|
Efter önskemål från medlöpare så börjar jag om denna tråd: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=319152&ScrollTo=31943... här.
Hoppas på fler kan dela med sig av sina erfarenheter!
|
|
|
|

2008-10-30 20:42
|
|
|
Har ingen erfarenhet, men undrar vad det kostar?
|
|
|
|

2008-10-30 20:45
|
|
|
Hej Ann igen!
Jag var på konsultation för en Lasikop. för några år sedan. Jag frågade läkaren som gjorde undersökningen om han gjort det själv. Ja, på ena ögat svarade han. Han ville inte riskera synen. Det argumentet räckte för att jag skulle boka av operationen. Alltså om inte ens läkaren som utför operationerna litar på dem helt så är inte jag så besvärad av mina glasögon eller linser.
|
|
|
|

2008-10-30 20:47
|
|
|
Jenny: På memira kostar det 28000 för båda ögonen. Finns säkert billigare (och dyrare) på andra ställen men såvitt jag har förstått är det enda stället i Linköping som utför ögonlaser (har jag fel så upplys mig!). Finns ju vissa fördelar med att hålla sig i närheten av hemmet.
Stina: Spännande... Kanske inte det bästa sättet att lugna en eventuell patient på. Jag hoppas dock på att jag kan lita på optikern och patientkoordinatorn som båda ska ha gjort lasek och är väldigt nöjda med det. Problemet är ju just att memira är en privatklinik som inte har samma statliga stöd som landstinget och därför ska man nog ta deras överväldigande kommentarer med en nypa salt.
En kompis till mig gjorde den här typen av operation för ett par år sedan. Efter att jag hade varit på infomöte pratade jag med henne som då tyckte att det fanns väl inget att fundera på. Helt klart värt pengarna och smärtan sa hon.
|
|
|
|

2008-10-30 21:34
|
|
|
Jag vågar inte göra det! Plus att jag tycker att linser tar bort det mesta av problemet med min närsynthet. (Imma, skav, slå i dom här och där, sätta sig på dom... dålig sidosyn mm mm) Man vänjer sig vid linser så det inte är nåt problem alls att vara närsynt. Men glösögonens nackdelar vande jag mig iaf inte vid!
|
|
|
|

2008-10-30 22:52
|
|
|
Jag skulle heller aldrig våga göra det. Främst för att jag såg ett reportage om tekniken en gång, då de sa att brytningsfel (som jag har) i kombination med närsynthet aldrig kan bli hundraprocentiga, vilket skulle innebära behov av synkorrigering ändå, men med svagare linser. Då faller liksom hela argumentationen för det här, tycker jag.
Nej, jag trivs med mina månadslinser. Är inte värre tidsmässigt att stoppa in dem på mogonen än att borsta tänderna.
|
|
|
|

2008-10-30 23:05
|
|
|
Det gäller att ha koll på vad som ska vart.
|
|
|
|

2008-10-30 23:08
|
|
|
Det är sant.
Har tappat en lins i kaffe en gång, och det var ingen höjdare precis.
|
|
|
|

2008-10-30 23:11
|
|
|
Linssoppa är inte det sämsta men det där var fel recept Sylvia
|
|
|
|

2008-10-31 08:22
|
|
|
Men om man sätter i den linsen, så kommer nog ett öga att hålla sig vaket i alla fall
|
|
|
|

2008-10-31 09:41
|
|
|
|
|
|
|

2008-10-31 09:46
|
|
|

Inte särskilt proteinrik linssoppa heller!
Nej, det var bara att slänga skiten. Den blev helt gul.
|
|
|
|

2008-10-31 09:51
|
|
|
Se det från den ljusa sidan.....hi hi. Om linsen blev gul är det ju åtminstone ett öga som alltid har sol. Jag menar det finns ju glasögon med gula glas.
|
|
|
|

2008-10-31 11:57
|
|
|
Ja, linser är bra om man inte är, som jag, alldeles för torr i ögonen för det. Numera har jag månadslinser att stoppa i exempelvis när jag tränar men annars är det glasögon som gäller.
Skulle gärna slippa både och, tänk bara känslan att vakna mitt i natten och faktiskt se vad klockan är! Eller att somna i soffan framför TV:n på kvälllen utan att vakna antingen med mosade glas eller snustorra ögon! För att inte tala om att slippa toktorra ögon på dansgolvet bara för att någon satte igång rökmaskinen! Eller att slippa cykla hem i blötsnön (igår...) och faktiskt se något de sista hundra metrarna...
|
|
|
|

2008-10-31 12:53
|
|
|
Jag har linser som sitter i en hel månad, dag som natt. De blir inte torra som vanliga linser när man sover eller dyligt. Har blivit lite grumlig på ögonen vid extrem vätskebrist men det är enda gångerna. Kolla med optikern!
Bara som tips till de som kommer fram till att inte operera.
|
|
|
|

