Så fungerar FunBeat

Gör om PU så det blir likadant som Funbeat!

En av de på Pace Ups support frågade hur vi "gamla" Funbeat användare vill ha det på Paceup. Mitt enkla svar är att gör det likadant som det är på Funbeat som väldigt många (alla?) är mycket nöjda med. Samma funktioner och innehåll. Paceup är inget bra alternativ för närvarande tycker jag och många med mig.

2019-10-07 08:52
hear hear!  

2019-10-07 09:36
Amen.  

2019-10-07 10:32
Smiley  

2019-10-07 10:43
Medhåll från mig. Smiley
Smiley

2019-10-07 12:40
PU är dynga.  

2019-10-07 13:37
+1  

2019-10-07 14:13
Precis så!
Allt annat är bara dåliga substitut!

2019-10-07 16:14
Det finns flera dåliga substitut till FB. Jag anser inte att PUär ett av dem - det är något helt annat, och något som inte intresserar mig. Tyvärr.

2019-10-07 18:46
Ja jag är på Funbeat för att jag gillar Funbeat ...  

2019-10-07 21:29
Låter perfekt om allt blir som funbeat med alla funktioner som finns. Betalar gärna en slant för det också om allt kommer med.  

2019-10-07 22:01
Jag tror dom som gjorde PaceUp är datakillar som inte själva är idrottare och inte använder PaceUp.
En idrottare som är användare vill framförallt ha en digital träningsdagbok. En sådan måste ha en bra kalender. Jag går ofta tillbaks i kalendern för att jämföra min träning nu med t.ex för ett år sedan. Jag har oftast 365 dagars kalendern framme så jag ser nuvarande träning jämfört med för ett år sedan.

Jag har fört träningsdagbok sedan 1974 (jag är 60 år). En gång om året, oftast i december, analyserade jag året som gått och bestämde nästa års träningsupplägg.

Nu för jag dubbel träningsdagbok. Den gamla på papper och FunBeat. Men när jag vill titta tillbaka och jämföra träning samt analysera använder jag bara FunBeat, sedan 2013.

Det kan väl inte vara så svårt för PaceUp att kopiera FunBeats kalender? Och om PaceUp vill vända sig till idrottare måste den ha utformningen "träningsdagbok".

Dom flesta av mina träningskompisar har inte Funbeat utan för träningsdagbok på Excel-ark.

2019-10-07 23:33
Tillägg: Ett problem är att olika idrotter har olika krav på en träningsdagboks utformning och innehåll.
T.ex Garmin har lyckats väldigt bra för träningsdagbok för styrketräning där man enkelt och smidigt för varje övning, antal reps och vikter.
Garmin har dock misslyckats med kalendern.

2019-10-07 23:38
Amen till det!! Håller helt med. Speciellt att kunna skriva i kalender ganska fritt och flexibelt i dagboksform är den stora styrkan. Går snabbt och lätt och är så tacksamt spårbart när man behöver backchecka! Stor fördel även att det är så lätt att skifta mellan olika träningsformer. Funbeat är helt unik i dessa funktioner.  

2019-10-08 15:04
Instämmer med de senaste kommentarerna. Dagboken med fritt upplägg som är lätt att filtrera i är mitt stöd för att veta vad jag gjort och hur det fungerat senaste 10 åren. Jag tycker fliken tävlingar är bra där jag blixtsnabbt hittar vilka lopp jag gjort sedan många år tillbaka och vilka tider jag sprungit på.
Har testat flera olika alternativ men trivs ingen annanstans. Tråkigt att så många övergett Funbeat under senaste nedstängningshotet.

2019-10-14 11:53
Bra kommentar om tävlingarna Anita. Har tänkt mest på funktionerna kring träningen, kalendern, analys, översikten och så vidare. När jag läste din kommentar om tävlingarna så använder jag funktionen med tävling relativt ofta. Går tillbaks och dubbelkollar tider som presterades, jämför resultat osv. Går också in och läser min race-report ibland för att dubbelkolla om det var några lärdomar från förra året som jag inte får missa.

2019-10-15 18:13
Ambitionen när vi köpte FunBeat var framförallt att hitta synergier mellan de två olika tränings-plattformerna för att kunna erbjuda en bredare tjänst och utnyttja teknik och resurser på ett effektivt sätt.

Vi som ägare är precis som många användare - träningsglada amatörer, som gillar att träna och att ha koll på sin träning och sina aktiviteter. Merparten av all utveckling som görs finansieras direkt av våra privata pengar, då antalet premiumanvändare är försvinnande liten - mindre än 3% av alla aktiva användare betalar 29:- / månad, vilket inte på långa vägar täcker varken underhåll eller utvecklingsbudget av FunBeat, men vi har hela tiden haft en ambition att ta FunBeat vidare.

Som tidigare kommunicerats, så har vi inte kunnat underhålla apparna i takt med nya releaser av telefonernas operativsystem - apparna är skrivna i Titanium, ett förlegat språk i en förlegad arkitektur. Migreringsverktyget som vi skapat till paceUP! är ett alternativ för de användare som vill kunna logga sin träning i en app och samtidigt kunna ta med sin historik och det är en helt frivillig service vi skapade då FunBeat apparna slutade att fungera.

Vi har ingen och har aldrig haft en ambition att paceUP! ska täcka den funktionalitet som finns i FunBeat då de är byggda på helt olika idéer, men vi är samtidigt lyhörda för de idéer och förbättringar som vi löpande får från våra FunBeat användare, men vi kommer inte att göra om paceUP! till en ny FunBeat app.

