Så fungerar FunBeat

...diskussionen fortsätter från föregående sida:

PaceUp!

Råkade visst bli dubbelt...  

2019-10-17 22:10
”Ingen raketforskning direkt.”

Jag tror inte vi ska förminska komplexiteten i FunBeat till att låta trivial. Bara för att det inte är raketforskning så betyder det inte att det är gjort på en eftermiddag. Tycker mig se många kommentarer här som verkar tro att det bara är att "lägga till" FunBeats funktioner till PaceUp bara de känner för det. Men det är förmodligen väldigt stora utvecklingskostnader förenat med det (speciellt som PaceUp inte i dagsläget verkar vara i närheten av FunBeat öht, två *helt* olika sajter med olika mål).

Mjukvaruutveckling tar sin tid och att bygga upp en ny sajt från grunden även om man bara kopierade FunBeats nuvarande funktioner rakt av är säkert månader och åter månader av mantimmar om inte år rent av. Jag har för mig FunBeats skapare har lagt ner enormt mycket arbete på att ta sajten dit den är idag, under många år.

(Med det sagt: jag önskar verkligen någon träningsajt där ute gjorde precis det: kopierade FunBeat rakt av! För FunBeat är vad jag vill ha.)

2019-10-17 23:54
Ja Funbeat utvecklades under flera år, först som föregångaren Piggelin, och sedan som Funbeat, i en ständig dialog mellan användarna och utvecklarna och inte utan en del trassel.
Den enda sajt jag kan jämföra med som är lika anpassad efter användarna är sticksajten Ravelry, som handlar om helt andra saker men på ett liknande sätt hanterar flera sätt att lagra och söka, och dokumentera ...

2019-10-18 06:55
Har inte kollat in PaceUp och tänkte inte göra det heller.

TrainingPeaks har all statistikstöd jag behöver och kommer gå över till Jogg för den sociala biten.
dvs kommentera kompisars pass, jämföra data med andra osv.

2019-10-18 09:15
Jag har aldrig kikat på PaceUp tidigare, men testade nu logga in med mina funbeat uppgifter och kunde logga in. Efter inloggningen så bytte jag mitt funbeat lösenord och loggade ut från PaceUp. Sedan försökte jag logga in på PaceUp med det nya funbeat lösenordet, men det fungerade inte. Den använde fortfarande det lösenordet jag hade när jag loggade in första gången.

Så det verkar som att PaceUp först kollar i sin egen användardatabas när man försöker logga in, hittas inte användaren där kollar den i funbeats användardatabas. Finns användaren på funbeat och lösenordet är rätt så skapas en ny profil med samma epost och lösenord som fanns på funbeat.

En stor fråga är dock hur mycket annat som kopieras från funbeat vid inloggning, speciellt då jag inte har något intresse av att använda PaceUp. På PaceUps sida hittar jag ingen profilinformation om mig, något sätt att redigera information eller ens att byta lösenord. Deras FAQ har en fråga "VARFÖR BEHÖVER NI MIN VIKT, LÄNGD, KÖN OCH FÖDELSEDATUM?" så det ser ut att vara data de behöver och eventuellt importerar från Funbeat.

Jag blir väl tvungen att skicka dem ett mejl och be dem radera mitt konto och all information de har om mig på PaceUp.

2019-10-18 09:20
Se inlägg i annan tråd http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1468851

I tillägg till ovan tråd, så har FunBeat, som också konstaterats i den här tråden, utvecklats under många år och vi har redan spenderat stora finansiella resurser på att hålla funbeat.se uppe genom att uppdatera servermiljöer och andra uppdateringar till arkitektur och teknik - utan dem hade webben gått i graven redan för ett år sedan, men då våra finansiella resurser är begränsade och den absoluta merparten av FunBeat är gratisanvändare, så är det svårt att prioritera vidare utveckling.

