Nyheter från FunBeat

Hitta populära träningsstråk!

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Det är rätt häftigt, just nu finns det 66000 rundor! Det har dock inte varit helt lätt att navigera runt bland dem. Exempelvis så har man varit tvungen att söka på startpunkter för rundorna, vilket gjort att man helt kunnat missa spännande rundor och populära sträckor att träna på eftersom de helt enkelt bara passerat utanför mitt fönster, men inte börjat där.

Nån som minns den här bilden?

External image

Jag visade upp den i slutet av förra året och tänkte då att det vore riktigt ballt att kunna erbjuda en sådan vy hela tiden för rundorna. Det är ju trots allt ett smidigt sätt att förstå var de populäraste rundorna finns.

Nu blir precis det verklighet! Fliken Träningsrundor leder direkt till en sida där du kan välja vilka träningstyp du är intresserad av, och Vips! så ritas alla rundor ut på kartan för den träningstypen.

Det blir galet tjusigt kan jag lova. Tänk dig exempelvis att du ska åka till en stad du inte varit i förut, och där ta en löptur. Med den nya funktionen hoppar du snabbt till den staden och du ser direkt, i olika nyanser av blått, var de populäraste stråken går. Bara att dra till en populär plats och springa m.a.o. Du behöver inte titta på specifika rundor för det är ju inte alltid så intressant att veta exakt hur en viss person sprungit, utan snarare var de fina platserna finns.

Just nu finns Populära Träningsstråk för Löpning, Cykling, Inlines och Paddling. Fler kommer när det finns tillräckligt med rundor.

Hur ska du då få med din runda under Populära träningsstråk? Förutom att du ska dela med dig av rundan till alla på FunBeat och koppla den till ett träningspass (och därmed tala om vilken träningstyp rundan lämpar sig för) så måste rundan ha tillräckligt hög kvalitet (välgjord) för att platsa. Annars hamnar den obönhörligen utanför.

Du hittar alltså inte alla av FunBeats rundor under Populära träningsstråk. Om du vill söka på det gamla sättet, klicka på fliken Avancerad sökning, som ligger under Träningsrundor.

Om du trots allt vill se en specifik runda som du hittat i Populära träningsstråk, zooma in nära rundan och klicka på knappen Lista rundornas startpunkter. Då listas alla rundor som passerar i närheten kartans plats. Om du får för många rundor i träfflistan, zooma bara in lite mer och klicka på knappen igen.

Oj, det låter väldigt bra!

Stort tack Smiley

2008-08-26 02:00
Snyggt.....  

2008-08-26 03:15
Grymt bra funktion!  

2008-08-26 03:34
Smiley  

2008-08-26 06:16
Super! Ska åka till Oslo på konferens imorgon och fick direkt lite tips på rundor där.  

2008-08-26 07:17
Bra jobbat Olle! Ser ut som om 08:orna drar fram i horder genom Slussen.  

2008-08-26 07:35
Men vem avgör om en runda har tillräckligt hög kvalité? Skickar man in en runda till dig Olle som bedömmer den eller är det upp till var och ens eget samvete?  

2008-08-26 08:37
hurra, hurra, hurra! Smiley  

2008-08-26 08:56
Jag började med att hitta ett litet problem :)

Min runda Norrhälsingeleden tillhör ingen listad grupp och jag får inte ändra, så jag måste visst rita om hela rundan för att få med den i kartans summering på cykelstråk! Annars, riktigt tummen upp! Roligt. Det är inte långt kvar förrns det är superenkelt att få översikt/notera var någon ska träna på specifika tider! Smiley

2008-08-26 08:58
bullen71: Det är det dataprogrammet som gör. Men om man har ritat in rundan hyffsat noggrant (och den uppfyller de andra kraven), så kommer den med så småningom!

Jonas N: Kan du inte köra "Kopiera och Redigera" på rundan?

2008-08-26 09:07
Olle! Det var inte illa! Men det verkade inte hjälpa. Det står fortfarande "Tillgänglig för: Gruppen som rundan ligger i. " och de parametrarna fick jag inte korrigera fast jag gjort kopieringen.. :/  

2008-08-26 09:23
Jonas: "Det är inte långt kvar förrns det är superenkelt att få översikt/notera var någon ska träna på specifika tider! "

Man behöver ju inte koppla rundan till sina _planerade_ träningspass, det räcker ju att man kopplar på rundan i efterhand om man är rädd att någon sitter och väntar ett dygn i skogen (för planerade pass har ju inget klockslag heller)

Olle: denna funktionen verkar toppen, ska in och testa den nu!

2008-08-26 09:26
Kanonbra!
Hur avgörs det vilken träningstyp en runda har?

2008-08-26 09:53
Lars: Rundan får samma träningstyp som det första träningspasset du kopplar den till har.  

2008-08-26 10:26
[Dubbla inlägg, tog här bort ett av dem]  

2008-08-26 10:26
Superspännande, ska kolla direkt!  

2008-08-26 10:34
Urhäftigt! Verkligen toppenbra! Jo den här funktionen träffade 100% rätt Smiley  

2008-08-26 10:44
Tack Olle för svar Smiley  

2008-08-26 10:48
1. Först av allt: Skitbra feature!!! Högsta betyg, I just Smiley Smiley Smiley it!

