Nyheter från FunBeat

FunBeat Appen för Android 9

Om du är en av dem som använder vår app för Androidtelefoner. Från och med Android 9.0 fungerar tyvärr inte appen längre.

Vad gäller FunBeats appar har vi grundligt undersökt möjligheterna att uppgradera dem. Tyvärr blir beslutet att inte investera vidare i apparna. Detta beror på att de är skrivna i ett föråldrat programmeringsspråk och att det därför inte är möjligt att uppgradera dem utan att bygga om dem från grunden, vilket naturligtvis kostar väldigt mycket pengar. Dessutom driver vi inom företaget också appen ’paceUP!’ som kan användas på samma sätt för att registrera träning och följa andra.

Vi lanserar nu ett ’migreringsverktyg’ för alla FunBeats användare. Du kan logga in på ’paceUP!’ med samma användaruppgifter som du använder på FunBeat. När du gör detta skapas ett konto automatiskt på ’paceUP!’ samtidigt som all historisk träning förs över till din nya paceUP! profil. Ladda ner paceUP! för Android här.

I maj 2018 tog ’UP! International AB’ över FunBeat. Sedan dess har vi jobbat hårt för att modernisera och uppgradera plattformen, framförallt med fokus på användaruppgifter, träningshistorik och webbplattform. Vi har investerat stora summor för att FunBeat skall kunna leva vidare med så mycket bibehållen funktionalitet som möjligt.

iOS appen för iPhone fungerar fortfarande som vanligt och FunBeats webbplattform är dessutom nu uppgraderad, moderniserad och redo för framtiden.

Lycka till med träningen!

Med vänlig hälsning,

FunBeat-teamet

2019-03-05 20:32
Använder mest webben ändå (import via Garmin). Så ingen större förlust annat än styrketräning som kan vara gôtt att lägga in direkt efter.  

2019-03-06 10:13
Förstår helt att man inte vill investera mer tid och pengar i apparna. Det enda jag använde den till var att redigera pass som importerats och ibland manuell registrering. Detta var mycket smidigare än webben och den delen av webben är fortfarande bedrövlig på mobil. Små länkar/knappar som ligger för nära varandra, för många steg och för mkt scrollande.  

2019-03-06 11:39
Det var riktigt tråkigt att höra då jag använder appen rätt mycket.
Får väl surfa till funbeat.se i mobilen istället

2019-03-06 13:03
Installerade paceup och insåg direkt att det inte kommer att kunna ersätta funbeat för mig. Jag tränar en hel del skidbestigning och bergslöpning. Skidbestigning finns inte att välja som aktivitet. Det går inte att lägga in hur många höjdmeter man har i ett pass.
/jonas

2019-03-06 13:49
Some thing went wrong, this is our fault.
Är vad jag får upp vid försök att redigera profilen.

Inte provat ännu men känns tveksamt om pass här automatiskt kommer upp på funbeat... Någon som testat?

/M

2019-03-06 17:18
Min registrering i paceup idag kommer inte upp i Funbeat på webben. Om inte så är det ju ingen vits. Jag använde min Garminklocka.
Mvh Mats

2019-03-06 17:40
Vi får helt enkelt vänta på att Funbeat fixar till appen. Paceup är inte ett fungerande alternativ. Men vad jag förstått så går funbeat registreringar upp i Paceup men inte tvärtom.  

2019-03-06 18:44
Tråkigt men begripligt.
Om jag förstår det hela rätt (jag har inte ansett det värt att prova) så sker det en överföring av träningsdata vid ett tillfälle då man skapar Paceup-kontot. Det som behövs för att Paceup-appen ska vara intressant för mig är att varje träningspass som registreras synkas till båda plattformarna. Så det blir nog inget för mig. Tur att jag inte använder appen så ofta. Registrerar för det mesta på webben eller med Garmin.

2019-03-06 19:04
Det var ju tråkigt! :( Vad görs i detta då?  

2019-03-06 19:51
Det var tråkigt att höra även om jag kör iPhone. IPhone-appen är inte uppdaterad på tre år, så jag tolkar er som att när den väl får problem så fixas det inte.

Har ni tänkt att då stänga Funbeat då eller blir det någon sorts merge med PaceUp?

Jag tror att vi är många som skulle vilja ha ett planerat appbyte istf att göra det när appen plötsligt inte fungerar längre pga föändringar i IOS etc.

PS1 imponerande att iphone appen fungerat så länge
PS2 Stort Cudos för ert arbete med att blåsa och hålla liv i Funbeat!

2019-03-06 20:18
Angående migreringsverktyget till paceUP!, så är det något vi nyligen tagit fram och det kan fortfarande finnas en del barnsjukdomar, men förhoppningsvis, så ska det fungera utan problem - är det någon som upplever några problem, eller om ni har några frågor, så är det enklast att skicka ett mail till supporten support@funbeat.se.

Synkningen är tyvärr än så länge bara envägs, dvs. alla aktiviteter som loggas på FunBeat webben, eller med en GPS enhet, som är kopplad till FunBeat, kommer att synkas till paceUP!, men tyvärr kommer inte aktiviteter som loggas med appen att synkas tillbaka till FunBeat.

Vi blev lite 'tagna på sängen' med problemen med Android appen och vår initiala plan var att uppgradera, men efter att varit i kontakt med utvecklare både i Sverige och utomlands, så har vi tyvärr insett att appen måste byggas om helt från början, då både programmeringsspråk och arkitektur är förlegad.

