Pulsklocka / GPS - Endast Garmin.

Problem med pulsbandet

Har en 910xt och den är väl snart dags att skrota men den funkar till det jag egentligen behöver den till, som det GPS:n ger.
Dock, ibland vill jag kolla puls men det funkar dåligt.
Frågan därför, om pulsen som visas är uppenbart för låg, kanske 50 % mot bedömd korrekt puls, vad är fel då? Bandet eller sändaren?
Har naturligtvis bytt batteri och rengjort.
 

2019-03-01 16:00
Har du testat att kortsluta HR-sändaren? Jag såg någonstans att rekommendationen var att sätta i det gamla batteriet upp-å-ner några sekunder för att kortsluta polerna och på så sätt "nollställa" sändaren. Jag trodde jag var tvungen att kasta min sändare, men den funkade igen efter denna operation.  

2019-03-07 22:02
Prova sedan även att doppa bandet helt i vatten (ej sändaren) innan du tar det på dig. Se det bara som positivt att du vaknar till liv av det kallvåta bandet runt bröstet...  

2019-03-07 22:05
Tack för svaret/tipset. Testade med både vända batteri (om det nu är ett sätt att kortsluta) och vattenindränkning. Inget hjälpte. Beställt nytt band och hoppas att det är lösningen.  

2019-03-11 16:02
Avslutningsord i min egen tråd.
Lösningen kom från ett oväntat håll.
Efter några försök att få hjälp via Garminsupporten gav jag upp Garmin; insinuationer från Garmin att jag när jag köpt nya pulsband bara fått "måndagsexemplar" med samma fel men gärna fick lämna in klockan för lagning mot betalning.
Jag bestämde mig därefter att fortsättningsvis satsa på Polar och köpte ett H10-pulsband för att vid träning inomhus använda telefonapp Polar Beat.
I dag dock skulle jag springa ute och hade dels Garminklockan 910XT dels Polarbandet H10 samtidigt. Då upptäckte jag att klockan fick kontakt med pulsbandet, voila, lösning kom från Polar.
Lätt val att fortsättningsvis välja bort Garmin.
 

2019-04-18 15:16
Smiley  

2019-04-23 08:39