Löpning

Artros eller annat ? Goda råd önskas

Hej,
Har löptränat på låg nivå, 2-3 pass a 4-8 km i veckan i 30 års tid, fyllde 50 i december och har aldrig haft problem med ömma knän eller andra skador, men i oktober/november kom plötsligt en molande värk i höger knä, inte speciellt mycket så jag fortsatte min löpning fram till 18'e januari. Då hade jag minskat löpningen till 1 gång i veckan och dessutom haft ett litet uppehåll men så kändes det bra så jag passade på att ta ett pass och halkade när jag sprang över en isbelagd skråbacke, landade såklart på höger knä och fick ont igen, fortsatte ytterligare 3 km. Det var ett bakslag och sedan dess har jag inte kunnat träna. Då värkte det när jag låg raklång i sängen och skulle sova, ont även på morgonen efter en natts sömn.

Om jag sitter still på kontoret och ska resa mig upp värker det mycket de första 30 stegen, ibland har det varit så mycket att jag inte kunnat stödja på benet.

Fick utskrivet Pronaxen, åt det i 2 veckor och det har hjälpt men värken är ändå inte borta, gick till en sjukgymnast som konstaterade att jag inte har några ledbandsskador eller konstiga glapp, har sa att det var Artros. Jag känner inget knastrande eller inga låsningar/upphackningar. Knät har varit svullet ibland och när jag själv tryckt och känt efter kommer smärtan från baksida knävecket och insidan lite framifrån.

Innan Pronaxen-kuren kunde jag inte sträcka ut benet fullt ut och spänna lårmuskeln eller dra upp underbenet bakåt fullt ut. Idag kan jag sträcka ut benet med kraft, det kommer lite smärta från baksidan och insida av knät då. Att dra benet bakåt är svårare då kommer smärtan på båda sidor av knät.

Under hela hösten har jag sprungit i shorts eftersom jag varit inne i en flyttkarusell och inte haft koll på mina kläder, så även vid minus -10 har det varit shorts och jag har varit så dåligt klädd att jag inte ens blivit svettig under mössan. Kanske inte världens bästa förfarande, det är det enda ovanliga som hänt och kanske bidragit till nuvarande situation.

Nu haltar jag vid promenader och det kryper i kroppen över att jag inte kan löpträna längre, blir på dåligt humör och känner mig allmänt less, så jag behöver några goda råd, kanske har någon upplevt samma sak ?

Tacksam för svar
 

2019-03-07 08:53
Hej,
Har bara tipset att söka professionell hjälp av någon som är intresserad av träning. Annars riskerar svaret bli löpstopp som lösning. Har haft lite olika problem (med olika lösningar) som delvis liknar det du beskriver. Artros, menisk eller något helt annat.

Full förståelse för rastlösheten och nedstämdhet när man inte får träna, och inte ser att det blir bättre. Ingen kul känsla alls!
 

2019-03-08 17:50
Håller med ovanstående. du ska ha ett vettigt träningsprogram som stärker muskulaturen omkring knäet. Artros får alla, sen är det frågan om hur mkt symtom man får av det. Stabiliserande knästyrketräning tar inte bort artrosen, men kan för riktigt många ta bort symtomerna.  

2019-03-09 14:19
Tufft för dej att inte kunna löpträna, när du är van vid det. Jag rekommenderar att du går till en naprapat. Jag har fått bra hjälp av naprapater när jag har haft problem med knän och ben i övrigt.  

2019-03-09 16:08
Hej Roger!

Jag håller med de andra, gå till en sjukgymnast/fysioterapeut med intresse av löpning/träning.
Du behöver vara tydlig med dina föreställningar, förväntningar och farhågor! Du vill kunna springa igen och du vill kunna gå utan att halta och utan smärta, gissar jag.

Jag tror inte att du kan hitta några vetenskapliga studier som varken stödjer eller förkastar dina tankar om kylan. Jag tror inte att du behöver oroa dig att du har försämrat utgångsläget. Artros är en sjukdom som kommer under lång tid och det är hela ditt liv fram tills nu som spelat roll, liksom dina gener.

Du behöver få kunskap om din sjukdom och få övningar att stärka upp både ben och bål. Det kan vara lämpligt att se över löpsteget också. Ett översteg (där man landar med foten framför sig) ger en högre belastning på leden. Att springa med lätt böjd höft (vanligt, så vanligt) ger ofta översteg. Du kan även behöva se över stegfrekvensen, den kan tänkas behövas höjas för att minska belastningen på leden.

Jag hoppas att du hittar rätt sjukgymnast/fysioterapeut och att du snart kan komma igång med löpning igen! Smiley

Kram,
Jenny
 

2019-03-10 11:33
Tack för alla svar !

Har hunnit med att på eget bevåg trycka knät bakåt mot låret förbi läget där det börjar göra ont och en bit till. Tänkte att om jag kan gå över den punkten och bortse från smärtan så kanske rörligheten ökar, det gjorde ont såklart men faktiskt så fungerade det bra, gjorde det i slutet av förra veckan och det känns bättre än idag. Ingen vetenskaplig övning utan bara en tanke som jag ville prova. Kunde faktiskt åka längdskidor, 8,5 km i söndags + 8,5 km igår och det gick riktigt bra.

Har också funderat över löpsteget som du nämnde Jenny, är det dåligt så kommer väl bekymren förr eller senare, läste "Born to run" i somras men ändrade inget efter det, då hade jag inga problem men nu är det bara att inse ska jag komma tillbaka så får man börja tänka på tekniken och lånade därför en bok som jag börjat läsa. Det perfekta löpsteget av Thomas Reckmann. Ska höra av mig till den lokala löparklubben också beträffande det.

Senare idag är det besök nr 2 hos sjukgymnasten, för att lära mig styrkeövningar för knät (Elly). Jag ska ta upp det som du nämnde, mål och förväntningar (Jenny) och fråga om det kan vara något med menisken (Magnus). Hjälper inte det här finns det en bra naprapat i stan som arbetat för landslaget i ishockey (Hasse).

Det här måste lösa sig, jag har ju massor med bergstoppar som jag vill vandra uppför också förutom vardagslöpningen.
Jag har inte tid att ha ont i knät Smiley

Tack än en gång för era svar Smiley
 

2019-03-12 09:26
Kolla med ditt landsting om de har en artrosskola:
http://www.vetenskaphalsa.se/motionera-bort-din-artros/
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Artrosskola-istallet...
https://www.svt.se/gokvall/artrosskolan/

Bergstopparna väntar Smiley
 

2019-03-12 10:53
Som Fysioterapeut sällar jag mig givetvis till skaran som förordar att du kontaktar en kunnig person i verkligheten och får en grundlig undersökning.
Ville egentligen mest stötta dig i din egen behandling där du säger att du trycker knät bakåt förbi smärtpunkten. Det låter som en McKenzie behandling som faktiskt har en hel del vetenskapligt stöd. Googla McKenzie Knee alt

https://www.youtube.com/watch?v=RTmet9vf1dw
 

2019-03-14 08:33