Prat

Svettfundering!

Har funderat över en sak ett tag, svettas människor olika? Eller är det bara jag som inte är riktigt normal. När jag tränar svettas jag i stort sett uteslutande från huvudet, pannan, ansiktet, ja hela huvudet...mina vänner tränar inte så jag har ingen att jämföra med. Men hur är det för er. Kanske inte en smakfull fråga att diskutera...men, men, jag var bara tvungen. Kör jag riktigt hårt börjar man ju svettas ur varenda por i kroppen, men under vanliga pass kommer allt svett från huvudet. Ser ofta nyduschad ut, med droppande hår...suck...men i övrigt ganska torr över resten av kroppen. Hur är det för er övriga fun-beatare där ute? Var svettas ni? Och är det olika beroende på vilken typ av träning ni kör? Smiley Smiley  

2008-01-31 23:32
Jag svettas floder, jag är helt genomblöt över hela kroppen efter i stort sett all träning. Det droppar från håret, rinner längs smalbenen, tröjan går att vrida ur..... Eller, styrketränar jag är jag inte riktigt lika plaskvåt som om jag springerSmiley  

2008-01-31 23:55
Det finns en tidigare svettig tråd om detta Smiley
(Jag fick f.ö ett privat mess efter det så en del går tydligen igång på när tjejer berättar att de svettas. Personen som skrev ville så gärna veta mer om min svettning Smiley )

Har för mig att vältränade personer faktiskt svettas mer än otränade för det första. Jag svettas också mycket i ansiktet/huvudet och borde kanske ha en sk. buff eller nåt.

Ser ofta tjejer med tighta färglada toppar där inte en enda svettfläck syns, mycket mystiskt. Har aldrig sett en enda kille som _inte_ svettas så det syns. Vet inte om det är bilogiskt betingat eller helt enkelt ett sorgligt bevis på att *en kvinnlig kvinna svettas inte* (och därmed inte vill ta ut sig ordentligt)

2008-02-01 07:21
Har hört nåt typ om att man är vältränad och/eller har hög ämnesomsättning när man svettas mycket vilket jag inte har en aning om det stämmer. Men det var "bra" att svettas ordentligt vid ansträngning/hetta  

2008-02-01 09:00
Jag svettas som en gris och det börjar redan under uppvärmningen...Efter passet är jag dessutom rödflammig i ansiktet. Men det betyder ju bara att jag ansträngt mig Smiley Jag skulle nog aldrig ha på mig en tröja där svetten syns för det skulle inte va en svettfläck på ryggen efteråt direkt utan den skulle va indränkt hela den. Håller mig till svart eller mönstrat... Sen finns det ju dom som inte svettas lika mycket men...hade en kompis som kunde stå 40 min på crosstrainern utan att svettas ett dugg och hon körde på rätt bra ändå. Fast hon drack ju iofs aldrig vatten, bara kaffe så det fanns nog inget att svettas ut där Smiley  

2008-02-01 09:31
färsk svett lukta ok,
gammalt svett lukta skunk

2008-02-01 09:31
Min högst personliga teori (baserat på en empirisk studie av mig och min omgivning och Nationalencyklopediens korta stycke om svett nedan) är att det är högst genetiskt hur mycket man svettas men att man kan arbeta upp det till en viss gräns (tänker att man bara har ett visst antal svettkörtlar och att de bara kan stimuleras till den genetiska gränsen eller nåt).

När jag va otränad (för mååååånga många år sen) och började träna svettades jag inte alls så mycket som jag gör idag. Kanske beror det på att jag inte tog ut mig lika mycket men jag tror inte det. Idag när spinnar svettas jag så att det blir stora sjöar på golvet (snuskgubbar göre sig icke besvär Smiley)

Fina tjejer som inte svettas på spinningen förstår jag mig bara inte på. Jag har fått för mig att de inte tar i för de vill inte riskera att se knasiga ut.

Så här står det i NE:
"Om svettproduktionen är låg återupptas det mesta saltet på väg mot hudytan och utsöndras aldrig. Vid stark svettning kan saltförlusten däremot bli stor, upp till 30 g per dygn. Både förlorad vätska och förlorat salt måste ersättas. Acklimatisering till varmt klimat medför att svettproduktionen kan öka från normalt hos vuxna högst 700 ml per timme till 2 000 ml per timme, utan att saltförlusten ökar i motsvarande grad. De apokrina körtlarnas svett stimulerar tillväxten av bakterier, vilket förstärker svettlukten"

2008-02-01 09:43
Mycket isolering=>mycket värme=>mycket svett
Mycket muskelarbete=>mycket värme=>mycket svett
Lite ytliga blodkärl=>mycket värme=>mycket svett

2008-02-01 10:12
Hittade detta på Sjukvårdsupplysningens hemsida (tyvärr utan referenser till nåt vetenskapligt):

"Vältränade människor svettas mer än otränade människor. Är man vältränad svettas man mest på överkroppen"

Nog känns det som man svettas mest på överkroppen... men jag kan inte påminna mig att otränade jag svettades på benen?!?!

