Så fungerar FunBeat

FunBeat? Eller PaceUP!?

Vad använder ni? Och varför?  

2019-07-28 21:38
Tycker inte du kan jämföra dessa siter. FunBeat är rejält mycket mer seriöst för din träning och träningsuppföljning. PaceUP är mer en lekstuga där du lite lottomässigt får poäng för ditt träningspass. Poäng som du sedan ska jämföra med andra. jag är t.ex. på 93:e plats i "platinum league". Vad tillför det min träning och uppföljning? PaceUP kanske kan bli nåt i framtiden, men nu ser jag inget jag har nytta av för min träning. Jämför istället Funbeat med Strava, TrainingPeaks eller rent av Garmins egen site (om du har Garmin vill säga)  

2019-07-29 00:32
Tack för svar. Jag menade vilken app ni använder. Men jag håller med dig, både appen och webben så så är FunBeat mer seriöst. Synd bara att appen inte utvecklas längre, så hur länge kommer denna att fungera? Var ju tre år sedan den uppdaterades.
PaceUp! appen har ju inte ens funktionen autolap, bara en sån sak gör ju att den inte känns seriös.
Har inget från Garmin, inte ens en träningsklocka. Har endast wahoo pulsband, apple watch och iPhone.
Men funderar skarpt på att skaffa en garmin klocka.

2019-07-29 10:53
Eftersom jag har Android har Funbeats app inte fungerat på länge.
Och om jag förstått rätt går det ej att ladda upp från PaceUp till Funbeat, vilket var vad jag hade appen till...

Tråkigt dött på denna sidan när det inte ens utvecklas så att funktionerna behålls utan att man låter funktion efter funktion dö med den gamla koden.

Känns tyvärr som att Funbeat snart är nära döden igen...

2019-07-29 15:32
För mig är träningsstatistiken det centrala och för den så har jag inte hittat något som är bättre än Funbeat. När jag springer (fast det har gått väldigt trögt med löpningen de sista åren p g a diverse skador) så använder jag en Garmin-klocka. Men min träning består till stor del av Crossfit, och där vill jag kunna registrera vikter och övningar.
Funbeat-appen har jag använt dels när jag glömt att ta med mig klockan, dels för att snabbt kunna registrera mina crossfitpass och övningar. Praktiskt, men eftersom statistiken är mitt fokus så är Paceup absolut inget alternativ för mig.

2019-07-30 12:54
Hur registrerar du dina crossfit-pass? Som kommentar? Kör själv lite crossfit-inspirerad träning ihop med min löpning. Vilken klocka har du? Funderar på att byta ut min apple watch.  

2019-07-30 13:34
crossfit och simning i bassäng skriver jag allt som kommentar.  

2019-07-30 19:42
Precis. WOD:en blir en kommentar, men ett lyft skriver jag ofta in som övning vilket gör att jag kan få statistik på hur tungt jag lyfter.
Klockan är så gammal vid det här laget, så jag nöjer mig med att säga att jag använder Garmin. P g a skada så har jag sluppit ifrån de problem med Garmin som har varit på sistone.

2019-07-31 13:44
Tack för tipset. Har aldrig testat/sett att det finns massa färdiga gym-övningar, och möjligheten att skapa egna. Men antar att du alltid väljer ”manuell registrering”, inte ”spela in nytt pass”, när du kör med vikter?  

2019-07-31 18:47
Manuell registrering, oftast på webben samt import från Garmin är det jag använder. Spela in pass med appen gör jag mycket sällan.  

2019-08-01 11:06
Skaffade Pace-up när Funbeat skickade ut mejl för något år sen. Dock hittade jag bara en massa gamla träningspass som var gamla. Däremot när jag loggar in i Funbeat på webben så syns inga pass som jag loggar med Pace-up.
Gillar Funbeat men appen existerar inte längre till Android.

Går det inte att importera träningspassen till Funbeat från Pace-up?

2019-08-20 09:02
Nope t-  

2019-08-20 15:47
Gillar också Funbeat. Använder den som träningsdagbok, och låter Garmin eller liknande registrera träningen (och importerar automatiskt in hit).  

2019-08-20 19:24
Om man vill gå vidare och hitta en någorlunda braersättare till Funbeat, vad rekommenderar ni då ?

PaceUp är definitivt ingenting för mig.

