Löpning

Muskelbristning - rekommenderad rehab?

Hejsan, någon som kan rekommendera bra rehab-träning efter muskelbristning i vaden? Försökte ge mig ut och springa igen en vecka efter att jag fick skadan, men det var uppenbarligen för tidigt. Vissa bloggar säger att det 'ska' ta 4-6 veckor att bli frisk, och att rehab-träning är ett måste (nu kör jag cykling, lätt styrka, tåhävningar, mm). Tacksam för förslag....Håkan  

2008-05-04 15:45
Jag har precis kommit tillbaka från ( tack och lov ) en lättare bristning i just vaden. Jag gjorde precis samma sak som du vilade en vecka och hoppades på det bästa men det höll inte, utan jag blev tvungen att stiga av.

Allt som inte gör ont kan du göra, så cykling är bra, och tåhävningar är jag lite skeptisk till. Men så länge det inte gör ont så är det nog ok.

2008-05-04 16:40
Tack Peter - hur länge fick Du vänta tills Du kunde löp-träna 'som vanligt'? Var Du väldigt försiktig med att gradvis öka träningsmängden, eller kunde Du komma tillbaka rätt så snabbt? Andra rehab-övningar Du blivit rekommenderad?  

2008-05-04 20:24
Jag har haft lite annat för mig som har gjort att jag inte har tränat som jag brukar.

Men ett generellt råd är att INTE köra någon fart överhuvudtaget när man väl är frisk de två tre första veckorna.

Nu kan jag både spela innebandy och springa intervaller utan några problem. Så för mig var det nog bra att träningen gick trögt i början när jag väl blev kvitt vadproblemet.

Ta det lugnt och ha inte för bråttom!

2008-05-04 20:35
Tack igen - det får bli en lugn uppstart med vaden....  

2008-05-04 22:15
"Tack igen - det får bli en lugn uppstart med vaden...."

Hejsan, jag läser sjukgymnastprogrammet och har lärt mig följande:

Försök att fokusera på det excentriska arbetet när du tränar vaden,
Börja med att göra med båda ben men efter några dagar (en vecka?) bör du stegra lite, så om du tex gör tåhäv i trapp så kan du gå upp på tå med båda ben och sen sakta sjunka ner på det skadade benet.

Gör det med både sträckt knä och med böjt för att aktivera både den ytliga och den djupa vadmuskeln.

Börja med 10 reps o 3 set med både sträckt/böjt knä de första dagarna men så småningom ska du göra 3x20 (sträck/böjt).

Vill du ha ännu tyngre än ett ben är det bara att sätta på sig en ryggsäck med några fyllda vattenflaskor i för extra vikt, men det ligger nog en bit framåt i tiden..

Lycka till! Smiley

2008-05-05 19:34
Hej Tore, jättebussigt! Bra med kommentarer från expert-håll - låter som jag varit på rätt väg, men nu har jag några bra extra-övningar. Någon aning om hur många veckor man ska räkna med - innan man kan springa?! Tack igen!  

2008-05-05 19:52
Tjo igen Håkan, som Peter skrev tidigare så gäller det att inte ha för bråttom.
Att vara aktiv är dock inget hinder, då total vila i princip aldrig är rekomenderat. Promenera (gärna mkt) och småjogga lite om det känns bra. Men undvik fartträning i någon vecka i alla fall.

Jag kan faktiskt inte säga hur lång tid det tar, vill du veta säkert så får du ta kontakt med vårdcentral/sjukgymnast, men det brukar ju va kötid på 2-3 veckor iaf och vid det laget så bör du absolut vara i det närmaste återställd..

2008-05-05 20:17
Hej
Läste detta om muskelbristning i vaden vilket jag också är drabbad av.
Har ni haft så det varit lite "knöligt" också då?
Mig har det sagts att det tar minst 4-8 veckor och att jag inte ska springa alls, ej heller köra excentriska övn. eller några som helst explosiva rörelser.
däremot cykel och styrka går bra.
Känns det igen av någon?
Är grymt frustrerad av att inte få springa och det går så långsamt framåt. Har dock inte ont, Hälsar Kristina

2008-05-06 12:17
Cykel funkade väldigt bra för mig. Det tog nästan fyra veckor innan jag kunde jogga en lugn mil.  

