Så fungerar FunBeat

PaceUp!

Hej,

Jag gjorde som Funbeat-teamet uppmanade i sitt nyhetsbrev och laddade ner PaceUp! och försökte logga in med mina Funbeat-uppgifter. Det gick inte, för att deras lösenord-fält tillät inte samma tecken som Funbeat, så jag kunde inte fylla i mitt lösenord alls. Jag kan alltid byta lösenord, vilket inte är någon stor grej, men jag tänkte att det kunde vara intressant för Funbeat att veta att det inte "bara är att" logga in i appen med sin Funbeat-användare.

En annan sak, som jag tycker är märkligare, är att när jag försökte återställa mitt lösenord från PaceUp!-appen kände den inte igen min e-postadress och då blev jag lite osäker på hur appen är ihopkopplad med Funbeat. Någon som kan svara på det?

2019-09-16 08:43
Nu har jag laddat ner PaceUp!, ändrat lösenord, så jag kunde logga in i appen och följande är min erfarenhet:
- Min historik från Funbeat följde inte automatiskt med, som det stod i nyhetsbrevet.
- Det går att registrera ett pass i dåtiden, men inte i framtiden, vilket jag tidigare gjort, d.v.s. förberett saker när jag har haft tid för att senare uppdatera i efterhand. Trist att det begränsar mig i stället för att vara flexibelt.
- Jag kan inte ändra mer än namn och beskrivning i ett sparat pass, vilket tvingade mig att radera allting och börja om från början.
- När jag skrev namn och beskrivning skrevs det över av PaceUp! när jag sparade, vilket gjorde ifyllandet helt meningslöst eftersom jag var tvungen att gå tillbaka och ändra i efterhand.
- Under "Profile" kan jag se en lista av min träning, men den beter sig minst sagt extremt konstigt. Jag registrerade ett pass från igår för att se om den visades i listan där och då hämtades femton pass från september 2010 (?!) fast jag har registrerat pass under 2019. Vissa av dessa pass gick inte att öppna. Fullständig oförståeligt.
- Leaderboarden innehåller en lång lista av människor - dessa är inte mina vänner...
- Jag försökte lägga till en kompis, men det var svårt att förstå vad som hände när jag klickade på diverse ikoner, som byttes ut mot andra ikoner, men utan att jag fick någon skriftlig bekräftelse på vad jag gjort (tydligen hade en friend request gått iväg som väntades på att bli godkänd - varför? Vi är redan vänner på Funbeat?)
- Det jag registrerade i appen visas inte i min Funbeat-kalender.

Ibland är man ovan vid nya saker, men appen känns även lite buggig, vilket är tråkigt. Vi får se om barnsjukdomarna försvinner med tiden. Just nu är jag inte så sugen på att använda appen.

2019-09-16 09:37
Tack Jenny för att du provat, och delar med dig.

Enig med att det ofta är krångligare när något är nytt. Men man lär sig snabbt. Mer intressant med de saker du tycker saknas eller eventuellt inte fungerar som du önskar.

Håll oss gärna uppdaterade över hur det går. Vissa saker kanske löser sig, och vissa kvarstår.

2019-09-16 11:57
Hej PaceUp,
Till slut börjar några pass dyka upp efter första inloggning.
Men döm om min förvåning när de tre senaste passen 15/9, 16/9 och 18/9 är simning.

Det var ett mycket bra tag sedan jag simmat.
Tacksam för korrigering
Mvh Mats

2019-09-19 19:52
Hej, inget av synkningen mellan FB och PU verkar funka för mig. Ska jag förlora 10 års träningsdata nu?
Med vänlig hälsning Per

2019-09-19 22:32
Det står att jag inte har några poster att importera (10 års träningsdata....)  

2019-09-19 22:35

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Mats!
Vi har tyvärr haft lite problem med datummärkningen av just simpass vid migrering. De är alltså sannolikt dina pass, men genomförda vid annan tidpunkt.

Vi jobbar naturligtvis på att rätta till problemet så snart so möjligt.

Med vänlig hälsning,

Jonathan
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2019-09-20 09:31
Ni har mer problem än så...
Pass importeras från fb som 0 i tid o sträcka.
Godtyckligt kan det verka då dagens ena roddpass var som så o det andra ok.
Går fortfarande inte efter flera månader att redigera sin profil på appen, på siten kommer man inte ens åt det...
Vill ni att vi fb'are skall ens titta på PU får ni nog lyssna på vad som sägs och fixa det som är uppenbarligen fel o trasigt.
Smiley

2019-09-20 20:29
Räknar inte med att PU ska bli något att hänga i granen. För mycket som saknas, för lite av det som är viktigt för oss funbeatare helt enkelt. Tå helt olika system, och de passar inte ihop.
Men om vi vill behålla Funbeat så behöver fler skaffa premium.

