Nyheter från FunBeat

Mycket enklare att söka bland alla rundor

OBS! Den här artikeln/nyheten är arkiverad och är kanske inte aktuell längre.

Många rundor har det blivit på FunBeat. Som jag berättade tidigare idag så kommer antalet inmatade rundor i FunBeat att passera 18000 under den här veckan. Det har ett tag varit så många att det varit knepigt att kika runt i kartan (den som finns under fliken Träningsrundor) eftersom antalet kartnålar slöat ner behandlingen otroligt mycket. Men nu finns bot på detta. FunBeat buntar helt enkelt ihop rundorna och visar en stor glob om det finns fler än en runda på ungefär samma plats. Zoom in en bit (genom zoomkontrollerna till vänster, eller genom att klicka på en stor glob) och du får fler stora glober och till slut når du enskilda rundor som du kan klicka på.

Hela den sidan har fått sig ett lyft och är nu mer lättanvänd och dessutom bara en karta istället för som tidigare två stycken. Man ser både runda och kartnålar i samma karta. Dessutom kan man söka på namn, och t.ex. visa alla rundor vars namn innehåller "Årstaviken" (det är många det...).

Rundorna visar också start (grön markör) och slutpunkt (röd markör). Så fort du klickar på en karta (den lilla globen) så visas rundan och du får upp ett infofönster där du kan lägga till den till dina rundor. Stäng rutan med knappen uppe till höger (om den stör dig).

En liten detalj till är att om två rundor ligger så nära varandra att du inte ens vid mesta inzoomning kan skilja dem åt, då kan du ta tag i kartnålarna och flytta dom och sen klicka. Ingen förändring sker i databasen av rundan, så flytta på som du vill.

Fast nåt blir fel. Jag klickade mig fram dit jag bor, men sedan när jag ville gå bakåt för att få överblick över större del av Sverige igen, så klickade jag på bakåt-pilen men då hamnade jag på sista lästa inlägg och fick börja om sökningen från början. Jag sökte alltså inte via namn utan via att klicka där jag bor.
Samma sak om jag hade "öppnat" nån runda för att se hur den gick,,,,,då funkade det inte att gå bakåt heller. Är det nån bugg, eller jag som gör fel?

2007-11-29 08:36
Webbläsarens bakåtknapp tar dig till den tidigare webbsidan och påverkar inte hur du har navigerat runt i kartan. För kartan finns ingen motsvarande funktion för "förra positionen" utan du måste använde zoom-reglagen till vänster i kartbilden.  

2007-11-29 08:47
Fast om jag använder zoomen så kommer jag fortfarande inte tillbaka till steget innan,,,,,om jag t.ex har gått så långt att jag visar en sträcka och sedan zommar ut så ser jag ju fortfarande samma sträcka,,,bara på längre avstånd om du fattar hur jag menar. Jag skulle vilja kunna komma bakåt i sök-processen. Hänger du med hur jag menar? Att en sträcka jag valt försvinner igen och bara jordgloberna blir synliga igen.  

2007-11-29 15:37
Det blev verkligen mycket bättre! Bra jobbat! Kul att se var andra FunBeatare finns, i alla fall om man startar sina rundor hemifrån. Om man inte vill visa det kan det vara läge att justera rundorna.  

2007-11-30 08:50
Ingen annan som har samma problem som mig?  

2007-12-01 21:21
Visst ser jag samma sträcka, men jag har ju möjlighet att välja en annan runda istället om jag vill. Det hade ju inte varit så roligt om det inte gick att se sträckan vid annan zoomning. Jag tycker det är precis som det ska vara!  

2007-12-02 11:19
Jo jag håller med om att man ska kunna se vald sträcka även om man zoomar ur. Det är precis därför jag menar att det borde finnas en bakåt-funktion också. Så man kommer tillbaka till föregående vy och inte tillbaka till startsidan. Om jag har klickat mig från "världen" till "Sverige" och från det till "mitt landskap" och så vidare till "min lilla del av landskapet" och så klickar jag på en runda,,,,och upptäcker att jag valde fel runda. Då vill jag kunna klicka bakåt och hamna på "min lilla del av landskapet" igen. Och inte hamna tillbaka så jag får börja om på "världen".
Om jag zoomar bakåt så funkar det inte så att jag kommer tillbaka till föregående steg. En sån knapp önskar jag att det fanns.

