[X]

Fettförbränning

Gå ner i vikt och styrketräna?

Hej
Jag har nu styketränat i två veckor, har gjort det tidigare också men slutat eftersom jag inte riktigt visste hur jag skulle lägga upp träningen men nu har jag gjort ett program och det har funkat bra nu. Men jag undrar om de går att gå ner i vikt med styrketr vet ju att man bygger upp muskler då går man upp i vikt då för jag har gått upp ett kilo och de är ju liksom inte riktigt de resultatet jag ville ha...

Vad ska man äta för nåt när man vill gå ner i vikt just nu är jag lite vilsen i vad jag borde äta?
 

2008-10-24 22:54
Beror inte det lite på vilken utgångspunkt man har?

Jag vill minnas att jag hört någonstans att man kan gå upp i vikt vid styrketräning dels för att muskelmassan växer, men det ska inte ge allt för många kilon, men däremot för att musklerna blir bättre på att lagra in kolhydrater "tillfälligt". Men eftersom det borde vara istället för att kroppen lagrar in samma energi som fett så vet jag inte hur väl teorin håller...

Blev lite mindre utvecklade tankar, men jag ser absolut inte varför man inte skulle kunna gå ner i vikt när man styrketränar om man inte överäter.
 

2008-10-24 23:13
Hej Linn.

Ja visst kan du går ned i vikt med hjälp av styrke träning.
Och den där risken att du går upp pga av att muskler vägeer mer osv. Ja det stämmer. Men jag kan tänka mig att du kan bygga ca 2-2.5 kg musklemassa per år. Om du nu inte tränar med inriktning att bygga muskel massa. Då kan det bli mer, men det är inga mängder som man kan bygga upp. Och en sak till. Muskler förbrukar energi och det gör inte fett. Fett det är energi. Och muskler kan lagra glykogen samt vatten och det kan göra att man väger lite mer. Men det är oxså väldans lite det. Så träna på du och jag tror att du kommer att bli lite lättare.

Vänligen

P.
 

2008-10-25 00:17
Fel inrikting att gå på, att du vill väga mindre. Det kan väl kvitta hur mycket du väger om du har mindre underhudsfett. För det är väl det som är ditt mål att bli av med fettet och få en slankare kropp.

 

2008-10-25 10:04
Oftast går man upp i vikt när man precis har börjat, kroppen får igång muskler som kanske har legat vilande. Hände mig jag gick upp ett par kilo, men sen gick jag ner dem och gick ner ännu mer efter det.
Ge inte upp, titta inte på vågen i början utan bara kör du kommer märka resultatet senare.
 

2008-10-25 10:52
Det bästa är väl en kombo av cardio och styrka Smiley  

2008-10-25 11:14
För att bli av med fett måste de flesta människor gå ner i vikt. Alla som går ner i vikt förlorar både fett och muskler.

För att minimera muskelförlusten är det bästa man göra just att styrketräna under sin viktnedgång. Dvs vill du bli av med fett, så är styrketräning alldeles ypperligt.

Dock är en förutsättning att du äter på en nivå som gör att du faktiskt går ner i vikt. Dvs du måste kunna kontrollera din kost så pass att din vikt minskar.
 

2008-10-25 18:16
Träna tre timmar fem dagar i veckan så går du ned i vikt.  

2008-10-25 18:27
Att kontrollera sin vikt under en period av styrketräning går ut på att kaloriintaget ska komma FÖRE träningen. Det är alltså extremt viktigt att man äter och tar eventuella näringstillskott innan träningspasset, säg 1-3 timmar före.

Ett bra tips om man förlägger sina pass till tidig kväll är att man ställer in sig på att inte äta något alls efter träningen och fram till frukost dagen därpå. Man kan t.ex. ha minnesregeln "ingen mat mellan 6 - 6 (alltså ät ingenting från 18:00 till 6:00 på morgonen).
 

2008-10-25 21:17
Är de 1-3 timmarna inklusive posering i speglar, vanka runt i lokalen, byta vikter eller är det belastning med vikter av musklerna?  

2008-10-25 21:25
Micke skrev:

"Att kontrollera sin vikt under en period av styrketräning går ut på att kaloriintaget ska komma FÖRE träningen. Det är alltså extremt viktigt att man äter och tar eventuella näringstillskott innan träningspasset, säg 1-3 timmar före. "

Detta är för mig helt främmande, och saknar faktiskt stöd inom alla vedertagen träning. Det är snarare tvärtom, att man skall tillföra kroppen näring efter passet då återhämtningen är som viktigast.
 

2008-10-25 21:47
Tja, jag skulle säga att ett bra upplägg är att man äter sin biffstek med potatis kl 17:00, sedan loggar in på funbeat.se och skriver några inlägg som man vet provocerar David P Smiley och sedan förpassar sig till styrketräningslokalen. Då bör det ha gått bortåt 90 minuter innan man hivar upp sina första 115 kg i bänkpress.  

2008-10-25 21:48
Johan: Vi talar bara styrketräning och vikminskning här.
Du har helt rätt i att konditionsträning och återhämtning handlar om att ta in energi EFTER träningen.
 

