Löpning

Förbereda sig för värme?

Jag tyckte att Wien Marathon i år var för varmt, och för tidigt på året (slutet av april).
Så det kanske var lite korkat att anmäla sig till Los Angeles maraton, som går i slutet av mars. och säkert är minst lika varmt.

Hur skall man göra för att komma till ett varmt långlopp från den svenska vintern utan att klappa ihop av värmechock?
Klä sig onödigt varmt när man springer ute?
Ha långärmat/långbyxor och springa på band?
Glöm det, det går inte.

/Mats

2018-11-24 17:44
Åka nånstans varmt och stanna i 14 dagar och springa, gärna i lagom tid före loppet?
För det tar 10-14 dagar för kroppen att vänja sig, vill jag minnas.

2018-11-24 18:17
Inte säkert att man kan anpassa sig till värmen.
Denna rekordvarma sommar så sjönk mina km tider med >1min och det blev inte bättre trots att värmen höll i sig.
Jag tappar enormt mycket när det blir varmt och märker ingen större skillnad av att tillbringa längre tid i ett varmt klimat.

Men det kan ju var annorlunda för andra (troligtvis)

2018-11-25 08:28
Sorry jag lurades lite, det var betydligt kortare tid än jag hade för mig:

"Man behöver inte vara elitidrottare för att ha nytta av värmeträning, även vanliga motionärer som springer maraton har mycket att vinna. Ju bättre kondition man har desto bättre förutsättningar har man att kunna träna upp värmetåligheten.
- Man kan förbättra värmetåligheten med åtskilliga procent, säger Ingvar Holmér .

Översatt till grader kan det innebära det att en värmetränad löpare kan hålla samma i fart i 25 gradig värme som han innan värmeträning klarade i 20 grader. Förmågan att svettas är individuell men kan alltså tränas upp:
- Kroppen har en enastående förmåga att anpassa sig till olika miljöer. Man svettas mer, jämnare fördelat över huden och med mindre salter. På 7-10 dagar kan man optimera värmetåligheten, säger Ingvar Holmér."

https://www.marathon.se/traning/varmetraning/trana-varme-med-professorn

2018-11-25 11:03
Tack. Det var något sådant jag letade efter. Då finns det visst hopp i alla fall.

/Mats

2018-11-25 11:49