2008-02-01 10:17
AnneMarie; du hade kanske mer fotsvett då? Smiley  

2008-02-01 11:09
Jag svettas ofta av bara den och blir illröd. Jag bryr mig heller inte ett spår om det syns på tröjan eller resten av kläderna, det är ju inget att skämmas för, och är HELA tröjan genomsur så syns det inte längre ... Smiley
Ofta också funderat över folk (tjejer ja) på spinningpass som har hur mycket kläder som helst på sig och inte verkar koka bort.

2008-02-01 11:14
Jannike: Hi hi... kanske det...

Det där med påpälsade tjejer förstår jag inte heller. Hur står de ut?!? Ibland kan det va kallt i en sal och då behöver man överdrag efter träningen men under tiden resonerar jag; ju mindre kläder på mig desto mindre svett behöver jag bära hem i väskan sen.

Om det syns brukar jag inte bry mig om men ibland så ser det bara fööör lustigt ut. Som när jag hade glömt sport-bh och använde den bh jag hade på mig (går inte att träna utan). Den råkade va vadderad så den mesta svetten sögs upp av bh:n men när den va mättad vid slutet av passet trängde svetten igenom och gjorde två mörka cirklar mitt på brösten... hi hi... såg ut som när jag läckte när jag ammade Smiley.

2008-02-01 11:58
Jag svettas absolut mer ju bättre tränad jag är.

Var inte ett dugg intresserad av idrott som barn, gympatimmarna var något man var tvungen att genomlida, men jag maskade så mycket det bara gick.
Från det att jag var ca 10 till 16 kanske svettades jag nästan enbart under armarna och på näsan! Det ledde till att jag hade konstant huvudvärk hela sommaren, avskydde allt som hade med värme att göra och kunde för allt i världen inte förstå hur människor frivilligt kunde åka på solsemester mitt i vintern.
När jag började bygga upp konditionen lite började jag få lättare att svettas, och vips så försvann min sommarhuvudvärk. Tror även att det var i samma veva som jag började dricka vatten lite då och då, innan drack jag enbart i samband med mat. Det hjälpte nog också till att få bot på huvudvärken, plus att jag faktisk hade något att svettas ut.

2008-02-01 12:08
Träna i vadderad behå? (hu!) Hade den byglar också? Smiley
Byglar har sin plats, ibland, men ett plus med träningsbehåar (hm det här hör till en annan tråd) är att de oftast inte har byglar ...

2008-02-01 12:26
Ha ha ha. Jo byglar och hela kittet hade den. Men det va bättre än inget alls (lovar!!) och definitivt bättre än att skippa träningen Smiley.  

2008-02-01 12:45
Jag blir alltid först svettig på ryggen, i svanken liksom...Verkligen så det kan rinna....långt innan det känns i ansiktet....
Är det bara jag som blir det?!?

2008-02-01 13:07
Jag kommer ihåg ett misstag som jag gjorde för ett tag sen. Hade köpt ny träningströja som var svart. Orkade inte tvätta den första gången utan tänkte, jag kör på. Efter halva passet kom min kompis fram till mig och såg lite konstig ut. Det visade sig att tröjan luddade av sig när jag blev svettig. Såg ut som om jag hade svart hår över hela halsen och armarna. Inte så snyggt måste jag säga. Nu har jag tvättat tröjan några gånger men vågar fortfarande inte ha den på mig på alltför svettiga pass...Smiley  

2008-02-01 13:22
Jag svettas också rätt mkt på överkroppen och i ansiktet när jag tränar, både kondition och styrka.

Har kört bodypump nu ett tag och har märkt sista veckorna att jag har börjat svettas på överarmarna typ?! Vid benböj så rinner det svett på över- och underarmarna när jag håller armarna under stången liksom.

Betyder det att jag börjar bli bättre tränad då? Smiley

Det har liksom aldrig varit så förut, inte på armarna.

Numera har jag alltid hårband och tränar i, tar mkt av svetten som annars rinner i ansiktet och ögonen :)

2008-02-01 14:29
Friskispressen menar, hur vetenskapligt det nu är, att mängden svett inte har att göra med huruvida man är vältränad eller inte. Finns vältränade som svettas lite och otränade som svettas mycket, och tvärtom likaväl. Det som vältränade är bättre på vad gäller svettning är, att FÅ IGÅNG kylanläggningen snabbt. Ju mer tränad man är, desto snabbare kommer svettningen igång. En vältränad person börjar svettas i stort sett när kroppen börjar fatta att "här blir det att jobba" och sätter igång kylanläggningen direkt.

Dessutom är det ju så att miljön påverkar. Springer man ute i 25 gradigt solsken svettas man ju givetvis mer, tränad som otränad, än om man befinner sig på ett gym med fläktar igång, som kyler luften, eller om man åker skidor utför i 15 minusgrader.

