Styrketräning

Maximal styrka och muskelvolym?

Hej!

Jag tränar regelbundet styrketräning:
4 dagar vecka efter mallen
dag1 Ben och vader
dag2 Biceps och bröst
dag3 Axlar och mage
dag4 Rygg och triceps
och kör i 5 set om 10 reps (beroende på typ av övning)

Min fråga är helt enkelt vad ska man tänka på för att uppnå maximal muskelstyrka och volym, samt om det finns någon bra hemsida (har kikat lite på body.se och maxx.nu)...

Kom gärna med förslag!
 

2006-01-28 12:21
Om det är stora muskler som du är ute efter så ska du köra med tung belastning och ungefär 5-6 rep.. Sen efter ett tag kommer du se att musklerna pluppar upp! Smiley  

2006-01-28 16:46
+ äta äta äta, så du har nåt att bygga av!  

2006-01-30 12:59
Jag har kollat på AST Sports Science:s hemsida
http://www.ast-ss.se. Där har dom ett 12-veckors program som heter Max-OT (Maximum-Overload Training). Finns det någon som har provat att det verkligen fungerar eller har någon allmän åsikt om det programmet så skriv gärna.
 

2006-01-30 19:35
Har inte provat det själv, men läst om många andra som är helnöjda med resultatet.
 

2006-02-01 19:17
Jag har inte heller provat, men daremot pratat med flera som blivit skadade av metoden. Om du ska gora detta tror jag det ar annu viktigare an vanligt att se till att senfasten, etc hanger med, samt att _oka langsamt_  

2006-02-01 21:51
Kan starkt rekomendera boken "Effektiv bodybuilding" av Ove Rytter. Den ger mycket information om det mesta rörande kroppsbyggeri.  

2006-02-01 22:21
"Effektiv Bodybuilding" Vad min forsta styrketraningsbok, men jag tror att de flesta numera tycker att traningsprogrammen har for mycket volym och ar for specialiserade. Jag har for mig att jag har sett Ove sjalv medge detta. Daremot har den ju bra illustrationer och beskrivningar ov ovningarna.  

2006-02-02 03:54
Kör Max OT just nu och är helnöjd efter 5 veckor.  

2006-02-02 18:46
Max OT funkar, men det sliter. Snabba korta tunga pass med mycket vila. Speciellt avsett för den som prioriterar styrketräning, om man tänker sig köra bodypump, boxerscise, löpträning på vilodagarna i kombination med MAX OT bör man tänka om. Stressar kroppen hårt.  

2006-02-16 20:21
Ok, hur skulle du lägga upp det Gnurf?  

2006-02-16 20:47
Ja alltså...köra enligt Max OT under uppbyggnadsperioden, dvs då man ligger på kaloriöverskott/kaloribalans (iaf inte kaloriunderskott) och se till att få den vila som föreskrivs. Den period då man vill plocka bort fett genom neg kaloribalans (kost/aeroba aktiviteter) tror jag risken är överhängande för ganska snabb överträning, skador.

Om man nu inte tänker sig en aldrig avstannande uppbyggnadsperiod...Smiley
 

2006-02-16 20:55