Löpning

Halvmara i maj

Hej, jag har inte riktigt vågat säga det högt men är sugen på att prova på en halvmara i slutet på maj. Jag är nybörjare, har löptränat sedan i januari i år och började då från noll. Dvs intervaller med mycket gång. Jag har tränat på bra och har genomfört fyra lopp i år; 4km (maj), 5km (juni), 10km terräng (juli) och 10km (sept). Loppen gick relativt bra förutom terrängloppet som var mycket tyngre än jag var beredd på. Det längsta jag har sprungit är 13km, men jag är inte snabb.

Nu är jag lite rädd att tappa motivationen under vintern men tänker att jag kanske kan sätta ett stort mål längre fram, dvs en halvmara. Men hur ska jag lyckas träna för det när det är den här årstiden? Jag bor i Norrbotten och springer gärna ute när vädret tillåter (varmare än -13) men det blir inga vidare sträckor och definitivt långsammare tempo. Jag har ett knä som gärna säger ifrån när det är kallt så måste klä mig i flera lager vilket gör det tyngre att springa också.
Jag springer även på löpband på gymmet men tycker det blir riktigt tråkigt efter ca fem kilometer så har svårt att göra långpass där. Jag har även lagt in lite motionscykel som substitut när det är kallt.

Men hur ska jag tänka för att lyckas med en halvmara? Tänker jag rätt om jag tränar på lite lättare under kallaste vintern och ökar på träningen de sista 10 veckorna före? Eller är det för sent då? Jag har inget tidsmål, men vill helst göra hela sträckan utan stopp.

2019-11-15 17:12
Hejsan, vad kul att du ska testa en halvmara. Jag gjorde likadant för x antal år sedan. Alltså gick från småjogg till att bestämma mig för en halvmara. Kikade den gången runt efter lite förslag på nätet och detslutade med att jag satsade på en ökning på ca en km i veckan på långpasset, så att jag var uppe på halvmara-avstånd ett par-tre veckor innan loppet.
EDIT: för att minimera risken för skador - dvs långsam ökning!