2008-11-01 04:06
|
|
|
Ja de är suvve dessa Day&Night-linserna. Jag har dessa sen ngr år, härligt att vakna å se. Det jobbiga är att det blir beläggning på dem de första två veckorna som nya, irriterande att rengöra i tid å otid... Optikern har ingen förklaring till detta... Köper dessa via eyepassion.
|
|
|
|

2008-11-01 10:57
|
|
|
Ja, dygnet-runt-linser har jag också funderat på. Men dels är de så väldigt dyra och dels sa optikern att jag eventuellt skulle kunna använda dem som vanliga månadslinser, dvs inte sova med dem. Och då tappar man ju hela vitsen med dem!
Vill också lägga till att generellt säger de som har gjort operationen (som jag har pratat med) att det bara är att satsa medan de som rekommenderar att låta bli inte själva har gjort den. Eller är det någon här som har vaknat med värsta mardrömmen dagen efter?
Marcus som skrev i den första tråden (om du läser detta): Du skrev att det är svårt att fokusera på t ex en datorskärm under de första månaderna. Hur svårt menar du då? Svårt som i att det blir väldigt svårt att utföra sitt jobb om det är datorbundet?
|
|
|
|

2008-11-01 22:26
|
|
|
Jag har endagslinser som jag använder ung 3-5-dagar, beroende på hur länge de känns fräscha. Funkar jättebra, och jag känner flera andra som gör likadant. Då får man sköna linder till ett rimligt pris. Tar förstås ut dem på nätterna o lägger dem i "vanlig" vätska, dvs för månadslinser.
|
|
|
|

2008-11-03 10:47
|
|
|
Det finns en jättefördel med linser: man kan hacka lök (nästan) utan att gråta!
jo, jag skulle gärna operera ögonen också ifall det var helt säkert. Det är knöggligt med linser när man är ute och tävlar riktigt länge. Eller när man reser. Eller tältar...
|
|
|
|

2008-11-03 11:03
|
|
|
Har haft olika typer av linser i 20 år. Endagarsär klart bäst för mig. Skulle jag sova i dem är det ingen katastrof, o kan som sagt ha dem flera dagar utan problem. Utmaningen nu är väl att jag skulle behöva progressiva linser pga min katastrofalt höga ålder
|
|
|
|

2008-11-03 13:22
|
|
|
Kör halvårslinser. Svindyrt och finns möjligheten i framtiden när jag har lite mer pengar så ska jag försöka fixas det som fixas går.
|
|
|
|

2008-11-03 17:46
|
|
|
Jag har gjort en Lasik hos Opticare, numera Memira, i v-ås för två år sen. Var up'n'running och kunde jobba som vanligt framför dataskärm redan dagen efter. Jäkligt imponerande. Synen är fortfarande helt intakt och det enda lilla jag kan anmärka på är haloeffekter om jag tittar på skarpa ljuspunkter som lyktstolpar i mörker och helst med lite fukt ute, men det är ingenting som egentligen stör.
Jag har också en kompis som valt Lasek-alternativet i stället och det har tog flera veckor innan han fick ordning på ögonen igen och det var dessutom rätt smärtsamt.
|
|
|
|

2008-11-04 23:57
|
|
|
Jag gjorde LASIK, på bägge ögonen, på Memira i våras och är 100% nöjd! De första 3 månaderna är ögonen lite extra torra sent på kvällen, ungefär som med linser. Skillnaden är jag bara att linser kunde man ju ta av om det blev för torrt. Men, Memira tillhandahåller gratis ögondroppar typ första halvåret, om det skulle behövas.
Jag ser som en hök nu, jag har aldrig sett så här bra nånsinn (inte vad jag kan minnas i alla fall). En liten hake bara, jag är inte lika bra på att se på jättenära håll längre (men den förmågan kanske berodde på att jag var närsynt...). Tänk bara att vakna på morgonen och kunna se hela rummet utan att behöva treva efter glasögonen!
Även jag knorrade lite innan på priset, men nu så här efteråt kunde jag lätt betalat mer för det jag fick. OK, det kostade 28.000, fast när jag gjorde det hade de kampanj så det blev 25.000. Sen, dessutom, då detta är klassat som privatsjukvård, finns det möjlighet att få detta som bruttolöneavdrag, om man har en juste arbetsgivare. Det enda arbetsgivaren riskerar är att lägga ut med betalningen direkt, men den del som dras av min bruttolön slipper ju arbetsgivaren betala arbetsgivaravgift på, så alla vinner på det. Min totala kostnad blev alltså inte mer än ca 19.000, vilket jag fortfarande betalar av genom lite lägre månadslön (hur mycket är ju upp till dig och din arbetsgivare).
Om nån känner sig nervös om laser i ögonen så kan jag säga att det tar ca 15 sekunder per öga och man känner ingenting.
|
|
|
|

