Löpning

Vad är en bra km tid för en nybörjare?

Jag har insett att löpning är en härlig form av motion och mitt mål är väl att springa Göteborgsvarvet 2008. Jag har aldrig sprungit regelbundet förr, utan sysslat med gym, golf, cykling på hobby nivå samt en mängd andra sporter.

Nu springer jag ca 3 ggr/v och försöker att variera mig med 8km, 10km, och ibland 15km.

Jag har svårt att komma under 44 min på 10km, vilket är mitt mål just nu. Jag är nog lite tung i kroppen för långdistans!? 95kg och 193cm lång.

Är 4,5 min per km en acceptabel tid eller räknas det till soffpotatistiderna?

Kul att få en reaktion på detta.

2007-12-29 08:35
4,5 min/km är i mina ögon en bra tid, jag väger själv 94 kg och är 186 cm och brukar ligga på den tiden när jag är tränad och springer göteborgsvarvet.
För att komma ner på precis under 4 min/km krävs nog fler än tre pass i veckan. Jag är nöjd mer 4,5 min/km och försöker jobba på längden istället!

Hur långt kan du hålla det tempot?

2007-12-29 08:47
Hej har kollat di träningskalender o skulle knappast kalla dig för soffpotatis:) Tycker snarare du kanske springer för fort på träning, risken är ju att kroppen tar stryk. Jag tycker gott du kan sänka tempot lite på mängdträningen o sen lägger du in snabbare pass emellanåt istäället. Alla är vi olika o du måste hitta detsom passar dig men jag tror på att springa längre o långsammare, med en mindre del snabbhetsträning, gör dig till en uthålligare o såsmåningom även kanske snabbare löpare. Lycka till!  

2007-12-29 09:20
Jadu, bra fråga. Blir nog runt milen, sedan får jag sänka tempot. Sprang 15km på julafton på 1,09. Jag kommer nog inte kunna lägga mer än 3 dagar/v på löpningen. Ska försöka satsa på golfen 2008. Sedan har man ju ett jobb som kräver sitt och en familj som vill se en då och då.....  

2007-12-29 09:22
Hej Erik,

så du föreslår mer långsamma pass och då längre? Hur långt bör jag springa då? Vilken km tid bör man hålla?

Om man springer 3 ggr/v, hur skulle du lägga upp det då?

Ha det bra

2007-12-29 09:26
Runt 44 på milen är ordentligt bra så helt klart ingen soffpotatis.
Allting handlar om vad du vill bli bra på, vill du springa milen så fort som möjligt, vill du springa marathon eller kortdistans?

Marathon så behöver du mer långpass i lägre fart men även inslag av intervaller och snabbdistans.
Kortdistans så behöver du antagligen träna på gym och jobba upp explosivitet i musklerna men även träna mycket intervaller.

Allting handlar om målet =)

Lycka till!

2007-12-29 10:10
Svårt att säga några exakta sträkor o tider men ska du springa 3 ggr/v tycker jag du ska satsa på ett långpass på helgen då tiden du är ute är viktigare än sträckan. Börja med ca 90 min i lugnt prattempo, det ska kännas skönt att springa. Sen kan du springa lite kortare o snabbare på tis o tors, ett snabbpass o ett mittemellan.  

2007-12-29 10:14
4,5 min/km är jättebra. Det ger en tid på Gbgsvarvet på ca 95 min och då hamnar du i en av de första startgrupperna. Om du tar varvet på sub90 så hamnar du i Elit, 1A eller 1B.

Jag tränar för att klara ett marathon på under 3 h och då kör jag runt 4:30-4:50/km på träningspassen.

Kika gärna in på www.marathon.se och se hur träningsprogrammen där är uppbyggda.

2007-12-29 11:19
Tackar för alla svar och bra tips. Jag tar åt mig och ska göra mitt bästa.  

2007-12-29 12:50
Råkade ut för en kul grej igår när jag skulle springa med en tjej från jobbet. Vi drog upp till Skatås och hade siktet inne på 8:an (vi ska nämligen springa Sylvesterloppet på nyår). Hon klagade på att hon inte ville springa snabbt, utan i ett tempo som lämpade sig för lite småprat. Hon ville tydligt säga att detta kunde sluta hur som helst.

Ja, hur slutade det? 35,30 med ett upplopp där hon höll på att knäcka mig fullständigt.

Slutsats: Lita aldrig på en kvinna..Smiley

2007-12-29 12:59
Nä, men där verkar du ju ha en skitbra träningspolare! Smiley  

2007-12-29 13:47
Det är en fantastiskt bra tid!!! Jag är mäkta stolt de få dagar jag springer milen under timmen.  

2008-01-02 08:48
Jag delar Katarinas beröm och tempo Smiley  

2008-01-02 10:09
HmmmSmiley det beror ju på hur man klassar en nybörjare..en nybörjare för mig är är skitbra om man kommer under 60 min första gången man klarar att springa en mil.
Pratar alltså om en nybörjare som inte sprungit längre distans än så..kan säkert hitta en nybörjare som bara sprungit 5 km och gör det på under 5 min per km..ofrånkomligen gör det mig till en av de långsammaste nybörjarna..har fortfarande inte kommit under 71 min på en milSmiley men kan vara snabbare per km om det är kortare sträckor..så inte ett enkelt svar från mig Smiley utan undrar hur länge man är en nybörjare??

Ps. Kollade din träning. Vet ju inte om du reggat när du började springa första gången, men om du började springa första gången i oktober och ökat bra mycket mer än de rekommenderade 10% och nu är uppe i de tider o sträckor som du har..ja då är du skitbra!! Smiley Många nybörjare skulle inte fixat den dosen du har.

2008-01-02 14:34
Under 5 min/km tycker jag är bra Smiley  

2008-01-02 14:42
Soffpotatisar springer inte alls Smiley

Kör på! Smiley

2008-01-02 14:46
Hastighet borde vara en av flera saker som avgör om man är nybörjare eller inte.

Kan man se på någon annan att den har en vacker löpstil kanske man inte längre är en nybörjare?

Om man stökar av ett 10 km pass på morgonen utan att tänka på det i termer som: "Oj vad jag sprang lång i morse" så kanske man inte längre är en nybörjare?

Bara en tanke.

2008-01-02 15:06
Om hastighet avgör om man är nybörjare eller ej känner jag löpare som sprungit i närmare 20 år som fortfarande är nybörjare Smiley

2008-01-02 16:03
Lite torrt kanske man kan säga att man inte längre är nybörjare när man slutat göra snabba och stora framsteg, utan måste kämpa länge för en liten förbättring...? Eller vad säger ni andra?

2008-01-02 20:29
Låter vettigt Rasmus, alla har inte potentialen att springa snabbt men de behöver inte vara nybörjare för det. Somliga springer fasligt långt istället Smiley  

2008-01-02 21:01