Prat

tråkig fråga om f-skatt

Hej!
Det ser ut som om jag behöver skaffa mig en f-skattesedel så jag lätt kan ta frilansjobb som hantverkare och danslärare - är det nån som vet om man man måste starta eget företag för att få f-skattesedel? Har läst en massa på skatteverkets hemsida men gudars vilken härva det verkar vara - jag blir inte klok på det hela.

Nån som har erfarenhet av sånt här?

2008-03-12 09:21
Det kanske finns fler sätt, men det enklaste är nog att starta ett enskilt företag. Sök på det på skatteverkets hemsida.  

2008-03-12 09:23
Här är en bra länk.

http://www.ams.se/GO.ASPX?AP=72930&A=72930

Där finns även en "Starta företag-broschyr" med massa matnyttigt information och länkar.

2008-03-12 09:40
Enskild firma är definitivt enklast!  

2008-03-12 10:45
så ni tror inte man kan få f-skattesedel utan att starta eget?  

2008-03-12 10:47
Jo det kan du göra och det är det ultra-enklaste!

Med f-skattesedel visar du att du tar hand om din egen skatt och sociala avgifter för den som betalar ut ersättning.

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/432.4.39f16f103...

2008-03-12 10:51
det är väl vad ja hoppas på, men den där blanketten vänder sig ju till företagare? antyder inte det att man måste vara egen företagare för att få f-skattesedel?  

2008-03-12 10:54
Du måste ha ett företag för att få en F-skattesedel (F står för företag).

"Villkor för att få F-skatt
För att kunna få en F-skattsedel krävs att du
• bedriver näringsverksamhet eller
• har för avsikt att bedriva näringsverksamhet."

Informativ sida:
http://www.bolagsverket.se

Här registrerar du företaget:
https://www.foretagsregistrering.se/

Att driva ett företag kräver en extrainsats när det gäller redovisning, bokföring och deklaration, men när du väl kört ett par år så har du koll på hur det funkar.

2008-03-12 11:02
ahaa... då blir det till att starta företag då! Gudars, det känns som en enorm uppgift.  

2008-03-12 11:07
Ja du måste starta eget för att få f-skatt. F-skattesedel innebär att du betalar in dina skatter själv till Skatteverket, både sociala avgifter (motsvarar arbetsgivarargifter ungefär) och vanlig skatt. Du måste också boföra all aktivitet i firman. Därför krävs det lite planering, f-skatt är mer än bara ett papper.

Googla på "starta eget" så hittar du massor av information. Låna böcker på biblioteket. Skaffa ett enkelt bokföringsprogram (jag använder Visma Enskild Firma). Och ha kontakt med Skatteverket! De finns där för att hjälpa dig. Det brukar finnas nyföretagarträffar i kommunen som man kan gå på. Arbetsförmedlingen lär också ha en del information, eventuellt är det de som kan hänvisa dig till sådana nyföretagarträffar.

Det är inte svårt att ha egen firma, speciellt inte om man tar något uppdrag då och då bara. Men man måste planera. Tänk bara på när du tar betalt, att det inte är lön de betalar till dig, utan du måste lägga på för alla skatter samt det faktum att du inte har någon anställningstrygghet och ingen tjänstepension som frilansare. På 100 kr blir det ungefär 40 kvar när momsen, skatten och egenavgifterna är betalda (i gengäld får du kvitta inkommande moms mot utgående). Sedan ska du täcka dina löpande utgifter också... Gör en ordentlig budget och se vad du behöver få in för att firman ska gå runt.

2008-03-12 11:14
Jag är "anställd egenföretagare". En toppenform om man inte orkar administrera. Läs mer här:

http://www.cforetaget.se/
http://bolagsbolaget.se/

2008-03-12 11:17
Nej det är inte så svårt när det gäller det du vill göra, blir ju inga investeringar, marknadsanalyser mm som behöver göras/behandlas. Solla i informationen men läs igenom och kolla upp kriterierna som finns hos skatteverket.  

