Crossfit

Börja med crossfit

Hej, är på två veckors tjänsteresa i England och var igår med på ett militärinspirerat utomhusträningspass som var det roligaste och bästa jag varit med på länge i träningsväg (http://www.getfitoutside.co.uk). Så vitt jag vet finns inget liknande hemma i Stockholm, men jag har varit lite nyfiken på Crossfit tidigare och tror den träningen kanske är lite lik...

Så nu har jag vips börjat prenumerera på WOD-mailen och väntar på att det första dimper ner. Det vore dock kul med lite info från folk som hållt på längre med crossfit.

Det jag undrar är om ni tränar själva eller kanske på något gym? I organiserad form eller mer kompisbaserat tillsammans med andra? Vad tyckte ni var svårast när ni kom igång?

Om någon här dessutom är löpare (långdistans/ultra) vore det extra kul med input, för det är precis vad jag också tränar för...

2008-08-17 00:18
Kom i kontakt med CrossFit för ungefär 1,5 år sedan men gav mig inte in i det på riktigt förrens ca 6 månader sedan, då började jag på ett jobb med ett gym i källaren.
Så oftast kör jag själv eller tillsammans med en kollega på jobbet.
Jag försöker i möjligaste mån följa WOD:en på www.crossfit.com.
Det svåraste tyckte/tycker jag är de olympiska lyften som är väldigt tekniska övningar. Visserligen är många av övningarna ganska tekniska, men det går att göra dom och bli bättre efterhand, medan de olympiska kräver en längre inkörningsperiod.

www.crossfit.com har en systersida som heter www.crossfitendurance.com där triatleter och ultra/långdistanslöpare använder sig av crossfit och crossfit endurance med mycket goda resultat. Dom kör 4-6 pass crossfit och triatleterna 1-2 pass per sport medan tex löparna kör 2-3 pass löpning. Passen är ganska korta med mycket intervallträning istället för att ligga och pressa många mil.

Om du vill träna på gym i Stockholm finns det nog bara två platser just nu. Det ena är FighterCentre vid Slussen, där har dom 2 st certifierade mycket duktiga instruktörer, men det är framförallt kvällstid och det var 6 månader sen jag var där så jag vet inte hur ofta det körs eller om man måste vara inskriven på nån av kampdiciplinerna.
Det andra är Balance Gym, men där har jag ingen aning alls om tränare, mängd pass osv.

2008-08-17 12:17

Tjena Fredrika, kul att du börjat intressera dig för Crossfit. Själv är jag förvånad att Crossfit-vågen inte tagit mer fart i Sverige med tanke på utvecklingen i USA och storbrittannien. Men men..
Jag tränar alltid på jobb-gymmet och mestadels än så länge ensam då de flesta kollegor inte är helt övertygade om den funktionella träningens överlägsenhet(de anser att de har större nytta av bröst-pressar i smith-maskin och bicepscurls).
Som Robert säger så är det tekniska skivstångsarbetet(frivändningar, ryck, stöt osv) det som tar allra mest tid att komma till rätta med(förutsatt att man är novis på området givetvis). Det jag rekomenderar i början är att använda enkla WOD:s som man vet att man klarar rent tekniskt och köra dem väldigt intensivt(Ex "Cindy), för att sedan avsluta passet med att teknikträna olympiska lyft med lätta vikter. Om du känner någon som pysslat med Styrkelyft eller tyngdlyftning så är det en helt ovärderlig hjälp.
Ett annat alternativ är givetvis att välja bort den tunga skivstångsbiten helt, men då beskär man också kraftigt idén med konceptet crossfit(jag har dock en kvinnlig kollega som tränar på det sättet med enastående resultat i ex. pushups och pullups).
Ett litet tips när det kommer till vikt på stången och antal repetitioner är att skala ner dessa ordentligt i början. Crossfit WOD:en är i många fall extremt belastande och som du säkert förstått så används samma WOD även av de allra mest vältränade utövarna. Vad man kan göra i början är att tex köra 1/3 eller 1/2 av den angivna vikten eller det angivna antalet reps. Inte främst för att undvika skador utan kanske snarare för att hålla moralen uppe och känna att man gör framsteg. Efter ett tag lär man sig vilka vikter man kan använda för resp WOD.

Lycka till och kör hårt!

Förrsten; "WOD-mailen"? Du vet att WOD:en ligger på förstasidan på crossfit.com?

