Fettförbränning

Varför kolhydrater öht?

Hallå!

Jag försöker hålla igen på kolhydraterna, vilket väldigt lätt har gett resultat utan någon större uppoffring. Kul! Samtidigt tränar jag inför Lidingöloppet vilket har gått bra hittills.

Jag förstår att kolhydrater ger mig energi, vilket ju är praktiskt att ha inför t ex ett längre träningspass, men om det går bra för mig att träna utan att äta mackor eller potatis eller vad det kan vara, varför ska jag då göra det?

Kan någon lättfattligt berätta för mig varför min kropp mår bra av kolhydrater när jag tränar.

Vill helst vara utan dem så länge jag står ut med det.

Tack på förhand!!

/kristina
 

2008-08-27 23:08
Kolhydrater finns ju inte bara i bröd, potatis, ris och pasta. Det finns ju i så många fler livsmedel. Och att hålla igen på kolhydrater betyder ju inte att man ALDRIG äter kolhydrater.

I Ditt fall misstänker jag att Du äter en hel del frukt och grönsaker i kombination med baljväxter och ev andra gryn så som quionoa och kanske även bulgur. Det finns ju kolhydater även i mjölk, fil, yoghurt, juice mm...så Du får nog i Dig det Du ska ha ändå. Mtp på att Din träning går bra så tror jag inte att Du behöver oroa Dig.

Att helt utesluta kolhydrater, däremot, är jag väldigt negativ till. Lite av allt, men med måtta. Smiley
 

2008-08-27 23:14
Tack för svar!

Ägg, kött, keso är grejor jag gärna äter som jag blir mätt och glad av, för att inte tala om t ex libanesisk mat, mmm... massa gott baljkäk, tror jag. Bulgur, quinoa däremot passar jag mig för, tar hellre mer grönsallad. Givetvis har du rätt i att jag nog får i mig kolhydrater ändå, men vad jag menar är att vissa verkar rekommendera att man s k a äta kolhydratrik mat just inför längre träningspass. Ja, t ex all slags pasta tävlingsanordnare alltid bjussar på inför lopp.

Varför då då?

/kristina
 

2008-08-27 23:29
Får jag fråga varför Du "håller igen" på kolhydrater? De är inte farliga eller onyttiga på något sätt, så länge de äts med måtta.

Finns massor av bra sidor på nätet som handlar om kost vid träning. Här är en:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/B28958A5...

Läs och begrunda. Smiley
 

2008-08-28 06:31
Kristina. Ett tips är också att hitta protein, sallad osv som du tycker är gott. Annars kommer du aldrig kunna hålla dig till en sådan kost. Jag försökte att äta keso, kesella, nötter... men det höll inte i längden för jag tyckte inte det va gott. Så hitta mat du gillar, men som fortfarande är "nyttig".  

2008-08-28 06:37
Kolhydrater är nyttiga!  

2008-08-28 07:44
Kroppen fungerar väldigt bra med kolhydrater som delar av bränslet, så det finns ingen uppenbar anledning till varför man skall minimera det.

Kroppen fungerar även med en kost som nästan helt utesluter kolhydrater, sk ketogent tillstånd. Många hävdar idag att det är bra att sträva efter detta tillstånd. Tror du att du ligger i ett sådant tillstånd?

Äter du själv så låga nivåer av kolhydrater? Man brukar säga att mindre än 20g kolhydrater om dagen resulterar i ketogent tillstånd. Många upplever tydliga bieffekter som metallisk smak i munnen, förhöjd/försämrad förmåga att koncentrera sig.
 

2008-08-28 09:24
Varför kolhydrater (min personliga uppfattning, baserad på min kunskap...):

Fett förbränns inte effektivt om det inne finns kolhydrater i musklerna talesättet "fett brinner i kolhydraternas låga"Smiley.
Det går inte att undvika kolhydrater om man vill äta t ex frukt och grönt - så varför undvika?
Man blir trött, hängig och får minskad ork utan kolhydrter - minskad ork = mindre träning = lägre fettförbränning.
Hjärtat och musklerna behöver kolhydrater för att fungera bra.
Hjärnan behöver kolhydrater - vem vill vara dum i huvudet?
Immunförsvaret behöver kolhydrater - vem vill bli sjuk?