2008-03-12 11:18
Det kräver inte så mycket jobb egentligen...iofs beror det på hur mycket du arbetar som företagare.
Om du inte drar in väldigt mycket pengar eller har stora inköpskostnader så är det rekommenderat att deklarera skatt och moms i inkomstdeklarationen istället för varje månad. Då slipper du en del blanketter och jobb. Risken är att du "bränner" pengarna som du skulle betala skatten med Smiley

Jag har varit egen företagare i 10 år nu och mitt jobb med byråkratin kring företagandet består mest i att skicka fakturor, skriva verifikat och sätt in dem i en pärm i kronologisk ordning.
Sedan cirka 1 månad innan det är dags att deklarera så bokför jag allt i ett bokföringsprogram. Eftersom verifikaten är skrivna och allt är i kronologisk ordning så går det på ett par timmar. Skriv ut lite rapporter och för in det i inkomstdeklarationen.

I år är det lite förändringar som jag inte kollat på än. Det är något förenklat årsbokslut som ska göras, men jag tror inte det är så blodigt. Instruktionerna på skatteverkets hemsida är bra och räcker oftast för att man ska förstå.

2008-03-12 11:19
Hej Fny,
Jag är själv egenföretagare och Anders inlägg sammanfattar det du behöver helt kort och konkret.

Att du ska "starta eget" och "söka f-skatt" är lite som att säga "börja köra bil" när du tar ett B-körkort. Du behöver bilen för körkortet och du behöver företagsidén för f-skatten. Skillnaden är att bilen köper man och företagsidén är något ideologiskt du själv formar i huvudet, worddokument eller med penna och anteckningsblock.

Ska du vara frilansare i egenskap av företag men samtidigt vara anställd på något sätt i något annat sammanhang, söker du FA-Skatt. Är man det minsta osäker på den funderingen, är det oftast lämpligast med FA.

En annan femma, utöver f-skatten, är sen att du ska momsregistreras. Det innebär att du får tillbaka momsen på inköp samt betala in momsen på försäljning (Dvs dina frilansuppdrag). Man behöver inte absolut momsregistrera sig - men normalt gör man detta i samband med att söka om firman. Effektivast för en "vanlig dödlig" är att ha årsvis skattedeklaration.

Den största utmaningen du ligger i det här, är att hantera bokföringen. Alla kvitton för inköp ska sparas och bokföras. All försäljning ska faktureras eller skrivas kvitton och bokföras. Sen med enskild firma skall bokföring och moms samlas ihop och göras till ett bokslut som skickas tillsammans med den vanliga Inkomstdeklarationen. Om man är van att få tillbaka skatt i maj/juni är det kört med detta, då enskilda näringsidkare får sitt det början på december.

2008-03-12 11:22
Skattemyndigheten löser även deklerationen genom Skönstaxering för dem som inte gillar administration och papper.  

2008-03-12 11:29
David! Inte ens det. De förklarar vad som ska åtgärdas. Sen får man betala ändå, om man vill ha hjälp att få det åtgärdat.  

2008-03-12 11:34
Hmmm? Jag hade ingen koll på det, men det har du som egenföretagare!  

2008-03-12 11:41
Jag undrar om f-skatt eller fa-skatt är lämpligast för mig. Jag kommer ju i sommar vara anställd (som vanligt), men samtidigt kommer jag kunna sälja det jag tillverkar på egen hand. Så där borde kanske fa-skatt vara bäst. Men om jag får ett uppdrag som danslärare, eller något mindre hantverkarjobb, så är jag ju inte anställd utan arbetar ju helt på egen hand, så där är det väl inte fa-skatt som är bäst? Men jag kan väl bara ha det ena (hoppas jag) -så borde jag då satsa på fa-skatt eftersom jag ibland även kommer ha en vanlig anställning?  

2008-03-12 11:50
FA-skatt betyder att du har BÅDE f-skattesedel och a-skattesedel. F-skatten hänvisar du till när du tar uppdrag, och A-skatten när du är anställd. Så det är det du ska ha.  

2008-03-12 11:57
"Vid genomgång av räkenskaperna....."
"Bolaget XX har vid datum X erhållit faktura på X kr från företaget X. Bolaget har inte gjort avdrag för ingående moms för denna faktura".
"Svar önskas senast xx"

David! Att jag har koll vet jag inget om :). Varken SK eller revisioner är något problem då man håller sig på rätt sida linjen. Men med företagandet är det ingen som gör något åt en, som man inte själv gör eller ser till att någon gör.

