Så fungerar FunBeat

Ambition med Funbeat.se?

Fick just mail om att mobilappen också för iOS avslutas. Använder inte mobilappen även när den fanns för Android så detta har ingen direkt påverkan på just mig. Frågan är vad ambitionen är med webbaserade Funbeat.se? Har idag inte hittat något som är lika bra på att översiktligt kunna se, analysera och jämföra pass, sträcka, hastighet osv.

Hoppas det webbaserade verktyget har mer tid kvar. Förstår att det kan vara en strategi att med tiden flytta över allt till paceUp. Vad är ambitionen framåt, och ungefär med vilket tidsperspektiv?

2019-09-10 14:19
Detta är jag också intresserad av, eftersom funbeat.se är mitt primära och viktigaste verktyg för att spåra träningen.
Bättre går inte att hitta imho.

2019-09-10 15:44
Samma här - det är analysdelen som är mest intressant, ihop med de enkla exportmöjligheterna till csv-fil som jag kan dra in i och analysera med hemma vid. Det sistnämnda kan jag till viss del få via Garmins site, men inte alls lika smidigt och inte all historik.

Sen är, eller var, diskussionsgruppena en guldgruva. Fortfarande är de bra när man googla och får träffas på 10 år gamla diskussioner om fortfarande är relevanta.

2019-09-10 19:11
Jag använder också funbeat.se sedan 10 år. Appen använder jag i princip aldrig. Jag tankar helt enkelt in data från träningsklockan, tidigare Garmin och på senare år Suunto. PaceUp är helt ointressant. Jag hoppas att funbeat.se lever kvar och utvecklas, men jag oroas lite av att det såvitt jag förstår fortfarande inte går att importera från Suunto appen till Funbeat, utan bara från Movescount. Det är en av anledningarna till att jag inte uppdaterat till en ny Suunto klocka.  

2019-09-10 19:27
Hej på er!

Ambitionen är att behålla Funbeat på webben så länge det är möjligt. Man bör dock veta att plattformen är föråldrad och att ekonomin inte håller för vidareutveckling.

Vi kommer fortsatt att bygga ut funktionalitet och analysfunktioner i paceUP! och är naturligtvis tacksamma för alla tips vi kan få på 'must have' funktioner från Funbeat.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-09-10 23:44
Rätt enkelt om an tänker efter.
En ej väl fungerande site = färre aktiva användare = färre annonsörer = färre kronor...
Även hur reklamen visas, tyvärr måste jag erkänna att jag kör med AdBlocker :'( för att över huvudtaget använda Funbeat, full förståelse för att reklamen krävs men placera/visa den på ett vettigt sätt.

Så bara att välja väg, satsa på framtiden eller lägg ner innan teknik- och ekonomiska skulden blir för stor.

För egen del så är det bara en enda sak som gör att jag fortfarande registrerar pass på Funbeat (vilket ger mig extra jobb då andra siter läser in ALLA pass från Garmin Connect automagiskt)...

Statistiken över träning och redskap Smiley, den är sjukt bra

/M

2019-09-11 10:50
Jag är nöjd om sajten Funbeat bara lever vidare så länge som [ekonomiskt] möjligt utan förbättringar och med minimalt underhåll. Speciellt då det låter som att PaceUp i framtiden kommer att bli bättre på punkter där FB idag excellerar. Sätta flexibla mål, logga användning av utrustning, kolla rapporter över statistiken. (Använder inte appen och synkar ingen data utan matar in allting manuellt.)  

2019-09-11 14:29
Jag vet inte om det fortfarande gäller (det var länge sedan jag var Premium-medlem), men för ynka 30 SEK i månaden slipper man reklamen. Det kan det väl vara värt om nu webbplatsen är så värdefull för er? När jag använde sajten aktivt hade jag mycket behållning av mitt medlemskap eftersom analysverktygen blev flexiblare och jag kunde få ut fler grafer. Jag tyckte i alla fall att det var värt pengarna!  

2019-09-16 08:10
Hear hear Jenny!  

2019-09-16 08:44
Jonathan Kimber, du skriver: "Ambitionen är att behålla Funbeat på webben så länge det är möjligt. Man bör dock veta att plattformen är föråldrad och att ekonomin inte håller för vidareutveckling. Vi kommer fortsatt att bygga ut funktionalitet och analysfunktioner i paceUP! och är naturligtvis tacksamma för alla tips vi kan få på 'must have' funktioner från Funbeat."

Betyder det i klartext att på sikt kommer ni att lägga ner Funbeat och be användarna av detta eminenta forum att flytta över till paceUP? För min personliga del behöver jag inga fler funktioner än vad funbeat redan har. Läggs det här forumet ner kommer jag att återgå till excelark och blogga på de andra forum där jag är aktiv. Det jag är ute efter är en digital träningsdagbok där jag kan logga olika varianter av fysisk aktivitet. Det räcker som det är nu. Men tänker ni avveckla funbeat, säg det rent ut för då har jag ingen lust att vara premiummedlem längre, då har jag bättre användning för pengarna än att lägga dem på något som redan nu är beslutat att avvecklas. Eller vill ni ha mina pengar jag betalar till funbeat så länge som möjligt för att bekosta utvecklingen av ett program som jag aldrig kommer att använda? För mig är det funbeat eller inget, jag är ingen träningsnörd som räknar meter och sekunder, jag är en motionär som räknar de tillfällen jag lyckas masa mig ur soffan.

Tala klarspråk, kommer ni att på sikt lägga ner funbeat, ja eller nej?

2019-09-19 07:53
Håller i stort med Rolf.
Ända sedan de gick ut med absolut första mailet om migrering till PaceUp har jag vid olika tillfällen försökt uppdatera min profil där, snygga till det.
Två-tre ggr har jag mailat dem om att det inte går att uppdatera profilen via appen, sist att samma sak gäller på siten.
Vidare så dyker det upp en massa 0km 0min pass i flödet på PaceUp, och för en som mig som vill ha ordning o redan går det bort.

Mitt förslag är att de sätter samman ett litet fråge formulär där vi användare kan bocka för säg de fem delar vi värdesätter mest på Funbeat och lika så för PaceUp, sedan utifrån det sätta samman en bra site med det bästa från bägge.
Visst blir det jobb med det men en site som inte fungerar tappar användare och kommer självdö.

Funbeat har för bra funktioner som verkar vara unika så hoppas att en satsning är vad som blir av.

/M

2019-09-19 10:44
Bra rutet!
Funbeat innehåller det jag vill ha och det verkar de flesta inte göra.
Ingår bloggarna i migrerandet?
Blogginlägg kan vara mycket. Anteckningar om träning, tävling eller mer allmänna, men de flesta vill nog ha kvar dem.

2019-09-19 14:30
Kan det med 0km har något att göra med FB vill har km och PU meter?

Min simming 4.3km bli bara 43m

2019-09-19 16:49
Instämmer helt med Rolf Öhlén!!

Klarspråk tack!

Jag vill inte heller vara premium medlem om ni vet att det blir en nedläggning av Funbeat!

Nedläggning planerad, Ja eller Nej ?

2019-09-19 19:50
Fel tråd  

2019-09-19 19:51