Crossfit

Mental barriär

Tjenare fellow crossfitters!

Har efter en rätt sporadisk träningsbakgrund fastnat ordentligt för crossfit, en träningsform som verkligen känns motiverande. Jag märker redan (efter ett par månaders träning) ordentliga framsteg, även om de i sammanhanget/sällskapet är rätt blygsamma. Mitt största problem är med det mentala, då jag har lätt för att ge upp när det börjar kännas riktigt motigt. Har de senaste gångerna lyckats pressa mina gränser lite grann, o det har känts riktigt bra, även om själva resultatet på WOD:en inte var något att hänga i granen. Ni andra som tränar, har ni alltid haft vinnarskallar/fighting spirit eller vad man nu vill kalla det? Är lite avundsjuk på de som kan pressa sig riktigt långt. Hur som helst, efter lite förkylning ska jag köra imorgon, tänkte ta mig an
Complete as many rounds in 20 minutes as you can of:
15 Push-ups
12 Ring dips (kör vanliga dips x3)
115 pound Push-press, 9 reps (skalar till 40 kg)

3,2,1, Go

 

2008-07-19 19:54
Nej, detta med motivation är ju den största frågan av dom alla.

Vad gör att man prioriterar träning, eller ens tänker på träning? För mig personligen var det inte förrens i vuxen ålder jag började tänka på träning, runt 20 så skaffade jag mitt första gymkort och harvade på med en massa konstiga övningar, dvs mestadels "värdelös" träning, och absolut ingen koll på kost/näring.

När jag började läsa om träning på allvar, och faktiskt genomföra det jag tänkte, det var inte förrens jag fyllt 30.

Och vad är det som motiverar en...? Ja du... Vad motiverar dig? :)

 

2008-07-20 01:28
Själva motivationen att träna tycker jag aldrig har varit något problem, det handlar om att jag mår så mycket bättre över huvud taget när jag är i gång och tränar. Jag blir på bättre humör, sover bättre osv. Dessutom äter jag bättre när jag är igång och tränar. Har svårt att äta vettigt när det inte går att kombinera med regelbunden träning. Mitt inlägg handar mer om hur ni andra hittar motivationen/drivet att köra vidare med den aktuella övningen när blodsmaken och tunnelseendet kommer krypande.
För övrigt måste träningen vänta ytterligare, förkylningen håller i sig.

Några av mina resultat än så länge:
"Cindy" 16 rundor vid 19.17. Siktar på 18 nästa gång
"Michael" 21.40
CFT 262,5 (siktar på 280 nästa gång)
 

2008-07-20 07:43
Jag upplever att det drivet eller fighting spirit som du pratar om kommer och går lite grann. Vissa dagar så känner jag mig som en tiger och orkar köra tills dess att lungorna vänds ut och in, andra dagar vet jag med mig från början att det inte kommer bli några rekordtider.

Men generellt det som driver mig i varje pass är först den konstanta tävlingen med mig själv (jag för upp alla resultat) och sedan kunskapen om var jag kan vara, rent fysiskt.
 

2008-07-20 11:47
Intressant med era inlägg. Robert, var inne och tittade på dina mål, någonstans där siktar jag också, förutom 10km tiden (tycker inte det är någon höjdare att springa). Jag har klarat en muscle-up för läääänge sedan, blir till att försöka igen så småningom, måste bli bättre på både pullups och dips först. Tränar på kippade pullups, lite svårt då stången på gymmet hänger rätt lågt.  

2008-07-20 12:04
Nu har man då försökt sig på "Cindy" igen. Hade hoppats på 18 rundor men det blev 17 precis på sekunden. Med hänvisning till mina tidigare inlägg känns det dock väldigt bra då jag nådde en ny grad av trötthet/utmattning idag, dvs jag drev mig själv lite längre än jag trodde jag skulle klara. Hur går det för resten av er?  

2008-08-01 20:47
Tillbaks nu efter lite semester, har dock inte missat så mycket! :) Dagens wod var ju en kul upplevelse med enhands snatch...! Gillade den.  

2008-08-06 21:57
Är också tillbaka efter semestern och har inte alls varit duktig med träningen, 6 pass på 3 veckor, men nu jäv--r ska det bli andra bullar av! Smiley  

2008-08-17 12:19