 

2008-08-28 09:28
OT (lite iaf): det finns en sida på internet där alla är anti-kolisar..

http://kolhydrater.ifokus.se/

personligen älskar jag frukt osv och skulle aldrig få för mig att dra ner på andra kolhydrater än typ rent socker och vitt bröd osv. Dock är det roligt att se hur andra tänker och det var så jag halkade in på denna sida. Ibland känns de lite lätt fanatiska och jag har blivit påhoppad på ica för att jag köpte bigaråer.. *fniss* men jag tar gärna en diskussion med olikasinnade för att se hur de tänker och vad de tycker =) Diskussioner är alltid roliga!
 

2008-08-28 09:39
Mitt svar på varför det rekomenderas kolhydrater i mängder innan hårda träningspass är den härskande uppfattningen att kroppen vill använda kolhydrater som bränsle. Att då äta mycket kolhydrater innan ett hårt pass skulle ge en hög inlagring av kolhydrater i form av bland annat glykogen i levern. Många vasaloppsuppladdningar går ut på att äta väldigt lite kolhydrater en vecka innan för att sedan "moffa" i sig pasta för att på så sätt tvinga kroppen att lagra "extra" glykogen.

Min uppfattning är att det är fullständigt kontraproduktivt. Varför?
Kroppen har en väldigt stor energireserv, nämligen fett. Jag har sett många uträkningar på energimängder och sådant på funbeat så jag överlåter det med varm hand till som är bra på det, men vad man utan omsvep kan säga att fettlagret i de flesta människor innehåller tillräckligt med energi för att springa åtskilliga maraton.
Vas man gör när man proppar i sig pasta, som är en väldigt snabb kolhydrat, är att man höjer sina insulinnivåer i kroppen och effektivt förhindrar kroppen att använda sitt fett som primär energikälla.
Jag tycker att man skall äta kolhydrater i form av frukt och grönt, pga att dom ger jämnare nivåer av insulin och samspelar bättre med övriga hormoner i kroppen.
Detta sammantaget ger:
Ät protein och långsamma kolhydrater samt bra fett (tex oliver och avokado) innan "tunga pass" för att ge dig själv en möjlighet att använda fett som energikälla.

Inte att förglömma är givetvis att ju bättre kondition man har desto mer villig är kroppen att använda fett. Men det handlar framför allt om att känna sina begränsningar vad avser intensitet.
 

2008-08-28 10:29
Vad är tunga pass?  

2008-08-28 10:36
har för mig att hjärnan vill ha kolhydrater som bränsle och får den inte dom på sedvanligt sätt dvs genom kosten så bryter kroppen i stället ner protein till nåt som ersätter kolhydraterna vilket inte är så bra om protein plockas från musklerna fast kanske kan kroppen låta bli musklerna om man äter tillräckligt med protein eller...  

2008-08-28 12:10
är det inte så att fett passar uthållighet och kolhydrater fart så med fett kommer man långt och med kolhydrater fortare fram Smiley  

2008-08-28 12:17
Jo, det kallas ketos. Wikipedia skriver dock "Ketos förekommer bland annat vid svält, men leder inte till surare blod hos friska individer." sen är väl frågan hur mycket man kan lita på det.

Hjärnan föredrar dock kolhydrater, och det är ett känt faktum att återhämtningen påskyndas av att äta balanserat med proteiner och kolhydrater direkt efter träningspasset så att undvika kolhydrater helt är bara dumt.

Men man kan ju styrka intaget av kolisarna till timman efetr träning, när de gör som mest nytta.
 

2008-08-28 12:23
Kolhydrater är inte ett essentiellt (livsnödvändigt) födoämne och vi behöver inte äte en enda kolhydrat för att hålla oss friska. Tvärtom är det så att det är kolhydraterna som ger övervikt, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar cancer, osv.

Äter man mycket kolhydrater, måste man dock före och efter träning fortsätta med det, annars börjar kroppen tugga upp muskler och göra blodsocker av muskelproteinet.

