Så fungerar FunBeat

En tråd till om alternativ till FunBeat

Hej,

Har läst tidigare trådar om alternativ till FunBeat men känner ändå att jag inte hittat rätt riktigt.

Jag är FunBeat-användare sedan närmare tio år tillbaka (merparten av tiden Premiummedlem) och skulle egentligen absolut inte vilja byta. Men det är ju tyvärr uppenbart att det kommer att behöva ske inom kort. Nu fungerar inte importen från Garmin för mig, vare sig manuellt eller automatiskt, och jag kan inte heller ladda mina rapporter. Temporärt eller inte - nu behöver jag gå över till något annat känner jag.

Det jag framför allt uppskattar med FunBeat är rapportfunktionen. Jag har 6-7 olika rapporter (antal träningsdagar, löpdistans, längsta löppass per månad, vikt mm mm) och vill gärna ha motsvarande framöver. Grupperna är också värdefulla, men för mig *måste* de inte vara på samma ställe, även om det så klart är ett plus.

Jag har en Garminklocka och har kollat in den sajten, men tycker att den är rörig och ointuitiv. Men om det *går* att få de rapporter jag vill ha kanske det är enklaste lösningen. Å andra sidan låser jag in mig till Garmin? Tycker dock att de gör väldigt bra klockor, så det känns inte som mer än ett principiellt problem...

Har ett konto på jogg, men lyckas inte just nu importera mina pass från Funbeat (och kan jag få samma rapporter?).

Excel skulle vara ett alternativ, men jag är tveksam till om mina Excel-skills räcker för att få ut rapporterna som jag vill. Å andra sidan vore det skönt att inte vara beroende av en sajt som kan gå i putten...

Tacksam för input!

2019-11-17 11:38
Kan väl tyvärr inte hjälpa dig men tänkte i alla fall ge några kommentarer. Jag har inte använt Garminimporten på länge eftersom en hälsporre har spökat. Av olika skäl så valde jag dock att ge mig ut på en kort joggingtur idag. Jag har ju läst om diverse problem med importen på sistone, men för mig fungerade den klockrent.
Jag tränar mycket crossfit och använder statistikfunktionerna mycket för att hålla koll på hur jag utvecklas i ett antal övningar. Det är statistiken som jag känner är styrkan med Funbeat. Och särskilt att den är så flexibel. Att det går att använda den på så många olika sett. Det är något som jag inte har hittat någon annan stans och det är anledningen till att jag har blivit Funbeat trogen under 10 år. Jag fortsätter gärna att regga min träning här, men tyvärr så måste man ju se om sitt hus, så jag kommer att följa den här tråden för att se om det finns någon som har hittat något liknande.

2019-11-17 14:25
Tack Pontus!

Jo, inser också att problemen med Garmin-importen just nu inte behöver vara generella - tidigare har det funkat för mig när andra har haft problem. Ser det mer som ett symptom på ett större problem som finns, att saker inte riktigt funkar som de ska längre.

Håller helt med om det du skriver om hur flexibel statistiken är. Och det var också där jag körde fast när jag tittade in på Garmins sajt lite grann - att jag inte omedelbart hittade möjligheten att få ut samma statistik.

Då får vi hålla tummarna för bra tips i tråden!

2019-11-17 15:04
Letar nu som du efter en bra träningsdagbok.

Kanske är ett problem (för oss) att de som hittat ett bra alternativ inte är kvar?

2019-11-19 09:13
Vi som är kvar är ju det av en anledning tänker jag.

2019-11-19 09:32
PaceUp känns inte på något sätt som ett alternativ till Funbeat, utan man vill ju ha en träningsdagbok med importfunktioner från de kända tillverkarna, att lägga allt i Garmin Connect känns inte bra, om man efter en tid byter märke på träningsutrustning, ett märkesobundet alternativ är ju önskvärt.  

2019-11-20 08:40
Håller med om det ni skriver ovan ... men något alternativ måste väl finnas, nu när vi börjar nå vägs ände här? Och jag känner som många, PaceUp verkar inte vara det jag söker. Tyvärr.  

2019-11-20 17:22
Hej,

Jag tänker satsa på jogg.se. Den är helt OK och hyfsat nära funbeat, Inte lika bra förstås, annars hade jag inte varit kvar här.
PaceUp:s hemsida fick mig inte att fatta vad det är går ut på. Paceup poäng?

Samtidigt använder jag också strava för den har riktigt bra med segment och rundor. Mycket bättre än garmin connect. Sammanställningen i strava är dock kass så därför blir det även jogg.se.

2019-11-20 20:14
Jag har kollat och testat:

* Svettig, de hjälpte mig med min excel import. Vilket var ett stort plus. Sedan saknar jag lite funktioner där, men det funkar.

* Twiik/Shapelink, här kunde de inte hjälpa mig med excel import, så att förlora all historik var ju inte intressant. Annars såg det rätt bra ut faktiskt. (skulle fler fråga om hjälp med import kanske de skulle titta seriöst på det ?)

2019-11-21 07:07
Tack Jonas och Nisse för input!  