2019-03-06 21:08
Ser inte heller PaceUp som ett hållbart alternativ idagsläget. Jag är egentligen bara ute efter en bra historisk & statistisk träningsdagbok och där är Funbeat grym!

Detta verkar inte finnas något utav i PaceUp ? (kanske har spenderat för lite tid där).

Men för min del går det ju fortfarande att logga mina styrkepass via webben. Inte lika smidigt som en app, men bättre än PaceUp appen tyvärr...

2019-03-07 08:03
Tycker också PaceUp är alldeles för komplex. Hög ingångströskel. Skulle logga ett Friskispass men gav upp.  

2019-03-08 09:11
Jag tycker också det är tråkigt att appen inte lever kvar, även om jag förstår skälen. PaceUp-appen är inte alls samma sak och antalet träningsformer är väldigt begränsat. Gillade att alla passtyper på exvis SATS o Friskis fanns att välja på. I paceUp skulle det mesta jag gör hamna på "övrigt" vilket gör träningsdagboken lite ointressant. Jag kan ju fortfarande regga på webben så har gått över till det istället, men appen var smidigare. Jag vill inte "tävla" mot andra, jag vill ha en bra träningsdagbok 😀  

2019-03-14 20:24
Fick mycket bra support när min migrering krånglade. Dock är det ett stort minus att all historisk data kommer in i paceUp med oediterade tider. Så nu går det inte att göra någon analys och jämförele med tidigare pass.
har använt Funbeat i tio år och gillar att jämföra bakåt. kan ifs fortfarande göra det på Funbeat på webben.

Är det bara jag som tycker att det är billigt att vara med i Funbeat och att om man skulle få mer för pengarna gärna skulle betala lite mer? Det är nog ändå en resursfråga i slutändan.

2019-03-15 17:41
Hej!

Vi förstår verkligen att ni gillar funktionaliteten i Funbeat. Det gör vi med!

Vi skall göra allt vi kan för att se till att paceUP! utvecklar samma fina funktionalitet för att analysera träningen.

Dessutom finns ju både Funbeatwebben och iOS appen kvar även framöver.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-03-16 15:15
Får man fråga vilket språk appen till Android är skrivet i? Det är mer eller mindre standard att man skriver appar i Java till Android och även om det nyare Kotlin börjar bli lite mer populärt på senare tid så skulle jag nog inte säga att Java är ett föråldrat språk.  

2019-03-16 21:46
Jag gillade också appen, men kan förstå att det är kostsamt att underhålla flera plattformar. Dock borde det väl inte varit någon överraskning, vid överlämning av kod borde man ju se till att man har tillräcklig insikt i den kodbas man tar över och Android 9 har funnits ute i över ett halvår i alla fall så det borde kommit in många kraschrapporter redan i höstas.
Om det bara hade varit lite bättre användarupplevelse för mobil på webben hade jag inte saknat appen, men det är tyvärr en bra bit kvar där.
PaceUp är ju inte på något sätt en ersättare även om appen funkar och även migreringen så har den ju inte alls samma funktioner eller inriktning som FunBeat.

2019-03-16 22:54
Jag är mest nöjd med att PaceUp tog över Funbeat, annars hade det varit borta nu...
Appen sög, jag skickade in buggrapporter till funbeat dag 1 o alla var kvar då jag slutade använda den iom Android 9.

Funkar bra att surfa in på websidan via mobilens webläsare.

Får jag önska mig något så är det nog en mobilanpassning av websidan, som fd. webutvecklare så vet jag att det går fint att få en kodbas att se bra ut o vara användbart på flera plattformar.
Men som sagt, mest nöjd att funbeat lever kvar

/M

2019-03-17 09:19
Gick in på paceup men det är ju grymt mycket buggar i appen? Kan inte ändra foto, inte spara vikt, längd och födelsedatum utan där det står Save profile händer absolut ingenting..
- är inte intresserad av att tävla med andra men brukar följa mina träningsmål, kommer den funktionen till paceup?
- kommentarer på passen som migrerats över har inte följt med?

2019-03-17 12:37
Hej igen!

Tack för alla kommentarer.

Vi skall göra vad vi kan för att underhålla webbversionen av FunBeat och fortsätta utveckla paceUP! appen.

FunBeats appar är skrivna i Titanium.

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-03-17 20:55
Provade att försöka logga in på paceUp med mina inloggningsuppgifter till Funbeat, men det kommer bara upp "invalid.....". :'(
Skickat mail till supporten på Funbeat.

2019-03-18 09:02
Provade att försöka logga in på paceUp med mina inloggningsuppgifter till Funbeat, men det kommer bara upp "invalid.....". :'(
Skickat mail till supporten på Funbeat.

2019-03-18 09:10
Hej!

Vi hade väldigt många FunBeatanvändare som migrerade sina konton till paceUP! under helgen. Detta ledde till att systemet blev överbelastat vissa perioder.

Nu borde det fungera bra igen, men om du stöter på problem så maila support@funbeat.se eller info@paceup.se så hjälper vi dig

Med vänlig hälsning,

Jonathan

2019-03-18 15:45
Hej, funkar inte. verkar som att jag sedan gammalt även har ett konto hos paceUP med samma användarid som hos Funbeat. Går det att ta bort så att jag kan försöka på nytt?  

2019-03-18 16:08