2008-05-06 21:13
Jag har haft samma problem i vänster vad och hade svårt att bli av med det. Min sjukgymnastguru gav samma tips som ovan, vila från löpningen (eller allt som är "stötigt", boxingen var bara att glömma...) två-tre veckor samt tåhävningar. Han sa också att det kan bli ärrbildningar efter en rejäl bristning som gör att man tyvärr får lättare att dra på sig skador. För min del verkar det tyvärr stämma att det är lätt att få tillbaka eländet =(  

2008-05-08 17:49
tvärfriktioner ger en elastisk ärrvävnad  

2008-05-08 17:51
Spinning/cykling & styrketräning funkar bra för mig plus balansplatta. Överansträngd vad i början av februari och det ger inte med sig så jag är fortfarande inte i gång med löpningen - tyvärr. Men skam den som ger sig Smiley  

2008-05-08 21:16
Hej igen, tack för alla svar. Nu var det fem veckor sedan min vad fick 'sin' muskelbristning. Min rehab-träning nu består i att jag går, cyklar (kör 30 min spinning varannan dag) och kör 'Tores tåhävningar' (tack för tips!). Hittills funkar de här övningarna utan några problem, men vaden är ännu inte återställd (det känns) så jag kommer nog avvakta 1-2 veckor till innan jag ens vågar 'varva upp' med försiktig löpträning. Vi får se..... jag missar definitivt Spring-cross-loppet i helgen, men siktet har hela tiden varit inställt på halv-maran i September, så det är bara att hoppas att 'vad-fan' (jag stal det uttrycket från Peters blogg....!!) blir bättre snart. Kämpa på Ni andra oxå! Ciao!  

2008-05-08 22:14
Kristina, jag känner igen Din kommentar med 'knöligt' i vaden, tyvärr...o efter 5 veckor är det ännu inte bra, din kommentar om 4-8 veckors rehab-tid verkar som om den kan stämma på mig....  

2008-05-08 22:18
Bra att det känns lite bättre nu,
fortsätt gärna och skriv hur det går med din rehab här.
Intressant att läsa hur det utvecklar sig

Bra att du går och cyklar mycket, att röra på sig ökar ju cirkulationen och det är superbra för läkningsprocessen i muskeln. Helt rätt att du är beredd på att låta skadan ta sin tid och att du struntar i ditt planerade Spring-cross-lopp och satsar på bättre läkning istället.

Lycka till! Smiley

2008-05-09 13:42
Håkan och ni andra.
Skönt att kunna känna igen sig i vad ni skriver.
Flera säger till mig att det bästa är att ha en cykelsäsong helt och "börja om" med löpträning på sensommaren typ. Börjar ställa in mig på det.
Vaden är mindre knölig nu, det går åt rätt håll men de säger att det är skört, och som nån skrev, lättare att skada sig igen om man går ut för hårt.
lätt löpning ett par ggr /veckan ca 15 min eller 3km för att inte benhinnorna helt ska somna av.
Kan du cykla obehindrat?
det kan jag tack och lov. Det blir så långt bara om man ska upp i distanspass, och då får jag ont i ryggen istället.
Men soligt och varmt är det nu och det doftar gott ute. Det gäller att jobba på det mentala. Maken springer/lunkar premiären på Lidingö Ultra i morgon och jag skulle helst vilja vara med.....
hej hopp,
Kristina

2008-05-09 22:01
Hej igen, Tore och Kristina - och Ni andra....Tore, jag återkommer så småningom med feed-back om hur skadan går - kör Din rehab så länge (det är för övrigt när jag kört mina tåhävningar som jag - mot slutet - känner av min skada. hoppas det ger sig om en eller två veckor). Kristina, hoppas det inte stämmer med att man inte ska kunna springa igen förrän sensommaren - men det visar sig. När jag cyklar (träningscykel på gym) känner jag inget, utan det är bara att köra på, samma som Du, tror jag? Själv tröstar jag mig med att det kunde varit värre - rygg, knä eller fot-skada (stackars Foppa!) kan ju stoppa en från det mesta av fysisk aktivitet. Just nu får jag nöja mig med cykeln.....Ha en god helg i sommarvädret där ute!  

2008-05-09 22:27
Jag har ev en muskelbristning också. Min läkare sa åt mig att gör omvänd tähävning för att stretcha ut vaden. Det får inte göra det minsta ont. Om det gör det ska man vänta ett tag till. Man ställer sig i en trappa och det friska benet står kvar med hela foten på rappsteget. Det skadade benet flyttar man ut så bara tårna är på kanten och så sjunker man ner med hälen. När man ska upp igen ska man använda det friska benet. Jag skulle göra det flera gånger om dagen.  