Rent krasst.

Tar mig friheten att citera ett mail från Jonathan Kimber, som svarade mycket vänligt och trevligt fastän jag var irriterad som en retad geting:

"Ekonomin för Funbeat håller tyvärr inte. Vi har ett ganska litet antal premiumanvändare som betalar 29:-/månad inklusive moms. Det räcker inte ens för att täcka driftkostnaden för sidan. Vi har inga planer att stänga ner på kort sikt. Däremot är vi medvetna om att plattformen är byggd på gammal kod och att en uppgradering inte går att räkna hem.

Vi uppskattar din feedback och hoppas kunna vidareutveckla och inkludera fler funktioner i paceUP! framöver."

Så.

Put your money where your mouth is people.

2019-09-21 01:36
Och hur vet jag att pengarna stannar i funbeat och inte används till PaceUp.. För att vara lite krass.
Det får åtminstone mig att tveka!

2019-09-21 14:26
Just nu låter det ju som att det är PU som täcker kostnaden för Funbeat.

Vad händer när de tröttnar på att Funbeat blöder pengar ur PU?

2019-09-21 16:30
Bara att inse att Funbeat kommer gå samma väg som Puls. Några få anhängare som hänger kvar intill det sista men tids nog så är Funbeat död.
Synd då jag tycker det är den överlägset bästa sidan att logga sin träning på.

2019-09-21 18:34
Hej igen!

Vi tycker också att Funbeat är väldigt bra, det var därför vi köpte bolaget.

Under nästa vecka går det ut en enkät med lite enkla frågor till alla er som skapat ett konto på paceUP! via Funbeat.

Se till att svara på den så att vi får lite strukturerad input på vad som är viktigast för er att vi fixar och lägger till på paceUP!

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-09-22 09:27
Smiley  

2019-09-22 11:40
Det gå långsam men jag ser mina pass från 2012-2015. Gissa import gå efter datum inte användare

Tidigare i veckan var senaste pass 2013-10-13

Nu 2015-01-15

2019-09-22 21:36
Hej Jonathan
Jag har inget behov av appen och har därför inte gjort någon export till PaceUp.
Jag känner också att det i så fall är bättre att vänta, då det verkar vara en del med själva exporten?
Kommer _hela_ funbeat så småningom flyttas till Pace up? Inkl forum, bloggar etc?

2019-09-23 16:32
Har skapat profilen på Paceup exakt som Funbeat men absolut ingen synkronisering händer. Verkar som min träningshistorik kommer försvinna ut i cyberrymden, trist.  

2019-09-28 19:42
Det ta tid. Under de senaste 2-3 veckor har jag sett mina gamla kommer in. Nu har jag 2012-2018. Men det gå långsam  

2019-09-29 07:42
Igår hade jag två promenader, ett pass på stakmaskin och ett på roddmaskinen, dessa finns som de skall på Strava, Garmin Connect och Funbeat, då dessa siter fungerar.

På Pace Up resulterade det i tre promenader, två roddmaskin (med olika tider), två stakmaskin (med olika tider) samt fyra aerobics med 0min, 11 pass!!!

Pace Up fungerar uppenbarligen inte, kan inte ens uppdatera profilen vilket jag påpekat dem om felar ggr från absolut första migreringen men de utför tydligen inga buggfixar på Pace Up heller, försöker de bromsa sig ur en uppförsbacke?

Hoppas det utannonserade frågeformuläret kommer och att de gör en satsning på en site med de populäraste funktionerna, blir det bra och funkar återgår jag till premium, rätt övertygad om att fler kommer göra det om summan är den rätta.

Om bara en site kan klarar sig hoppas jag att de väljer Funbeat Smiley, här finns unikt bra funktioner som inte de stora drakarna har.
Smiley

2019-09-29 09:44
Håller med Mikael, även om jag misstänker att Funbeats "gamla kod" som de nämnt vid flera tillfällen innebär att de inte tänker försöka uppdatera.

Och då undrar jag ju varför de alls satsade på att ta över Funbeat till att börja med!