Jag är här på Funbeat för den otroligt bra träningsdagboken och statistiken. Smiley

2019-09-10 14:46
Tyvärr samma här, har laddat ner PaceUPs App och kollat in siten, men uppenbarligen inte samma målgrupp för dem som FunBeat, eller i varje fall inte för mig. Vilket så klart är synd med tanke på att de är ägare - jag hade hoppats att de skulle integrera lite mer av FunBeats funktionalitet, och inte bara "köpa användarbas" för sin egen App och site.

En fråga till PaceUp-gänget, som uppenbarligen läser här, har ni plan att vidareutveckla PaceUP appen för att täcka in mer FunBeat-funktioner, eller har ni fullt fokus på gamification-biten i första hand? Bra att veta om man kan ha några förhoppningar om framtiden, eller om det är lika bra att byta till en annan platform så snabbt som möjligt (vilket just nu främst ser ut som egen databas + frontend).

2019-09-10 14:55
Var på väg att lämna förra vändan det begav sig, men har hängt kvar. Då fastnade jag för Jogg som "minst" dåligt, gillar inte Strava. Ska kolla lite på PaceUp statistiken, det är därför jag hänger på FunBeat  

2019-09-10 14:56
Kikade lite hastigt på PaceUp men det ser inte ut att vara det jag behöver.

Funbeat ser fortfarande ut att vara bäst för mina behov.

2019-09-10 15:43
Är du löpare/cyklist//triathlet är TrainingPeaks outstanding. Gratis om man kan klara sig utan PMC (som är TP:s styrka) annars kostar det en (rejäl) slant. Jag betalade för TP under tiden jag tränade riktigt seriöst för att ta mig till Ironman-VM på Hawaii. Numera använder jag gratis-TP och har eget PMC i Excel. Finns gott om Excel-templates på nätet.  

2019-09-10 21:12
Hej på er!

Gamifieringen är ju paceUP!'s unika vinkel, men vi satsar också på att få en träningsdagbok med statistik på plats. Ni kan utvärdera själva på https://www.paceup.se/paceup-member-login/

Vi jobbar på att bygga ut analysfunktioner och möjlighet att ändra pass, men än så länge är Funbeat mer flexibelt, även om verktyget som det bygger på nu är föråldrat.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-09-10 23:41
Hej Jonathan,

Tackar för svar! Låter försiktigt lovande får man väl säga. Jag har provat gamification för träning via andra siter, konceptet i sig inget för mig har jag kommit fram till, liksom gamification i många andra sammanhang.

Lite parallel diskussion här och i andra tråden på liknande ämne, men viktiga funktioner för mig att få in på PaceUp för att få mig att överväga att byta/använda den siten/appen, mer eller mindre i prioritetsordning:

1) Träningsmål
Angränsar ju till rätt mycket tilll gameification-konceptet, men funbeats väldigt flexibla system här för att sätta upp och tracka dessa - för historisk data eller ny data - är väldigt smidigt. Men detta känns som något som borde passa väl in i ert koncept, som en variant man skulle kunna välja (mål för sig själv endast, för en grupp, säsong, etc, etc)?
2) Träningsutrustning
Att logga använd tid för olika utrustningar, skor speciellt, är väldigt användbart
3) Fler träningstyper
Mängden träningstyper man kan välja är väldigt fördelaktigt, speciellt för att göra statistik på detaljnivå för sin träning.
4) Övningar
Möjlighet att lägga in detaljer för övningar; reps, set, kommentarer. Nu gymtränar jag inte så mycket för närvarade, men när jag gör det så är det väldigt mycket värt för en kontinuerlig och enkel uppföljning av utvecklingen för varje kroppsdel/muskeldel.
5) Enkel inmatning för manuella pass (enklare än vad jag såg i appen nu gärna).
Jag använder detta för få svart på vitt hur väl jag följer upp diverse prehab/rehab-program t.ex., och vill då bara kunna mata in väldigt snabbt, tid, typ och kort kommentar vad som gjordes - direkt, eller oftast timmar eller dagar efter när jag hinner.
6) Utökad statistik
Mer statistik är alltid bra, även här är funbeat's flexibla system väldigt tacksamt. Men känns som något ni troligtvis har i utvecklingsplanen redan; om datan finns där är det ju trots allt en tacksam utökning av funktionalitet för relativt lite utvecklingstid, och också något som jag tror också kan locka mycket användare om det utökas och förstärks.
7) Ändra pass
Verkar jag inte vara ensam om att efterfråga.

