Simning

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2009-07-14 10:57

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

Vansbrosimningen (2009)

Undrar om det var så snabbt? Jag har haft samma tid som jag fick i år tidigare år. Då hamnade jag på 400-nånting plats som nu gav en plats i mitten på 300.

Kanske det gick snabbt för eliten, men inte så snabbt för oss på mellannivå?

2009-07-14 10:57
jag simmade snabbare i år än förra året och jag tror en del av min förbättring var pga strömen.

jag har ingen koll på alla tider, men jag tror årets Vansbro var en av de snabbaste om man räkna bara topp 100 tider.

Vansbro utveckling
2009 top 100 tid var 39:17
2008 top 100 tid var 43:19
2007 top 100 tid var 44:16
2006 top 100 tid var 45:46
2005 top 100 tid var 44:10

jag simmade 1:22 snabbare från förra året fast gick från plats 33 i 2008 till 61 i 2009

jag tror de som fick mest hjälpa av ström var de som crawlade. och de som simmade bröstsim fick kämpa lite mer de siste 800m tror jag. pratade med en kollege som simmade 1:02.?? och hon var vid vändning 38 minuter så det ta henne ca 24 minuter den siste del av loppet.

2009-07-14 12:21
Hej på er!

Nu är jag på intet sätt någon snabb simmare.
Det var mitt första Vansbrosim, och jag körde bröstsim hela vägen.

Jag hade min pulsmätare på mig och tryckte mellantider var 1000:e meter, och då såg det ut så här:

Start - 1000m: 20 min 17 sek
1000m - 2000m: 15 min 3 sek
2000m - mål: 34 min 52 sek (!!!)

Totalt 1.10.18

Ska tillägga att den långsamma sista "tusingen" inte berodde så mycket på trötthet. Skulle gissa att det största faktorn var trängsel, ja och strömmen då.

Vad säger ni andra, brukar det vara så jäkla trångt sista 1000 metrarna? Eller var det bara pga strömmen?

Jag försökte gå ut i 4:e led där det fanns lite mer plats, men där var strömmen lite för tuff.

2009-07-14 12:59
Efter att ha kommit i mål blåslagen av mina medsimmare så var min spontana reaktion efteråt "ALDRIG MER". Har inte känt så efter något annat lopp någonsin.  

2009-07-14 13:09
Simmade också första gången!! Och kan på det bestämdaste säga att jag aldrig mer kommer åka t bax.. Håller på med klassikern så därför var jag tvungen att genomföra det en gång!! Fruktansvärt tråkig tävling. De andra tävlingarna i klassikern är ju jobbiga, vansbro är ju bara trångt och tråkigt...
8 timmar i bil för att simma 1 tim, nja inte min grej!!

Ps är en väldigt positiv kille igentligen som har svårast för simning, kanske spelar lite in också Smiley

2009-07-14 13:28
Kände inte alls så på halvsimmet förra året men då var det inte alls så strömt som i år. Tror att folk fick lite panikkänslor i år faktiskt. Jag kommer säkert att ändra mig vad det lider Smiley  

2009-07-14 13:40
Hoppas det, tror att folk rent allmänt tycker att det är jobbigare när det är trångt i en ström fors med kallt vatten än i ett löparspår.

Sen var det väl fler startande i år än förut, de kommer nog ske förbättringar på detta i framtiden.

2009-07-14 13:59
Jag tyckte det var jäkligt tungt i Västerdalälven.
Jag startade i grupp 3, låg mestadels i andra-, tredje- fjärdespår i motströmmen och fick kämpa rejält för att komma förbi de som startat 15 min tidigare och simmade bröstsim.
Utan skolad crawlteknik sluggade jag mig imål på 50:15.

Skulle vara kul att starta tidigare för att kanske få ett bättre läge sista biten?
Men då måste jag skaffa tävlingslicens eller medlemskap i en simklubb, eller?

Jag tror inte att jag hade så jättemånga framför mig från grupp 3, 20 - 30 st????

/Henrik
startnummer 1352, om det intresserar någon att se bilden efter målgång

2009-07-14 14:11
Var ser man fotografierna?  

2009-07-14 14:18
Vansbrosimningens hemsida - högra spalten, photomic

eller direkt på

www.photomic.com

välj sedan sport-/ eventfoto

2009-07-14 14:57
Hoppas att de delar in startgrupperna efter hur man har lyckats tidigare år och har mindre grupper men med kortare startintervaller.  