2008-10-25 21:52
Ja, vi talar absolut om styrketräning och viktminskning. Och jag vidhåller texten ovan.  

2008-10-25 22:03
Viktminskning handlar om kcalunderskott. Dvs skillnad mellan vad som läggs i kistan och det som förbränns över minst en 24h period. Förhöjda fettförbränningar vid enstaka tillfällen är i stort sett ovesäntliga eftersom man i sådana fall kommer att ha andra tidpunkter med förhöjd inlagring.

Man ska då få höra allt!!
 

2008-10-25 22:08
Och utöver det Andreas skriver, så vill man ändå planera sitt kostintag under dagen bör man göra det med avsikt att hantera hungerskänlsor samt öka ork vid träningstillfället.

Viktnedången kommer som sagt bli i stort sett densamma i vilket fall.

Bra att tänka på vid viktnedgång är även fördelningen mellan fett/protein/kolhydrater. Det kan ibland vara lätt att få i sig för lite protein, vilket kan leda till större förlust av annan vikt än fett.
 

2008-10-25 22:13
Och utöver det Johan säger även tänka på att lägga näringsintaget så att man även får så bra återhämtning som möjligt.  

2008-10-25 22:17
Så om jag fortsätter träna som jag har gjort ner kommer jag gå ner i vikt eller? Plus att jag tänker på vad jag äter och när jag äter? Tänkte lägga till två löppningspass i veckan också eller blir de för mycket om man tränar styrka 3gg/veckan och löppning 2gg/veckan är de risk för att man blir sliten om man inte är van?  

2008-10-26 02:39
Ja jag tror garanterat att det blir för mycket. Lätt att tappa lusten för träning helt om det blir för mycket inplanerat.

Kör på med dina styrkepass och få till ett bra schema som gör att du tränar igenom hela kroppen.

Ser du att du ökat i vikt efter 6 veckor så börja justera lite i vad du äter så kommer resultaten. Gör inga drastiska förändringar i kosten utan fundera ut lite smågrejer som du kan förändra.
 

2008-10-26 02:08
Nu flippfloppas det nog lite i ordningen på meddelanden för jag hade velat lega underst!

Det beryktade sommar-->vintertid syndromet?
 

2008-10-26 02:11
Verkar vara något knas!  

2008-10-26 02:13
Du kommer gå ner i vikt, om din kosthållning motsvarar viktneddång. Det är väldigt viktigt att poängtera.

Det är med maten du går ner i vikt, och det är med träningen du styr att det är just fett som försvinner i viktnedgången.


 

2008-10-26 08:00
Det är viktigt det som poängterades i senaste inlägget, Linn.
"Det är med maten du går ner i vikt, och det är med träningen du styr att det är just fett som försvinner i viktnedgången."

Sedan om du funderar på att lägga in löpning 2ggr/v så ska det inte vara några problem. Styrketränar du 3ggr/v men gör det med minst en dags mellanrum så kan du ta dina löprundor de dagarna du inte är på gymmet. Absolut!

Du nämnde i dit första inlägg att du gått upp ett kilo även om du har som avsikt att gå ner. Ibland; notera, kan man få en viktuppgång när man börjar med styrketräning vilket inte är något konstigt. Kroppen bygger muskler snabbare än vad den gör av med kroppsfett inledningsvis. Därmed kan man få en viktuppgång innan man börjar se den faktiska viktnedgång som man vill komma åt.

Precis som i citatet från tidigare inlagg till dig från Johan: "...det är med träningen du styr att det är just fett som försvinner i viktnedgången." Vi behöver muskler för att förbränna kroppsfett bland annat. Mer muskler på kroppen = gratis förbränning under hela dygnet!



 

2008-10-26 08:43
Lägg istället in cykling eller simning under två-tre timmar som konditionsträning .
Det sliter alldeles tillräckligt med styrketräning.
Det är de effektiva och uthålliga musklerna som sätter fart på förbräningen
 

2008-10-26 08:54

"Lägg istället in cykling eller simning under två-tre timmar som konditionsträning .
Det sliter alldeles tillräckligt med styrketräning.
Det är de effektiva och uthålliga musklerna som sätter fart på förbräningen"

Nja, nu är ju inte poängen med styrketräning att det skulle "slita", och ge sig in på en diskussion om vilken sport som genererar mest slitskador eller andra skador kommer antagligen inte leda någonstans.

Snarare är det så att den mesta träning, utförd i rimlig mängd, stärker kroppen inte sliter ner den.
 

2008-10-26 09:02
Att lägga in löpning som även det sliter är inte så genomtänkt.
De flesta som styrketränar har ofta skador av en eller annan orsak.
 

2008-10-26 09:05
brukar man inte säga att nybörjaren som tränar styrka snabbt blir starkare men inte för att muskler byggs i en väldigt fart utan på grund av att muskler som redan finns lär sig jobba mycket effektivare än innan en effekt som knappast lär synas på vågen vilket däremot mera mat gör som följd av att man blir hungrig och sugen som bara den av att träna styrka Smiley  

2008-10-26 12:09
Det kommer inte några nya muskler utan att det blir ett väckelsemöte för de musklerna man har.
Att ha stora muskler är inte så väsentligt utan det handlar om att ha starka och uthålliga muskler.
Det är just de effekiva musklerna som gör någon nytta i vardagslivet.
Nu ska jag cykla iväg och handla.
 

