Barfotalöpning

Barfotalöpning är död?

Hej, har varit borta några år på grund av skador och annan skit. Förhoppningsvis på väg tillbaka nu. Springer minimalistiskt ett par gånger per vecka. Korta och lugna pass tills vidare.

Men vad har hänt med denna grupp? Inga inlägg att tala om det senaste året! Är det inte längre inne att springa barfota/minimalistiskt? Eller finns det inget av vikt att säga?

I brist på annat, så kan jag skriva att jag till min stora glädje har upptäckt att den minimalistiska trailskon New Balance Minimus Trail 10 är tillbaka på marknaden. Fantastiskt då detta är min favoritsko alla kategorier. På grund av risken för att denna sko ska försvinna från marknaden igen, så har jag köpt 4 par! Finns det ett namn för denna sjukdom!!!

2018-11-27 17:43
Tyvärr är det samma sak i de flesta andra grupperna, och har så varit x antal år.

Jag springer fortfarande utan skor på fötterna något pass i veckan 30-60 min, fast på löpband, för att behålla styrkan i fötter och underben. Jag har hållit på i snart 8 år med detta och tycker det är bra träning, som ger mig starka fossingar. Smiley

2018-11-27 19:13
Tror de är tufft idag och springa långt barfota. I Bislett förra helgen var de vart fall 2st som sprang barfota de höll inte hela vägen men de sprang på jättebra i början men sen gick de o la sej men de kan ju nerott på andra saker med.
De flesta hade ganska kraftig dämpning på dojorna i källaren därvi sprang

2018-11-30 09:27
Sylvia: du har helt rätt, barfotalöpning är bra styrketräning - inte bara för fötterna utan för hela kroppen skulle jag vilja påstå. Dessutom främjar det en bättre löpteknik. Sedan behöver man ju inte gå "all in" och köra all löpning barfota (eller minimalistiskt) - utan som komplement till "vanlig" löpning fungerar det ju utmärkt. Men för min del funkar det inte med traditionella skor, varken för löpning eller promenader.  

2018-12-04 20:32
Linda: jag tror att det varken är tuffare eller lättare att springa barfota idag jfr med hur det var tidigare i historien. Problemet är väl att vi har "skämt bort" våra fötter med en massa dämpning och stabilitet. I grund och botten är väl vår biomekanik densamma idag som för 100,000 år sedan. Det är väl främst vår livsstil som har förändrats, och då inte alltid till det bättre för våra kroppars välbefinnande, tyvärr.

2018-12-04 20:43
Jag tror det är mindre kommersiell kraft i barfotalöpningen, det säljer inte så mycket prylar, så det finns mer tryck att köpa skor.
Däremot har skorna blivit lättare och tunnare ibillar jag mig, och de flesta är väl lite tveksamma till glaskärvor, vassa stenar och annat som finns på marken.

2018-12-04 22:17
Magnus, jag håller helt med dig, barfota löpning stärker hela kroppen känns det som. Framför allt får man upp kadensen ordentligt, och lär kroppen det, samt att man får ett mjukare steg, nästan "smygande". För, det gör ont i fötterna att klampa utan skor! Jag tror också att vi bäddar, och har bäddat, in våra fötter i alldeles för mjuka och stabila saker och med det finns risken att muskler, och därmed fotvalven, inte riktigt gör det de ska. Men det är min tro, och alla får tro som de vill. Smiley

Jag blev med ny löparklocka i augusti (från Forerunner 305 till Forerunner 235) och den mäter kadensen (hur exakt vet jag inte, men en fingervisning är det nog ändå) och på varje pass, oavsett tempo, så ligger jag på 178-179 steg/minut utan att jag tänker på det alls. Jag är övertygad om att barfotalöpningen har en stor del i detta.

Anledningen till att jag började med löpning utan skor på fötterna 2010 var för att förändra fotisättningen från häl till framfot som en del i rehab:en av två, efterföljande löparknän i vardera knä. Min sjukgymnast kunde nog sin sak. Smiley

2018-12-05 22:09
Vad kul att du har blivit av med dina löparknä=)=).
Jag tror att vi idag har så hårda ytor att våra fötter inte riktigt klarar av det Ett exempel iaf i vardagen då spriger man iförsig inte men ett annat perspektiv.
Vi har hårda stengolv på jobbet och de som har tunna Nikeskor och lite dämpning i skorna blir myckettröttare i fötterna och jag och en annan kollega har Hoka och blir inte alls lika trötta när vi har gjort våra 8 h pass på fötterna.

Men absoulut löpning blir roligare utan massa dämpning

2018-12-07 08:53
Att fötter blir mer trötta av tunnare skor är väl inte så konstigt, foten får ju jobba mer.  

2018-12-11 08:36