Sedan lite buggrelaterat:
2. Länken "i ett diskussionsinlägg" i InfoWindow:et för vald runda verkar inte funka.

Sedan lite "mycket vill ha mer..."
3. Går det att få in en länk någonstans för vald runda där man kan se träningskommentarerna för alla som använt rundan i en reggad träning? (alltså precis på samma sätt som tävlingsberättelserna) Det skulle göra det mycket lättare att få en överblick över rundan (bilder från sträckan, textuella beskrivningar från folks träning mm).

Övrig feedback:
4. Jag tror inte att man får särdelens mycket hjälp i att se hur populärt ett stråk är mha färgnyanserna. Jag blev faktiskt själv lite förvirrad över just detta. Tolkade det som att färgen visar hur populär rundan är (alltså att mörka stråk är populära). Det är också omöjligt att urskilja var en specifik runda går mha de olika nyanserna, så jag tror att det skulle vara mycket mer intressant om färgen visar hur populär rundan är (hur många gånger rundan använts i en träningsregistrering). Alltså, en ljus runda skulle då alltså betyda att den använts vid endast ett eller kanske ett par tillfällen, medans en mörklila runda har använts många gånger (typ 30+ eller nåt). Då kommer man snabbt och enkelt se var folk ofta springer, nu blir det snabbt ett stort gytter.

2008-08-26 10:59
Linus:

1. Kul att höra! Smiley
2. Ok, jag fixar.
3. Håller med, det vore kanonbra!
4. Det hade varit fiffigt så som du beskriver. Dock så är det få rundor (alltså exakt samma inmatade runda) som delas av flera personer, och man skulle då istället se hur många gånger ägaren av rundan använt den istället. Men då förlorar man möjligheten att se att det är flera olika personer som har sprungit/cyklat etc en viss sträcka, så som de olika nyanserna av blått signalerar.

2008-08-26 11:25
AT,
"Jonas: Det är inte långt kvar förrns det är superenkelt att få översikt/notera var någon ska träna på specifika tider! -- Man behöver ju inte koppla rundan till sina _planerade_ träningspass, det räcker ju att man kopplar på rundan i efterhand om man är rädd att någon sitter och väntar ett dygn i skogen (för planerade pass har ju inget klockslag heller)"

Japp, det är inte långt kvar som sagt..
Kanske möjligheten finns på riktigt, under 2009 Smiley

2008-08-26 11:26
På tal om hotbild... För det är ju det som Jonas beskriver. Hitta rundorna och ungefär när personen brukar springa, så behövs inga 24 timmar. Skulle man kunna göra sina rundor offentliga fast utan de kan se vem som skapat dem.

Dvs snarare göra kopplingen till skaparen hemlig än själva rundan.

2008-08-26 11:33
gu va häftigt!  

2008-08-26 12:03
Olle: OK. Smiley  

2008-08-26 12:32
Olle, kan du inte skriva ett program till mobiler med gps och ett interface i FB så att man kan se i realtid i FB när en person springer/cyklar en viss sträcka - det vore cool (obs lite ironi (men teoretiskt genomförbart!)).

Bortsett från att detta inte finns - jäkligt snyggt gjort Olle!

2008-08-26 12:39
Mys pys, kalas funktion... Smiley
Olle: Kan man på något sätt analysera vilka tider på dygnet folk springer dessa rundor... tex morgon, fm, em, kväll, natt eller något liknande...?

2008-08-26 12:57
Jan, hur tänker du nu? Det går ju inte att registrera vilken tid på dygnet man springer... och om man sparar tidpunkten man gör själva registreringen så lär 90% bli kvällar... Eller tänker du dig att man ska registrera inte bara vilken dag man gör träningen, utan också vilken tid man startade (under Registrera träning)?  

2008-08-26 13:38
hm det finns väldigt få rundor i mitt lilla hörn av landet. Får se till att träna lite mer och lägga in fler rundor tror jag! Smiley  

2008-08-26 13:40
Jag provade den nya funktionen för att hitta rundor. Mycket bra! Hittade en runda som jag tänkte lägga in som ett framtida träningspass. Men jag lyckas inte hitta någon länk som gör att man kan koppla rundan till sitt träningspass. Det går heller inte att kopiera rundan, om man vill ändra den.

Jag har letat överallt. Men förmodligen på fel ställen. Så om någon kan tipsa mig om var dessa länkar finns så vore jag väldigt glad Smiley

2008-08-26 13:50
Om man tar en radie från HBG på sju mil och alla asfalterade vägar, så kommar jag där för eller senare.  

2008-08-26 13:53
Olle skrev till Jonas: kopiera och redigera - det skulle jag gärna vilja kunna göra både med mina egna rundor, som ofta har samma bas, och andras, men jag förstår inte hur man gör! Någon? Frågan hänger väl samman med Daniels antar jag.  