2008-11-05 18:54
|
|
|
Frågade min arbetsgivare om detta men det gick inte, synd... Nu har jag börjat räkna ner till ev lasekop, linser ur å glasögon på idag . Hur jobbigt som helst att vara ute å springa i glasögon . Erbjudandet nu på Memira är 28.000 kr och en resecheck värd 3.000kr
|
|
|
|

2008-11-06 17:59
|
|
|
Jag tycker inte det är jobbigt att springa i glasögon.
Mitt tips: Skaffa ett par riktigt lätta sköna billiga glasögon och ha som springglasögon så har du massor med pengar att resa för i stället och riskerar inte dina ögon! http://www.favoptic.com/frames/Bologna/silver
|
|
|
|

2008-11-06 20:20
|
|
|
Vilken bra idé Stina! Tack. Det ska jag skaffa mig – med solglasögoneffekt.
|
|
|
|

2008-11-06 20:25
|
|
|
"Jag tycker inte det är jobbigt att springa i glasögon", men det är nog trevligare med skor Stina!
|
|
|
|

2008-11-06 21:54
|
|
|
Edit: Dubbelpost
|
|
|
|

2008-11-06 21:56
|
|
|
Edit: ännu en dubbelpost
|
|
|
|

2008-11-06 21:56
|
|
|
Roligt att man kan roa någon. Men alltså budskapet var att för mig är det inte jobbigare att springa med glasögon än utan. De är liksom så lätta så det gör ingen skillnad. Det som gör min löpning jobbig just nu är lust, mörker, kyla och taskigt knä..
|
|
|
|

2008-11-06 22:04
|
|
|
Då lär ni känna igen varann när ni möts Nina och Hans, den ena springer i bara glasögon, och den andra endast iförd skor! Blir det inte kallt?
|
|
|
|

2008-11-07 09:46
|
|
|
Många ögonläkare vill varken använda linser eller laserbehandla ögonen. De står hellre ut med glasögonen. Det är inte särskilt vanligt att något går fel vid LASIK eller att man får infektioner/skador av linserna men det förekommer och ögonläkarna ser ju de skadorna i mer koncentrerad form än vad vi andra gör.
|
|
|
|

2008-11-07 11:37
|
|
|
Jag måste erkänna att förutom skorna så jag hade det nya Funbeatlinnet på mig när jag sprang igår. Jag har en bild på det här nånstans, men jag hittar den inte, min hårddisk är så stor...
|
|
|
|

2008-11-07 14:26
|
|
|
Nu är det iaf på g, operation bokad till den 26/11, snart alltså! Som jag skrivit innan är det alltså lasek som gäller för mig... Mycket nervös!
|
|
|
|

2008-11-15 17:19
|
|
|
Jag skulle också vara dönervös
|
|
|
|

2008-11-15 17:20
|
|
|
Jag har börjat min nedräkning, 19:e är det dags för en sista koll å är allt ok blir det op en timme senare...
|
|
|
|

2008-11-15 17:47
|
|
|
... och priset för trådens solstråle går till... Stina Possible!
Nej allvarligt talat, det är ingen som har missat att du aldrig skulle ge dig på en ögonoperation, Stina. Och till viss del förstår jag dig, när det kommer till mänsklig vävnad kan man aldrig förutsäga utgången till 100%. Men efter att ha träffat ett antal personer irl som har gjort operationen själva alternativt känner någon (väl) som har gjort den och som mest tycker att "det finns väl inget att fundera på" så känns det rätt för mig. Och jag hoppas att jag inte kommer att få äta upp detta meddelande om två veckor!
Hur som helst så undrar jag nu om det kanske är så att du själv har varit i kontakt med någon som har gjort ett misslyckat ingrepp eller om det kanske finns någon annan djupare anledning till din misstro än vad en läkare sa en gång? Och ta nu inte detta som ironi, det är verkligen inte menat så!
Hoppas att du och alla andra som läser detta får en härlig lördagkväll!
|
|
|
|

2008-11-15 17:53
|
|
|
Nina, vad spännande! Skriv gärna nåt när du kan sitta vid en dator igen, så kanske jag hinner läsa det innan det är min tur...!
|
|
|
|

2008-11-15 17:54
|
|
|
Ann, det gör jag så gärna
|
|
|
|

2008-11-15 19:13
|
|
|
Ann, anledningen till att jag är skeptisk är som jag skrev i mitt första inlägg i tråden att läkaren som utförde op. på stället där jag var på konsultation (http://www.globeneyeclinic.se/) valt att bara göra etta av två ögon för att inte riskera båda friska ögonen. Det räckte som argument för mig att avstå.
Visst är absolut de flesta nöjda med operationen men tillräckligt många är missnöjda för att jag ska vara nöjd med glasögon och linser. Vi har ju olika ribba där s a s.
|
|
|
|

