Bra mat

Jordnötssmör

Hej hej hallå, jag tänkte göra eget jordnötssmör för en klasskompis sa att det blir allra godast.
Jag har hittat ett recept utan proportioner innehållande nötter, olja, honung och salt. Är det något som har tips?
Och hur länge håller det sig?

2008-09-29 22:47
Det enklaste och billigaste är att köpa en jätteförpackning saltade, rostade jordnötter och köra alltihop i mixer tills det blir krämigt. Den olja som redan finns på nötterna räcker som "bindemedel". Om man vill ha den rätta "amerikanska" smaken kan man tillsätta lite florsocker eller honung. Vill man ha lite "crunchy" konsistens kan man blanda i lite grovhackade jordnötter också (eller ha i en del av jordnötterna först mot slutet så att de inte blir helt mosade).

En nyttigare variant är att själv torrosta naturella jordnötter och köra i mixer med lite vatten, salt och honung. Detta jordnötssmör får inte lika bra "bredbar" konsistens och håller sig inte så bra heller.

Lycka till!

2008-09-30 08:05
Eller så köper du det som Moder Jord säljer via vissa hälsokostbutiker. Folkungagatan nära Medborgarplasen bla.  

2008-09-30 20:59
Elvis gamla köksa gav ut en kokbok för något år sedan, om jag inte misstar mig.
Elvis gillade banan o jordnötssmörsmackor, som smalmat.

2008-09-30 21:04
..ni käkar alltså jordnötssmör sådär till vardags ibland? På mackor eller? Något annat pålägg också/speciellt bröd under/annat användningsområde? Känner faktiskt ingen som gör det..har för mig att jag inte gillar det..ah  

2008-09-30 21:14
Jordnötssmör på mackor är ett fantastiskt pålägg särskilt om man som jag är vegan. Det ska dock vara ett jordnötssmör utan tillsatt fett eller socker. Skippy går absolut bort även om det är väldigt gottSmiley

På konsum säljer de ett jättebra jordnötssmör, gjort på bara jordnötter och salt. Jättegott och inte så onyttigt.

2008-09-30 22:42
Gärna lite sylt till eller faktiskt honung går bra också

2008-09-30 23:31
Okej okej, men jag hajar fortfarande inte hur lång hållbarhet det har. Ska man förvara det i kylskåp förresten? Nötter har man ju inte i kylskåp..  

2008-10-01 11:00
Det bör du ha då fett härsknar snabbare i värme.  

2008-10-01 11:16
Nötter har man i påsen.
Dock inte Armstrong, som kör Einstein.

2008-10-01 11:18
Finns de som har tre också, har jag hört.

Anna, fettet i nötterna, och även jordnötssmöret härsknar om det inte ligger kallt. Ju mer finfördelade nötter, desto snabbare börjar härskningsprocessen, så in med smöret i kylen.

2008-10-01 11:26
mmmm rostat grovt bröd med jordnötssmör och skivad banan.
självklart smalmat utan alltför mycket sött!
tar tunnaste lagret i vår familj skratt.
vissa hävdar att man måste ha smör under jordnötssmör,
eftersom det fastnar i gommen annars.
det glider lättare med banan.

2008-10-01 11:48
Vanliga nötter bör inte heller ligga för länge i skafferiet tips för längre hållbarhet på nötterna så förvara dem i frysen!
Fick detta tips i någon veckotidning en gång: köp nötter till hjul när de oftast är extrapris på dem och förvara dem sedan hela året i frysen så har man billiga nötter om man behver till en kaka
Detta gäller även mandel. Dessa härsknar också om de förvaras för länge i skafferiet.
Därför bör du förvara ditt jordnötssmör i kylen för när nötterna mals samman eller mixas samman till smör så lösör du oljan och den härsknar lättare det är oljan som binder nötterna i smöret.

2008-10-01 13:51
Alltså det beror väl på hur fort man äter upp nötterna om de härsknar?
Jag sparar inte direkt, nött e gött.
Det blev förresten mycket bra, jordnötter och så lite honung på det.
Jag har den i kylskåpet, den blir lite hård men mjuk igen när man tar ut den i rumstemperatur.
Bra på pangkakorna, mackorna och eller på sked som snacks javesst.

2008-10-02 23:57
Jag såg ett tv-program om Elvis en gång. Där sa de att Elvis tyckte mycket om mackor med banan och jordnötssmör som stektes i smör i stekpannan.. låter väldigt fett tycker jag... men det kanske är gott Smiley tycker inte ens om jordnötssmör så jag ät nog inte rätt person att avgöra om det är gott. Smiley  

2008-10-10 13:03
Kung Markatta säljer jordnötssmör utan några som helst tillsatser. alltså inte ens socker. Och det behövs inte, en sked, sen är den slut på nolltid... Smiley  

2008-10-10 13:05
Bruse Persson - ja det är jättegott men måste tillägga att det visst är tillsatt salt i om man nu inte vill ha det, och jordnötterna är även rostade.  

2008-10-10 13:35
Det finns en variant utan salt också! Det var den jag menade.  

2008-10-10 13:36
oj finns det? :O Måste kolla in det, är det ny eller har de alltid sålt den?  

2008-10-10 13:38
Baguette, nåt sallads blad med philadelphia ost och jorndötssmör och blåbärs sylt.......ja vet det låter helt galet.....men oj oj va gott. Kanske inte det nyttigaste man kan äta....men men.