Om man däremot gått över till fettdrift (och anpassat sig till detta) bränner man i huvudsak fett och de kolhydrater som man då i mindre omfattning behöver, tillverkas i lever och njurar från de proteiner man äter och från glyceroldelen av fettet.
Hos en fettdriven går hjärnan till c:a 70 % på ketoner. Det är hjärnans favoritbränsle. Kolhydrater är skadligt för hjärnan och ger bl.a. upphov till Alzheimers.
Fettet brinner inte heller "i kolhydraternas låga".
Tvärtom gör kolhydrater att insulinnivåerna ökar och minskar fettförbränningen.
Istället ställs kroppen in på fettlagring.
Det är kolhydraterna som gör oss feta.
 

2009-01-19 20:18
Frank, med all respekt för Dina föreläsningar och för Din snart utkomna bok, men lite felaktigheter har Du i det Du påstår. Vilket är synd!

För det första, kolhydrater gör INGEN fet OM man äter med måtta och av hyfsad typ. Dvs håller sig till mestadels medelsnabba och långsamma kolhydrater. Min kost består av minst 60 % kolhydrater, för att jag tränar mycket, och jag är INTE FET. Såna som jag finns det en hel hög av, både här på FB och IRL. Fetma/övervikt kommer av att man överäter kolhydrater, äter fel typ (snabba) och inte rör på sig. I kombination med att man stoppar mer energi i munnen än man sen gör av med. Metabola syndromet! Har Du hört talas om det?

För det andra; ser man till att kroppen har erfoderlig mängd energi för de aktiviteter som utförs varje dygn, knaprar den INTE på muskelproteiner i den omfattning att det skulle påverka kroppen.

För det tredje; Du skriver: "Om man däremot gått över till fettdrift (och anpassat sig till detta) bränner man i huvudsak fett och de kolhydrater som man då i mindre omfattning behöver, tillverkas i lever och njurar från de proteiner man äter och från glyceroldelen av fettet."

Kolhydrater kan inte bildas av kroppen. De måste tillföras via kosten. Det som däremot händer, i brist på kolhydrater, är att kroppen, mha av fettsyror, bildar ketonkroppar, som är en sur biprodukt av fettnedbrytningen och som tjänar som nödbränsle för hjärnan och erytrocyterna. Ketonkroppar är INTE favoritbränslet för hjärnan. Det är glukos. Som bildas av kolhydrater. Ketonkroppar är en nödlösning för både hjärnan och de röda blodkropparna när man envisas med att förvägra kroppen kolhydrater.

Kolhydrater i rimliga mängder och av rätt sort vid rätt tillfälle gör oss INTE feta!




 

2009-01-19 20:36
"Kolhydrater är inte ett essentiellt (livsnödvändigt) födoämne och vi behöver inte äte en enda kolhydrat för att hålla oss friska."

Kroppen behöver MINST en enda kolhydrat för att spjälka intaget protein och fett till så små beståndsdelar att kroppen kan tillgodogöra sig näringen.
Inga kolhydrater = ingen näring. Punkt.

Därmed inte sagt att gemene svenne inte drar i sig för mycket av det mesta, inklusive kolhydrater.
 

2009-01-19 21:18
Frank, var är dina källor?  

2009-01-19 21:29
Det metabola syndromet drabbar inte de som äter Jägarkost, bara de som äter mycket kolhydrater och felaktiga fetter (i huvudsak icke-animaliska).
Du har inte blivit fet ännu och du kanske inte blir det, men det metabola syndromets sjukdomar drabbar också smala kolhydratätare.
Det metabola syndromet kom med jordbruket och dess snabba kolhydrater.

Det är alldeles riktigt att sockerdrivna måste äta kolhydrater för att inte bli av med sina muskler, vliket jag påpekade redan i det förra inlägget.

Det gäller inte om man är fettdriven.
Fettdrift är i sig muskelbevarande.
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-3-9.pdf

Du skriver:"Kolhydrater kan inte bildas av kroppen. De måste tillföras via kosten."
Googla på glukoneogenes, t.ex.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes


 

2009-01-19 21:33
Sker ketoacidos bara vid svält, som vid diabetes mellitus typ 1, när för mycket ketonkroppar har bildats (för jag vet att extremt kolhydratfattig kost kan ge samma aceton-liknande andedräkt)?  

