Bra mat

Bra mat? Hur lever du?

Mat är en evig diskussion och inte konstigt då det är svårt att komma utan om en eller annan form av intag mer eller mindre varje dag, men vad är bra? Vad mår ni bra av? Husmanskost skulle inte alls funka för min del och kostcirkeln vore självplågeri.

Jag har experimenterat mycket med vad som funkar och inte gör. Jag har kommit på att det beror på aktuell livsstil, dvs aktivitetsnivå, stressnivå, sömnmängd, typ av jobb, humör... tja allt möjligt.

Jag är generellt en lågkolhydrat typ, då månader och år av experimenterande funnit fram till att jag mår bäst av det. Jag är absolut inte rädd för fett, snarare för socker som skapar kaos i mitt system, såvida jag inte ägnar mig åt hård fysisk aktivitet. Dvs när jag har mina semestrar, som de senaste åren bestått av vandring och klättring med packning i konstant uppförsbacke i 4 tilll 8 timmar så kan jag lugnt smälla i mig torkade fikon, chokladkakor, dadlar och chips utan problem, medan jag mår dåligt av detsamma under vanliga dagar hemma då jag som max hänger på gymmet i 2 timmar.

Det nuvarande slutresultatet är minimal frukost, förmiddagsfika i form av joghurt med diverse frön och nötter (eller sen frukost), salladslunch med proteinkälla, och relativt lätt middag och kolhydratmängd beroende på träningsbelastning. Vad äter ni?
Vad funkar?
Hur funkar träningen vid sidan av?

2018-11-02 00:05
Just gjort vinterskiftet till gröt ... Äter ganska liten frukost, och lunch, precis som man inte ska göra, plockar bort choklad och annat godis, och försöker ha koll på att jag inte äter som när jag tränade sex timmar i veckan, organiserat, förutom långa hundpromenader och egna extraövningar ...
Frukost gröt. Vardagar. Helger är det pannkakor, stekta ägg, äggröra, omelett, bacon, korv, muffins fast inte allt på en gång.
Knäckemacka?
Lunch rester eller snabbmat på stan, eller snabbnudlar
Bulle eller macka eller en ost eller så glömmer jag äta något
Middag ... Mat
Mellanmål beror på om jag ska träna och sånt. Jag har ett batteri bars med mig oftast, för hungerkravallbarn, eller före efter träning om jag inte ätit, men jag äter sällan en hel på en gång.

2018-11-02 10:16
Vilken bra tråd elly! Smiley

Generellt sett så funderar jag inte så mycket på vad, när eller hur jag ska/inte ska äta. Jag utesluter inget som jag vill äta för att det är gott, bara för att det kanske inte är så "nyttigt" lika lite som jag lägger till något läskigt bara för att det anses vara bra för kroppen. Jag pendlar heller inte särskilt mycket i vikt, förutom vid tiden för mens.

Vidare har jag väl turen att inte vara någon som gillar godis, choklad, kakor och annat sött (vissa efterrätter funkar), så det blir väldigt lite av sånt helt naturligt. Jag har också turen att ha en kropp som tydligt signalerar att och när den behöver energi och det händer max tre gånger per dygn, vilket innebär att jag aldrig äter några mellanmål. Jag tror att jag, via huvudmålen, lyckas anpassa näringsintaget efter aktivitetsnivån, men jag vet inte säkert att det är så.

Jag äter aldrig något innan jag kör till jobbet (jag är inte hungrig halv sex på morgonen), men äter "frukost" vid 9-tiden på jobbets frukostrast. Då blir det två knäckebröd, Falu Rågrut eller Havreknäcke, med två skivade ägg och salt på, och kaffe.

Till lunch, ca 11:30, äter jag gårdagens middagsrester eller (oftast) det vegetariska alternativet i matsalen. Sen blir det ibland en frukt vid 14-tiden innan vi äter en vanlig lagad middag på kvällen med (oftast) hela familjen. Tiden anpassar vi efter allas träningsscheman, både makens och mina och sönernas. Jag har inga problem att träna innan middagen även om jag inte har ätit något regelrätt mellanmål.