// Markus

2008-10-10 14:21
Ok, jag drar igång den här tråden igen.

Ska laga en kycklingrätt ikväll där det ska vara jordnötssmör i. Hittade tyvärr ingen Kung Markatta, så det fick bli Skippy (ska bara ha 3 msk).

Nu till frågan. Jordnötsmör 100g, 615 kcal, 22,6g protein, 51g fett.

Jag undrar, det är väl en kanon grej att äta efter träning. Bra fett och mycke protein (Nu tänker jag inte på Skippy utan på Markatta). Tänker jag rätt?

2009-02-16 17:04
Jag kan tipsa om Kung Markattas jordnötssmör, inget socker och junk som i t ex Skippy... Finns både med tillsatt salt och utan!  

2009-02-16 17:38
Kan man använda det jordnötssmöret till att göra egna snickers?
Någon som har ätit det, eller är jag funbeats enda godisråtta?

2009-02-16 22:42
Jordnötssmör & jorgubbssylt är en oslagbar kombination. I USA har man gjort det lätt för konsumenterna genom att helt enkel blanda ihop rasket och sälja på burk
Smiley

http://www.smuckers.com/products/details.aspx?groupId=2&categoryId=4&...

2009-02-16 22:46
Det var fasenimej det vidrigaste idag.  

2009-02-16 22:48
Eva - näej. Efter träningen vill du inte ha för mycket fett, eftersom det gör tömningen av magsäcken långsammare, och det är det sista du vill då!  

2009-02-17 09:38
Va va vadå? Varför vill man tömma magsäcken efter träningen, då man är som hungrigast?  

2009-02-17 14:21
Eeeehhhh... För att man vill ha ut näringsämnena i blodet, och in i musklerna, så de kan byggas upp och återhämta sig?  

2009-02-17 15:58
Kung Markatta r inte så dum.. åker inte i kylskåpet för den hinner aldrig härskna (hmmm) men vi r två på den

fett slöar ner upptaget efter träningen, snabba kolhydrator r det bästa tillsammans med protiener.

2009-02-17 20:49
Haha. Jag missuppfattade dig totalt. Jag trodde du menade tömma magsäcken så som i att behålla den tom efter träningen. Förstår du?

2009-02-17 22:37
Tack Mela! Jag som tänkte, mums macka med jordnötssmör efter gympasset...nehe, får väll bli nått med ägg istället  

2009-02-18 08:27
http://www.mat-recept.com/mat-recept/snickers

hemmagjord snickers Smiley

Sålde urbra när jag gjorde 2 omgångar till scouternas julmarknad för ett par månader sen Smiley För övrigt så är det jättegott och väldigt lätt att göra Smiley

2009-02-18 12:49
Haha, DET hade ju inte varit så smart... Smiley  

2009-02-18 12:59
Hur är det med träning och jordnötssmör? Äter 2 knäckemackor med Bregott (tunt) och ekologiskt jordnötssmör (Green Choice, det särklass godaste).

Jag tycker mig att jag lagt på mig lite väl mycket bukfett och undrar om detta kan vara boven i dramat.

Tränar annars 4-6 dagar i veckan, mest styrketräning + rehab (börjat jogga/löpa för ca. 3 veckor sedan efter min andra meniskoperation i september 2013).
Så tycker jag har en aktiv livsstil. Men det kanske ändå är onödiga kalorier?

Vad säger de självutnämnda experterna här? Smiley

2014-05-06 16:33
Frank Medrano äter mackor med jordnötssmör och sylt till lunch och det verkr funka för honom.

External image

2014-05-06 17:20
Jordnötssmör är perfekt när man tränar. Och när man inte gör det. Jordnötssmör med sylt är mumma. Tipsar om FinnCrisp med messmör, lika gott som dajm.

2014-05-06 17:25
Skippa Bregotten  

2014-05-06 17:28
Tunt lager Bregott spelar väl ingen roll. Det är allt annat som spelar roll.

Skulle i och för sig själv låta bli Bregotten, men inte av Kcal-skäl, utan för att den eliminerar jordnötssmaken.

Ed, Inte eliminerar men begränsar

2014-05-06 17:32
Jag säger bara en sak - guuud så gott!!! Smiley  

2014-05-06 17:58
Jordnötssmör är en av mina bästisar i samband med träning.
Gärna med banan tunt skivat ovanpå. Mmmmmmmmmmmmm.

(och Frank Medrano har aldrig fel Smiley )

2014-05-06 19:26
http://www.haugen-gruppen.se/produkter/1205/19759/19818/19535/jordnotssmor-cr...

Mycket gott jordnötssmör som inte innehåller konstigheter.

Vispa ihop mosad banan och jordnötssmör och frys. Blir jättegod glass.
Kan även tillsätta lite grädde om man vill ha mer glasskonsistens.

2014-05-07 08:58
2 knäckemackor med jordnötssmör kan väl knappast vara ditt totala matintag?  

2014-05-08 13:22
Frågar du mig?
I så fall, nej. Jag äter det som mellis mellan frukost och lunch och gärna med en banan.

Det jag varit rädd för är som sagt för att det varit en enkel anledning till att jag lagt på mig mer bukfetma än vad jag önskat (varning för känsliga tittare: http://i.imgur.com/yUku6x5.jpg, http://i.imgur.com/MmhYSG7.jpg

Sandra L: Det är exakt den jag äter. Fantastiskt god! Green Choice är en ziljon godare än Kung Markattas.

2014-05-11 10:57