Anton

2008-08-18 12:29
Tack Robert och Anton! Ovärderliga tips. Skall absolut titta på crossfitendurance också, även om jag ju i ärlighetens namn måste erkänna att jag GILLAR att ligga och tugga mil Smiley

Kollade in Fighter Centre, för precis som du Anton skriver känns det som det vore bra att ha någon som visar en del grejer. Tyvärr funkar deras tider inte alls med mitt jobb Smiley

Hittade av en slump http://www.armyfitness.se , det är visserligen inte crossfit men också allsidig funktionell träning så jag kommer att köra med dem nu i sex veckor och hoppas på så vis bygga upp lite bättre allmänstyrka för att sedan ge mig in på crossfit. Jag springer i stort sett bara, så jag har en del att ta igen..

Jag är också förvånad att inte fler verkar hålla på med det, konceptet är ju fantastiskt och träningen vad jag förstår suverän. Men antagligen så är det bara en tidsfråga.

Mailen prenumererar jag på för jag tycker det är praktiskt att bli påmind varje dag! Smiley

Om jag får fråga mera, hur länge har ni hållt på, och vad gjorde ni innan?

2008-08-18 13:58
Det där med Armyfitness lät ju kul! Jag har skickat in en intresseanmälan också, tack frö tipset Fredrika Smiley  

2008-08-18 14:28
..IKSU i umeå ska börja med funktionell träning i höst..det är inte samma som crossfit eller? vad går crossfit ut på eg? själva grundtanken liksom..?  

2008-09-09 22:27
Britta läs den här artikeln:
http://www.crossfit.com/cf-download/Foundations.pdf

2008-09-10 08:55
Har en fru som just börjat med crossfit och kettlebells och hon matar mig med videoklipp på något som ju faktiskt ser riktigt kul ut!

Man kanske skulle svara ja på frågan: "Vill du vara med på Crossfit?" nästa gång man går och lunchtränar (styrketränar några ggr/vecka).

Frågan är om man tar sig tillbaka till jobbet efter ett sådant pass?

Någon som kör Crossfit på Balance?

Hur trött blir man på en skala?

Smiley

2009-05-18 13:25
Jag kör inte på balance, men kör passen från crossfit.com och jag kan säga att kör man met-con passen i den intensiteten det är tänkt och man är ovan vid denna typ av träning kommer du bli trött. Smiley

Den fasansfulla tröttheten man känner efter passen byts dock ganska snabbt ut till pigghet och en känsla av duktighet.

Givetvis är vissa pass mindre jobbiga än andra. Ett 1-1-1-1-1-1-1 pass känns visserligen i musklerna dagen efter men kommer inte i närheten av ångesten inför en Fran, Diane eller Murph.

Kör igång, testa. Du kommer bli fast.

2009-05-18 18:33
Jag överlevde! Men, det var knappt...

Hoppade in på ett 30 min. Crossfitpass av stege-typ:
40-30-20-10-20-30-40

Sumo-marklyft till hakan (med 24kg Kettlebell)
Armhävningar
Benböj
Hopprep/upphopp

Var tvungen att ramla ihop några gånger under passet och tokflåsa, så jag hann bara med 6st på sista Sumomarklyften och inget på de övriga sista 40-repsarna alltså, dvs det kan bara bli bättre (!)

Detta påminner om sprintuthållighetsövningar man körde för några år sedan, t ex explosiva knäböj, 60 m sprint, upphopp... och trötthetskänslan var snudd på densamma

2009-05-19 14:38
Grattis och välkommen till gänget! Smiley  

2009-05-20 08:33
Oj, tack för välkomnandet!

Ja jag är helt klart torsk på detta nu! Har t o m börjat köra ett toktempo när jag styrketränar på gymet (ist för att vänta och vila mellan seten, slänger man in en annan muskelgrupp för att hålla pulsen uppe).

Idag premiärtestade jag Kettlebells (Athletic) och det var ju kul det också, särskilt cardiobiten i slutet ...not... phuuuiii... eller jo, det var kul, men svettigt!

2009-05-29 14:25
Har precis avverkat 3 pass på crossfit genom World Class.
Kan säga att efter första passet hade jag fruktansvärt träningsvärk i vaderna så jag knappt kunde gå på flera dagar. Det var grodhopp som orsakade detta. Smiley.
Något förvånande eftersom jag trodde att jag hade tränade vader med tåhävsövningar med 120kg.

Trots ynka 30 minuter med dropsets på 21-15-9 så var jag fullständigt slut efter första passet.

Hur som helst blev jag biten - tror jag. Efter att ha ögnat igenom andra trådar om crossfit så verkar ju övningarna superkul. Men jag tror att jag skulle ha för lite disciplin att ha hög intensitet själv. Måste piskas på av någon där tror jag.

2009-07-29 00:26
Jag är skeptisk!  

2009-07-29 11:41
Konstruktivt skrivet Pelle... Vad är du skeptisk till?  