Vi har migrerat över 3 miljoner aktiviteter under den senaste månaden till paceUP!, vilket också gjort att vi har haft en del utmaningar med performance och det har varit nödvändigt att göra en del kortsiktiga ändringar, vilket har påverkat en del funktionalitet, vilket gjort att paceUP! har upplevts som 'buggig'. Det mesta har nu adresserats och är fixat, men då många fortfarande migrerar kan man som användare fortfarande uppleva mindre problem.

För de användare som har haft problem med migreringen till paceUP! eller har direkta frågor om hur det fungerar - hör gärna av er direkt till support@funbeat.se, så löser vi det och ni får svar på era frågor.

2019-10-18 10:28
Hej på er!

Vi gör vad vi kan för att tillhandahålla bra produkter, både vad gäller paceUP! och Funbeat.

Som meddelats tidigare lägger vi mest tid och pengar på paceUP! då denna byggs på en modern och skalbar plattform.

Som Mathias skriver är inte ambitionen att göra paceUP till en ny Funbeat, men vi tar naturligtvis inspiration från de bästa delarna av Funbeat.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-10-18 10:58
-  

2019-10-22 09:11
Tyvärr saknar ju pace up samtliga funktioner som jag älskar med funbeat. Så för min del är det tillbaka till exelarket igen. Tack för den här tiden.  

2019-11-18 20:56
Ok, gav det en chans och importerat data från typ 2006.
Vad får man på ett mtb pass, jo cyklat tid, antal km och kalorier! Tjena.
Men för helvete liksom, ingen puls, ingen kommentar som jag som regel har, inget gps spår. Ganska ointressant.

Lite rudimentärt used case måste man väl liksom ha! Om man ska skapa en sida, kan betala en slant men då måste det _finnas_ nåt intressant! och användbart..

Men kunde man inte ens fixa import a .fit filer från wahoo i funbeat hur ska man då kunna skapa nåt nytt!

har använt piggelino, funbeat, strava ride with gps, och några andra jag inte minns.
detta är det mest primitiva, och tränings verktyg man kan hitta.
Vore bra med export til csv eller nåt från funbeat. det finns ju inder profil inställningar.

Har ju appar så jag klarar mig men paceup är _totalt_ ointressant.
gillade de många funktionerna i funbeat. Blir att leta ny app, men hitta ingen senast då funbeat skulle läggas ned.

faktiskt är nog Samsung health mer användbar än paceup...
Har testat trainingpeaks lite snabbt, verkar lovande! Smiley

2019-11-19 20:33
Om nu Funbeat försvinner med kort varsel så skulle det vara bra att hitta något alternativt ställe att bara dela fortsatta erfarenheter av alternativ till Funbeat för oss som fortfarande bitit sig kvar. Typ höras om ett halvår och kolla läget, vilka andra sajter har blivit bättre, hur har folk gått vidare? Knackar alla Excel eller har någon driven programmerare skapat något eget? Osv.

Behöver inte vara ett fullskaligt forum utan jag tänker mig något enkelt. Tankarna far osökt till Facebook, för även om de är det stora onda företaget (har full förståelse för de som inte vill ta i Facebook med tång) så är tröskeln in väldigt låg till deras grupper, administrationen minimal och de flesta har nog konto där.

2019-11-20 00:38
Inför det tidigare nedläggningshotet var det någon som började utveckla en "pirat-kopia" av Funbeat. Minns inte vad den hette - happybeat eller nåt sånt...
Den utvecklingen lades på is när Funbeat såg ut att överleva, men nu är det väl dags att ta tag i det igen.
Någon som känner sig träffad, eller som minns mer än jag?

Själv så kopierade jag lätt som en plätt över all träning till Jogg innan PaceUp tog över, och dubbelregistrerar sedan dess. Den biten har jag inga problem med, kommer bara att enbart registrera i Jogg när Funbeat dör.

Vad jag verkligen VERKLIGEN kommer att sakna med Funbeat är: rapporterna och möjligheten att helt flexibelt sätta upp träningsmål - kilometer, dagar, timmar, vadhelst man har lust med. Just nu har jag tre "pågående" träningsmål av olika typer: antal dagar med träning innan årsskiftet, antal löppass fram till Tulpanens Dag 15 januari, antal kilometer fram till årsskiftet. Har inte hittat någon annan sida med samma möjligheter!