2007-12-02 11:58
Testade nu igen. Och nu funkade det att få fram de tidigare stegen,,,,,en bit iallafall. Däremot följde då rundan jag först klickat på också med,,,,men inte proportioneligt,,,,,,,,,den blåa linjen behöll samma form och storlek även fast kartan blev mer utzoomad. Och när jag zommade innåt och drog i kartan så hamnade den blå linjen på fel plats. Så inte funkar det smärtfritt på min dator iallafall. Funkar det för alla andra? Är felet i min dator eller?  

2007-12-02 12:08
Så blir det absolut inte för mig. När jag zoomar ut ser jag min runda på samma ställe (fast i ny storlek) plus att jag ser alla de andra rundorna och kan välja en av dem.  

2007-12-02 12:13
Vad putt jag blir nu Smiley
Jag ska testa på jobbdatorn och se hur det ser ut där. En annan sak jag upptäckt (på hemmadatorn iallafall) är att jordgloberna inte alltid sitter på samma ställe. Idag fanns det t.ex inga jordglober över mittSverige. Jag fick klicka i Göteborgstrakten för komma närmare på kartan. Jättekonstigt.

2007-12-02 12:28
Hmm, det var länge sedan jag var inne på kartorna verkar det som... var inne igår och såg förändringen... Vilket lyft!!! Det blev mycket bättre!! Smiley  

2007-12-14 09:41
Hur gör man för att länka till en karta? Eller få in en kartbild direkt här i inlägget?

2007-12-14 13:16
1. leta reda på rundan (genom Träningsrundor-menyn).
2. Klicka på rundan (då ritas den ut).
3. Klicka på den röda startikonen, då kommer en pratbubbla fram som beskriver rundan
4. Klicka på "Nytt Fönster"-länken i pratbubblan.
5. Klistra in adressen till sidan du nu får upp in i ditt inlägg.

Alternativt, i steg 4 och 5 ovan, kopiera istället länken du ser i "Skicka länk till en kompis" textrutan och klistra in i ditt inlägg (det ger lite olika resultat, så det beror lite på vad du vill)

2007-12-14 14:41
Tack Linus,,,,men jag kom på att det inte hjälper. Jag har ju problem med visningen av rundorna,,,och det hjälper ju inte att skicka en länk för då kommer ni som inte ha problem bara att se det korrekta iallafall. Men nu vet jag iallafall hur man gör om jag nån gång vill lägga in en runda, tack Smiley  

2007-12-14 21:17
Tycker fortfarande att det är svårt att navigerat bland alla turer på funbeat(använder den funktionen i princip aldrig trots att utbudet är mycket stort).

Hittade denna sida som verkar ha en del bra sätt att navigera bland rundor

1) Preview till vänster av rundor
2) Preview med höjdkurve bild
3) Mouse over visa rundan i kartan

http://www.bikemap.net/routes#lat=46.098&lng=9.32877&zoom=10&type...

External image

2010-07-04 07:59
Riktigt snyggt och även elegant lösning. Mycket information på samma ställe utan att bli rörigt.  

2010-07-04 15:33
Jag löper bara
men när jag söker på min ort eller zoomar in med kartan så syns de inte finns endast med under avansedad sök men inte om jag väljer löpning, däremot med "alla träningsformer"

verkar som rundorma inte taggas med löpning?

2010-07-24 10:47
Samma här tror jag. Något verkar knasigt. Jag får inte fram makens rundor (som jag vet finns) hur jag än gör.  

2010-07-25 11:39
Makens rundor?

http://www.funbeat.se/person/tracks.aspx?PersonID=116116

2010-07-25 23:24
Jo, jag kan få fram en persons rundor genom att gå in på den personens profil. Jag har dessutom förmånen att kunna fråga honom audioverbalt men det var inte poängen Smiley. Poängen är att man inte får fram de när man söker under "Träningsrundor". Om man t.ex. vill se om någon (som man inte vet finns) har någon trevlig runda i närheten.  

2010-07-25 23:33
Jag gav upp på det här med rundor för några månader sedan. För mig är det en icke-existerande funktion. Jag hittar aldrig mina egna rundor via sökfunktionen. Det är bara när jag ska fylla in en träning och kan välja bland tidigare rundor att jag hittar dem.

2010-07-26 10:12
Som Daniel. Jag ser till att läsa in de rundor jag vill spara i Sporttracks och på www.GPSies.com. Då vet jag att jag kan gå tillbaka till dem. När jag vill dela med mig av rundor till andra så ger jag dem länk till GPSies. Där funkar också exorten till olika format.  

2010-07-26 11:34
Jag använder gmaps pedometer som följer vägarna automatiskt så jag slipper klicka mig blå och grön. Tröttnade för evigheter sen på kartorna här.  

2010-07-26 20:29