2009-07-29 18:33
Ja, vad är du så skeptisk till! Har själv hållt på sedan hösten 2007 - så jag är riktigt nyfiken!  

2009-07-30 00:10
Till att det här sättet att träna ger mer muskler och styrka än traditionell styrketräning... Det är det jag vill. Men tilltalas av pratet om funktionell träning men vad är det egentligen och varför kan man inte uppmå det med inom ramen för traditionell styrketräning?

Oxå skeptisk till möjligheten att köra crossfit på gymet... Svårt att förena abonnerandet på flera redskap/utrystningar samtidigt och samtidigt efterleva normal gymetikett.

Oxå skeptisk till många av övningarna och dett sätt jag set dem utföras på tex sk kipping pull-ups och balansen mellan risk för skada och vinst av träning. I synnerhet om träningen sker i grupp och inte anpassas till individuella villkor och förutsättningar.

Det här bara tagit snabbt ur huvudet efter an hyfsat sen kväll på salsa cafe´men poängen är att jag köper inte cross fit rakt upp och ned som vare sig nödvändigt eller ens en bar träningsform, för muskler och styrka... Däremot är jag nyfiken på träningsformen!

2009-08-02 02:27
Då förstår jag! Jag är inte utbildad idrottslärare eller dylika bakgrund utan skriver mina tankar och erfarenheter:

På många skulle jag säga att vanlig styrketräning är direkt funktionell - sen att ordet i sin bemärkelse fått ny innebörd. Tänk "ekologiskt" eller "miljövänligt" oxå modeord som används ibland friskt och vidlyftigt! Spontant upplever jag med min bakgrund inom klättring/alpinklättring/hiking/scramble osv. att CrossFit passar mig bättre - på det sättet jag använder CF blir det funktionellt - på samma sätt skulle jag på enkla sätt få "vanlig styrketräning" att bli funktionell inför mina små äventyr! Nej, jag håller med dig, det är lite knepigt detta med att använda ordet funktionell och sälja in det som ett koncept!

Jag tränar på ett gym på jobbet, vilket innebär att gymmet är byggt och går att använda för CF träning! Dock kör jag flera WODs när det är helg eller väldigt sent så det inte är någon där - oftast behöver man bara en skivstång för CF passen eller löpband/Concept 2 rodd för CrossFit Endurance passen! Kettlebells har jag köpt själv och använder på anvisad plats på gymmet - hittills har ingen klagat på mig eller jag upplevt att jag stört! Är väldigt noga med respekten på gymmet - den går på två håll! - passar inte dagens WOD så gör jag något annat!

Kipping pull-ups har diskuterats vilt, jag är inte utbildat på området, men har för mig att man inte ökar skaderisken iallafall! Tyvärr såsom med alla gymövningar finns ju risken att skada sig - jag har sett folk bicepscurla 60+kg på sätt som får en att häpna! Min poäng är att jag inte fallit i fällan med tider inom CF - tiden är inte alltid det viktigaste - om jag missar min form för att klara en viss tid så skiter jag i tiden för att ha en bra form! Där ligger det å individen att själv skala ner vikter och satsa på en bra form istället för tiden! Vanligtvis i de fall jag läst om så väljer man den vikten som passar individen - nu är ju denna formen mycket större i Nordamerika och där verkar de vara mer eller mindre helt individanpassade från fall till fall! I ett gym jag kollade på (CrossFit Calgary) var man tvungen att gå en introkurs i hur man tränade innan man ens fick gå på passen!

CrossFit är skoj och fungerar - det är inte för "alla" men det fungerar för de flesta som är ute efter en bra träningsform! Jag känner en kille som är bland SM eliten i AF han kör CrossFit pass under deffen för att han tycker att det ger så mycket - dock skulle han inte köra det konstant utan gillar tänket att utmana sig själv och kompisar på WODs!

Jag kan väl berätta att jag har en kampsportsbakgrund (1 dan graderad) och tränade vanlig styrketräning för att bli starkare och uthålligare - sprang gjorde jag oxå för att öka kondisen. När jag 2007 fann CrossFit var jag 34 år fyllda och föll jag verkligen för träningsformen - som diabetiker gav den mig så mycket utöver bra träning! För den kombinerade styrka/konditionsträning och uthållighetsträning på ett utmärkt sätt! Jag ökade min max i marklyft till 210kg (tidigare 110) och min benböj till 150kg (tidigare max 135). Det var rätt imponerande tyckte jag iallafall.

Här är lite av mina tankar kring det: http://www.crossfitnordic.se/fallskarmshoppning-bergsbestigning-och-diabetes-...

Jag förstår att du är skeptisk, när du förtydligade såsom du gjorde blev det solklart - tack!

2009-08-02 15:13