2019-11-20 07:20
Instämmer med Adrian och Eva!

Har också exporterat pass till Jogg, men allt kom inte med och när jag sedan skulle börja göra rapporter så ... nej. Jag har också träningsmål av olika slag och rapporter som inte nödvändigtvis är standard (eller, som jag trodde var standard...), typ längsta löppass per månad, antal träningspass per vecka, löpdistans per månad jämfört med förra året etc.

2019-11-20 17:26
Om nu Jogg inte är svaret, vad är?  

2019-11-27 13:34
Någon som vet hur man tar bort sitt PaceUp konto ?
Hittar inget på hemsidan om detta.

2019-11-28 14:27
med de nya GDRP regler så måste det gå att skicka ett mail och ber de att ta bort allt information de har om dig.

2019-11-28 14:37
Du måste maila dem och be att de raderar det manuellt.

Jättemysko, men så är det.

2019-11-29 22:54
Jag har varit inne flera gånger på PaceUp och blir lika ledsen och besviken varje gång.
Funbeat är Funbeat och det låter som om att PaceUp inte har ambitionen att ge oss en modern variant av Funbeat. Jag känner mig lite lurad som gått in som betalande medlem när det ändå försvinner inom inte altför lång framtid... Bortkastade pengar...

Jag skapade konto på Jogg för ett år sedan eller så, men har inte använt det eftersom Funbeat levde vidare. Nu har jag tittat in där igen och det är ju inte Funbeat direkt, men kanske det går att hitta bra saker där? Exportera gamla data går säkert bra, men de verkar inte trilla in automatiskt, jag måste ladda upp och spara varendaste ett... Något annat som var bra med Funbeat var att det jag skrev i Movescount kom med till Funbeat. Så funkar det inte i Jogg.

Jag kommer att sakna Funbeat när det går i graven. Den fina stämningen, att skriva i grupper och för loggning av passen. Oh well, det var kul och trevligt så länge det varade!

Tack Funbeat och alla Funbeatanvändare som gjort Funbeat för vad det varit! Smiley

Kram,
Jenny

Edit: Jag har nu med Joggs hjälp fått över passen och dessutom kommer det jag skriver i Movescount över till Jogg. Jag hade tydligen gjort något fel tidigare...

2019-11-30 14:48
Genomförde migrationen till PaceUp för att ändå se hur det fungerar där. Blir fullständigt förbluffad över hur genomgripande värdelös PaceUp´s funktioner är! Smiley

Man kan tex inte se innehållet i sina pass på webbsidan, bara en simpel rubrik. I appen syns visserligen fritext (där jag skrivit om passets innehåll) i en liten textruta men det kräver ett oändligt pillande med touch-scrollning för att läsa och skriva. Man kan heller inte planera pass i förväg då datumvalet inte tillåter datum framåt i tiden. Däremot fanns en hel del fjantade om poäng hit och poäng dit som för mig är helt ointressant. Jag fick spader efter 5 minuter.

Jag vill helt enkelt dokumentera min träning för att kunna strukturera, spara, spåra, se, följa upp och planera. Som man kan på Funbeat. Enda anledningen för mig att migrera alla mina tusentals pass till PaceUp är för att de inte ska gå förlorade när Funbeat brakar ihop och självdör sedan.

Finns det verkligen inget vettigt alternativ ? Tåta ihop ett eget excelark verkar ju vara det som står till buds..

2019-12-02 20:15
Efter att ha läst kommentarerna om PaceUp lutar det åt att jag börjar logga på Jogg efter nyår. Förhoppningsvis får jag exporterat data från Funbeat.

Alternativt loggar jag enbart i Excel. Där får jag ju i alla fall göra egna mål och rapporter samt göra en lista på planerade tävlingar.

