Fettförbränning

LCHF och träning?

Det är mycket hype kring Low Carb/High Fat-dieten nuförtiden, och min fundering kring den är huruvida den fungerar tillsammans med hård träning? Dieten i sig förespråkar ju ett minimalt intag av kolhydrater, samtidigt som hård träning brukar förknippas med en högre dos kolhydrater både före och efter träning. Fungerar den bra ihop med ett tungt pass borde det ju vara en ganska optimal kombination, men jag är i grunden skeptiker Smiley  

2008-05-28 12:23
Jag körde styrketräning/löpning på Low Carb under ca 3 månader för två år sen. Och det är inget jag kommer göra om.

Det är görbart, men man har inte mycket ork/lust att träna hårt. Och de eventuella fördelarna är ju minimala.

Mycket bättre att äta så mycket kolhydrater så man orkar träna ordentligt enligt mig. Gå ner i fettvikt gör man ju ändå bäst genom ett hederligt kaloriunderskott.

2008-05-28 15:48
Har också gjort det för 10 år sen...inget jag kan rekommendera heller. Då tränade jag aerobics/step up och styrketräning, vilket var tufft att mäkta med. Powerwalksen på mornarna gick an...  

2008-05-28 16:34
Skönt att äntligen höra folk som vet av erfarenhet istället för alla "Jag har hört att...". Tack för input:en, och efter att ha skummat igenom forumet på body.se så var slutsatsen densamma, att de som kör den, lycka till, men det är inget för mig.  

2008-05-28 16:51
Det finns en grupp här på FB som heter "kolhydrater iFokus", där finns de som kör olika varianter av lowcarb. Du kan ju fråga där också...

Det jag har fått till svar när jag beklagat mig att jag är seg och yrslig, är att det går över efter ett par veckor, och då ska man bli både starkare och uthålligare. Jag har dock inte stått ut så länge utan övergått till min gamla hederliga havregrynsgröt redan efter några dagar Smiley

2008-05-29 10:27
Jag har inte gett mig in på någon low carb diet men de sista veckorn har det liksom bara blivit så att jag har minskat på pasta, potatis och sånt. Framförallt luncherna har blivit mer och mer grönsaksbaserade, som igår när jag åt en blandning av bönor, ärtor, morötter, quorn och lite annat. Jag har liksom inte haft något behov eller någon lust att äta pasta/potatis/ris/nudlar till. Middagarna har innehållit en del sådant, eftersom de lagas tillsammans med sambon, men även då har jag nöjt mig med bara lite. Det är lite märkligt hur kroppen kan ha bara givit upp suget efter det!

Häromdan åt jag mat på lunchservering och fick en stor portion pasta och quornfärs. Jag åt hälften och höll på att storkna, pastan kändes så tung!

Är det en bra utvecking tror ni eller borde jag försöka äta mer kolhydrater igen? Jag är ute efter att gå ner i vikt men är som sagt inte inne på att följa en specifik diet utöver att äta bra...Jag har inte känt någon minskad energi i samband med träning nu de senaste veckorna... nästan tvärt om faktiskt. Men är det bra i längden?

2008-06-03 10:39
Jag körde i stort sett LCHF under ett år, hade inte några märkbara problem med orken. Resultatet blev minus 15 kg som 4 år senare fortfarande håller i sig (har dock minskat med 5-10 kg efter det, dock genom VLCD)  

2008-06-03 11:51
vad betyder vlcd?  

2008-06-03 12:25
VeryLowCalorieDiet tror jag.

Pulverdieter ingår här.

2008-06-03 12:30
aaa...  

2008-06-03 12:47
Mitt lilla experiment: http://www.funbeat.se/life/discussion/show.aspx?ThreadID=172513  

2008-06-03 12:49
De som pratar om "LowCarb" verkar inte ha testat LCHF utan verkar förknippa det med en klassiska "byggardeff".