Punkt 1-3, till viss del 4, ser jag som absolut nödvändiga, resterande mer bonus. Som betalande medlem här på funbeat har jag inget emot att fortsätta betala för dessa typer av tjänster, något att kanske tänka på som en möjlig finansieringsväg för att lägga (mer) resurser på att bygga ut "funbeat-liknande" funktioner på PaceUp (premiummedlemskap).

2019-09-11 02:01
Precis som många skriver så är det fantastiska med funbeat att man kan få ut bra statistik. Jag vill göra 365 timmars träning på 365 dagar, ett vettigt mål som jag vill kunna följa per månad och ackumulerat. Detta verkar inte alls gå i pace up?

Strava har denna funktion, även om den inte är snygg.

Paceup verkar endast ta hänsyn till löpning och cykling, men det finns ju 100 tals ytterligare att träna i olika former.

Jag hoppas ni vill titta på detta, annars finns det inget syfte att fortsätta. Jag vill tror att många som tränar seriöst använder funbeat just för att följa framsteg och statistik. Inte för massa gaming-points.

Väl mött //

2019-09-11 09:52
Det Joel och Johan sa.
Statistik. Träningsformer. Egna mål. Kunna redigera pass. Logga utrustning.
Flexibiliteten.

Är helt ointresserad av poäng. Vilket verkar vara PaceUps tyngsta feature.

2019-09-11 17:55
Tack för värdefull input!

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-09-11 22:10
Saknar vettigt statistik i PaceUp - vad är det för larv med poäng?
Som användare så vill jag kunna se och följa upp statistik över tid olika typer av sport, lopp, motion o träning. Det är sorgligt att alternativ till Funbeat inte finns, jag har i närmare 10år har lagrat o sparat statistik Funbeat .

// Smiley

2019-09-15 16:12
Hej Niklas!

En sammanställning över din träningsstatistik (inklusive ansträngningspoäng) hittar du på https://www.paceup.se/paceup-member-login/

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-09-16 19:28
Det går fortfarande inte att visa t ex antal km/vecka, snittfart per vald period, inte hur mycket man lyft på styrketräningen eller fördelningen mellan olika aktiviteter i procent. Det går inte att visa eg någonting intressant, så vitt jag kan se. Jag är inte så väldigt imponerad av den statistik man faktiskt får ut.

Måtte aldrig Funbeat gå i graven! Det näst bästa alternativet kan inte ens kallas god tvåa efter Funbeat när det gäller statistik och analysmöjligheter.

2019-09-16 20:40
Dessutom har Paceup rent ut sagt fel, men det kan nog beror på att jag nyligen kopplade ihop GC och Paceup.

Men jag har definitivt sprungit mer än 95km i år (705km om jag inte missminner mig, så jag ligger lite efter mitt mål - ytterligare en funktion som inte finns i Paceup: att kunna sätta egna mål).

154 pass under 2019 hittar Funbeat på några sekunder. Paceup brukar tima ut i appen och bråka, men på webben under "this year" hittar den 20.

När jag försöker se statistik för tidigare år i Funbeat väljer jag år och datumrange synnerligen smidigt i kalendern och klickar vidare. Kommer lätt bak till 2013 eller 2007 om jag vill det. Jag hittar inget annat sätt att backa i Paceup och se äldre pass än att bläddra bakåt med pilarna, månad för månad. Så om jag vill leta reda på min första mara 2007 eller när det nu var kommer det att ta länge. Jag kan inte filtrera kalender på Paceup att visa enbart viss träning heller.

2019-09-16 20:52
Reggar manuellt och import via Garmin.
Så enkelt och bra.
Har reggat sen slutet på 2006 och fasar för att FB någon gång lägger ner.
Provade också jobb.se/skid.se när FB var på väg ner. Där fanns inte vad jag vill ha.
Många träningsformer, enkelhet, statistik, historia (egen och vänners) väger tungt.
Går att klara sig utan appen då Garmin ändå gör jobbet.

Kan tänka mig att paceup och de poäng man får kan vara jättebra för yngre och de som precis börjat träna.
Men för en annan känns det nästa löjligt:).

2019-09-18 12:45