2019-11-21 08:33
Jag undrar om funbeat kommer finnas kvar som arkiv? Då kan jag ju leva med att byta plattform till årsskiftet (Garmin connect för min del). Det vore ju synd att förlora 10 års träningsdata bara sådär. PaceUp ger jag inte mycket när det gäller importen av tidigare träningsdata.  

2019-11-21 09:43
Jag tror inte någon annan plattform erbjuder den variation och mängd av funktioner som funbeat erbjuder.
Den helhetslösning funbeat har finns inte samlad någon annanstans. Jag var ute efter en digital träningsdagbok, typ excelark men fick extra allt med på köpet.

Den plattform jag verkligen behöver, där jag kan logga mat och kalorier, har i princip den träningsdagbok jag behöver men funbeat är så mycket bättre vad gäller träning.

Framförallt kommer jag att sakna alla bekantskaper, roliga såväl som oroliga, som jag gjort under resans gång.

Tack för allt hör ni.

2019-11-21 16:03
Jag använde denna exportfunktion:

https://funbeat-export.azurewebsites.net/

Fick min data på json-format. Nu tänker jag bygga en egen mysql-databas dit jag tänker importera utvald data. Sen får vi se. Måste ju bli formulär för att mata in nya pass och rapportfunktioner, men det blir specialhack för mig och inget generellt verktyg.

Kan lägga ut lite info om vad jag väljer att använda för teknik och liknande på min blogg, pnott.se, om någon är intresserad att försöka bygga sin egen variant.

2019-11-22 11:09
Spännande, Pontus! Jag har själv inte de kunskaper som behövs men det vore ju toppen om någon får feeling och gör en sådan lösning brett tillgänglig.

En annan fråga: om man exporterar sin data i JSON-format istället för i Excel (jag tog ut den i Excel häromdagen, med tanken att eventuellt se om jag klarar mig på det), finns det andra befintliga tjänster där man kan importera in filen?

2019-11-22 12:38
Har någon kollat in / övervägt Training peaks?  

2019-11-27 13:36
Använder training Peaks och betalar du för abonnemanget då är otroligt bra. Massor med analys och statistik och en riktigt bra app.
Kör mest swimrun och triathlon så för t.ex. styrketräning vet jag inte. Loggar inte mer är tid på gymmet och manuella kommentarer om vikter osv.

Finns dock inget community då man enbart loggar för sig själv och ingen annan kan se din träning eller kommentera.

Kör med TP och numera jogg för att få den peppande biten, dom flesta av "mina" gamla Funbeatvänner har gått över till jogg.

2019-11-28 11:44
Någon som har en bra Excel träningsdagbok att rekommendera ?
Gärna så komplett som möjligt, så jag slipper justera allt för mycket.

2019-11-28 14:29
Robert, vad betalar du för training peaks?
Kunde du importera historiken dit?

2019-12-03 15:32
PS. Kan du importera direkt från tex Garmin till training peaks?  

2019-12-03 15:33
Jag skapade i panik ett jogg-konto för ett år sedan och har nu börjat logga även där för att testa. Det är inte Funbeat och Forum verkar ganska trist.

Jag är inte så statistiknördig, jag är okunnig om sådant så jag har faktiskt inte brytt mig. Jag myspysspringer, så mycket utav statistiken är säkert överflödig..

Jogg får duga, jag har ju även Strava och Movescount (så länge nu Movescount är kvar).

PaceUp-appen säger att jag ligger på 9:e plats i Gold League på 25622 poäng. Vad betyder det? Den som ligger på första plats har 28806 poäng. Jag som inte tränar särskilt mycket, hur kan jag ligga på 9:e plats? Hur är den listan skapad? Är det en "snäll" lista för att peppa mig? Den verkar orimlig! Värdelös. Jag kommer att plocka bort mitt konto från PaceUp…

Jag är också nyfiken på om någon annan hittar ett bra alternativ till Funbeat. Jag hänger kvar så länge det är rimligt..

Kram,
Jenny

2019-12-04 20:10
Trainingpeaks är rätt dyrt typ 1000kr/år men man kan ju köra gratis också men missar då en hel del funktionalitet.

Har inte fört över data från Funbeat till TrainingPeaks. Kört parallellt i 3-år då Funbeat mest har varit för det sociala och trainingpeaks för analys.
Vet inte om TP erbjuder import av typ excel.

Jogg får ersätta det sociala som funbeat har erbjudit.

//R

2019-12-07 16:57
Nån som tetat twiik? Såg det bara via en sökning som ett ev alternativ  

2019-12-09 16:13
Från mitt tidigare inlägg ovan:

Twiik/Shapelink, här kunde de inte hjälpa mig med excel import, så att förlora all historik var ju inte intressant. Annars såg det rätt bra ut faktiskt. (skulle fler fråga om hjälp med import kanske de skulle titta seriöst på det ?)

2019-12-10 08:27
Jag kan leva med att börja om från början, mina 12 år på Funbeat kan man väl damma av vid något nostalgiskt tillfälle.  

2019-12-10 10:04
Jag försöker att koppla ihop Twiik med Movescount, men fattar inte var jag ska acceptera i Movescount utan kommer bara till min översiktssida. Någon som fattar?  

2019-12-12 09:06