Jag löper och styrketränar regelbundet och lever på max 10% kolhydrater per dag. Jag äter mig mätt på fett och blir nästan aldrig hungrig. Mina tider på löpningen utvecklas i samma takt som när jag åt kolhydrater. Skillnaden är att jag nu går ner i fettvikt (ca. 0,5kg i veckan). Jag orkar mera på jobbet och är inte längre helt slut de dagar då jag tvingats jobba över.

För min del är LCHF fantastiskt! Inga blodsockerdippar, inget "jag är hungrig" någon timme efter frukost. Bara massor av energi hela dagen! Idag satt jag på konferens hela dagen. Två fikapauser där min kollegor gäspade och åt socker. Själv var jag mätt sedan frukost resp. lunch och hade inget sockersug alls.

Jag tror att problemet generellt är att folk slutar äta kolhydrater, men äter inte mer fett. Hemligheten är att njuta av allt gott med mycket fett i. Gräddsås, kött, äggröra, majonnäs bacon m.m.

Det här är mitt sätt att leva. ingenting i mitt kök har mer än 5 vikt% kolhydrater.

Lycka till alla som testar!

2008-06-12 21:22
Gabriel. Det låter skitbra ju ... hur är det med kolesterolvärden? Har de påverkats något  

2008-06-12 23:51
har en kompis och hennes kille som kör hårt på LCHF och tränar ganska tung styrketräning..
hon började för att gå ner i vikt, och har tappat till sin målvikt och håller sig där utan problem, samtidigt som hon får bra resultat på styrketräningen..
sedan hade hon jättekrass mage innan, och har efter hon började med LCHF fått enormt bra respons av sin mage. dvs, inga fler panikspring till toalätten, veta att det alltid finns en tillgänglig osv.. inga smärtor heller..

mer än så har jag inte frågat..

2008-06-13 08:30
Low Carb - high Fat....

länken är ju High Fat!
man får ju inte vara rädd att verkligen få i sig MYCKET fett

200 gram fett är ju minimum enligt mig om man skall kunna träna hårt under en dylik diet d.v.s. strax under 2000 kcal enbart från fett.

Nu pratar jag om en man på ~80 kg

sedan kanske 100 gram kolisar och 150-200 gram protein

Cirka

2008-06-13 09:43
Gary, här finns en bra sammanfattning om de olika kolesterolernas påverkan av mättat fett: http://www.kostdoktorn.se/?page_id=12

Det som gör att jag är lite orolig för den kosthållning är att kroppen hela tiden befinner sig i ketos. Iaf om kolhydratintaget är extremt lågt.

Edit: läste lite mer och tydligen drabbas inte friska personer av ketoacidos, endast obehandlade diabetiker.

2008-06-13 09:57
Thankyou ... Bookmarked  

2008-06-13 11:22
Jag körde VLCD (via Xtravaganza) under 4 veckor. Tappade 13kg på den tiden och har aldrig varit så pigg, /men/ så fort jag gjorde något mer ansträngande än att promenera så kände jag mig yr och mådde minst sagt inte bra. Först när jag började äta fast föda igen orkade jag köra igång med min träning på allvar.  

2008-06-13 11:31
Jag hade absolut inga sådana symptom som yrsel eller dylikt under de veckor som jag körde VLCD. Tvärtom, kände mig piggare än vanligt..  

2008-06-13 21:21
Gary,

Har inte kontrollerat kolesterolet sedan jag startade. Min tanke är att göra en genomgående hälsundersökning då jag ätit enligt LCHF lite längre.

Läs vad LCHF gör med kolesterolet på http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika.
Där finns alla info man kan önska om LCHF.

Några effekter jag märkte redan efter en vecka:
1. Inga blodsockersvängningar what so ever!
2. Från 3-4st toabesök (nr.2) per dag till max 1st.
3. Från hungrig varannan timme till hungrig ca. var femte timme.
4. Viktnedgång på direkten (Fettvikt)

Jag må låta manisk, men efter att ha drivit eget som personlig tränare i fem år och rekommenderat helt andra kostupplägg är det här en uppenbarelse för mig. Tidigare var det jag som hjälpte klienter att räkna kalorier och ansåg att ingen kunde fungera utan minst 30% kolhydrater. Idag vet jag bättre...