2008-10-26 12:18
Det här låter ju som jag kan fortsätta träna som jag gör nu och kanske också lägga in nåt löpningspass och ändå gå ner i vikt!!!
Jag har hört att man ska äta mkt fiber och sånt när man tränar och så någon som vet om de stämmer?
 

2008-10-26 17:24
Linn

Jag vet inte om dessa artiklar kan vara något för dig? Jag har själv använt KBT och det har hjälpt mig i min vikt nedgång.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3534338.ab

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3534165.ab

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article3613514.ab
 

2008-10-26 19:57
Hej
Vill bara säga till er att de funkar! Att gå ner i vikt med styrketräning Smiley Jag ställde mig på vågen idag, jag vet jag borde inte ha gjort det men jag var bara så nyficken ifall träningen hade gett någonting och lyckligtvis visade sig att jag hade gått ner två kg!



 

2008-10-27 00:19
Linn, menar du att du gått ner 2 kilo på 3 dagar? Eftersom du för 3 dagar sen klagade på att du gått upp ett kilo.. ?  

2008-10-27 07:42
Dåligt fyllda glykogendepåer och intorkning? Smiley

Jag kan gå ner 1,8 kg efter ett 2 timmar långt löppass.
 

2008-10-27 08:00
ok lite off topic och trådkapning kanske men...

vätskeförlust - säg 1 kg - ersätts nog rätt snabbt genom att man dricker efter träningen - nån som har siffror på det i timmar och minuter?

kolhydratförlust - säg 0,8 kg - som egentligen är kolhydrat plus vatten eftersom teorin är 1 gram kolhydrater binder 3 gram vatten - det är alltså inte samma vätska som redovisades under vätskeförlust - ersätts inte här och nu genom att man dricker utan kroppen måste ju först ha tbx kolhydrater som kan binda vätskan - hela processen tar tid - säg kanske 24 timmar innan förrådet är helt återställt och vågen visar plus 0,8 kg
 

2008-10-27 08:52
Det beror på både blåsa och njurfunktion också.  

2008-10-27 08:58
Eh, Leif, jag vet allt det där. Smiley

Och det var det jag ville säga med mitt inlägg, att en "snabb" viktnedgång efter träning beror på ev intorkning och brist på muskelbundet glykogen och därmed glykogenbundet vatten.

Jag vätskar upp mig och fyller depåerna på lite drygt ett dygn.
 

2008-10-27 09:00
Sylvia tråden handlar ju inte bara om dig Smiley  

2008-10-27 09:18
Oj då, se DET trodde jag, Leif. Smiley

Eftersom Du tog upp just min viktnedgång på 1,8 kg, antog jag att inlägget var riktat till mig. Smiley

 

2008-10-27 09:22
Nu har jag inte läst alla inlägg, så risken finns att jag upprepar vad någon annan sagt. Jag tycker styrketräning är perfekt om man vill gå ner i vikt (men bäst i kombination med kondition), muskler bränner ju energi även när man inte tränar = ju mer muskelmassa desto högre förbränning dygnet runt.

Och - om man går upp lite i början (muskler väger mer än fett och allt det där) och blir skraj av det är ett tips att ta fram måttbandet istället för att ställa sig på vägen
Smiley
 

2008-10-27 13:21
hm, ställa sig på vågen skulle det ju såklart vara :)  

2008-10-27 13:22
Nej två kilo på 3 veckor... Ingen kan väl gå ner 2 kg på 3 dagar...  

2008-10-27 14:58
Jodå.. Det beror på vad man blir av med..  

2008-10-27 15:34
Linn, jag gick ju ner nästan 2 kg på 2 timmar. Smiley  

2008-10-27 15:37
5-6kg på 5 dagar.

 

2008-10-27 19:51
"Linn, jag gick ju ner nästan 2 kg på 2 timmar."

Gjorde du? Bra jobbat... Hoppas de går lika bra för mig ska på träning imon.
 

2008-10-27 20:04
"Linn, jag gick ju ner nästan 2 kg på 2 timmar."

Gjorde du? Bra jobbat... Hoppas de går lika bra för mig ska på träning imon.
 

2008-10-27 20:04
Bra jobbat?! Tycker jag inte. Jag åt och drack väldigt mycket det närmaste dygnet för att få i mig det jag hade förlorat. Och vips var jag återställd.Smiley  

2008-10-27 20:07
Johan : Ger du blod samtidigt med din viktminskning? Där kan du tjäna lite extra.  

2008-10-27 20:17
Mest bara lavemangSmiley  

2008-10-27 21:11
Haha, glöm inte spinning i bastun!

Ehum.... vätska och kolhydrattömning kan ge stora skillnader i vikt.
 

2008-10-27 21:26