I och för sig byggde jag en lite-version av Funbeat för några år sedan. Med gammal teknik och bristfällig datasäkerhet, men för eget bruk fungerar det bra om jag bara startar upp en server med PHP och MySQL.

2019-12-02 21:04
Jag gjorde exporten till paceUP, men det kan vara så att jag redan gjorde den för ett bar tag sen, för att när jag nu gick in där och tittade var väldigt många pass dubbelregistrerade. Dom har alltså ingen spärr mot att samma pass läggs in flera gånger. Kontaktade supporten, och man kan inte deleta dubbletter från web sidan, man måste gå in i appen!
Men efter att ha kollat runt inser jag att PaceUp är helt meningslöst för mig, så jag bad dom radera mitt konto, och det gick utan problem.
Får nu hålla mig till jogg.se och Garmin. Speglar även mina pass till Strava, Endomondo, Runkeeper, SportTracks och Smashrun! Kräver ingen ansträngning, det går ju med automatik Smiley Ingen av dom är perfekt, alla har någon eller några features som sticker ut

2019-12-05 06:40
Hans, intressant approach! Jag har varit så inställd på att hitta *en* ersättare till Funbeat, vilket ju verkar tröstlöst.

Orkar du berätta något om vilka features du tycker sticker ut på de sajter du nämner? Vore toppen i så fall.

Mvh
Henrik

2019-12-05 08:42
Ok, så nu ska den tydligen dö och paceUp är inte svaret utan jogg.se, går det att exportera dit på någon enkelt sätt från funbeat? Skulle göra det tidigare, men då räddades funbeat. Men nu är det tydligen kört.  

2019-12-05 15:31
Thomas - svar på din fråga finns i senaste inlägget i denna tråd

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1466595

2019-12-05 15:57
Henrik, några exempel är att jag gillar Strava för dess segment, har själv lagt upp massor av segment. Även dess "den här rundan har du sprungit 20 gånger, jämför tiderna här"
Endomondo har rätt bra statistik, typ jämföra år för år.
Garmin har ett bra avancerat sökning, typ hitta alla pass mellan 20 och 30 km
Smashrun har lite ovanliga infallsvinklar, håller koll på runstreak, hittar nåt som utmärker varje pass, t ex idag sprang du ditt snabbaste 12 km på tre månader
Runkeeper - hm, kanske inget som sticker ut...
SportTracks har bättre grafer/kurvor, dvs dom lägger in en skala som gör att man ser variationerna tydligt

2019-12-08 11:59
Toppen Hans, tack för svar! :-D  

2019-12-08 19:41
Försöker följa länken https://migrate.paceup.se/funbeat men sidan laddar inte. Hur kan jag migrera alla mina träningspass från Funbeat (Sedan 2010) ?? / Hur lång tid tar det att ladda kalendern / aktiviteter på Pace up. Står bara och laddar, men blir inget mer!? Tacksam för svar från någon som vet / Mvh  

2019-12-12 17:33
Jag tror att bästa alternativer för att få hjälp är att maila PaceUp-supporten  

2019-12-12 22:42
Orkar inte gå igenom hela debatten. Men överflyttningen fungerade snabbt och bra. Till EN del vad jag kunde se. När jag joggat. När jag simmat och när jag cyklat. Och kilometrar. Men TIDERNA. Pulsinfon, som jag skrivit ner varje gång för att enkelt kunna läsa ett eller två år senare. Var finns de. Eller ens texten Vad joggade jag? Jag har ju olika banor. Och sen "poängen" och sträckorna verkar ju ganska irrelevanta. Ibland cyklar jag 100 km. Ibland simmar jag 3... Veckans träning i kilometer känns inte så bra. Men som sagt, det viktigaste. VAR FINNS ALLA TEXTER JAG SKRIVIT? Inta bara under Funbeats tid. Jag har fyllt i gamla träningsböcker baåt till 1987 i Funbeat...
Ett alternativ ät ju at skriva ut dem, men då är verkar de begränsade till vissa tecken...