2008-06-14 12:55
Är helt inne på Gabriells linje.

Jag har kört ganska strikt LCHF sen i slutet på februari. Hade en ganska tuff omställningsperiod men efter cirka tre veckor var jag som ett lokomotiv på spinncykeln. Det tog dock hela sex veckor innan jag orkade springa upp för backar, men nu går även det grymt bra.

En intressant iaktagelse är frånvaron av mjölksyra. Även om jag springer tills jag stupar så får jag ingen mjölksyrekänning. Smiley (Om jag förstått rätt så blidas inte mjölksyra när man befinner sig i ketos.)

2008-06-18 13:14
"Om jag förstått rätt så blidas inte mjölksyra när man befinner sig i ketos."

Jag undrar om det inte är så att laktat går till leverns glukoneogenes, dvs nybildning av glukos. Låter mer rimligt än att ingen mjölksyra skulle produceras.

2008-06-18 18:26
Jack, om glukos skulle nybildas skulle det inte innebära att det skulle bli mjöksyra i slutändan ändå?

Jag är ingen medicinare och har ingen aning om hur det funkar, men det är ett intressant fenomen.

2008-06-18 18:44
Jag menar mjölksyra när jag skriver laktat.

Det jag menar är att det bildas mjölksyra även vid ketos. Sedan skulle det kunna vara så att levern är snabb på att använda det till nybildning av glukos eftersom du är i ketos, dvs har glukosbrist.

Att det inte skulle bildas mjölksyra alls låter mycket märkligt tycker jag.

2008-06-18 19:01
Du har rätt i det Du skriver, Jack.

Laktat bildas ju av anaerobt muskelarbete, och laktat kan via levern och glukogeonesen omvanldas till glukos, när brist på kolhydrater (och därmed glukos) föreligger. Andra ämnen som genomgår samma omvandling är aminosyran alanin och glycerol (som finns i fettvävnader).

Då hjärna och röda blodkroppars enda energikälla är glukos (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar) är detta kroppens sätt att se till att livsviktiga funktioner upprätthålls trots extremt lågt intag av kolhydrater. *hoppas jag minns rätt nu*

2008-06-18 19:21
Calle

av rent intresse - hur ser din fördelning av Protein, fett & kolhydrater ut?

2008-06-18 19:34
Pär, jag var lite nogrannare i början, men nu har jag ingen vidare koll på fördelningen. LCHF funkar bra utan krångel.

Jag undviker kolhydrater så mycket jag kan. Skulle tro att jag hamnar på under 50 g om dagen. När det gäller protein så äter jag rejält och så drar jag på ordentligt med fett. Rejäla portioner, ingen lågkaloridiet precis.

En dag kan se ut så här:

Frukost: Omelett på 4 ägg, lite grädde och en rejäl klick majonäs eller räkost.

Lunch: Dubbel 150 gr med ost och bacon utan allt - inget bröd, ingen sallad, ev lite lök.

Middag: Lax med gräddstuvad spenat.

Skulle jag bli hungrig på kvällen tar jag ett flatbröd och hyvlar på smör och rejält med ost.

Försöker äta så bra och naturlig mat som går att få tag på. Alltid riktigt smör och grädde.

2008-06-18 23:11
Sylvia och Jack, jag tror mig ha läst någonstans att det inte skulle bildas mjöksyra men det kan ju givetvis vara fel.

Citerar mig själv:

"En intressant iaktagelse är frånvaron av mjölksyra. Även om jag springer tills jag stupar så får jag ingen mjölksyrekänning. (Om jag förstått rätt så blidas inte mjölksyra när man befinner sig i ketos.)"

Vi har hittills bara pratat om parantesen, men låt oss då anta att jag har förstått fel och istället fokusera på det faktum att jag inte längre känner av någon mjölksyra i situationer där jag tidigare gjorde det. Vad kan det då bero på?