2008-08-26 14:18
Linus: Tänkte inte på det... Smiley hihi, jag var nog så upprymd av funktionen, men kanske registrera själva starttiden på rundan om man vill, vore bra eller t.ex. registrera 4-5 fasta tider typ fm, em osv. då kan man ju ge sig ut när det är mycket folk i banan eller virse versa Smiley t.ex. om man springer sent på kvällen kan det ju vara skönt att veta om man snubblar(vilket gud förbjude) och gör illa sig så kanske man slipper ligga där tills i morgon bitti...

Man kanske ska kunna filtrera på tex rundor under senaste månaden, förra månaden, senaste kvartalet, förra kvartalet, senaste -året, -2 åren, -5 åren.

Personlig integritet måste man ju tänka på så man kanske inte ska presentera starttiden när man tittar i olika personers träningsdagböcker utan bara på den samlade bilden av rundorna... För att inte kunna spåra folk. Finns säkert mer att fundera på innan man inför en sådan här funktion.

2008-08-26 14:48
Daniel, för att använda någon annans runda så klickar du först på Lista rundornas startpunkter, klicka på startpunkten, klicka på redigera och där kan du lägga till rundan på din lista med rundor eller kopiera och ändra den.  

2008-08-26 15:35
Kul!

2008-08-26 18:17
Mycket tjusigt!! Smiley  

2008-08-27 14:31
Kanonbra! Tack för en grym sida!  

2008-08-27 17:33
Tack Anders. Inte helt solklart - men bara det fungerar så är jag nöjd Smiley  

2008-08-27 22:37
Hur gör jag för att rundan ska bli tillgänglig för alla?
"Tillgänglig för: Gruppen som rundan ligger i. " står det, och jag hittar inget sätt att ändra det.

2008-08-28 19:25
Gunnar: Vilken runda gäller det? Kan du få fram RouteID (genom att tex visa rundan i nytt fönster och där hämta URLen).  

2008-08-29 09:21
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=556

2008-08-29 10:38
Ok, det beror på en begränsning i FunBeat. Jag ska se till att lösa den till nästa uppgradering.  

2008-08-29 10:47
Haha det är ju sjukt roligt!  

2008-09-20 19:59
Nu börjar jag lite bättre förstå varför det inte har gått att se träningsrundor jag skapat utöver i min egen lista. Fortfarande har jag dock en hel del frågetecken och funderingar.
Om jag sätter träningstyp på passet till "Löpning - Terräng" Hittar man då träningsrundan om man söker på träningstyp "Löpning"?

Sen tycker jag det är lite synd, på en annars fantastik funktion, att koppla inritade träningsrundor till Min träning. Ett exempel är att jag vill lägga in en runda som jag är med på för "Crosstraining". Då kommer den ju inte med under "Löpning" bland träningsrundorna.

Jag låter gärna andra använda de träningsrundor jag lagt tid på att rita in så de vill jag göra tillgängliga för alla men kalendern med mina träningstillfällen vill jag dölja. Kommer det då att fungera?

Kanske kan jag skapa träningspass långt tillbaka i tiden så att det inte stör min träningsstatistik och koppla rundorna till dessa, men kommer systemet då att hitta rundorna? Försvinner rundan (från de som är synliga för alla) om jag i efterhand tar bort mitt registrerade träningspass?

Kanske finns detta beskrivet någon annanstans men jag har inte lyckats hitta det varken i grupper, Vanliga frågor, eller instruktionerna för att rita ny runda. Led mig gärna rätt.

Med vänlig hälsning Stefan

2009-02-18 02:02
En runda som ligger som "Löpning - Terräng" är inte "Löpning" så därför syns den inte under "Löpning". Träningstyperna är helt olika för systemet.

Jag kan se dina rundor (just nu 4 st), men inte din kalender så det fungerar att dela rundor med dold kalender.

Rundor och träningar är 2 olika delar så du behöver inte ha ett träningspass för att ha en runda. Rundor försvinner inte om du tar bort träningar.

2009-02-18 07:50
Faktum är att man visst kan hitta en runda för tex "Löpning - Backe" under Träningsrundor. Den funktionen fungerar nämligen lite annorlunda (inte helt tydligt). Alla olika löpningstyper läggs in under just Löpning under fliken Träningsrundor. Samma gäller för cykling.

Obs att Populära Träningsstråk inte uppdateras så ofta, så räkna inte med att hitta era rundor där i första taget.

2009-02-18 09:51
Grymt, tack Olle. Jag testade inte den delen utan gjorde ett antagande utifrån hur andra delar fungerar.  

2009-02-18 10:17
Jag kan bara buga och tacka. Jag har lagt in just fyra träningsrundor så då fungera det absolut som det skall.

Med vänlig hälsning Stefan

2009-02-18 12:13
Åh, vilken kul och bra grej! Smiley  

2009-02-18 15:39
Jag tycker att Populära träningsstråk borde uppdateras oftare. När jag märkte att min väg till jobbet inte fanns med där började jag lägga till den rundan varenda dag och det har nu gått säkert tre månader eller mer. Detta till trots saknas den vägen under Populära träningsstråk, och då används den ändå två ggr per dag. Detta är ett jättestort problem (inte).  

2009-02-18 17:17