2008-11-16 16:40
|
|
|
Nu är det gjort....
Inget otäckt med operationen å det runt omkring.
Efteråt så känns det som om man har ett skräp i ögat å tårarna rinner mest hela tiden. Jag såg på en gång, men är känslig för ljus så jag har dag som natt. Idag ska jag ta bort plåsterlinsen så då får man veta hur det känns efter den.
Smärtan kan beskrivas; lättare huvuvärk-trött i ögonen brännande känsla i näsan/huvudet som om man tagit för mkt nässprej tårarna rinner som om man skulle haft skräp under linsen
Jag tar droppar 4 ggr om dan, Citodon + bedövningsdroppar vid behov.
Tv har jag ej kunnat se på än utan jag har lyssnat på ljudbok och radio, nu sitter jag i mörkret å skriver å kollar snabbt upp på den mkt bakåtvända skärmen, hihi.
Ann, två tips: köp simglasögon inför dusch å hårtvätt, ta med solglasögon de var guld värd på hemresan. Lycka till
Bara att fråga om Ni undrar ngt.
|
|
|
|

2008-11-21 06:26
|
|
|
Nu är "plåsterlinserna" borta å jag har redan en syn på 0,8 å får köra bil . Men jag väntar tills svullnaden på ögonen lagt sig. Nu är det 2 olika droppar vardera 4 ggr/dag till söndag sen bara en sort som ska droppas i ett längre tag(cortison), en månad tror jag det var. Återbesök i mitten av december. Lycka till Ann !!!
|
|
|
|

2008-11-22 08:37
|
|
|
Vad härligt, Nina! Trodde det skulle vara värre än så, men kanske ska vänta med jubelropen till jag själv sitter där om en vecka  Men det måste vara väldigt tidigt du har så pass bra syn, har förstått att det är vanligt med minst en vecka innan den stabiliseras?
Jättebra med tips! Simglasögon ska införskaffas/lånas av sambon som är gammal simmare.
Kommer du att kunna gå till jobb/skola på måndag? Eller tänker du lugna dig den rekommenderade veckan?
|
|
|
|

2008-11-22 13:42
|
|
|
Jag kollar dag för dag. Är det bra går jag tidigare tillbaka på jobbet.
|
|
|
|

2008-11-22 15:31
|
|
|
Det börjar närma sig, imorgon är det dags... Som jag har sagt till de som undrar omkring mig: det är som att vänta på julafton fast man är livrädd för tomten...
Hur som helst.
Nina, vad åt du för något när du var "blind". Ska strax iväg och proviantera och började fundera på det. Kan tänka mig att spis och ugn inte ska inkluderas men att micro borde funka? Hon i receptionen på memira tipsade om mycket flytande föda, typ blåbär- och nyponsoppa. Men man blir väl sugen på något mer salt såsmåningom kan jag tänka mig.
|
|
|
|

2008-11-25 17:50
|
|
|
Jag hade pizza odyl hemma. Bra att bara värma i micron. Man är ej sugen på mat pga Citonon (värktabletterna)... Tänker på Dig, skriv så fort Du kan ...
|
|
|
|

2008-11-25 18:02
|
|
|
Jag gjorde min Lasik på kvällen och gick faktiskt till jobbet direkt dan efter. Lite smågrusigt i ögonen, men det funka helt OK med de droppar jag fick. Hade kunnat ta mig hem från kliniken själv med t-bana, men det var bekvämare att få skjuts.
|
|
|
|

2008-11-26 23:07
|
|
|
Jo jag hört fler som gjort så. Sett tv samma kväll å kört bil till efterkontrollen dagen efter... Lasek har lite längre läkningstid... Nu idag är jag på jobbet igen, tjoohoooo .
|
|
|
|

2008-11-27 07:27
|
|
|
Ja, lasek och lasik är INTE samma sak! Dagen efter lasik är det många som kan köra bil, dagen efter lasek är det få som lämnar mörka rum 
Kom just hem från första återbesöket hos memira och har därmed fått ta ut bandagelinsen. Ursäkta om stavningen är lite konstig, serfortfarande ganska illa.. Men synen är på väg på rätt håll!
Tänkte skriva mina upplevelse i ett blogginlägg istället så kan de som är intresserade läsa där istället!
|
|
|
|

2008-11-28 12:31
|
|
|
Ja då är det dags för första återbesöket (eller kanske det är det andra för på första togs bandagelinsen bort) till Memira. Ser fortfarande ej helt klart, gjorde operationen den 19/11.
Hur har det gått för Er Ni andra som gjort en operation? Hur lång tid tog det innan Ni såg 100%? Någon som fått göra en "omoperation"?
|
|
|
|

2008-12-17 10:56
|
|