2019-09-29 11:37
Hoppades (hoppas) att det var för att driva det vidare, satsa o utveckla både site och app.
Krasst så var de nog ute efter data (oss Funbeatare), rätt många användare som automagiskt får konton på PU.
Nu har jag en smal strimma av hopp på att det blir en site som fungerar, där modul efter moduluppdateras, tänk va fräckt med Funbeat i mordernare kostym med möjlighet till kompistävlingar o så Smiley

2019-09-29 16:12
Alltså, jag skulle nog gilla poäng-tävlingarna mer om det vore mer relevant i min träning att jaga poäng.
Och om det fanns fler idrotter än "löpning" och "övrigt".
Och om man kunde skapa egna utmaningar, t ex 100 mil på ett år.
Och om man kunde logga utrustning.
Och om man kunde skapa egna träningsschema.
Och om det gick att skapa grupper, med olika utmaningar.
Och om...Eller äsh, om Funbeat fick ny kostym och lite extra funktioner från PaceUP går mycket snabbare att skriva än att jag ska rada upp alla funktioner som finns eller är bättre på Funbeat. Smiley

2019-09-29 16:43
Jag tycker de flesta är för snälla i kritiken om PaceUp ! Den är helt ärligt helt bedrövlig och meningslös. Jag kör med Strava och Garmin Connect nu och med funbeat så länge den funkar.
Funbeat är helt överlägsen alla andra även om den är föråldrad. Den har precis allt det jag vill ha. De flesta andra appar ät tex anpassade för enbart triatleter. Vilket är sjukt störande. Rullskidor och längdskidor finns inte ens att välja.
Nej länge leve Funbeat !

2019-09-29 17:09
Håller med det som sägs till 100%. Har irrat omkring bland andra träningssiter och appar och försökt hitta något som kan matcha Funbeat i flexibilitet och urval för att logga min träning men förgäves! Finns inget som kommer i närheten av Funbeats allsidighet! PaceUp är totalt ointressant för min del! Läggs Funbeat ner så ger jag upp och börjar logga min träning på excelark i stället.  

2019-09-29 23:16
Det som är bra med PaceUp är att de driver vidare FunBeats servrar ett tag till… Smiley  

2019-09-30 10:49
Håller med. De har ett förtroendekapital på det sättet, och jag vill att det ska fungera. Har visst tålamod för att det inte är lätt att få allt att fungera från start.  

2019-09-30 10:51
Hej igen!

@Mikael Jonsson - är det så att du får in pass både genom Funbeatkopplingen och via Garmin? Det skulle i sådana fall förklara dina dubbla pass.

Du/ni får gärna kontakta oss direkt på info@paceup.se med de problem ni har, så löser vi dem.

Vi har nu över 2500 nya användare från Funbeat och över 2M pass som migrerats, de flesta utan problem.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-10-01 19:17
Jag har inte gjort några kopplingar till andra siter, något som skett vid migreringen för länge sedan...
Som jag mailat er om på ovan adress flera ggr och som i ditt svar ovan så svarar ni bar på de frågor ni har lust med och har fortfarande inte ordnat så att det går att komma åt settings och göra några som helst inställningar.

Som jag skrev ovan så kan du se att det inte är dubbelt som är problemet, problemet ät att det inte fungerar och inget fixas.
Tittade på PU idag och fann att jag inte kunde ha egen tävling, bara företagstävlingar så där försvann sista intresset i PU för mig, hade jag bara kunnat så hade jag avslutat kontot.

Tyvärr så har varje kontakt med er bara fått mig att tro att detta inte kommer sluta väl för fb, snälla bevisa mig fel Smiley

/M

2019-10-01 21:06
Om det var så att jag ska kunna logga in i PaceUP med mina Funbeat uppgifter så undrar jag varför det inte fungerar.
Har provat att logga in i PaceUp med både mitt användarnamn och e-postadress men det fungerar inte. Får meddelande att konto saknas eller att det är fel lösenord.

2019-10-08 15:44
PU fungerar inte...
Jag har kunnat logga in sedan deras första "migrering" för många månader sedan, trots upprepade kontakter med dem har de fortfarande inte fixat buggen som hindar mig från att uppdatera min uppgifter, pass som läses in är korrupta och "spök-pass" är det fullt av... PU är till för företag som vill ha personaltävlingar, därför vill de ha in oss där för att vi skall få våra arbetsgivare att ha tävlingar. Det är vad jag tror. Om de bara vill ha över användare o användar datat för att sedan lägga ner fb så är jag rätt övertygad om att det inte är många av oss som kommer vara kvar, för som sagt PU har inget, fb allt Smiley

2019-10-08 16:50
Tiden stämmer inte i appen Paceup när man importerar från garmin. Så dåligt  

2019-10-10 20:13
O formuläret de skickade ut...
Borde varit om vilka delar som vi tycker bäst om med fb och vill ha in i PU för att göra det intressant, istället mest frågor om pu tyckte jag, o de frågor om fb var helt upp på väggarna???

