Nyheter från FunBeat

Exportera rundor till Google Earth (KML)

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Nu kan man äntligen exportera en runda till Google Earth, eller annat program som stödjer filformatet KML.

Exporten kan du än så länge bara göra från fliken Träningsrundor. Sök upp en runda där (se tex http://www.funbeat.se/life/discussion/show.aspx?ThreadID=149704 för hjälp) och i den lilla pratbubblan du får upp när du klickat på en runda finns en länk som heter just KML (Google Earth).

Fantastiskt! Tack Olle!

Har nu suttit och exporterat alla mina rundor här i Umeå, rätt kul att se hur fel man ritat på vissa ställen där kartan här på funbeat är lite oklar. Jag har tydligen bl. a. sprungit rakt genom en Statoil mack och tagit en genväg geonom en sjö Smiley

2007-11-29 18:48
*LOL*

Det går ju springa på sjön när det är is...

2007-11-29 23:14
Går det att lägga in kml filer till funbeat ?
Exportera går bra ser jag

2007-12-17 13:06
Skulle också önska att det fanns möjlighet att importera KML-filer till funbeat.

Den karta som funbeat använder för att "Rita Runda" innehåller inte en ny vägsträckning nära mig, vilket medförde att Rundan blev ritad efter den "gamla" sträckningen.
Jag exporterade min runda till en KML och läste in den i Google Eart.
Sen valde jag properties för den KML-filen för att öppna Redigerings-"Handtagen" och drog in dessa till den nya väg-sträckningen.
Jag exporterade denna ändrade KML-fil från Google Earth.

Nu är frågan. Kommer jag att kunna importera denna KML-fil till Funbeat nu eller i framtiden?

mvh
Peter

2008-06-15 21:52
Peter: Ja, det kommer att bli möjligt att importera kml-filer så småningom. Vill dock inte lova när.  

2008-06-16 10:27
Import från KLM-filer ser jag fram emot.  

2009-01-27 08:42
Eller import av .gpx-filer, import av filer (glömt format) från Polar - vore najs!  

2009-01-27 09:12
Skulle bli mkt glad om funktionen för import av datafilerna från Sports Tracker funkade här. Den exporterar till formaten gpx xml csv.

2009-02-15 18:29
Jag har noterat att kartorna jag får via Hitta.se och Eniro.se är "bättre" än de som är inbyggda i FunBeat. Ibland tar jag hjälp av att jämföra dem för att lättare hitta rätt sträckning. Går det kanske att få tillgång till bättre kartor direkt i FunBeat, antar att det bland annat är en kostnadsfråga?

Med vänlig hälsning Stefan

2009-02-17 12:48
KA: troligen tar Hitta. se och Eniro snuskigt med pengar för sina kartor. Google Earth/Maps tar snuskiga noll pengar för sina kartor.  

2009-02-17 16:24
Något som skulle vara bra är om man kunde importera in vägrutt gjord i googlemaps och göra en träningsrutt av det här i funbeat.  

2009-02-17 22:12
Ändrade satellitbilder från google här på funbeat , bara snäppet ifrån eniro/hitta , så nu kan man äntligen knåpa ihop lite rundor.
Varjefall i Västeråsområdet.

2009-03-19 22:49
Ha, här är ju svaret på en annan tråd jag började. Bara att skriva en app till telefonen som sparar ner rutten i KML-format då. När väl importen finns på plats.

Något nytt om när det kan tänkas bli?

2009-03-20 09:28
Nokias SportsTracker kan exportera resultatet i kml, gpx eller div andra format!  

2009-03-20 09:47
Yey!!! Tackar!! =)

Är ju just en Nokia jag är lycklig ägare till, den slanka å fina 6220 Classic. Smiley Här ska rekordas!

2009-03-20 11:18
Offtopic, ja vet. Men tack Christer! Testade nu på lunchen. Klockrent ju! =) Fattas bara att kunna importera de rundorna hit till FB också. Smiley  

2009-03-20 12:37
se gpx->tcx tråden  

2009-03-20 14:59
Tackar och bockar och bugar och tipsar om http://www.teambikeolympo.it/TCXConverter/TeamBikeOlympo_-_TCX_Converter/TCX_...

Kommer löpa ihjäl mig nu ju... Teknik makes it more fun!

2009-03-20 15:53
Ett tips då det kan vara svårt rita rätt är att växla mellan satellit och karta.
Hittade mer relevants via satellitbilderna. Däremot upptäckte jag att det är stor skillnad mellan uppmätt sträcka mot vad bilens tripmätare visar vid motsvarande sträcka.

2009-04-15 22:51