(Det troligaste är väl att min hjärna får för lite glukos så jag har fått hjärnsläpp, men det kanske finns andra anledningar ;-)

2008-06-18 23:23
Calle, Jack förklarade det mycket bra, varför Du förmodligen inte får mjölksyrekänningar, och jag förklarade det kemiska bakom...

...dvs i och med Din ketos, lider Du ju av "brist på glukos" och därför ser levern till att snabbt som fanken bilda nytt glukos av det som erbjuds. Alltså tar den mjölksyran som Du får av anaerobt muskelarbete, och omvandlar det till glukos. Som då åter kan försörja cellerna med socker...därför hinner Du inte få några mjölksyrekänningar. Samma fenomen ses hos personer i svält. Dessutom har jag själv analyserat laktat och glukos på sövda intensivvårdspatienter, som bara får näringslösningar venöst, och då vill man se om de får tillräckligt med glukos i sig.

En annan teori, som jag har (men det är för att jag är emot dieter, what so ever) är att Du inte orkar ösa på så pass hårt för att få mjölksyra. Smiley

Hängde Du med, Calle? Smiley

2008-06-19 07:44
Hmm, jag fattar nog inte riktigt men menar du att det laktat som bildas kommer att omvandlas snabbare än om jag hade normala nivåer med glukos? I så fall borde väl min mjölksyretröskel bli högre? Det stämmer med mina erfarenheter.

Din andra teori pekar ju också på förhöjd laktattålighet. Jag är nämligen både snabbare och uthålligare än tidigare. Med märkbart högre prestationsförmåga, speciellt uppför backar där jag öser på som aldrig förr.

Nu är ju jag bara en low-level-snigel-motionär och dessutom bara en individ i en icke-kontrollerad miljö, så man får inte dra några förhastade slutsatser.

För mig känns det bra så jag är nöjd.

2008-06-19 08:54
Kan mycket väl vara så, Calle, att mjölksyran omvandlas snabbare. Men det förutsätter ju att Dina glykogendepåer är i stort sett tomma. Att kroppen måste ta till denna reservtaktik när den inte får bränsle så det räcker.

Jag har läst att lakatomvandling försämrar fettförbränningen (fett behöver kolhydrater för att förbrännas optimalt) och verkar proteinnedbrytande, men det vet jag inte om det stämmer.

Men, funkar metoden för Dig, Calle, är det bara att fortsätta. Jag gillar inte alls idén om att utesluta näringsämnen...men det är ju jag det. Smiley

2008-06-19 09:35
Calle, skönt att stöta på flera som känner de positiva resultaten av LCHF. Idag stod det en dos av min absolut största last, blåbärspaj med vaniljsås, på bordet i personalrummet. Det behövdes inte ens karraktär för att hoppa över, jag var inte ens sugen. För mig är det den största förändringen. För två månader sen hade jag tagit en bit innan och en bit efter lunch.

Vad det gäller löpning kan jag hålla med om att det blir tyngre i benen till en början. Inget klipp i benen direkt. Men det ger med sig då kroppen vant sig vid den låga andelen kolisar.
Gällande styrketräning har jag ännu inte märkt några negativa biverkningar. Faktum är att på senaste passet kände jag mig starkare än på länge.

Jag kommer ladda inför Lidingöloppet med ett paket smör i år :o). Sen får jag jämföra resultatet med 2006 då jag åt våfflor och sylt på morgonen innan tävlingen.

2008-06-19 12:49
"ett paket smör"

:-O

2008-06-19 23:35
Jag var och lyssnade på ett föredrag om träning på LCHF för ett litet tag sedan. Vad jag minns i fråga om glykogen var att både LCHF-are och kolhydratätare har ett lager glykogen i musklerna. Vid träning använder kolhydratätare glykogenet i större utsträckning, så att det behöver fyllas på; annars "går man i väggen". LCHF-are använder fett i stället, och tar till glykogen bara vid extra ansträngningar. Mjölksyra nämndes också; förstod jag rätt bildas det vid förbränning av socker, och då skulle alltså LCHF-are inte bilda särskilt mycket mjölksyra.  