2019-10-18 10:00
Jag behöver inget mer än det som funbeat redan har.
En fråga som jag som premiumanvändare dock anser mig ha rätt att få ett klart, rakt och tydligt svar på är frågan om ni vet att ni på sikt kommer att stänga ner funbeat.

Inga siffror, inga utläggningar, inga förklaringar,

Ja eller Nej.

Hur svårt kan det vara att svara på den frågan?

2019-10-19 10:00
På sikt - troligtvis JA, om vi inte får in nödvändig finansiering, då vi finansierar det privat idag och löpande skjuter till pengar.

Det är tack vare de Premium användare, som du @Rolf, som gör att vi fortfarande kan hålla liv i FunBeat, men det finns risk att vi inte kommer att kunna göra större tekniska uppdateringar när den dagen kommer...

2019-10-19 11:03
Tack då vet jag.
För mig personligen behöver inte funbeat fler funktioner än idag. Jag är nöjd som det är. Gäller det däremot servrar, licenser och annat förstår jag om det måste till uppdateringar. Men då ska jag börja kopiera mina bloggar till word. Kan bli som en dagbok.

2019-10-19 13:26
Så om fler nya och befintliga medlemmar skaffar premium skulle ni låta Funbeat fortsätta?

2019-10-19 17:08
Absolut - vi har aldrig haft några planer eller ambitioner att lägga ner FunBeat, med då de tekniska utmaningarna har varit och är större än förväntat, så är det naturligtvis ingen långsiktig lösning att löpande skjuta till mer pengar, men då det är en försvinnande lite andel som idag är Premium, så är det ett ganska stort gap att täcka...  

2019-10-20 15:27
Intressant! Hur får man icke-premium medlemmar att vilja betala den mycket överkomliga summan på 29kr för att öka chansen att vi får ha FB kvar? Mailutskick med fakta om läget? Personligen skulle jag lätt kunna tänka mig att betala mer än 29kr/mån för att kunna fortsätta använda FB!  

2019-10-20 19:42
Samma här.  

2019-10-20 20:14
Jag också, men när alla nyheter från funbeat handlar om PaceUp så blir jag tveksam till ambitionen.
Några ord då och då om denna plattform också skulle säkert hjälpa!

2019-10-20 22:27
En del användare är såvitt jag förstår skolklasser som fått i uppgift att använda Funbeat ...
Men 29:-/mån är inte spec mkt. 300sek om man betalar årsvis, men då får det inte läggas ner på ett år!

2019-10-21 06:35
Jag med!  

2019-10-21 11:46
Förslag:

Engagera ett par eller tre "moderatorer", inte nödvändigtvis för att moderera men som hjälper till att skapa diskussion, svara på frågor, lägger upp länkar. Det är forumet och alla svaren som lockar in folk, än i dag.

Använd Funbeats rika skatt av fakta, skapa content. Content is King. En bättre FAQ kanske, till att börja med?

Mailutskick om Funbeat. Skapa snack igen.

Promota Funbeat lite någon gång, Google Ads kanske? Gemensam kampanj med PaceUp?

Men GÖR något.

2019-10-21 11:52
Jag betalade under flera år för FunBeat för att jag tyckte det var värt det. Men min vilja att betala försvann allt eftersom jag insåg att utvecklingen hade avstannat. Jag jobbade vid denna tid med mjukvarutest och påtalade ett antal buggar (bla import av triathlonpass, som än idag inte fungerar) samt erbjöd mig att testa uppdateringar men fick noll respons. Har ni ambition att hålla igång och/eller utveckla FB måste ni erbjuda något för att få mig att betala igen. Ett löfte om att det inte läggs ner kan räcka för mig min del, men gärna buggrättningar och utveckling av siten. Det finns fler sajter att regga sin träning på, men ingen som slår FB när det gäller mångsidigheten och kombon av dagbok men ren fakta. Bara en sån sak som att på ett enkelt sätt hålla koll på sin utrustnings användande är helt fantastiskt bra i FB och närapå unikt!  

2019-10-21 22:09
..  

2019-10-22 09:11
Jättebra idéer, Annica!  

2019-10-22 13:36
Har varit i kontakt med Jogg och dom är väldigt hjälpsamma med att flytta över data från Funbeat till sin sida.
Snabba svar och ett trevligt tillmötesgående.
Lyssnar även på dom brister som Jogg har jämfört med Funbeat, sen är det inte säkert att dom gör något åt det.

Mitt beslut blev definitivt när Calle Vedahl fick sitt konto raderat för att han var kritisk och nu är hans kritiska inlägg ovan också modererat.
Ger noll i förtroende och troligtvis kommer mitt konto och detta inlägg också raderas.

Har ”räddat” min data så det gör inte så mycket.
Tycker att PaceUp grabbarna kör med dold agenda och mest fiskar användare hos Funbeat till PaceUp.
Det är ju inte i närheten samma målgrupp.

Tack för alla chattar, motivation, inspiration.
Hörs vi igen så är det på Jogg.

2019-10-23 13:39
Hej Robert!

Jag vet inte om det gör någon skillnad, men 'Calle Vedahl' är ingen verklig person utan ett alias för en upprörd användare som spridit mycket osant och negativt om oss.

Vi respekterar ditt beslut att flytta din data vart du vill och vi hjälper dig gärna om du behöver det.

Snabbast och bäst hjälp får ni alltid via support@funbeat.se eller för paceUP! support@paceup.se. Vi har tyvärr inte möjlighet att följa alla trådar på dessa forum.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-10-23 16:55