2009-01-19 21:39
Glöm inte aminosyrorna.  

2009-01-19 21:42
kör man på fett får väl hjärnan på nåt smart sätt energi i form av glukos som bildas i levern med hjälp av protein som då hemska tanke kanske tas från musklerna men om man ökar proteinintaget rejält för att möta förlusten av energi som uppstår genom att inte äta kolhydrater så kanske levern kan nöja sig med tillfört protein och skona dom snygga spelande musklerna Smiley  

2009-01-19 21:45
Ketoacidos inträffar bara vid insulinbrist, dvs. om du är typ1-diabetiker.

Om du dricker mer vatten går överskottet av ketoner ut i urinen istället för i utandningsluften.
 

2009-01-19 21:46
men på fett-protein-diet så får man ju skippa OS eftersom man knappast kan bli snabbast eller starkast utan kolhydraterSmiley  

2009-01-19 21:47
Leif,
Glukos bildas i levern och hos den fettdrivne också i njurarna, från aminosyror (från protein), mjölksyra och glycerol (från fett).
Hos en fettdriven behöver endast 30% av hjärnan glukos. Resten går med fördel på ketoner.
Ketogen kost har i närmare hundra år använts som behandling av epilepsi.
Den lindrar eller botar också migrän.

Kolhydrater i stor mängd är skadliga för hjärnan.
 

2009-01-19 21:52
Frank, det metabola syndromet kan drabba alla, OM de äter för mycket snabba kolhydrater i de kombinationer som jag skrev ovan. Någon som tränar, sköter sin kost och håller vikten har en ytterst liten risk att drabbas. Lika liten risk som att drabbas av Alzheimers. Men inte för att de ÄTER kolhydrater, om dessa intas med måtta och av rätt sort, dvs långsamma/medelsnabba, utan för att kolhydraterna lätt blir för många och av fel sort vid fel tillfälle. Det är skillnad.

Glukoneogenesen kan jag faktiskt, och vet att kolhydrater INTE bildas därigenom. Däremot glukos. Kolhydrater och glukos är inte samma sak, Frank.

Slutligen, som jag debatterar i en annan tråd här på FB så är LCHF en ypperlig behandlingsmetod för just metaboliskt syndrom, typ 2 diabetes, övervikt/fetma och även epilepsi, men ingenting en tränande normalviktig person bör syssla med.

Jag skulle också se vilka vetenskapliga artiklar Du använder när Du bl a säger att glukoneogenesen tillverkar kolhydrater, när det i själva verket är glukos. Jag skulle dessutom vilja veta hur stor risken är att jag kommer att sitta på "hemmet" utan nån som helst närvaro mentalt bara för att jag äter kolhydrater.

Jag är ingen LCHF-fan, som Du kanske märker. Smiley

 

2009-01-19 21:53
Leif,

I ett hundrameterslopp används varken fett eller glykogen, utan bara den energi som är lagrad i form av ATP och Kreatinfosfat i mjusklerna.

En högfettkost ger fler mitokondrier i muskelcellerna och då blir förbränningen av glykogen effektivare. En större andel förbränns och en mindre andel spjälkas.
Spjälkningen sker utanför mitokondrierna, ger mycket lite energi, men också mjölksyra.
Glykogen blir det "raketbränsle" som kolhydratförespråkarna hävdar att det är, bara om man är fettdriven!
 

2009-01-19 21:58
har även för mig att jag läst en bok eller artikel om hur en ketogen diet kombineras med hård träning: hade nåt att göra med snabba kolhydrater i nån form direkt före och under själva träningen, skulle tydligen funka bra för träningen utan att helt sabba ketogena dieteten?!  

2009-01-19 21:58
hade väl bara varit dumt att först göra kolhydrat som ju ändå sen ska omvandlas till glukos för att komma till nytta...  

2009-01-19 22:00
Sylvia,
Alla kolhydrater sönderdelas av kroppen till glukos innan de kan användas.
 

2009-01-19 22:00
hur mekkar kroppen ihop glykogen om vi inte tillför kolhydrat?  

2009-01-19 22:01
Leif,
Det är sant att det finns förslag på sådan s.k. cykliska dieter, men intaget av kolhydrater stör och minskar fettförbränningen.
Dessutom är det både fysiskt och psykiskt påfrestande.
 