2008-05-11 09:52
Men så bra Gunnilla, det är ju precis det Håkan gör. Excentrisk tåhävning kallas det, upp på båda ner på det skadade benet.. Övningen är nog mer för att återuppbygga och träna vaden än att stretcha.

Excentriskt betyder ju att muskeln jobbar under förlängning (stretch) så det var kanske så din läkare menade.. Smiley

2008-05-11 16:52
Japp - Gunilla, tack för tips, jättebussigt - Tore, riktigt, jag kör min dos av dessa 2-3 ggr per dag. Dessutom cyklar jag 30 min 3-5 ggr vecka. Idag var det första dan som jag tyckte vaden börjar kännas något mer 'normal' igen - hoppas det stämmer, jag kommer vänta ett par veckor till innan jag springer igång....  

2008-05-11 19:57
Hej Tore, Tänkte bara meddela att det känns som om Din rehab-metod verkar funka....vaden börjar så sakteliga normaliseras, jag tror att det blir första löptestet nästa helg. Får se om den håller. (Just nu kör jag fortfarande cykling och excentriska tåhävningar, precis som Du förordade. Har gått mkt bra hittills - men långsamt)...trevlig helg, och tack!  

2008-05-17 17:38
Fint att det rullar på för dig Håkan, du får verkligen ta o känna efter när det är dags o börja springa igen. Men en kort lugn jogg inom en snar framtid skulle kunna vara en bra värdemätare.

Själv sitter jag med en svullen fotled och tycker lite synd om mig själv, vet inte riktigt varför den svullnat upp men misstänker att jag snedbelastat eller trampat snett när jag gjorde utfallssteg med vikt här om dagen. Vilar upp mig med Voltaren, kompression samt högläge och hoppas på att jag kan springa Blodomloppet på torsdag som planerat..

Plötsligt händer det.. Smiley

2008-05-17 21:35
Sprungit regelbundet ett år,varit mkt noga mned återhämtning men börjat med fartträning,dvs intervaller, backe och tempo. Känt mig öm i vadeerna ganska fort även ifall jag tagit det extremt lugnt med ökningen av dosen
Igår orienteringstävling....gick kanom men på slutet av loppet...small det till...trodde hälsenan gick av...bår o sen till akuten.....Dokt förklarade att hälsenan inte var av, inte heller den andra muskeln på yttre vänster sida..utan den tredje på insidan , rakt på vaden....han tröck o rejält ont....ingen fara sa han..går över på en vecka...börja jobba med att sträcka tårna fram o tillbaka..ska och kommer göra ont sa han. Muskeln måste arbeta o läkes fortare då. I natt sovit med smärta men vakna med stor skillnad..kan nästan gå igen. Hoppas på snabb rehab men kommer vara extremt försiktig.Tack för alla inlägg...

2008-05-18 11:23
Hej igen!
Märkligt Johan K att din läkare säger att det SKA göra ont när andra inlägg tvärtom menar att man ska sluta med det man nu gör ifall det börjar göra ont?
Vad gäller då egentligen?
Kul Håkan om din vad börjar bli bra. Jag har nu börjat så smått med excentriska tåhävningar jag med. Fästet nere i hälsenan blir trött fort. Jag springer MYCKET lugnt i 15 min på löpband ett par ggr /veckan vilket går bra tycker jag men vaden blir trött av det ändå. Känns lite stel efteråt.
Många säger att en gång skadad så är det väldigt skört och lätt att få tillbaka efteråt. Är det åldern månne som börjar visa sig? Kan det väl ändå inte vara.
Skönt att läsa om alla era liknande problem och alla tips som alla vänliga skickar in.
Träna lugnt!
Kristina Smiley

2008-05-18 19:03
Fjärde dagen....känns fint i vaden..vet vilken rörelse som gör ont...Total vila har det varit...voltaren höjdläge o tåsträckning , även ifall det gjort ont....Går nu obehindrat utan kryckor. Kommer börja köra styrketräning strax o sen börja cykla. Tänkte passa på o se över mina matvanor under vilotiden. Tänker inte springa på minst 2-5 veckor nu. Har blivit skrämd över det ni skrivit....bäst o ta det väldigt försiktigt. Skall springa Oringen i sommar o vill inte riskera.
Promenerar alltid mkt då jag har hundar.....skall fortsätta med det.