2019-12-18 20:25
Steph

jag ser inte mina kommentar i paceup, men när jag flyttade över till Jogg då fanns det mesta

jag få inte mina karta från Movescount men jag fick distans, tid, snitpuls, max puls kadens snitt fart samt min kommentar.

2019-12-19 11:02
Den sida jag tittar mest på i FunBeat är översiktssidan som visar jur många träningstimmar jag har per månad och hur många mil jag cyklat under året.
Jag hittar ingen översiktssida i PaceUp men den borde väl finnas?
Hur gör jag?

2019-12-26 11:39
Peter: jag tror att det är bäst att du ställer din fråga till PaceUp, de finns nog inte att nå i dessa forum. Det känns som de redan övergett Funbeat  

2019-12-26 17:12
Hej Peter!

Översikten hittar du på paceUP! - MyPages https://www.paceup.se/paceup-member-login/ . Välj sedan 'STATISTICS'.

Där kan du se all din träning i poäng, distans, tid eller antal aktiviteter. Du kan välja att se datan per säsong, vecka, månad eller år. Vill du bara se en typ av aktivitet kan du välja också det.

Med vänlig hälsning,,

Jonathan

2019-12-27 15:37
Hur vore det att svara på de andra trådarna alt. mail ang. exporten, ska vi som skickat påminnelser anta att det är godnatt om det inte kommit något?  

2019-12-27 17:21
Försöker logga in på PAce Up med mina funbeat användarnamn och lösenord, får bara upp att det är felaktigt...

Funkar det för någon?

2019-12-27 22:28
Det var samma för mig, kunde inte logga in. Mailade support@paceup.se och fick snabb hjälp.  

2019-12-28 10:20
Hej,

Jag håller på med en ersättningssida för Funbeat om ni är intresserade.

Den är inte klar ännu men se till att spara din Funbeat data så att du kan importera den sen.
http://www.funbeat.se/myprofile/export.aspx

Just nu ligger den på min egen domän men den ska få sig egen med tiden. Anmäl dig gärna med din email så skickar jag ut när det är dags.

https://johanmartensson.se/

2020-01-10 13:19
Migrerade för någon vecka sedan mest för att spara datat någonstans. Har nu loggat in på paceup för första gången på webben, men hittar ingenstans var jag kan ändra mina inställningar? Till vänster står det Unranked, under det en trasig bild (?) och under den mitt namn. Sedan kommer lite statistik. Har testad tre browsers...

Hur kan jag komma åt min profil? Finns inget i menyerna om det heller...

2020-01-14 11:40
Jag bad om en total export av mina data på FunBeat för snart två månader sedan, och har - trots upprepade påminnelser till både FunBeat- och Paceup-supporten - inte fått mina data. Vad är det som händer?  

2020-01-17 21:49
@johan

Smiley

2020-01-19 10:45
Hej på er!

Som vi tidigare meddelat är Funbeatplattformen väldigt instabil och svajig. Det medför att JSON-exporten fungerar bara av och till. Vi jobbar dock hårt för att få ut alla JSON filer som efterfrågats, men vi kan inte ge några garantier.

Använd gärna Excelexporten på Funbeat eller vår paceUP! export som alternativ.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2020-01-20 10:56
@supporten

Ni säger hela tiden hur instabil och omodern plattformen är och hur ni går back hela tiden bara på driften.
Gjorde ni ingen undersökning och analys innan ni köpte Funbeat? Att ta reda på vilken teknik/språk etc som används, driftskostnad samt hur många premiummedlemmar det var då kan ju inte ha varit jättesvårt?
Och ni har vad jag vet inte gjort något försök att förbättra någonting, skapa någonting som helst nytt, och därmed få fler premiummedlemmar, fundera över att höja premiumpris lite, nej ni har inte gett medlemmarna en känsla av att ni faktiskt vill Funbeat väl - er enda lösning på allt är och har ju varit hela tiden att uppmana oss att bli medlemmar i PaceUp? Det är ju det som gör att det känns som om det enda ni ville åt var databasen med oss medlemmar...

2020-01-20 12:02