2009-01-19 22:04
Även polysackarider? Så som cellulosa  

2009-01-19 22:07
Frank, pröva att tävlingscykla en artonmilare utan kolhydrater.  

2009-01-19 22:07
Eh, jag vet allt det där, Frank.

Du skrev: "...och de kolhydrater som man då i mindre omfattning behöver, tillverkas i lever och njurar från de proteiner man äter och från glyceroldelen av fettet."

Kolhydrater tillverkas INTE varken i levern eller från proteiner. De får man i sig via kosten. Kollisarna spjälkas och lagras i form av glykogen i lever och muskler mha insulin. Insulin är i sig ett anabolt hormon, som hjälper kroppen bl a att återuppbygga sig efter träningspass. Så i mina ögon är insulinet på inga sätt ett "ajabaja" i normalfallen.

Däremot kan_glukos _illverkas via glukoneogenesen, som Du länkade till. Det är skillnad.
 

2009-01-19 22:08
du märker ord Sylvia kroppen är ju bara smart och tillverkar glukos direkt i stället för att gå omvägen via kolhydrat  

2009-01-19 22:10
David på 18-milaren i tävlingsfart är det självklart läge för cyklisk variant av ketogen diet dvs Vitargo strax före och underSmiley  

2009-01-19 22:13
Jag tror inte att den cykliska dieten är det stora problemet fysiskt och psykiskt under en artonmilare.  

2009-01-19 22:16
Kroppen bildar inte glykogen bara från kolhydrater (glukos), utan också från protein (aminosyror) och fett (glyceroldelen av fettet).
Fett består av alkoholen glycerol som till sig binder tre fettsyror, i formen av ett E, där glycerolen är "ryggen" på detta E.

Kolhydrater, proteiner och glycerol görs alla om till glukos och sedan till pyruvat innan de går in i glykolysen, där de antingen spjälkas eller förbränns.
Fettsyrorna bryts ned till acetyl-koenzym A, som går in i citronsyracykeln dör de förbränns.

Bara spjälkningen ger mjölksyra.

En tränad muskel har fler mitokondier i cellerna och förbränner mer och spjälkar mindre.
Hos den fettdrivne finns ännu fler mitokondrier i cellerna, varför fettförbränningen ytterligare ökar, glykogenet sparas och det glykogen som ändå används, t.ex i en spurt eller ett ryck, förbränns effektivare.
Därför utvecklar den fettdrivne mindre mjölksyra än den sockerdrivne.
 

2009-01-19 22:17
Frank du skriver: "Kolhydrater är skadligt för hjärnan och ger bl.a. upphov till Alzheimers". Nu forskar jag inom Alzheimers, visst bara 4 år, men detta påstående har jag ej hört talas om förut. Vad baserar du dig på?  

2009-01-19 22:18
själv tycker jag ketogena dieter är intressanta men utövar dom inte utan kör med ryms det på tallriken så är det ok för mig-metoden  

2009-01-19 22:19
Denna har jag legat på länge;

Purpose: To overview the physiological and health implications of carbohydrate deprivation as in the so-called 'Stone Age diet' being used for allergy avoidance and weight loss.

Design: To consider the types of diet that place humans at or beyond the borderline of ketosis and to define the conditions that trigger the strongly ketotic state in non-diabetic subjects. To consider the health consequences of ketotic acidosis and the wider health impact of diets made up principally of protein and fat.

Conclusions: Carbohydrate depletion occurs in starvation or at times when only protein and fat are being eaten. The resulting ketosis is due to the body's inability to carry out net synthesis of new carbohydrate from ketogenic metabolites. The resulting ketosis leads to acidosis, which may induce respiratory and oxygenation effects and negative effects upon renal function, bone mineral, calcium and nitrogen balance and upon the nervous system. The body's ability to form limited carbohydrate from either protein or glycerol should serve to provide those essential tissue and cellular structures which have a carbohydrate basis. Evidence of a need for dietary carbohydrate is provided by the increased incidence of some human chronic diseases associated with markedly elevated long-term intakes of either protein or fat. Carbohydrate then appears to become essential by default, due to the need to provide adequate calories while maintaining protein and fat at adequate but not excessive levels. This conclusion may be significant, especially in the longer term, to those suffering from multiple allergies who react adversely to most carbohydrate foods and to long-term dieters. Intermediate states that just avoid ketosis may still be of benefit to allergy sufferers, while slimmers using this kind of diet need to reach a ketotic state in order to succeed.

