Löpning - Lopp och tävlingar

Hoppa till första olästa inlägget.

Upplagd av

2007-12-27 15:28

Sörmlands Ultramarathon (2008)

OBS! Den här tävlingen har passerat. Titta efter nästa års tävling istället.
Tävlingens datum: 2008-10-11
Plats: Sverige - Södermanland
Sträcka: Ultramarathon
Typ av träning: Löpning - Terräng

Ca 50 km terränglöpning, till stor del längs med Sörmlandsleden.

http://www.sormlandultra.se/

Logga in för att lägga till tävlingen i din kalender.

21 har tävlingen i sin kalender:

Logga in för att se namnen

Tävlingsberättelser och resultat

Visa tävlingsrapporterna för det här loppet.

Är väldigt sugen. Verkar vara ett väldigt trevligt lopp. Men redan 2 v efter Lidingöloppet, är man tillräckligt fit för fight igen då? Det är ändå 50 km terräng! Får nog fundera lite, det är ju ändå långt kvar till det är dags.  

2007-12-27 15:56
Om du inte har några tävlingsambitioner är det inga problem alls om du tränat för att springa loppet ifråga.  

2007-12-27 20:26
Ja det har du nog rätt i. Jag tror maxtiden är 8 tim så man har ju ganska gott om tid på sig ändå.  

2007-12-27 20:31
Hej! Det finns visst två SUM-event nu... så jag reggar denna med. Kan man slå ihop dem?  

2008-02-26 19:33
Här är SUM-tråden, för dem som undrade Smiley

Så kanske Lidingö Ultra får ha sin tråd i fred Smiley

2008-05-14 12:42
Två veckor borde räcka för att återhämta sig efter LL. Det är ju trots allt bara 3 mil :)

SUM ser jag verkligen fram emot, synd att det är så långt dit nu...

2008-05-14 15:25
Sebastian, jag är mycket nöjd över att det är en stund kvar så jag har en chans att komma upp i längd... Smiley  

2008-05-14 15:32
Annika: Såg i en annan tråd att du "hade för dig att du lovat ställa upp".

JAAAA - du har lovat springa med mej! Smiley

2008-05-14 15:44
Absolut! Vi skall springa! Klubben min försökte locka med Berlin Marathon någon vecka innan, men nej, nej... Jag har ju lovat att springa SUM!

(Se där, nu har jag lovat igen Smiley )

2008-05-14 15:48
Tummis på de! Smiley

Enda giltiga ursäkter är egen eller nära anhörigs skada eller bortgång. Smiley

Vill fasiken inte irra omkring i dom sörmländska skogarna mol allena! Smiley

2008-05-14 16:02
Jag längtar sååå efter ett nytt lopp i skogen. SUM är det enda längre lopp jag har i kalendern, så därför längtar jag extra mycket!  

2008-05-14 16:07
Sommarträningen Hornstull-Järna? Visserligen inte i skogen - men det lär bli långt. Jag mätte när vi började prata om det och det blir säkerligen över 5 mil. Smiley  

2008-05-14 16:11
Tummis! En fråga, när man springer så här långa lopp, springer man med ryggsäck eller litar man till kontroller längs banan? Jag behöver nog en löparrygga hur som helst så det kanske bara är att börja leta...  

2008-05-14 16:12
Jag ska absolut ha min löparrygga med vätska, gel, gottis, skavsårsplåster, extrastrumpor och annat "livets nödtorft". Smiley Tycker det verkar lite skralt med utfodringen, men jag kan ha fel....  

2008-05-14 16:14
Tack för det Fia-Lotta. Jag behöver ju ryggan för Hornstull-Järna om inte annat. Smiley  

2008-05-14 16:18
Får jag då rekommendera den här: External image

Billig, superlätt och man känner den inte på ryggen! Smiley

2008-05-14 16:33
Just det! Från OL-butiken på Kungsholmen va? Jag har för mig att Daniel rekommenderade den. Skall kolla.  

2008-05-14 16:40
Japp - precis! Jag är helnöjd med min. Smiley  

2008-05-14 17:01
Jag ser också verkligen fram emot detta!