2008-05-20 08:50
Hej Johan, låter klokt att Du tar det lugnt. Själv tänkte jag springa mina första få kilometrar i helgen - får se om det håller. Kämpa på!  

2008-05-21 20:58
Tack o lycka till Håkan. Idag varit ute i skogen o gått med hunden ochg det kändes fint i vaden. Otroligt att efter fyra dagar med smärta, smärta att jag kan gå överhuvudtaget. Har haft liniment på varje natt...vilat hela dagar. Höjdläge. Tror på snabb återhämtning....men kommer i morgon börja med styrketräninge o sen böraj cykla.....hoppas kunna börja jogga redan nästa vecka....Fast då mkt lugnt.  

2008-05-21 21:04
Är nog också lite skeptisk till tåhävningar....Fördrar o rekomenderar vanlig skogsprmenader gärna helt fritt i skogen.....utan stig. Sakta , sakta  

2008-05-21 21:07
Skogspromenaderna låter onekligen trevligare och roligare än tåhävningar, Johan, det medges. Själv cyklar jag mest på gymet nuförtiden - när jag inte gör mina tåhävningar förstås. Känns lite surt att - efter att man varit ute och sprungit i ur och skur hela vintern - så går man och skadar sig på försommaren! Grattis till alla Ni friska, som får njuta av löpning i vårt fantastiska vårväder!  

2008-05-22 20:35
Håkan

Du får trösta Dig lite med att Du har flera vänner i nöden. Jag spinner, cyklar & "bodypumpar" i väntan på att vaden som jag överansträngde i februari (!) skall bli bra. Visst saknar jag löpningen mycket men det funkar inte och då är det bara att gilla läget och avvakta att smärtan försvinner - förhoppningsvis Smiley

2008-05-22 21:49
Börjar bli orolig för att det kommer ta tid. Har änny inte provat eller tagit i...vilar änny...Började ni för tidigt?? Kände ni ingeting innan. Hur känns det när ni gör tåhävningar. Har smärta på ett ställe mitt i vade o den kommer bara i en speciell rörelse.. I morgon en vecka sen det small till i vaden. Kämpa på ni tålmodiga.  

2008-05-23 07:12
Johan

Jag fick ont i foten när jag sprang men tjurade på några kilometer till och det var väl det dummaste...... Hursom fick jag i konsekvens en överansträngning i muskelfästet vaden insidan skenbenet starax över foten. Det gör ont vid kraftig fotisättning (löpning) och vridning. Jag spinner utan problem med full belastning, jag promenerar snabbt, jag kan göra tåhävningar utan problem MEN fotisättning vid jogging är omöjligt utan smärta - tyvärr. Nu provar jag så sakta att trippa på framfoten för att byta löpsteg och det kändes bättre häromdagen. Dessutom är golfsäsongen igång och promenaden är OK men visst kan jag känna det i svingen.

Misströsta inte - det kommer säkert att gå bra skall Du se. Varför det tagit så lång tid för mig förstår varken jag, ortopeden eller sjukgymnasten. Men den som väntar något gott Smiley

2008-05-23 08:56
Harald: Skogspromenader är jättebra träning för att stärka musklerna kring fotleden. Speciellt om man går där det inte är stigar.

Min golf fungerar på samma sätt. Många skogspromenader blir det men jag tröstar mig med ovanstående. Och är det inte lite chicken över att bara spela på faiway? Smiley

2008-05-23 10:47
Hej Alla!
Harald - skönt att höra att man inte är ensam att inte kunna springa när fåglarna kvittrar och solen skiner!
Johan - efter min skada (muskelbristning vänster vad) försökte jag springa först efter 5 dagar, sedan efter en vecka - båda gångerna slet jag upp skadan. (jag kände inget obehag när jag gick, trodde allt var ok, men det var det uppenbarligen inte). jag har känt av skadan när jag gjort tåhävningar, i början, men det har inte gjort ont - i så fall ska du nog sluta. Nu gör jag mina tåhävningar och känner inget. ska ta mina första löpsteg i helgen....
Krister/Johan - min golf är oxå på 'skogsnivå', den vågar jag inte ens diskutera publikt!
Till Er alla - kämpa på mer Er rehab och trevlig helg!