Källa: Journal of Nutritional & Environmental Medicine, Volume 13, Issue 3 September 2003 , pages 161 - 168
 

2009-01-19 22:21
Leif, det är möjligt att jag märker ord. Men i detta fallet var det befogat. Anser jag.  

2009-01-19 22:22
Sylvia märker alltid ord. Smiley Tack o hej leverpastej!  

2009-01-19 22:25
Smiley  

2009-01-19 22:33
Johan,
Oavsett din studie, så drabbas bara typ2-diabetiker av ketoacidos.
De saknar insulin och insulinet ska för in blodsockret i cellerna.
Om de inte får insulin utifrån, får cellern brist på energi och levern börjar producera ketokroppar okontrollerat.

Om man som frisk person skulle drabbs av ketoacidos, hur skulle då inuiterna kunnat överleva (de har ansetts vara jordens friskaste folk) på en kos bestående av 80 E% fett och 20E% protein?
Eller masajerna, vars ättlingar sopar hem det mesta på löparbanorna, på en kost bestående av kött, blod och mjölk från deras kreatur?
Om ketoacidos: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketoacidos
 

2009-01-19 22:34
Frank, glöm inte Jans fråga.  

2009-01-19 22:36
Jan,

”Det är tidigare känt att patienter med diabetes har en ökad risk för att insjukna i olika demensformer, bl.a. Alzheimers sjukdom. Den riskökningen kan orsakas av en kombination av de riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom som denna patientgrupp har, t.ex. högt blodtryck, höga blodfetter, ökad inflammatorisk aktivitet och högt blodsocker.

Man har tidigare inte vetat om blodsocker i sig skulle kunna påverka minnet negativt hos personer utan diabetes och det har också varit oklart vilken del av hjärnan som skulle vara mest känslig för högt blodsocker. Genom en analys av 411 friska personer som deltagit i både Västerbottens Hälsoundersökningar och Betulaprojektet har forskargruppen kunnat konstatera att förhöjda blodsockernivåer sannolikt påverkar en specifik del av hjärnan, hippocampus, och då hos framför allt kvinnor. Hippocampus är en del av hjärnan som ansvarar för lagring av nya minnen och är den ofta först drabbade delen av hjärnan vid utveckling av Alzheimers sjukdom.”
http://www.info.umu.se/NYHETER/Pressmeddelande.aspx?id=2965

Diabetes och bristande blodsockerkontroll ökar risken för demens och Alzheimers sjukdom.
Weili Xu,1 Chengxuan Qiu, Bengt Winblad, and Laura Fratiglioni,
The Effect of Borderline Diabetes on the Risk of Dementia and Alzheimer’s Disease
DIABETES, VOL. 56, JANUARY 2007


Kolhydratrik föda försämrar minnet.
Greenwood CE, Hebblethwaite S, Kaplan RJ, Jenkins DJA: Carbohydrateinduced memory impairment in adults with type 2 diabetes. Diabetes Care 2003, 26(7):1961-1966.
 

2009-01-19 22:41
>Oavsett din studie, så drabbas bara typ2-diabetiker av ketoacidos.
De saknar insulin och insulinet ska för in blodsockret i cellerna.
Om de inte får insulin utifrån, får cellern brist på energi och levern börjar producera ketokroppar okontrollerat
???????????????????????????????
Typ2-diabetiker saknar inte insulin utan har nedsatt produktion av insulin.

Masajernas ättlingar som du kallar dem äter o dricker annat också.
http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_9998.svd
 

2009-01-19 22:42
Fel Frank. Typ -1-diabetiker saknar insulinproduktion. Det kan typ-2-diabetiker också göra men inte förrän efter flera års duration av sjukdomen. De har en lägre produktion samt en sämre insulinkänslighet än normalt.  

2009-01-19 22:42