Angående ryggsäck så hade jag en sån vid sum i höstas, jag tycker den behövs. De som sprang snabbt körde dock utan.

2008-05-14 17:24
Ja, jag lär ju inte vara snabb så "ryggsäck på" således.  

2008-05-14 17:53
OL-butiken på Kungsholmen? Vilken butik menar ni? Finns det någon länk?  

2008-05-14 19:19
Grunnar och grunnar i vilken tråd det var där jag skrek ut min nöd över mitt ryggsäcksbehov och där Daniel la in en länk till affären. Så det finns en länk någonstans här på FB, frågan är bara var..... Smiley  

2008-05-14 19:39
Jag lyckades skriva en bättre sökning på Google och hittade den här:
http://www.avantex.ebutik.se/
Där fanns iaf den efterfrågade ryggsäcken. Blir det SUM blir det nog till att skaffa nåt liknande. Smiley

2008-05-14 19:44
Bravo Ingela, det är den butiken. Smiley

Det är en "OMM - The Last Drop 10 L" jag har. Kostar under 400:- Smiley, väger nästan ingenting och rymmer ändå tillräckligt mycket.

2008-05-14 19:50
Jag vill inte vara någon party pooper, men efter att ha köpt en liten löparrygga själv så vill jag betona vikten av att prova ryggan om den verkligen passar ens kroppsbyggnad och sitter skönt som den ska. Om den inte sitter som en smäck tror jag det blir ganska jobbiga 50K!  

2008-05-14 20:00
Fredrika, det blir till att hoppa och studsa i butiken alltså...  

2008-05-14 20:03
Jätteviktigt! Jag köpte först en rygga som jag inte provade ordentligt. När jag kom hem och började skutta lite med den + att en kompis kollade så konstaterade vi att ryggan var alldeles för lång för mej. Midjeremmen satt nere på höfterna och där ska den inte sitta om ryggan ska sitta som en smäck utan midjeremmen ska sitta just i midjan. Annars hoppar ryggan när man springer och det blir superjobbigt. Bara att åka och lämna tillbaka (fast den var snygg....)  

2008-05-14 20:04
Jag använder The North Face Hammerhead och Thresher. Den första har 3l blåsa och rymmer lite extrakläder och prytlar. Den sista har 2l blåsa och rymmer typ mobil, gel och lite pengar. Båda är super att springa med, men Threshern är grymmast. Sitter som en smäck på ryggen. Har den på alla långpass och testade den även på Vällingby Marathon, vilket många nog tyckte såg underligt ut :)  

2008-05-14 20:04
Jepp, hoppa och studsa som fan! ;-)

Den enda som passade mig tyvärr var svindyr, Salomon XA Pro 15 i dammodell. Det blev en 700-800 spänn. Då ingick iofs ett vätskesystem (Platypus). Den sitter mera som en slags väst. Helt fantastisk att springa med dock så jag klagar inte även om jag hellre hade haft en i stil med Fia-Lottas från början.

På Stadium förra veckan hade de förresten tokrea på små Salomonryggor (Revo), kanonfynd om de passar någon.

Fast egentligen ville jag bara berätta att jag nu anmält mig till SUM!! Jippi!

2008-05-14 20:17
40 dagar till start! Vilken tidsram har ni för loppet?

Mitt mål är att springa fram till prisbordet max 5 timmar efter start (Mitt målintervall är 4 h 45 min - 5 h 30 min).

Efter förra årets SUM har jag dessutom uppgraderat min kunskap om några faktorer som ”medierar” prestationen. Redan då snackade ”Olle” om elektrolyter, vilket jag avfärdade som nys. Men efter att ha testat ett par påsar så blev jag övertygad om effekten och köpte således en hink. Snackade dessutom med Rune L om vad man ska dricka under längre turer och han tipsade om saltvatten (”så salt man kan dricka”). Under Marathon du Mont-Blanc tog jag med några sådan där små påsar med salt som man hittar hos snabbmatskedjorna och adderade dem till elektrolyten, i slutet av loppet. Hm, kändes riktigt bra!

