Skador och besvär

Fortodol mot inflamation i muskler!

Jag måste tipsa om detta medel, det heter som ovan Fortodol och jag blev rekomenderad detta av min osteopat, men han rekomenderade en dos på 3st morron och 3 på kvällen till burken är slut........Jäkla bluff tänkte jag men jag hade grymt ont i ryggen så jag köpte den burken, 220 kr, och skiten funkar?? Har köpt 2 ggr när jag fått nån muskel inflamerad. Det funkade på mig och kan rekomendera det till andra, Voltaren är ju inte snällt mot magen direkt, har hört att många fått problem med den efter ätit det.

Det är bara att googla, eller köp det i nån hälsobutik.
mvh Markus

2008-08-01 23:22
Hej! Har just fått ett varningsbrev mailat till mig från Vitaminvaruhuset, det har tydligen blivit något vajjsing på Fortodol-tabl. så de innehåller ett giftigt ämne som ger leverskador, så jag skulle sända tillbaka mina återstående tabl. och få pengarna tillbaka.  

2009-02-25 15:17
"Läkemedelsverket varnar för det örtbaserade kosttillskottet Fortodol som sålts i Sverige sedan 2004. Medlet har visat sig innehålla läkemedelssubstansen nimesulid och misstänks ligga bakom dödsfall och fall av leversvikt i Sverige och Norge.

...

Frågan hur kosttillskottet har kontaminerats har diskuterats på Läkemedelsverket. Per Claeson har svårt att hitta någon annan förklaring än att nimesulid har tillsatts avsiktligt, troligen vid tillverkningen av preparatet.
- Alternativet är total inkompetens, vilket är mindre troligt. Troligen har det hela skett avsiktligt. Det måste i så fall vara en helt skrupulös person, säger Claeson."

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1478811/sluta-ta-fortodol-omedelbart

Skrämmande att det finns folk som vill andra så illa. Jag tror ju inte företaget gjort det för att skada sina kunder, utan det är någon som vill sabotera för företaget på det här viset, men att någon kan vara så elak?

Otäckt.

2009-02-25 16:13
Livsmedelsverket:

Misstänkta allvarliga biverkningar av kosttillskottet Fortodol
Pressmeddelande 2009-02-25Analyser på Läkemedelsverkets laboratorium har visat att vissa förpackningar av kosttillskottet Fortodol förutom innehållsdeklarerade ingredienser också innehåller läkemedelssubstansen nimesulid. Enligt Läkemedelsverket kan nimesulid ge upphov till allvarliga leverskador. Nimesulid är inte godkänt i Sverige, varken i kosttillskott eller i receptbelagda läkemedel. Livsmedelsverket och Läkemedelsverket avråder därför tillsvidare konsumenterna från att äta Fortodol.

Kosttillskottet Fortodol, som säljs bland annat på internet och i hälsokostbutiker, uppges hjälpa mot ledbesvär, muskelbesvär och huvudvärk. Falköpings kommun, som har kontrollansvaret för den svenska distributören av kosttillskottet Hela Pharma Sverige AB, har varit i kontakt med företaget som har beslutat att återkalla samtliga produkter från butik. Företaget lämnar ytterligare information via sin webbplats.

Läkemedelsverket uppmanar personer som ätit Fortodol och som upplever symptom eller tecken på leverpåverkan (exempelvis dålig aptit, illamående, kräkningar, buksmärta, trötthet, mörk urin och gulfärgad hud) att kontakta sjukvården för att kontrollera leverfunktionen.

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=22850&epslanguage=SV

2009-02-25 16:18
Japp jag såg detta...... Skall bli intressant att följa detta.
Så GLÖM det jag skrivit, jag rekomenderar det INTE.......Men det funkade på mig fast jag vet ju inte om det fått några konsekvenser?? Kanske skall kolla mig.......eller det kanske därför jag var så trött efter Halv-vasan i tisdags Smiley ....he he.

Olle kanske kan ta bort mitt första inlägg? eller låsa tråden? Hur gör man?

Jag har inte på några sätt velat någon illa genom att rekomendera detta, det var min osteopat som tipsade mig om detta och det funkade på mig......Ber så mycket om ursäkt, fast jag tror inte detta är sista gången att man kommer på att nåt är farligt.

Mvh Markus Elgstrand

2009-03-01 20:49
Nå'n intresserad kan ju maila Olle om att få ta över gruppen också. Den som startade gruppen verkar ha lämnat FB.  

2009-03-01 22:42
Vad är en osteopat?  

2009-03-02 09:17
Det är såna som rekommenderar att man äter gurkmeja för att all ens värk ska försvinna. Tja, det är MIN enda erfarenhet av en osteopat iaf. Jag är säker på att det finns nån annan förklaring på Wikipedia eller liknande.  

2009-03-02 09:27
Osteopat är väl en blandning mellan kiropraktor och naprapat..... (i stora drag)Han bände och drog rätt min rygg när jag gjorde illa den, jag går ju hellre till en osteopat än till nån allmänläkare som skickar hem mig med smärtstillande och voltaren och fortfarande är sned i ryggen.......fast i detta läget fick jag ju med mig fortodol och med facit ihand så var det ju inget bra.....men rak i ryggen/höften blev jag.

Ps. Jag har skickat ett mail till olle och bett han låsa tråden eller ta bort den.....får se om han kan hjälpa mig.

/ Markus

2009-03-02 09:39