På helgerna äter jag frukost ungefär vid samma tid men då ofta turkisk yoghurt med olika fröer och nötter, kokta eller stekta ägg och knäckebröd med ost och och någon grönsak. Lunchen kan bestå av rester från fredagsskvällens fredagsmys, pannkakor, en enkel pastagratäng eller en soppa med knäckebröd och goda ostar. Middagarna på helgen, om vi inte är bortbjudna, är alltid lite mer "arbetade" och inkluderar alltid en dessert, typ pannacotta, chokladmousse, fruktsallad, Gino eller bara glass med bär. Ibland lyxar vi till det med en förrätt också.

Jag har, med åren, märkt att det som avgör mitt mående är mängden sömn och mängden träning. Sover jag för få timmar eller med för dålig kvalitet så vill jag inte träna (och då gör jag inte det) vilket får alla vardagens utmaningar att verka betydligt större, stressande och oroande än de egentligen är, vilket då också påverkar sömnen ännu mer, som då påverkar träningen osv. Så när jag hamnar i obalans, vilket händer, så börjar jag med sömnen och ser till att den funkar, så kommer resten sen. Maten verkar jag inte behöva studera närmare. Den reglerar sig själv.

2018-11-02 13:36
Hemlagad husmanskost fungerar väldigt bra för mig. Får magen att må bra, och håller mig lagom mätt länge. O både billigt och miljö/klimatvänligt. Gröt/hembakat bröd, säsongsfrukt, ägg, ost. Potatis, traditionella rotfrukter, torkade vanliga svenska ärter och bönor,andra säsongsgrönsaker eller frysta, i kombination med t ex vilt och fisk. Min åttaåring vill mest ha pasta och pannkakor, så det är en långsiktigt strategi att få inne henne på samma spår.

En del mat tar lite tid att laga, men å andra sidan kan man nästan alltid frysa in några extra måltider när man ändå håller på.

2018-11-05 10:25
Mycket intressant tråd!

Jag har alltid ätit stor frukost och lagad mat till lunch. Kvällsmat har jag ätit, men inte sådär mycket: helgens rester, soppa, sallad, mackor. Sen kom barnen o nu vill jag ju äta rejäl, lagad kvällsmat, dels för familjegemenskapen, dels för att säkerställa att de får i sig nåt vettigt var dag (minns med fasa när dagispersonalen stolt berättade att äldsta dottern ätit SÅ BRA en dag o det visade sig att hon ätit majs, tomater och en hel skål svarta oliver till lunch...)

Men med både rejäl frukost, rejäl lunch o rejäl kvällsmat så mådde jag inget vidare. Och jag blev aldrig hungrig mellan målen, det kändes osunt. Och det blev svårt att sova med magen så full. Jag minskade följaktligen mängden mat vid varje måltid, och blev förstoppad... hopplöst och ohjälpligt

Så nu har jag lagt om vad jag äter, inte bara när jag äter. Jag äter kostfiber. Frukosten berikar jag med frön o kli (oavsett om jag äter fil eller gröt) Jag väljer i 9 fall av 10 salladsbuffén till lunch och väl där riktar jag in mig mer på bönor, broccoli o blomkål än tomater, majs och oliver Smiley Känner jag att jag inte fått tillräckligt med kostfiber så gör jag mig en "grön smoothie" som komplement till kvällsmaten. Och nu mår jag bra igen! Ingen föstoppning, sömnen funkar, inga plötsliga blodsockerfall, normal hungerskänsla och vi har våra lugna familjemiddagar

Men jag är intresserad av mat, jobbar med det, odlar mina egna grönsaker stor del av året, läser recept, lägger gärna tid på att laga mat, älskar utmanningen att fixa fram en god, näringsriktig måltid på nolltid mellan döttrarnas träningar. Jag vet inte om det är därför jag är uppmärksam på hur jag mår av maten jag äter? Jag vet inte om somliga människor tydligare känner när magen är i obalans än andra. Men för mig är medvetenheten om hur jag mår av det jag äter, att äta med eftertänksamhet, nyckeln till att må bra.

Jag hamnar ofta i diskussioner om mat på jobbet o i andra sammanhang och ofta blir det prat om viktminskning och dieter. Jag har alltid rynkat på näsan åt bantning, men om man provar sig fram bland LCHF, 5:2, viktväktare mm och verkligen känner efter hur man mår av det; tittar inåt mer än neråt på vågen, så kan nog dieter vara bra tänker jag. Man får ett fast ramverk att hålla sig i, så kan man förhoppningsvis plocka det som fungerar av dieten med sig in i resten av livet.

2018-11-13 09:41