2009-07-14 17:53
henrik du få gärna anmäla sig till tävlingsklass nästa år, jag tror inte man behöver license för detta. bara säg att du vill var i denna klass. då kommer du med på start grupp ett.

jag hittade ett par st som startade efter kl12 som kom till mål under :50 och tyckte synd om de eftersom de var tvungen att simma så långt ut de siste 800m

jag skulle gärna ser att de dela upp start grupper till tävling i start grupp ett, sedan grupp 2 uppskattad simtid 50-55, sedan 3 och 4 kanske 55-1:00 och så vidare. lika midnattsloppet.

2009-07-14 19:00
Jag startade 14:00 och simmade på 47:45. Är f.d. simmare men det var länge sen, så jag trodde inte att det skulle gå så bra som det gjorde.

Jag hade öppet vatten i ca 15 minuter, därefter fick jag kryssa runt dem som låg sist i startgruppen innan. Och sista 800 var jag tvungen att simma långt ut i strömmen. Men jag är supernöjd ändå - hade siktat på ca 55 min.

Nästa år ställer jag dock upp i tävlingsklassen.

2009-07-14 19:23
Jag startade 12.15 och gruppen innan mig startade 11.45, perfekt det var bara folk i vägen sista kilometern.

Vill man starta tidigt måste man anmäla sig i god tid eller ställa upp i tävlingsklassen (måste vara medlem i simklubb). I tävlingsklassen är trång/tufft i början på loppet.
Jag tror man kommer upp någon (startar tidigare) för varje år som är med.

Veteranerna startar 11.15, tyvärr så är inte alla "snabbsimmare" och efterkommande startgrupper brukar ofta få tampas med de sista från denna grupp.

Älven är bredd så alla får plats, men alla får inte plats i bästa spåret. Först väljer precis som i alla sporter.

Det är bara att träna hårdare för att klara av att simma motsstöms alternativ ge sig in i tävlingsklassen.

2009-07-14 21:11
jag förstår inte varför folk tror att man måste var medlem i simklubb för att anmäla sig till tävlings klass.

jag tror inte det är sant, eftersom jag känner till några som simmade i tävlingsklass och är inte medlem i ett simklubb (eller tri-klubb)

det kan var att ni måste fyll i ett klubb namn, så bara välja den som är narmaste till dig eller som du känner till.

alla som villa simma tävlingsklass näste år är välkommen att simma för Växjö SS.

2009-07-14 22:01
Ryan, fiskar du medlemmar Smiley  

2009-07-15 08:44
alltid Smiley

men jag tror den enda del av Vansbro man måste har en licens är för SM/JSM och Masters RM.

2009-07-15 09:17
Äntligen hemma vid datorn igen :)

Blött, kallt och strömt kan man sammanfatta årets Vansbro. Otur för arrangörerna och publiken framförallt, detta var mitt tredje år och jag tror det regnat mer eller mindre varje år, men i år var det värre än tidigare.

Tiden på 34.46 är jag rätt nöjd med, men precis som Ryan skriver så gjorde den kraftiga strömmen i Vanån att tiderna överlag blev bra, så tiden ser bättre ut på pappret än den egentligen var, jämfört med tidigare år. Konkurrensen var samtidigt bättre i år, så trots en halv minut snabbare lopp föll jag från 15:e till 26:e plats. Men det är jag inte så ledsen över, det var helt enkelt fler bättre simmare med i år (främst för att JSM/SM redan varit, så det krockade inte som det brukar).

Jag tappade inte badmössan i år i alla fall, men det var väldigt nära. Trots att jag lät frun klippa en decimeter (!) av mitt hår kvällen innnan start. Önskar att dom bytte till silikon eller lite större modeller på badmössorna. Jag håller med dig Johan R, de är alldeles för tajta. Jag tror att klistermärkena gör att badmössan dessutom tappar lite av elasticiteten.

Jättekul att träffa dig Ryan och roligt att det dig jag pratade med Niclas, det hade jag inget aning om.

Jag åkte på en prejning av någon som hade siktet helt felinställt precis när vi närmade oss en stolpe på vänster sida av Vanån och så fick jag mig en rejäl smäll mitt på näsbenen på sista kilometer, trodde först att jag blivit skallad typ, men det var nog bara en häl eller något. Men det är sånt man får räkna med, så länge ingen sparkar in glasögonen i skallen eller river ett hål i dräkten är jag nöjd :)

2009-07-15 15:24
Lovar att presentera mig nästa gång. Ska vi ses på samma ställe? Smiley  

2009-07-15 15:32
Absolut :)  

2009-07-15 16:41
Tack, Henrik. för tipset om målfotona på Vansbrosimningen. Det hade jag helt missat (det borde synas bättre bland informationsmaterialet de har?). Nu har jag beställt mina foton från de senaste tre åren Smiley  

2009-07-16 21:31