Prat

I vilket väderstreck går solen ner i juni i uppsala??

Den enkla frågan har jag förgäves sökt svar på. Skulle vilja veta det då jag kanske ska få köpa en tomt och vill veta hur solen faller på den under året. Borde finnas tabeller för hur solen går på olika ställen vid olika tidpunkter.
Någon som har ett svar?!

2006-12-09 16:32
Trodde solen alltid gick ner i väst?

Hos oss, 8 mil norr om Uppsala går den iaf ner i väst under sommaren. Vilket betyder härlig sol på hela framsidan av tomten från 11 tills den går ner! Smiley

2006-12-09 16:50
Tobbe
Jag vill veta exakt gradtal. Vid midsommar går solen ner någonstans i västnordväst tror jag, men exakt var?
Krångligt va!

2006-12-09 17:28
Cia, det borde gå att räkna ut. Åtminstone om man antar att jordskorpan är helt slät, och att du inte har t.ex. träd som kommer skymma solnedgången.

Vid vår- och höstdagjämning är dag och natt lika långa - det borde innebära att solen stiger exakt i öst och går ner exakt i väst. Ett varv är 360* (* = grader Smiley)

Det betyder att 12 tim = 180*, dvs från 90* till 270*

1 tim är alltså = 180/12 = 15 * (vilket för övrig är lätt att inse om man tittar på meridianlinjerna på en jordglob).

Om solen på midsommar går ner, säg 5 tim senare än vid vårdagjämningen, borde den gå ner 5*15 = 75* "senare" än 270*. Alltså vid 345*.

Då borde man kunna titta i en "tidtabell" för solens nedgång i Uppsala och sen räkna sig fram.

(Om det finns meteorologer och matematiker på Funbeat så kanske jag får lite mothugg??)

2006-12-09 17:39
Ganska rätt, mina vänner!
Men jag skulle vilja vrida lite mer mot norr!
Nordväst är lite mer korrekt, så det är bara för dej, Cia att ta fram kompassen! Det är den där lilla mojängen som det står Silva på!

EDIT: Hoppsan, så kan det gå om man inte är med!
En massa kloka inlägg medan jag gjort en massa annat!

2006-12-09 17:53
Snyggt Magnus!
Nu får vi bara hoppas på mothugg, ty jag har suttit och funderat på samma sak!

2006-12-09 17:57
Håller med att det borde vara åt nordväst men kan man vara säker på att solen går upp i 90* och ner i 270* vid vårdagjämningen?
Lutar inte jordaxeln och har inte latituden en del inverkan också?
Jag klarar mig nog med en någosånär säker "mellan tummen och pekfingret" men rent principiellt blev jag förvånad över att inte hitta väderstreckstabeller för solens ner och uppgång.
Funderar på hur man skulle kunna lägga ett hus smartast på tomten och var man skulle sätta in fönster.
Chansen till att jag får köpa tomten är dock inte mer än max 30% tror jag Smiley

2006-12-09 18:01
Jag tror att jag håller tummarna!
Gäller det permanentboende gör jag det!
Du ska ju segla på sommaren!
Hur det än blir, vem ska klippa gräset när du är ute och seglar?

2006-12-09 18:19
JE.
Denna tomt gränsar till ett naturskyddsområde och består av en hög klippa med en fors nere i "ravinen". Idel ädel natur och knappt ett strå att klippa. Föredrar att dra i skot framför att dra på en gräsklippare Smiley

2006-12-09 18:45
Jaha, så blev jag lite avis igen!
En mysig liten tomt med granskugga att vila under efter att ha dragit i skot under 3 heta juliveckor med bara en blomspruta att salka sej med! Smiley
Det kanske går att bada nere i forsen?

Lita på att jag håller tummarna! Smiley

2006-12-09 18:50
Tack JE! Behöver alla hållna tummar jag kan få.
De går nog att svalka sig i forsen annars ligger sjön 5 minuters cykeltur bort. 8,2 km till jobbet. Lagom cykeltur!

2006-12-09 19:03
Klockrent! Håller du tummarna för mej då?
Mina odds är väl lite högre!
Jobb är fixat och jag har fått vara med och välja kakel! Smiley

2006-12-09 19:06
Cia kika in här
http://www.nak.se/Default.aspx?sida=Artikel&id=128
Bläddra längst ner strax undan för den färgglada grafiken.
Länken peka på juni 06, och längst ner kan du även få de övriga månaderna.
Detta är framtagen för Norrköping dock.

2006-12-09 22:29
Tobbe
Kan du tänka dig att vid polcirkeln så går solen ned i norr på sommaren och i söder på vintern.

Cia
Mitt tummen ochpekfingertips är att kolla på klockan vilken tid solen går ned och så interpolerar du sex timmar till de 90 grader som ligger mellan V och N. Då kommer du nog tillräckligt nära.
Alltså om solen går ned 21.00 så torde väderstrecket vara NV. Senare än 21.00 så blir det närmare N coh före närmare V.

Sen har vi bara en liten smärre detalj och det är att vi inte ligger exakt på en tidslinje och så sommartiden förstås.

2006-12-09 23:22
Gary
Tack för tabellen. Det stämmer tillräckligt bra mellan Norrköping och Uppsala. Tummen och pekfingret är i dessa sammanhang ganska stora Smiley.Tittar man i den är går solen ner 45 grader längre NV ut i juni jmf med i dag så jag hoppas jag hinner ut och kolla på tomten i eftermiddag. Annars kanske jag i alla fall hinner titta ut genom fönstret på jobbet vid 14.50 i dag. Tar med mig kompass.

JE
Låter spännande det där med kakel och nytt jobb. Det blir Göterborg då !? Håller alla tummar jag har SmileySmiley

2006-12-10 08:21
Det blir Göteborg!
Och på tal om solnedgång, jösses vad vi ska njuta av solnedgångar vid havet!Smiley
En romantisk picnic-korg med lite god mat, företrädesvis fisk och skaldjur, och en flaska vitt vin.
Karin har visat mej några riktiga smultronställen som är så sagolikt romantiska, dramatiska och vackra!
Jösses vad jag längtar!Smiley

2006-12-10 09:58
Nu blir jag avis. Men jag unnar dig allt gott.
Jag satt förresten vid havet och såg vågorna rulla in vid Albert Engströms atelje i går. Sambon var med så lite romantiskt blev det. Fast solen går ner i skogen på fel sida om Sverige Smiley

2006-12-10 13:11
Vad är fel och vad är rätt?
Det finns romantik på ostkusten också!
Vad går upp mot en härlig soluppgång en tidig, lite sval midsommarmorgon med fåglarnas sång i ett busksnår någonstans?
Jag bara undrar!

Väntar man till Augusti kan man drista sej till att ta av sej alla kläder och hoppa i och ta sej ett morgondopp!

Men allt det där känner du säkert till redan, och har upplevt också!
Men berätta inget, för då blir det min tur att bli avis!

2006-12-10 21:27
Tänk på att vid Arjeplog 22. Juni går inte solen under horisonten.
Vid Sorsele går solen ned ca 359 grader och upp 001 grad.

Vid ekvatorn upp i öst och ner i väst exact.
Solnedgånd i Uppsala går naturligtvis att räkna ut.

2017-07-11 20:45
Tänk på att vid Arjeplog 22. Juni går inte solen under horisonten.
Vid Sorsele går solen ned ca 359 grader och upp 001 grad.

Vid ekvatorn upp i öst och ner i väst exact.
Solnedgånd i Uppsala går naturligtvis att räkna ut.

2017-07-11 20:45