2008-07-03 19:23
Det var intressant att höra Ethel. Stämmer med vad jag upplever.

Vem var det som höll i föredraget?

2008-07-11 16:53
Jag har också bara positiva saker om LCHF som:

Gladare mage
Piggare Lotta
Ingen paltkoma
känner mig starkare
Inga hormonstyrda depressioner
Massa god mat
Inget sockersug
m.m

2008-08-11 10:22
Jag är inne på min 5:e vecka med LCHF, och tycker att det funkar kanon för mig. Jag äter inga kolhydrater alls (nästan, det är svårt att undvika dessa helt) utan bara mycket fett och lagom med protein + grönsaker.
Min anledning till att börja med LCHF var att jag vill äta bra mat och må bra. Jag hade även problem med stort chips - godissug och gick dessutom omkring ständigt hungrig. Jag är 1,87 och vägde 85 kg, så vikten var inget problem för mig.

Jag tränar ca 3-4 ggr/veckan (Styrketräning, BodyPump, löpning och Mountain Bike) och har gjort så i ca 5 år.

Passen som jag kör varierar ifrån ca 1-3h, det enda jag stoppar i mig under träningen är vatten numera.
Cykelpassen brukar bli mellan 3-6 mil, löppassen mellan 1-2 mil. Jag brukar ligga på en snittpuls på 149-163 BPM, med en maxpuls på upp till 178.

Och nu till mina positiva upplevelser av LCHF under 5v:
- Jag har gått ned ca 2,5 kg
- Jag orkar träna längre utan att behöva äta (längre löpsträckor, och cykelpass)
- Jag orkar träna hårdare (högre snittpuls samt maxpuls under passen)
- Jag har ökat hastigheten på mina löppass (är uppe i ca 50 min/mil i kuperad terräng)
- Jag orkar lyfta större vikter på ex BP (skall testa styrketräning idag)
- Är oförskämt pigg efter ett träningspass
- Den ständiga hungern är borta och jag har inte ätit godis under 5v (har inte varit sugen)
- Ökad uppmärksamhet (både kroppsligt och mentalt)

De negativa upplevelserna är:
- Jag svettas mer, både på träning och i vila
- Hjärtat slår hårdare, detta märks särskilt på kvällen innan man somnar

Jag äter när jag är hungrig, det kan gå 3-6 h mellan måltiderna numera och jag äter tills jag är mätt (inga restriktioner här inte).

Innan passen blir det typ Yoghurt (10% fetthalt) eller en bit fet hårdost (32% fetthalt) + vatten.

Jag har även en kvinnlig kompis som har börjat med LCHF. Hon styrketränar (har tränat i över 15 år) och kör BP. Hennes erfarenheter är liknande mina.

/Danne

2008-08-22 16:38
Calle Robertsson,

Det var säkert jag som höll föredraget.
Jag är nämligen ensam i landet om att hålla föredag om LCHF-kostens fördelar för den som idrottar. Jag brukar oftast kalla den Jägarkost eller Stenålderskost, eftersom basen för kosten är kött och fisk med mycket hög andel animaliskt fett.

Jag utkommer med en bok i ämnet i mars-april.

Anledningen till att man producerar mindre mjölksyra på Jägarkost, är att den stora andelen fett triggar igång fettförbränningen. All konditionsträning går ut på att öka fettförbränningen. Skillnaden mellan en tränad och en otränad muskel är just att den tränade muskeln har högre fettförbränning än den otränade och därför använder mer fett och mindre glykogen.
Det är bara spjälkningen (anaerob) av glykogen som ger mjölksyra.

Äter man fet kost triggas fettförbränningen ytterligare och man får fler mitokondrier i muskelcellerna. Det är i mitokondrierna som all aerob förbränning sker, både den aeroba delen av glykolysen och fettförbränningen.

Fet mat ger efter en anpassningsperiod högre fettförbränning och därmed större uthållighet, helt utan ansträngning!