Fny!
Då har du inget att välja på. Om du har F-Skatt och ska vara anställd måste du ändå få ansökt om a-skatt. FA-skatten är den form som gör att du kan vara både och ha företag. F/A/FA är heller inget som man direkt "byter mellan" oftare än på årsbasis. Isåfall är det vanligare att man lägger "F-skatten vilande" om man vet en period (t.ex. 6 mån) där ingen företagsverksamhet ska bedrivas. Men då får man heller inte göra några affärshändelser alls på företaget den tiden.

www.startaeget.se är också ett bra forum att rekommendera för att skapa lite diskussioner och funderingar kring dina frågor - av fler personer än bara oss. Du är lååångt ifrån ensam om detta.

2008-03-12 11:57
Som anställd egenföretagare har min "arbetsgivare" f-skattsedel och jag slipper bekymra mig - mot 12% på det jag fakturerar tar de hand om momsredovisning, fakturering, skatter m.m. och jag kan koncentrera mig på min grej. För att testa en affärsidé är det perfekt.

Först när jag vet om det går att sno runt tänker jag starta eget.

2008-03-12 12:12
fa-skatt blir det alltså, skönt at ha det utrett.

Informationen från skatteverket är ibland riktigt jäkla snårig... Det stod någonstans att för att kunna starta en enskild näringsverksamhet skulle det vara ens huvudsakliga inkomst och inte göras på fritiden. Men vad fasen räknas som fritid? Eftersom jag samtidigt studerar heltid så blir det här ju per definition på fritiden. Och inte blir det min huvudsakliga inkomst heller, eftersom min anställning i sommar kommer att inbringa mer pengar än det här. Så enligt det borde det vara hobbyverksamhet jag gör, men int fasen är det hobbyverksamhet om en kursgård vill hyra in mig som danslärare en vecka - det är ju arbete, inte hobby. Garggghhhhh jag blir tokig!!! *sliter mitt hår* Broschyrerna på skatteverket gör en verkligen mer förvirrad än de hjälper. Smiley

2008-03-12 12:24
Ursäkta förresten det tråkiga ämnet :P ska försöka hålla mig till träning härefter....  

2008-03-12 12:26
så, nu har jag iallafall bokat tid för rådgivning på nyföretagarcentrum. Nu är det bara att försöka andas lite igen :)  

2008-03-12 13:14
Fny!
"Det stod någonstans att för att kunna starta en enskild näringsverksamhet skulle det vara ens huvudsakliga inkomst och inte göras på fritiden. Men vad fasen räknas som fritid? Eftersom jag samtidigt studerar heltid så blir det här ju per definition på fritiden."

Det där är en viktig definition eftersom SKV förutsätter att man söker om F-skatt för att den ska eller har som mål att bedrivas som en vinstdrivande näringsverksamhet. Om man har en F-skatt men som går med förlust eller gör ett 0-resultat år efter år, kommer de kräva en förklaring och rekommendation att dra in f-skatten.

Det finns dessutom en definition som lyder att man inte får ha f-skatt om den näringsdrivande verksamheten bygger på en endaste kund. Det är en regel som slår både mot uppdragsgivaren och uppdragstagaren. Skatteverket kan då bedöma att det snarare handlar om ett anställningsförhållande, och då ska uppdragsgivaren anställda uppdragstagaren. Det finns med den blå regeringen en liten punkt i regeringsförklaringen att detta villkor ska tas bort. Dock Inget som är aktuellt ännu, så vitt jag vet.

Det finns en del villkor alltså, men alla i slutänden bygger på att man som söker f-skatt har för avsikt att bedriva sin verksamhet i vinst och det utan något som liknar ett anställningsförhållande. Hobbyverksamhet är en benämning snarare än en praktisk innebörd. Skatteverkets avgörande för klassificeringen är om verksamheten är självständig, varaktig och drivs med vinstsyfte. Är samtliga villkor uppfyllda ska verksamheten beskattas som näringsverksamhet.

Å ämnet är inte tråkigt.. snarare hur roligt och skapande som helst.. :)

2008-03-12 14:05
Vad bra att du tycker det är roligt! =)

"Det där är en viktig definition eftersom SKV förutsätter att man söker om F-skatt för att den ska eller har som mål att bedrivas som en vinstdrivande näringsverksamhet. Om man har en F-skatt men som går med förlust eller gör ett 0-resultat år efter år, kommer de kräva en förklaring och rekommendation att dra in f-skatten. "

Jag planerar ju absolut att gå i vinst, så det är det ju inga problem med... däremot kan jag ju redan nu säga att jag inte kommer tjäna några stora summor på det hela, det är ju inte vad jag kommer försörja mig på. Däremot är det ett långsiktigt extraarbete, om man säger så.