Tror inte man på något sett kan se hur tränad/otränad någon är, bara genom att titta på mängden svett. Men, är man svettig redan efter uppvärmningen så är man_ytterst_ vältränad...Smiley

2008-02-01 15:37
Jag tycker det är skönt när jag börjar svettas. Som Sylvia skriver är det ju världens kylanläggning. Smiley Innan svettningen kommit igång är det ju bara varmt.

Hoppas det är så som du skriver att en vältränad börjar svettas snabbt. Smiley Mej rinner det floder av efter en liten stund bara....

2008-02-01 15:53
Jag tror satt det till största delen är genetiskt bestämt hur mycket man svettas och när.

I min ursprungsfamilj blir samtliga mycket svettiga och det oavsett träningsgrad. Vi är också helt genomblöta redan efter uppvärmningen. Så har jag haft det förr när jag var vältränad och nu när jag är låååångt ifrån vältränad.

Vet flera som svettas väldigt väldigt lite trots hög ansträngningsgrad.

2008-02-01 15:53
Min käre make är snickare och tränar inte men är "allmänt" vältränad som kroppsarbetare är. Han är som ett vandrande element- alltid! Och svettas mycket och ofta Smiley, (mer tvätt). Men jag är säker på att det har nåt med hans höga generella kroppstemeratur att göra. Jag fryser ständigt och svettas "normalt" dvs vid ansträngning, eller hetta  

2008-02-01 15:55
Jag läste i friskispressen (tror jag) att hos vältränade har kroppen/huden lärt sig att ta upp mineraler snabbare.  

2008-02-01 16:00
När jag började träna hade jag svårt att svettas. Blev bara röd och varm.

Nu behöver jag nästan bara se löpbandet för att börja svettas. Personligen tror jag att det kan vara en kombination av ökad förmåga att ta ut sig och att kroppen sas lär sig sätta på kylsystemet snabbare.

2008-02-01 17:37
Fia-Lotta; då är ju både Du och jag levande bevis på att ju mer vältränad man är, desto snabbare börjar man svettas Smiley...redan när man börjar tänka på sitt jobbiga intervallpass för dagen, kan det börja pärla sig i pannan...

Anne-Marie; jo, det har jag också läst...fast efter långa löppass i solgass kan jag ha en fnasig, nästan smulig, beläggning av salt i ansiktet och vita ränder på tröjan..."lökringar" har helt plötsligt bytt skepnad till just vita ringar under armarna...

2008-02-01 18:24
Sylvia: Då bestämmer vi att det är så tycker jag! Smiley  

2008-02-01 18:50
Gud vad härligt att se att det är fler som svettas floder!
Sen just för att det inte anses så "fint" att vara en stor svettpöl så tar jag nästan i ännu mer så jag svettas massor! (Gillar att provocera) Jag tycker det ser helt underbart ut när jag ser en person med massor av svett, känns fräscht och härligt!
Mer svett till folket!

2008-02-05 14:01
När du skriver svettas floder så minns jag ett karateläger där folk _verkligen_ svettades, det blev pölar på parketten och sedan halkade man ...  

2008-02-05 14:24
Just det, det är därför man blir alldeles smulig i ansiktet efter vissa träningspass. Har mest märkt det när jag springer ute på sommrarna. Trodde tidigare att det var damm som fastnat i svetten, i ansiktet. Men salt stämmer så mycket bättre.  

2008-02-05 14:34
Ling-Ling ling: hahaha det är precis så det är för mig, just nu försöker jag hitta något sjyst svettband (de är så fula) :( just för att efter 5 min så börjar det redan droppa från ansiktet och håret. Så kanske jag slipper halka i mina egna pölar Smiley  

2008-02-14 10:29
Apropå svettning och att åka till varma länder... När vi åkte till Indien med skolan sa vår lärare att vi under våra tunna bomullströjor skulle ha tunna, löst sittande bomullslinnen. Vi trodde han skojade - ta på oss MER kläder i 28 graders värme? Och till en början var det outhärdligt varmt. Men så började man svettas, och linnet blev fuktigt. Det var hur bra som helst! Som att gå omkring med ett kylskåp, nästan Smiley Och det yttre klädlagret var torrt och fint. Så det är ett tips till alla som tycker det är jobbigt med värme Smiley  

2008-02-14 11:30
Absolut funkar det med att ha en T-shirt under, bara se till attt den sitter tight. Jag tror till och med att det finns T-shirts i material nu som fångar upp svetten och gör så att det inte heller luktar illa. Önskar att detta hade funnits när jag var tonåring, men bättre sent än aldrig! Om jag inte minns fel så heter märket Drywear (www.drywear.se), tror jag. Någon som testad denna?  

2018-06-27 12:50
Tunn tröja i merinoull gör susen.  

2018-06-28 09:24