Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2008-11-11 17:49

Vintercupen delt. 2 (2008)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2008-11-29
Plats: Sverige - Småland
Sträcka: 5 km
Typ av träning: Löpning

Då var det dags för vintercupen igen.
I år kör vi 9st deltävlingar och den andra arrangeras av Högby IF i förlösa.
Detta är ett samarrangemang av Kalmar OK, Högby IF, Glasrikets RC samt Kalmar RC.
Se det mer som ett kul inslag i träningen än en tävling i sig själv.
Loppet är Gratis för alla och man behöver inte vara med i någon förening.
All anmälning sker på plats.
Se www.vintercupen.se för mer info

Start 10.30 för ungdomar samt 11.00 för övriga

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

2 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Här är min storskaliga comeback efter löpuppehåll pga Kiropraktor-ingrepp inplanerad!! Smiley

Frågan är om Dala eller Ohlsson kommer göra livet surt för mig som vanligt, eller kan man tänkas få håva in sin första Vintercups-seger?? Smiley

Fast jag lär väl vara i så halvdant skick så även en Isac (som då kommit på benen och fått fart på formen igen) eller Simon kanske kan spöa mig? Vet inte hur det står till med Daniel Johansson eller Sonny Karlsson, men de har ju också kapacitet att slå mig om de är i form (i och med att jag inte kommer vara det).

2008-11-11 18:00
Hmm, du har alltså räknat bort mina chanser här eller? Då borde jag vara nere på tider kring 4min/km Smiley  

2008-11-11 20:01
Och jag då, får jag tidsavdrag för att jag springer för två? Halva tiden tycker jag är rimlig.  

2008-11-11 20:55
Dina chanser till vadå? Ta dig in på Bästa-km-snitt-genom-tiderna-listan? Haha, du platsar ju inte ens in på DAMERNAS din sölkorv... Smiley

Hmm, får några skumma griller i huvudet att du menar att du skulle platsa i diskussionen huruvida vem som segrar. Njaäe, du får nog fortsätta nöjja dig med att inte få pisk med den omtalade minuten. Jag lär väl inte riktigt vara iform för ett snitt neråt 3min blankt, så gör du ner mot 4min lär du ju klara dig även denna gång! Smiley

Vääääänta bara... Smiley

2008-11-11 22:34
>Tigerlotta: Jag är inte säker på att det handikappet hjälper särskilt länge till Smiley  

2008-11-12 09:13
>Tigerlotta, du har ju knappast dubblerat din vikt så att halvera tiden blir inte rimligt. Nej 3s/km och kg är formeln som gäller, så har du gått upp 5kg kan vi dra av 15s/km.

Själv var jag på återbesök hos kiropraktorn idag som utdömde det grymt grymma straffet (utan att han verkade vara medveten om det) att det är fortsatt löpvila som gäller för mig. Jag lyckades dock förhandla till mig "någon km lugn jogg med någon/några dagars mellanrum" från och med kommande helg, och när jag "tolkar" det (läs: avrundar uppåt) planeras 1-3km jogg/distans varannan dag från och med på fredag. Verkar det ok (inte se sned ut igen i spegeln) är långsam upptrappning ok. Dock faller Vintercupen 2 (~5km löpning i maxfart) lite utanför ramarna, men det är främst helheten det handlar om och inte tillfälliga saker, så det ska nog inte vara några problem att delta. Formen förväntas dock inte ligga på något annat än källarnivå. Fast blir det inte tuffare motstånd än VC1 hoppas jag ju på seger ändå... Smiley

2008-11-18 19:31
Nja, du får nog räkna ut en ny formel som tar hänsyn till mer än bara vikten. Hjärt-minutvolymen och pulsen ökar ju ganska kraftigt, upp till 50%. Ca 10-15% av hjärtminutvolymen går till bebben nu så mina muskler och mitt hjärta får ju inte lika mycket... Smiley  

2008-11-19 10:05
Jasså, mer avancerade formler efterfrågas. Men när man springer/joggar ökar ju den totala minutvolymen, men bebben frågar ju inte efter mer blod, gäller verkligen 10-15% till bebben då också? Gäller det inte bara i vila och blir en mindre andel när den totala minutvolymen ökar? Jag tänker mig att mängden blod till bebben förblir konstant, eller ökar/minskar litegrann. Inte ökar lika mycket som den totala blodomsättningen i kroppen. Andra organ får ju t.o.m. mindre blod vid fysisk ansträngning, men samma nerprioritering/bortdirigering av blodet kan väl inte göras från bebben.

Men visst, tillägg i formeln för mindre andel blod till löparmusklerna borde väl göras. Säg att 5% av minutvolymen går till bebben vid löpning. Då blir kanske löphastigheten 95% av säg 4min/km = 4:13/km. Så förutom 3s/km för varje kg kan du lägga på ytterligare 13s/km. Känns som en mycket exakt och rättvis formen, andelen "gissning" i den känns nääästan som noll... Smiley

I vilken månad var Isabella Andersson när hon kutade Tjejmilen på drygt 36min?

2008-11-19 10:24
Ja, du, jag har inte forskat så noga i ämnet.... Isabellah är två månader före mig och i augusti var hon typ i 5:e månaden kanske. Fram tills dess sprang jag på ganska bra oxå, när jag var i fjärde månaden deltog jag i minitriathlon på ganska exakt samma tid som för två år sedan. Och denna gången hade jag varken tränat cykling eller simning. Nu tror jag inte isabella är så snabb längre.  

2008-11-19 10:37
Oj! Här har jag missat något klart tydligen. Var du i fjärde månaden i aug? Vilken månad är du i nu?
Blandar du inte ihop det lite? I aug var det väl knappt nattagammalt? Smiley

2008-11-19 10:43
Men hallå, är du pappa till bebben eller? Jag är i v 25 nu och hur man räknar månader vet jag inte riktigt. Jag kanske var i tredje månaden i augusti, beroende på hur man räknar. Nu tycker jag iofs att denna tråden är lite OT som Ellinor uttrycker det... Smiley Får du fram någon formel markus?  

2008-11-19 12:08
Denna Vintercup får lite andra starttider än de vanliga, nämligen 14.00 för vuxna och 13.30 för ungdomar. Motionsspåret (bred & fin grusbana) i Förlösa gäller, det är 2,3km långt och vi springer 2st varv + att start och mål inte ligger på sjäva varvet utan ~100m utanför. Osäker på hur ungdomsbanan går, återkommer där. Tror inte omklädning/dusch finns i närheten av startområdet utan det är komma ombytt och med överdragskläder som gäller. Kan ju vara kallt när man är still före & efter loppet.

Karta översiktlig och detaljerad:
http://www.hogbyif.se/friidrott/arrangemang/2009/VC2-karta_oversikt.gif
http://www.hogbyif.se/friidrott/arrangemang/2009/VC2-karta_detalj.gif

Alla välkomna, särskilt löpare/joggare på motionsnivå! Smiley

2008-11-22 19:19
Det blir 4810m och 1200m för dom yngre.  

2008-11-23 23:09
Resultat
http://www.hogbyif.se/friidrott/resultat/2008/081129_vintercupen2_forlosa.htm

Bilder
http://www.hogbyif.se/friidrott/bilder/2008/081129_vintercupen2_forlosa/index...

2008-12-01 15:26
Men Markus, glömde damsegrarinnan att ta av sig sig bylsiga överdragströja?  

2008-12-01 15:45
Tycker vi drar ett stort rött streck över denna tävlingen och glömmer bort den. Smiley  

2008-12-01 15:53