Kan ägarna till PU koda själva?
Om så borde de fixat buggarna med migrering, och import av nya pass samt profilsidan...
Dessa är inte fixade utan bara undanflykter som som svar på mail så tror inte de kan det, o måste de köpa kodningen förstår jag att de har problem, det är dyrt som fasen och som det är nu har de två skepp som är så på en nivå som gör att få är villiga att betala.

Sagt det förr, de måste ta reda på vilka funktioner från fb som vi vill ha kvar och sedan satsa på att bygga det o se till att det fungerar 24/7 o hoppas att det börjar rulla in premium medlemmar och reklam intäkter annars är det bara en tidsfråga innan vi blir uppmanade att exportera våra träningsdata igen för funbeat går i graven.

2019-10-10 21:09
Jag skulle gärna jaga in folk att bli premium -medlemmar på Funbeat om jag trodde att de verkligen menade allvar med att behålla Funbeat.

Men jag tänker INTE sätta mina medmänniskors förtroende och tålamod på prov på det viset så som det ser ut just nu. För tillfället känns det som att Funbeat får leva på nåder, inget görs "för det går inte" (hm..?) av olika skäl.

Sotdöden.
Sånt bjuder jag inte in mina vänner till.

Börja fixa till det som felas, och uppdatera. Visa att det händer saker och gör något med Funbeat mer än fiska efter PU-konton så kan vi börja prata.

Vad vill vi ha?
Ja men titta på Funbeat för jösse namn.
DET vill vi ha.

Med vänlig hälsning
Annica

2019-10-11 12:30
Från mailet från PU, newsletter #5 jag fick idag...
PaceUP! is growing & we are now 10.000 users!
Jupp, för att de migrerar över konton från fb, o samtidigt passar de på att fiska efter att vi skall få våra arbetsgivare att köpa nån tävling från dem.
Men håller med Annica, inte en chans att jag skulle göra någon en sådan björntjänst att jag skulle nämna PU.

2019-10-11 16:12
Funbeat är döende. sorgligt men sant.
Har inte kollat upp PaceUp men med tanke på kommentarerna så verkar den vara inriktad på något annat än det Funbeat kan ge.

Spanar lite på Jogg ellar Strava.

Strava känns som ett flipperspel, rörig och inriktad på segment osv.
Jogg verkar mera vara Facebook för träning med dålig statestikmöjligheter.

Vad är din uppfattning?

2019-10-12 09:02
Joo nog känns det som att det är funbeats användare pu är ute efter, inte att driva funbeat vidare. Jag halkade in här när jag skulle ta tag i min vikt och fick rådet att börja föra träningsdagbok. Jag öppnade ett excelark men tänkte att det borde väl finnas något liknande ute på nätet. Sökte "Träningsdagbok" och hittade funbeat.

Blogg, många olika träningstyper både för soffpotatis, motionär och rekordjagare, diverse olika diskussionsgrupper. Ack ja. Jag är fullkomligt nöjd med dagens funktioner. Får väl återgå till excelark. Simmar, åker skidor, promenerar, skottar snö, klipper gräs, cyklar, hugger ved. Blir troligen jag hänger på Viktklubb istället men deras träningsdagbok är inget vidare jämfört med funbeat.

2019-10-13 09:46
Jag kommer sakna Funbeat! ...och jag har inte fått över ett endaste pass till PaceUp :(
Vet inte riktigt vad jag ska använda i framtiden

2019-10-14 15:12
Jag skulle vara mycket mer intresserad av att veta vad som skulle krävas för att det skulle vara värt besväret att modernisera Funbeat istället, PU är ointressant för mig.

Om det gick skulle jag radera mitt PU-konto, men jag hittar inte någon sådan knapp/länk någonstans.

2019-10-14 16:09
Man får maila dem och be dem nuka kontot.
Mitt ska vara nukat, testade nu för säkerhets skull om det var något de faktiskt klarade av, o det verkar så Smiley

2019-10-14 18:19