2008-05-23 19:20
Lycka till i helgen Håkan. Hoppas det fungerar nu. Jag har varit ute o gått min första skogspromenad utan krycka. Känns ömt o vant...haltar lätt än men det går. Tänker ta det rysligt lugnt . Smörjer in vaden med liniment varje natt samt votaren ..tåhävningar tänker jag hoppa över.  

2008-05-23 19:32
Undrar....är det inte så att vila är det enda som gälle då man råkat ut för muskelbristning. Läser mkt här om att det går att hålla på ändå, utan att det gör ont förståss, träna o träna.Vilan i sig borde läka bristningen. Har jag Fel?  

2008-05-24 10:58
Fel och fel,

vad jag har förstått så är total vila något man i princip bara gör första dygnen efter skadan.

Sen är det belastning som gäller, till en början måttlig men efterhand stegrande.
Vill man inte göra direkta cirkulationsövningar så är ju skogspromenader (som föreslagits tidigare) ett utmärkt alternativ.

Belastningen stimulerar ökar genomblödningen i muskeln vilket gynnar läkningen.

Smärtan är ju oftast ett tecken på att man tagit i för hårt, men det är i första hand den akuta skärande smärtan man ska ge akt på. Att det gör lite ont när man rör på sig eller gör styrkeövningar är inte farligt. Om det gör ont långt tid (1 dygn?) efter belastningen har man fömodligen tagit i för hårt och får ta det lite lugnare..

Hittade en kort information på internetmedicin.se som var läsvärd:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=409

2008-05-24 15:20
går ganska bra nu men den skärande smärtan komemr ibland. Dern gör att jag blir osäker när jag går o ibland tom haltar. Hur ska jag möta den?? Ska det göra ont ibland eller är det bara ett tecken på att muskeln fortfrande inte är okej???  

2008-05-24 19:19
Johan, jag tolkar din smärta som att muskeln fortfarande inte är helt ok. Men eftersom det just är "din" smärta så är det egentligen omöjligt för mig eller någon annan att säga.

Du kan ju tänka tillbaks på hur det kändes för en vecka sedan när muskeln precis hade gått av, skatta den smärtan 1-10 & jämför med den skärande smärta du känner nu. Det bör vara en rejäl minskning av smärtan..

Precis som din läkare sa så kommer det göra ont ibland, bara du kan avgöra om det gör "för" ont. Försök göra som han sa, sträck på tårna/flexa-sträck foten. Går utmärkt o göra när du ligger i soffan o kollar på tv, lägg foten på en kudde om det gör för ont (högläge).

Bara att vicka på så mkt och så ofta du kan. Smiley

2008-05-24 20:08
Du har rätt....en betydlig skillnad...En smärta på 3 av 10 kanske. Vickar mkt o ofta på tårna. promnerar minst två ggr per dag..lugnt o fint, utan att ta i.

Läste om gubbvader..är det samma sak. ?

2008-05-24 20:14
Bra att det gör mindre ont än tidigare, 3/10 är helt klart bra!

Är inte insatt alls i gubbvader och vad det innebär. Men efter lite googlande så verkar det vara ständigt återkommande värk/kramp i vaderna i samband med träning, framför allt löpning.

Du hade ju ett tydligt trauma som diagnostiserades som en muskelbristning av läkare. Jag vet hur lätt det är att tro man har både det ena och det andra när man är skadad, men allt som oftast så är det ju trots allt ingen fara på taket. Smiley

Fortsätt du med dina promenader och vickningar och lägg in lite tåhäv när du inte har ont längre. Men precis som det stod i länken jag postade tidigare så bör du nog vänta tills muskeln är helt bra innan du börjar med löpningen igen..

2008-05-24 23:26
Låter som min väg Tore. Kommer inte riskera Oringen i sommar...Har nu ca 8 veckor på mig. Tänker inte ta ett löpsteg innan jag känner mig helt okej. Tänkte på akupunktur. Balansen i kroppen osv. Promenaderna känns väldigt bra men spänner mig så jag aldrig vet närö det riktigt gör ont. Fortsätter en dag i taget.  