"Det finns dessutom en definition som lyder att man inte får ha f-skatt om den näringsdrivande verksamheten bygger på en endaste kund."

inte heller något problem, har redan nu ett flertal framtida kunder...

Har hittat en sida för företagsregistrerin hos skatteverket och bolagsverket, som jag ska gå igenom ordentligt... Blir däremot inte klok på om jag officiellt har startat mitt företag om jag skickar in den ansökan som finns där, eller om det bara är ett steg i det hela.

Problemet här är egentligen tid. Jag måste ha fått igång det hela absolut senast till sommaren, då jag har en uppdragsgivare som kräver att jag har f-skattesedel. Eventuellt även tidigare. Eventuellt redan i april. Så det här måste gå undan.
*sliter mitt hår*

2008-03-12 14:16
Det är inga problem att gå back och noll några år bara man till slut uppvisar något positivt resultat.

Jag har nog bara gått plus 2-3 år av totalt 10. Resten har jag gått back och de har inte klagat så mycket än. I år tänkte jag iofs fixa till så att jag går plus några kronor. Då kanske jag håller dem borta några år till Smiley

2008-03-12 14:22
Andreas och Fny!

Näe som det beskrivs här är det nog inga problem med indragningar av f-skattsedlar :). Det SKV antagligen vill vara garderad mot är näringsverksamheter som används för att lyfta moms på inköp och sen skita i att generera intäkter. Dvs att den egentligen är en privat angelägenhet. Det andra, endast en kund, att man ska ut i arbete med anställningstrygghet. Nå, det där har ju redan nämnts nu :).

Fny, en grej. Foretagsregistrering.se är rätt ställe för dig att gå på. Har du ett säkert kort som bolagsnamn, registrera det också! Det kostar 1000kr men är isåfall värt. Annars, skit i det och registrera bolagsnamn en annan gång. Annars får du betala den där tusenlappen ändå senare, om du kommer på ett annat namn.

När du fyllt i allt som existerar i foretagsregistrering.se och skickat iväg, då har du formellt ansökt om att bli företagare. Processen tar sedan mellan 1-6 veckor att genomföras. Skatteverket går igenom dina uppgifter och bedömer vilken typ av verksamhet som passar dig, kontra den du föreslagit. Inom ett par veckor har du antagligen fått ett brev med bekräftelse om FA-Skatt från och med datum. Samt också det datum som din fa-skatt gäller som registrerad för moms. Om allt är i sin ordning har du formellt ditt företag igång från den dag du angett i foretagsregistrering.se och som det brevet bekräftar. Allt det här står visserligen i rätt klar text på den sajten.

2008-03-12 15:30
Ett tips: Skriv ner på papper alla saker du fyller i på Företagsregistreringen! Man ska kunna spara och hämta tillbaka uppgifterna på nåt sätt, men jag har aldrig lyckats få det att fungera.  

2008-03-12 15:43
Fny: ring 0771-567567 och prata med Skatteverket, det är lättare än att läsa sig till allt.
Dessutom brukar Skatteverket ha informationsträffar för blivande företagare/enskilda näringsidare - anmäl dig till en sådan, de är kanonbra!

2008-03-12 18:52
Fny,

funder också på hur mycket du kommer att tjäna på att tex sälja saker du tillverkat. Man får ju ha vissa inkomster av hobbyverksamhet (som tex bärplockning) innan det blir skattepliktigt. Vet dock inte vad den gränsen är i dag.

Som flera sagt tidigare - ring skattemyndigheterna och fråga. Det är det som de är till för - hjälpa folk!

2008-03-12 21:03
Det är underbart att driva företag! I alla fall när man har kommit in i hur det fungerar. Detta är en gammal tråd, så hoppas att ditt företag går bra! Jag har själv drivit enskild firma i två år nu och tycker att det är toppen. Om man vill ha mer info gällande hur det är att starta upp och vad som gäller om F-skatt så är www.f-skatt.se en väldigt bra sida tycker jag. Här kan man få både bra råd och hjälp om man skulle vilja det. Smiley  

2018-05-31 12:49