Rätt så övertygad om att jag detta år kommer att undvika att m. quadriceps blir stumma sista 15 km. Tror också att känslan av att vara uttorkat, samtidigt som magen känns fulltankad med vatten, kan vara ett minne blott.

Skulle vara kul att få höra om andras målbilder, eller ambitioner, med loppet.

2008-09-01 09:02
Jaaa, kul inlägg!! Jag provsprang loppets första 18 km igår och insåg att jag nog får revidera mina tidsmål - det är bitvis tuffa backar och svårt att springa snabbt. Vet inte längre om jag vågar tro på under 6 h, det beror lite på hur resten av sträckan ser ut vilket jag kommer ta reda på de närmaste veckorna.

FAN VAD JAG ÄR LADDAD!!! Smiley Smiley Smiley Smiley Smiley

2008-09-01 09:08
Härligt vilken entusiasm!

angående saltpåsarna så var det tydligt vad mycket lättare det är att få i sig salt om man inte blandar det i vattnet utan bara sköljer ner det med vattnet.

2008-09-01 11:53

Kan du utveckla din tes om Elektolyter och små påsar med salt, är det vanligt salt?

2008-09-01 12:19
Btr elektrolyt har jag inte mycket mer att säga. Snackade runt lite, efter att Olle initierat det hela genom att referera till sin brorsa. Jag tror det är bra att snacka med erfarna löpare och fysiologer av olika slag som är intresserade av idrott om man vill ha en komplett bild av vad det handlar om. I Lore of running (Noakes), som är en sammanställning av forskning med kommentarer finns det förklarat från lite olika perspektiv.

Btr salt är det vanligt bordssalt. Ta lite på tunga, skölj ner med en klunk vatten. För mig fungerar det så att jag dricker mindre utan att känna mig törstig. Förklaring, från Noakes och Rune Larsson är att saltet ökar kroppen förmåga att ta upp vätska.

Totalt sett är detta någon annans specialitet.

2008-09-01 12:29
Jag hoppas kunna göra ett lika väldisponerat lopp som på som LU50K, dvs jämn och fin fart och avsluta på 5:30h. Kanske försöker att sikta på närmare 5h, men det beror på dagsformen.  

2008-09-01 13:59
Jag hade glömt bort hur kul det är att springa trail-lopp. Trailloppen startar ju långt innan tävlingen med all planering! Smiley Sen är det ju kul att sitta i bastun efter SUM:en och diskutera om man gjorde rätt eller fel.

Salter är en jätteintressant diskussion! Kramp och känslan att vara urlakad är mina värsta fiender på långa lopp.

Rent koksalt på tungan alltså? Jag skulle annars ha gissat att man blev onödigt törstig av det eftersom saltsmaken kanske dröjer sig kvar? Fast jag ska ta och prova innan jag säger något. Resorb i kombination med elektrolyt och gel funkade bra på maran för mig, så det lutar nog ändå åt det nu med.

Fyllde ni som sprang förra året på vätska halvvägs eller hade ni med er allt från början? Jag vill minnas att man kunde få sin egen flaska utkörd till spurtpriset när jag sprang för några år sedan, men då hade jag inte förberett något. Fast den här gången satsar jag mer på en bra tid så då gäller det nog att optimera vikten.

2008-09-01 17:42
Länkar om salt och uthållighetsträning:

http://sportsmedicine.about.com/od/hydrationandfluid/a/Sodium_Salt.htm

http://www.velonews.com/article/77891/the-feedzone-with-monique-ryan-sodium-k...

Men egentligen sa de inte så mycket. Fast jag kom att tänka på att jag nästan på sekunden vet min fart för olika distanser, men saltförlusterna när jag svettas har jag ingen aning om...

2008-09-01 18:24
Jag har fått för mej att SUM är backigare än vad LU50K var och vågar inte tro att jag kommer göra en lika bra tid. Är det någon som har sprungit båda och kan tala om vilket?  