2008-05-25 09:05
Hejsan,
Johan - jag känner inte riktigt igen dina smärtsymptom från min egen skada. Efter något eller ett par dygn kunde jag gå - och cykla - utan någon smärta alls. När jag se'n gav mig ut och sprang alldeles för tidigt (första gången efter 5 dar, andra gången efter ytterligare en vecka) så kändes det direkt att skadan kommit tillbaka (skarp smärta - andra gången blev jag hämtad i bil, hade svårt att gå). Under min rehab har jag - vid tåhävningar - 'känt att något är fel' i vaden, men det tolkar jag mer som stelhet (kanske ärrbildningar?) - och om det ens närmat sig smärta så har jag gjort avbrott. Lycka till med Din rehab (varför gillar du inte tåhävningar? jag har läst det från flera....)
Tore - tack för Dina rehab-tips! Idag har jag för första gången på 5 veckor sprungit. Bara två kilometer, i lus-tempo, på löpband, men ändå, vaden höll! Jag funderar på att addera 2 km var tredje dag nu - i lugnt tempo, och samtidigt fortsätta med rehab (cykling, tåhävningar) som vanligt. Då bör jag kunna nå 10 km om två veckor, men jag kommer att ha lågt tempo, inga backar, mm. Verkar det rimligt? (förmodligen är jag alltför försiktig - men en så'n här skada vill man inte slå upp!)

2008-05-25 11:49
En vecka idag. Går bättre o bättre. Har testat lätt cykling utan besvär. Går i skogen ca minst 30 min per dag. Vickar mkt med foten på kvällarna. Går o klipper gräset, rensar ogräs utan problem. Känner dock ömheten i vaden, precis somdu sklriver Håkan..en stelhet som när som helst kan smärta till. Jag kan inte köra tåhävningar utan att det gör ont i vaden. Tåhävningar har jag annrs kört väldigt mkt hela våren. Har kört mkt styrka med mina vader. Alltid varit stark där. Det som gjort att det blev alldeles galet var att jag började lägga in lite fart o backträning efter ett års uppbyggnad. Trodde jag skulle klara det men men..efter varje intervallpass och backe kände jag hur ena vaden blöev öm. Minskade mängden men foretsatte. Överbelastning är jag övertygad om efter som jag rört mig otroligt mkt sista året.
Nu vilar jag benet ordentligt. Undviker smärtan men känner mig rastlös o saknar träningen. Hoppas kunna springa om ett par veckor igen..

2008-05-25 12:02
Hej Johan - bra att det går i rätt riktning. Intressant att Du fick den reaktionen med fart och back-träning....jag skulle just börja mer med sådan träning, hade just byggt upp mer längd i träningen, från kanske 15-25 km per vecka var jag på väg mot 45 km/vecka (vaden gav upp efter 40 km). Hoppas nu att det går att komma igång igen inom några veckor....lycka till!  

2008-05-25 22:19
Hade till o med kört en del styrketräning med just vadmusklerna som föremål...o heal kroppen förståss..men farten o backträning tänker jag låta bli ett bra tag nu.  

2008-05-26 08:12
Hejsan!
Tore - verkar som Dina rehabtips fungerar. I går sprang jag mina första 6 km utomhus för första gången sedan jag slog upp min vad-skada för andra gången, det var 6 veckor sedan. Vaden höll och jag kommer fortsätta att bygga upp träningen väldigt försiktigt (tåhävningarna kör jag naturligtvis varje dag!). Stort tack igen för tips och bistånd!
Johan, hoppas även Du är på bättringsvägen. Om det är muskelbristning så är rådet att 'skynda långsamt'. Lycka till!

2008-06-01 14:40
Hejsan Håkan, Tore och andra med vadproblemen.

Har varit ute o sprungit mitt första 3km pass..utan smärta....Gud va skönt. Det small till för tre veckor sedan och jag är positiv inför fortsättningen. Ska ta det fortsatt lugnt men är lite förvånad över att det gått fort ändå. Har idogt gått i skogen varje dag nästan, gjort tåhävningar varje stopp jag gjort. Har tagit det väldigt lugnt i uppförsbackarna. Terrängen har varit väldigt kuperad.

Firar att jag varit snusfri i tre månander, har iof gått upp 4kg men jag är på väg igen. Ska spinga Oringen o har nu anmält mig till blodomloppet i augusti. Hösten kommer ägnas åt tävlingar, orientering, sen har jag nytt mål med öppet spår o kanske jag ger mig på vätterrundan igen....

Men en mara lockar oehört..

Vaden håller.

2008-06-06 09:44
Här står det en del om vaderna och även hur man stärker dem.

http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=669554

2008-06-06 09:58