Löpning

Istället för..?

Började fundera idag, när jag sprang med vagnen. Det kändes i min arma akter, den var mör sedan igår så det blev extra tydligt att springa med vagnen kräver ett kraftigare frånskjut.

Så, det var nu jag började fundera: i teorin skulle jag kunna springa med vagnen, t ex fartleka lite och få extra effekt av passet? Tänker mig att när den extra belastningen som vagnen innebär försvinner så borde det gå rätt mycket fortare. Eller ska jag nöja mig med att jogga de lugna passen med vagnen och låta det vara med det?

Målet med intervallerna skulle främst vara primärt backar (styrka i frånskjutet alltså och mjölksyratolerans, jag vill bli bra på backar igen) och sekundärt fart (den kommer med tiden ändå så det prioriterar jag inte). Jag kör styrketräning 1-2 gånger i veckan (försöker iaf) med fokus på bak, ben och mittkropp som säkert påverkar också.

Vad tror ni, fartleka med vagnen eller inte? Kanske t om är ökad skaderisk? Några tankar?
 

2018-11-25 16:32
Väldigt intressant fråga! Även om barnvagnsträning inte är aktuell för mig Smiley
Maken brukade hävda att skjuta barnvagn uppför backar var det som gett honom supervader även om han inte sprang.
Lite fundersam på det där med intervaller om hur vagnen drar när du ska sakta in? Eller hur stabil den är i hög fart?
Tror annars att du säkert kan köra tempo med den och uppför backar borde vara superträning.
 

2018-11-25 19:34
Det är en joggvagn (se bilden) med handbroms så vagnen är inga problem, den är sannolikt stabilare i hög fart än vad jag är Smiley

Nu när Grynet börjar väga en del, gott och väl 11 kilo i alla fall, så märks vagnen fastän den rullar så lätt som den gör. Det är i de lägena jag är glad för handbromsen i nerförsbackarna, hon är tung och vagnen rullar lätt även åt det hållet. Vet att jag tänkte att det skulle jämna ut sig, att jag skulle ha fördel av vagnen i nerförsbackarna men det tycker jag inte nu när jag sprungit med den ett tag. Jag måste fortfarande bromsa den och kontrollera den, och det kostar lite även om det inte på några vis i världen är lika jobbigt som att muskelbromsa vagnen i backarna.

Fast det var i uppförsbackarna jag började tänka, det var då jag märkte av vagnen och hur den påverkar steget. Sen, när jag väl märkt det kunde jag inte sluta fundera på det. Att det borde gå att utnyttja, förena nytta med nöje och kanske bli en starkare löpare på kuppen. Smiley

Bilden stulen från någon webshop, så där vackert springer inte jag - men man kan ju drömma Smiley

External image
 

2018-11-25 20:01
Barnvagn var rätt länge sen för mig också. Killarna är 15 och 19 nu. Smiley

Jag tror absolut att barnvagnslöpning ger bra träningseffekt i uppförsbackar, inte bara muskulärt utan även konditionsmässigt. Jag kan bara föreställa mig hur tungt det måste vara att springa uppför med en vagn framför sig, som dessutom innehåller 11 kg barn! Smiley

All träning, som blir av, är ju bra träning, tänker jag. Så, har du inga möjligheter att överlåta dottern till din man när det är dags för din egen träning så är ju den här lösningen perfekt.

Själv har jag ingen erfarenhet av att träna med småbarn. När mina killar var små fick de snällt stanna hemma hos pappa eftersom jag enbart sysslade med gruppträning på den tiden.
 

2018-11-26 20:51
Jag tror dina killar är lite för stora för en joggvagn, men det vore en skön syn om du testade Smiley

Maken tar hand om henne så gärna om jag ber honom, fast om jag kan roa henne och samtidigt få extra effekt på frånskjutet så är det ju win-win Smiley

Dessutom tror jag att jag fostrar en liten fartdåre, hon verkar uppskatta att jag springer mer än när vi går med vagnen... Sist började hon sjunga när jag fartökade! Smiley
 

2018-11-26 21:04
Det hade nog fått bli en pallvagn då, om de ska få plats. Båda är 180 cm långa och väger 76 resp 77 kg nu. En tuff utmaning för mina 160 cm och dryga 50 kg. 😁

Jag tror att du är helt rätt ute med dina tankar så kör på bara. Det kommer att ge en ruggigt bra effekt. Stort lycka till! 😊
 

2018-11-26 21:22
Smiley det brukar ju bara vara extra kul när det skakar och hoppar.
Mina är 190 och nånstans över 160 och skulle avgjort inte hålla sams i en vagn ... Vilken tanke. ....
Minns hur jag tänkte att värför är vagnen så fruktans värt tung ända tills jag lyfte ur barnet och insåg att det var ju där vikten kom ifrån ... 10-15 kg + diversepackning och inköp, är en del att skjuta runt.
Men just det där med att man kan tappa vagnen nerför, en del brukar ju rekommendera att man går ( eller springer) framför i nerförsbackar, men finns det inte fånglina på somliga vagnar åtminstone?
Ett tag så påstod ju en del bisarra "träningsexperter" att all barnvagnsträning var lika med långsam promenad, oavsett hur tung vagn eller hur fort man gick eller sprang, eftersom man inte kunde svänga med armarna, eller om de har världens första friktionsfria hjul och saknar rullmotstånd, eller nått annat märkligt, men det verkar ha ändrats iaf, skulle gissa att det delvis är samma effekter som av en ryggsäck eller viktväst.
Ge järnet!
 

2018-11-27 14:13
Kul tanke. Helt rimligt att det blir en extra belastning och "styrketräning" av att springa med vagn. Frågan är om högre fart i intervaller kan passa. Tänker att rörelsen i överkroppen blir begränsad med vagnen, och armpendlingen blir viktigare när farten ökar. Kanske finns risk för felbelastningar.
Berätta gärna hur det gick.
 

2018-12-05 09:34
Testade ett pass för några dagar sedan, det blev inte något fartpass eftersom jag orkade inte hålla fart men det blev hög intensitet. Jag hade redan träningsvärk i baken sedan tidigare så jag kände med all önskvärd tydlighet att jag aktiverade gluteus maximus väldigt mycket med vagnen.

Frågan är hur jag skulle kunna utnyttja detta, att aktivera gluteus mycket är ju bra. Kroppens starkaste muskel, den vill man ju gärna ha med i leken.

Men som du säger, armarna får ju inte vara med och leka så mycket, ens om man växlar grepp var 10-15:e steg. Det är alltid bara en arm som pendlar.

 

2018-12-05 11:06
Och nu har jag fattat varför man ska växla hand ofta, är man inte passgångare så är det motsatta sidans ben som skjuter ifrån vagnen ju! Och har man samma hand på vagnen blir det alltid samma ben som trycker ifrån med vagnens vikt.

Springa med två händer på vagnen gick inte alls.

Dessutom; när man gjort styrketräning för mittkroppen blir man en synnerligen dålig vagnknuffare. Att kärnmusklerna var så viktiga borde jag kunnat räkna ut utan att testa.


 

2018-12-12 10:27