2009-01-19 20:03
Jag kör på LCHF sedan november.
Det var riktigt jobbigt första tid och det är faktisk inte hel ok än men nu börjar jag känna mig stark även när jag trycker på, tidigare körde jag förmodligen på kolhydrater här men gränsen flyttas hela tiden.

Positiva effekter är
- att jag inte längre får mjölksyra.
- köra långa pass utan att behöva äta eller dricka kolhydrater (med bibehållen effekt).
- bygger muskler och tappar fett.
- återhämtar mig fort!
- inga blodsockerfall
- ingen laktosintolerans.
- mm

Jag kommer att fortsätta köra i tre månader till och förväntar mig att kunna köra hårdare och längre när kroppen anpassat sig helt.

Lycka till.

2009-01-19 23:04
Jag kör på "cyklisk lågkolhydratkost". Det innebär att jag fyller på med kolhydrater i samband med träning men äter i övrigt LCHF. Jag ligger på omkring 50-75 gram kolhydrater/dag exklusive "träningskolisarna".

Jag tränar 7-8 timmar kondition (se min träning) i veckan plus styrketräning och har absolut inga problem med det. Jag provade en period ren LCHF, men det gick inte alls. Lågintensiv träning upp till 75% puls gick rätt bra, långa hårda pass var nästan omöjligt.

Fördelar jag märker jämfört med stort intag av kolhydrater är:

* Bättre mage/avföring.

* Mindre hunger. All träning gör mig vansinningt hungrig, lowcard hjälper. Detta är huvudorsaken jag äter på det här viset.

* Slut på blödande tandkött. Lite märkligt, men har läst att flera upplever detta.

* Gott! Jag älskar fet mat, vilket också är en förutsättning för att äta lowcarb :)

* Tror det är hälsosamt. Vetenskapen är ju inte direkt enig i detta, men det finns en del som tyder på det. Ska göra en hälsotest i slutet av månaden, då får jag i alla fall svar på om det är hälsosamt för mig.

Jag tror att folk som mysmotionerar, lågintensivt 2-3 timmar i veckan, klarar sig utmärkt på LCHF. Kommer man upp i mängd och framförallt intensitet bör man inta kolhydrater efter passet.

Mitt råd är att prova sig fram, jag har testat många sätt att äta på, och kommit fram till att detta passar mig bäst. Mitt problem har aldrig varit vikten utan hungern, äter jag inte "rätt" går jag omkring hungrig hela tiden och det orkar jag inte.

Jag tycker för övrigt att Lyle McDonald har många förnuftiga idéer angångende träning och viktminkning:
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss

2009-02-06 10:19
Kan ju också dela med mig av min erfarenhet samt att jag ska se hur resultatet blir efter några tävlingar i sommar.. Har ätit enligt LCHF nu i några månader mest för att göra ett sista tappert försök att få min mage iordning.

Har i flera år haft jätteproblem med magen samt blivit laktosintolerant på senare år och vad jag än ätit har jag haft magsmärtor och uppblåst mage.

Första 2 veckorna med LCHF var lite kämpiga då jag skulle äta fet bacon, grädde mm sånt som man fått lära sig att dra ner på.. men efter att jag kommit över det steget har jag bara mått bättre och bättre..smärtorna och det uppblåsta är borta.

Annat som är Positivt är att jag inte får några dippar då jag blir jätte trött, mindre humörsvängningar och konc. förmågan är mkt bättre än tidigare.

Det enda negativa är att jag inte är lika snabb i löparspåret som tidigare.. jag har samma uthållighet som tidigare och känner mig inte speciellt slut även om jag kör ett hårt pass... men för att komma igång behöver jag mer tid.

kan tillägga att Jag tränar på olika nivåer beroende på mina mål.. styrketräning (tung) till långa distanslopp (kondition)

har även folk i min närhet som också kör på LCHF och det är den diet som fått dem att faktiskt lyckas med att få bort sötsug och även kunna gå ned i vikt.

