifikant relevans för att användas vid bestämmandet av sådana pulszoner?

2009-01-27 17:22