2008-09-01 19:54

Enligt en av länkarna ska man öka salt intaget flera dagar innan, vad tror ni salt gurka 5dgr innan?

Vad annat innehåller mycket salt som man kan börja vänja kroppen med?

2008-09-01 21:28
Mål mina herrar, mål. Vad har ni för mål med SUM?  

2008-09-01 21:39
Hur jävligt är det? Smiley
Backigt som Lidingö?
Kan man ta sig till start och från mål kommunalt?

2008-09-01 21:45

Peter Österberg:

Har aldrig sprungit så långt att börja prata om tider känns väldigt far awaySmiley

Att ta mig runt är mitt mål ska testa att köra Uppsala 50km ca:4 innan, då kanske jag kan ge lite bättre svar.

2008-09-01 21:48
Lidingö är backigare, men SUM:en går till stora delar på Sörmlandsleden som bitvis är ganska svårsprungen precis som alla vandringsleder, så tempot för samma sträcka skulle bli lika.

Kommunalt med t-bana till Björkhagen, sedan mindre än 5 min promenad. Hem kan man åka pendeln som ligger 5-10 minuters promenad från målet. Tar högst 20 min från centralen både till start och från mål!

Under 3.30 kanske är rimligt? Senast hade jag dock långt över fyra timmar, men det var också några år och många mils träning sedan.

2008-09-01 22:01
Ok. Har cyklat en del på Sörmlandsleden och den kan vara rätt jobbig.
Ska fundera lite över om mitt liv behöver 50 km terräng en helg.

2008-09-01 22:11
Det är då fasen att det här ska gå samma helg som Hässelbyloppet. Jag var grymt kluven länge men det blir nog Hässelbyloppet för min del i alla fall.
Räknar med att Lembke på TeamFakta ställer till med nån ultraträning sent i höst. Jag måste få nån mer chans att mörda mina fötter och knän i år!

2008-09-01 22:34
Funderade över reptiden vid 39km (5 timmar).

Varför ens ha en maxtid på 8 timmar om reptiden sitter som den gör? Finns det någon anledning till att de 11 sista kilometrarna får 3 timmar?

Har mina dubier om det ligger inom min kapacitet att springa det här loppet faktiskt. LU gick iofs på under 8H men det var med ganska liten marginal.

2008-09-01 22:40
Reptider har ju ofta polisiära orsaker och beror inte alltid på arrangörerna. Vad gäller SUM så går ju en långre sträcka fram till 39 km via allmän väg, så jag kan tänka mig att det spelar in. Däremot så är det förstås inga problem att hålla målområdet öppet lite längre för de långsammare.

Var hittade du infom om maxtiden förresten Lady? Hade faktiskt missat det. Inte för det gör någon större skillnad i mitt fall, men kan ju vara bra att ha koll på loppreglerna... ;-)

EDTI: Ha ha, nu såg jag det, en hel flik kallad "regler" - oops

2008-09-02 07:44
Hoppsan Smiley

Tänkte att det fann en anledning de sista 11km kanske, en ovanligt brant backe eller något annat som gjorde att 11km förtjänar 3 timmar (det blir trots allt bara 16min/km - krypfart - om man lämnar Tyresta by 15 och ska i mål på maxtiden), men det är inget sådant spännande då.

2008-09-02 10:09
Spelar allt det där någon roll?

Det bästa sättet att prestera är att intala sig själv att man åtar sig uppgiften att klara ett mål med en given tidsram. Om man då är osäker på vilken tid man klarar så får man chansa (det blir ju bara mer utmanande!).

Att undvika målbilden leder sannolikt till att man nöjer sig med att ”göra sitt bästa”. Men att ”göra sitt bästa” är det bästa sättet att göra sitt sämsta (Mace, 1936), vilket är vedertaget inom prestationsrelaterad forskning sedan årtionden.

Följande går dock att utröna från inläggen:

Lägsta Realistiskt Barriär
Peter 05:30 5 04:45
Fredrika G 6
Sebastian 05:30
Mattias 03:30?

2008-09-02 10:13