Så jag är faktiskt positiv för en LCHF diet även fast jag i början var väldigt skeptisk men jag ska utvärdera igen efter ngt halvår till och kanske efter ngn tävling och se om jag fortf. tycker desamma

2009-03-27 23:58
Vad tävlar du i?  

2009-03-28 05:31
undra om du varit hos farbro doktorn och kollat dina värden efter 1 år eller så.  

2009-04-01 20:13
Petter
Har du varit på hälsokontrollen? Vad visade den?

2009-04-24 11:14
Frank!
Om man nu räknar LCHF som en ren stenåldersdiet så fanns det ju frukt på somrarna förr... (Skaldeman har förordat detta när man har fått tjall i fettförbränneriet)
Jag har kört LCHF sen November, det har funkat bra ända sen jag hittat ett recept på Nötbröd.. Smiley

Så nu till min fråga, kan man toppa formen någon vecka innan Vättern genom att äta apelsiner och bananer som om det vore sommar och dra nytta av både lätttillgängliga kolhydrater samt kroppens kunskap om att använda fettet som bränsle?
Finns det någon som har synpunkter kring denna hybrid i samband med större ansträngningar?

2009-04-28 10:49
Mikael, tyvärr är inte Frank med oss här på FB längre. Tror jag inte iaf.

Vad gäller Din fråga, tror jag inte det fungerar så. Har man lärt kroppen att använda fett som bränsle, via ketonkroppar, sabbar man det genom att tillföra kolhydrater. För i alla hårda ansträningslägen använder kroppen kollisar som främsta energikälla om sådana finns tillgängliga. De går snabbast att mobilisera och kräver mindre syre vid förbränning. Kroppen "glömmer" iom det vad Du har lärt den om att förbränna fett istället.

Min uppfattning är att att det är antingen eller som gäller.

Fö är stenålderskost och LCHF inte samma sak. Smiley

2009-04-28 11:21
Mikael, kan du länka till receptet för nötbröd? Låer skitgott :)

Nu är jag ingen expert vare sig på LCHF eller biologi, men så här har jag förstått det:
Man kan utan problem fylla på musklerna med kolhydrater från frukt utan att sabba fettförbränningen.

Problemen kommer när man kolhydratladdar som en tok och har massa glykogen som inte "får" plats i muslkerna.

Någon som är tvärsäker på sin sak får gärna rätta mig om jag har fel.

2009-04-28 11:35
Hmm..

Jag är van att handla glukos på rea innan loppet, kommer nog att göra detta i år igen för jag vill ju inte sinka mina kompisar, men jag skippar nog den rena kolhydratladdningen med pasta!

Receptet då, Matklubben.se har ju en hel del för oss LCHF are:
(Skapa ett gratiskonto för att se ingredienserna samt skapa inköpslista!) Smiley

http://www.matklubben.se/recept/noetbroed-lchf_1_58848.html

Såg att han hade lagt upp ett Nötbröd LCHF 2 också, men jag har inte hunnit testa detta ännu!

2009-04-28 13:01
Resultat från min hälsoundersökning.

Blodtryck 121/74

Totalkolesterol 6,77 (Bör vara under 5)
LDL: 4,08 (Bör vara under 3)
HDL: 2,25 (Bör vara minst 1).
Triglycerider 0.95 (Bör vara under 1,7)
Glycos 3,9. (bör vara mellan 4-6,1)

"Hög" totalkolesterol och LDL bekymrar mig inte, det är också starkt ifrågasatt om det är meningsfullt att bedöma hälsa utifrån det.

HDL/LDL kvot och Trigglycerider finfina vilket är det viktigaste. Det stod i instruktionerna att man ska fasta 4 timmar innan test. 4 timmar och 20 minuter innan testen åt jag en mycket stor lunch vilket kan ha påverkat värdena lite.

2009-04-28 16:22
Ingen av de hårdtränande LCHF-ätarna som oroar sig över förhöjd oxidativ stress pga. den extrema belastningen på fettmetabolismen?  

2009-04-28 21:11